Costa Rica

Curious what backpackers do in Costa Rica? Discover travel destinations all over the world of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Get the app!

Post offline and never miss updates of friends with our free app.

New to FindPenguins?

Sign up free

• Day13

Chille rit, niets meer te zien van de aardbeving thv Jacó zo'n 1,5 week geleden. In Tarcoles is er een brug over de Tarcoles rivier, een natuurlijke habitat van Amerikaanse krokodillen. Er lagen er zo'n 15 dikzakken onder de brug te zonnen. Dat was het eigenlijk voor deze dag :P

Aangekomen in onze bnb, gerund door een Française met een katje Minou (en haar man hebben we ook nog gezien). Spijtig dat we er zo laat waren, was echt een bangelijk mooie kamer, stijlvol ingericht.. De tuin was ook netjes onderhouden met een zwembadje. Top!

's Avonds gaan eten in Rubí, Bryan nam een typische Tico (= Costa Ricaanse) schotel met biefstuk, rijst en bonen, plataan, frietjes.. Ik nam een burrito met frietjes. Beiden met een lekker biertje, het bier is hier écht goed! Smaakt enorm.

De achtergrond van dit avondmaal: enkele tooghangers, kitsch kerstverlichting, een soort dansvloer met een scherm tegen de muur waarop YouTube filmpjes werden geprojecteerd. Dit waren filmpjes van een soort Tien Om Te Zien, Latijns-Amerikaanse stijl, van Spaanse klassiekers uit de jaren 70 (of vroeger denk ik zelfs). En die muziek stond LUID.

Top avond!

• Day9

Lekker ontbeten, krachten opgedaan voor een serieuze ochtendwandeling. Bergafwaarts van de bnb kan je meerdere watervallen waarnemen. De weg naar beneden was steil en uitdagend, een voorbode voor de weg terug. Prachtige wandeling, geleid door een man van weinig woorden (zelfs niet in het Spaans).

De watervallen bereik je door een paar keer de rivier te doorwaden en een sliertje platgetrapte aarde te volgen. Soms keuterde onze gids een paar inkepingen uit de aarde met zijn machete, waar wij onze voeten konden zetten.
    Zeer indrukwekkende wandeling, zeker doordat deze enkel gedaan wordt door mensen die gast zijn in de bnb. De weg terug was doodgaan (voor mij), zeker omdat een groot stuk recht omhoog was, in de zon. Deze was al zinderend heet om 9.45.

Weg vervolgd naar Corcovado Ntl Park, spontaan beslist een omweg te nemen naar Drake Bay.
    De geplaveide weg achter ons gelaten en een hobbelig grindpad gevolgd. Op een bepaald moment even de weg verkeerd ingeschat en onze bodemplaat is hierdoor...bijgeschuurd. Iets verderop twee keer een rivier moeten doorkruisen met de auto.

En ineens een rood olielampje. Paniek, we hebben de SsangYong naar de knoppen gereden.. Random een rancho gebeld uit de buurt, die persoon heeft ons echt énorm geholpen en heeft een koerier met olie toegestuurd (Jessica). Zij vroeg ons of de auto startte, en die deed het en het rode lampje was opeens verdwenen. Het oliepeil gecheckt nadat we het stokje hadden kunnen localiseren (zat goed verstopt). Alles leek oké, blijkbaar kan de electronica nogal loco gaan van een rivier te doorkruisen. Chanceke!

Toch teruggekeerd en nu dit keer richting onze lodge gereden. 6 river crossings hierna.
    Goed toegekomen, de vibe en het mooie uitzicht voorspellen veel goeds!

• Day12

Wekker om 5u, om 5u30 vertrokken voor onze bird watching tour. We hadden geluk, het had heel de nacht geregend en net voor we vertrokken, was het gestopt. Vele mooie beestjes gezien, geen idee meer wat de namen zijn.

Teruggekomen in de lodge om 8u, een mega burrito gekregen als ontbijt. Zware kost!

De regen startte opnieuw, en het ziet er niet naar uit dat de regen nog gaat stoppen vandaag. Da's het regenwoud..

We hangen hier een beetje rond, lezen, Bryan probeert de scherpst mogelijke foto's van de vogels uit de tuin te trekken. Alle vogels hebben druppeltjes op hun hoofd en de kolibri's likken de regendruppels uit de lucht (hebben we op video).. We hebben eveneens een aantal nieuwe vogeltjes gespot vanuit de lodge waaronder een specht en een King Vulture. Super cool beest!

Een relax dagje dus.

Weinig nieuws, morgen lange autorit naar Tarcoles rivier ongeveer. Hopelijk geraken we de rivieren over ;)

Een extra update: we hadden nog crackers in mijn rugzak steken van ons lunchpakket gisteren, blijkbaar is een coati deze net komen stelen! Ze hebben de coati kunnen wegjagen.. Blij dat we van die vieze crackers vanaf zijn ;)

• Day9

Onze dag goed gestart met een prachtige zonsopgang en een stevig ontbijt in Cartago.
    Tussen de zonnestralen door, kroop de mist omhoog de berg op, waardoor er ineens niets meer te zien was.

Stevige rit voor de boeg (gekozen voor de scenic route), op tijd vertrokken naar San Gerardo de Dota, een vallei waar veel quetzals leven. Als je deze vogel nog niet kent: opzoeken!

Goeie wegen hier trouwens, geen idee waar alle toeristensites vandaan halen dat hier niet te rijden valt. Natuurlijk moet je rekening houden met de 'wegisweg' momenten, waarbij een stevige regenbui een baanvak kan wegvegen. Om de 100m was er wel een open plek in de begroeiing te zien, waar een aarverschuiving heeft plaatsgevonden.
    De rit op de Interamericana was echter relax, af en toe een serieuze wolkenbank. Indien hier voorbij scheen het zonnetje.
    Onze afslag genomen, een challenging bergweggetje van 1.2 baanvak breed en op sommige momenten 0.4 baanvak breed door een wegverzakking.

Jammer genoeg geen quetzals gezien tijdens onze wandeling in het park! Wel heel veel andere vogels en kolibris.

De volgende etappe op de Interamericana naar Sierpe was adembenenemd en zonovergoten. Deze route leidt je langs de meanderende Rio General Superior, onwaarschijnlijk mooi.

Aangekomen in Sierpe stopt de weg echter, en dien je een ferry te nemen als je naar Miramar wilt doorrijden.

Geen enkel probleem, letterlijk een overzet van 5 minuten tijd. De weg erna is echter speciaal. Af en toz serieus op de remmen mogen gaan om ervoor te zorgen dat onze velgen er niet afvlogen (of erger). Bijkomend had onze airbnb boeking geen naam meegegeven of route aanwijzingen. Serieus stukje verkeerd gereden tot we mensen tegenkwamen die ons terug stuurden.

We passeerden een bnb 'Finca Puesta Del Sol. We probeerden samen met de eigenaars contact te zoeken met onze bnb beheerder.
    Hierna volgden 10 minuten totale verwarring, vooral door de taalbarrière. Wij bleven maar vragen naar 'Simone' de persoon die we hadden gesproken via de chat van airbnb. De eigenaars van Finca probeerden haar te bellen maar kregen geen gehoor. Wij probeerden te achterhalen waar wij Simone konden vinden en lieten de foto's van de bnb zien. 'Es aqui (dit is hier!)'
    Huh? Jaja die mensen willen ons gewoon hier houden..

Neenee, ze namen ons mee en het onmiskenbare zwembad met fietsje zoals op de foto's was inderdaad bij deze mensen. Wij dachten direct dat we opgelicht waren, blijkbaar is Simone een vriendin die Engels kan en helpt met het airbnb gebeuren.

De stress viel van ons af, hebben avondmaal gekregen, bier en tequila gedronken, met kikkers verbroederd, gedanst (een meringue), met de eigenaars verbroederd en pool gespeeld. De taalbarrière was no more! PURA VIDA ten top.
    Heb ik al gezegd dat deze mensen een varkentje als huisdier hebben? Sammy.

Wauwie, deze bnb heeft z'n naam niet gestolen, wat een zonsondergang. Wat een lieve mensen. Wat een ervaring!

• Day10

Interessant bed dat we hebben, dit hangt aan het plafond. Als je teveel wroet 's nachts kan je een beetje zeeziek worden :D
    Langs de andere kant kunnen er dan weer geen beestjes omhoog kruipen....

Even op onze veranda gezeten waarbij we chachalacas (soort fazant) van de ene boom naar de andere zagen hupsen.

Lekker ontbijt in gezelschap van squirrel monkeys, een coati (ook gekend als pizote of neusbeer), een paar rode ara's met hun schel geschreeuw en een dozijn andere soorten vogels. De kleurrijkste eerst!

De rest van de ochtend aan ons favoriet plekje gezeten met een mooi uitzicht en vogels gespot. Crazy! Geen 5 minuten hetzelfde.

De rest van de dag was echt chill, de foto's eens bekeken die we tot nu toe hebben genomen en aangeduid welke beesten we al hebben gezien.. Eigenlijk echt al veel.

Bryan heeft een dutje gedaan, ik heb terwijl gestudeerd voor mijn duikcursus in de hangmat.

Hierna afgezet aan een meer hier dichtbij en een kano tochtje gedaan, ook weer enorm veel verschillende vogels gezien. Een mooie avondwandeling gemaakt terug naar de lodge over het zwarte strand. Geen persoon te zien, enkel groen van de bomen en de kletterende golven.

Biertje erbij, avondeten, en morgen een dagtrip Corcovado Ntl Park, een hike van 8u..

• Day11

Vannacht heeft het nogal serieus geregend volgens ons, volgens de mensen van de lodge was het 'nice'. De regen is echter wel binnengeslagen op de een of andere manier, mijn wandelschoenen waren net droog.. Nu niet meer!

Om 7u vertrokken voor een hike van 8u naar en in het nationaal park. Was een fijne, maar enorm vermoeiende trip. We hebben een paar mooie vogels gezien (een uil, blue-headed kite, een paar trogons, pelikanen,..), aapjes met kleintjes, coatis met kleintjes, een poison dart frog (zwart met groene streoen) en een miereneter. Deze zat bovenin een palmboom naar mieren en termieten te zoeken.

Het heeft wel een uurtje geregend tijdens de wandeling. De regen bracht echter de nodige verkoeling.
    We hebben onze lunch opgegeten in de druppels, de eigenaar smeert speciaal voor deze hike je bokes. Peanut butter & jelly.. Zowel Bryan en ik zijn geen al te grote fan van deze combinatie...

Tijdens de wandeling moesten we ook nog een stuk of drie keer doorheen een rivier waden. Dit was mijn minst favoriete deel gezien ik nogal veel pijn had aan mijn poezelige voetjes van alle scherpe stenen in de rivierbedding.. Ook Bryan had er moeite mee, maar heeft altijd zijn schoenen uitgedaan om over te steken. De laatste crossing heb ik gewoon met schoenen en al gedaan.

Nu een biertje en niks speciaal meer doen, zeer vermoeiende dag.
    Morgen bird watching tour om 5u30!

• Day2

Zwischen schüchternen 18-23-jährigen Mädchen und einem Jungen in der Schule hab ich die eine kommunikative Holländerin auf Weltreise mit einer Vorliebe für gutes Essen und Wein gefunden. Und wir waren extrem lecker essen. Am Strand. Mit frischem Ananassaft statt Wein.

• Day13

Vannacht heeft meneer Coati besloten op onze kamer te slapen om droog te blijven, het was namelijk de hele nacht aan het regenen.

We hadden pas door dat hij terug onze kamer was ingeslopen doordat ik een niesje hoorde..bijgesloten een foto van rond 12u 's nachts.

Vanochtend rond 6u landde er een mooie jonge havik op de boom recht voor onze lodge, zat er gezellig te drogen.

Laatste ontbijt (opnieuw french toast met esdoornsiroop hmm, leverde mij de nickname French Toast Girl op) en om 9u vertrokken. Tien minuten later stonden we vast, een grote vrachtwagen was in een greppel geschoven en net aan een stuk weg waar de helft was weggespoeld. Geen mogelijkheid om te passeren. Dus teruggereden naar de lodge, cola en koffie gedronken. Na een halfuur kwam er een taxi toe, even met de chauffeur gecheckt, blijkbaar was de weg weer open. Nu was het echt afscheid!
    Onderweg een crested caracara gezien, prachtbeest.

Vandaag een lange rit voor de boeg richting Tarcoles. Voelt een beetje als de Samson&Gert klassieker (Met de jeep dooor het oerwoud!!)

Tussendoor in Puerto Jimenez een clinica bezocht, Bryan zit met een vervelende stop in zijn oor. Via google translate dit besproken met de arts ter plaatse.. We hadden al oordruppels gekocht en hij moet deze voort gebruiken. Gelukkig heeft hij geen pijn, het niet goed kunnen horen is wel vervelend.

Hasta luego!

• Day14

Wekker om 4u. Rise and shine!
    Persoonlijk was ik reeds om 2u klaarwakker wegens de ontieglijk vele muggenbeten op mijn voeten en onderbenen. Heb een uurtje aan het krabbelen geweest en creme gesmeerd om de jeuk te doen stoppen, tevergeefs. Besloten om hierna maar wakker te blijven.

Om 7u30 hadden we een ochtendlijke gegidste tocht geboekt van Monteverde. Blijkbaar waren wij de enige twee die geboekt hadden, kregen er een privé-gids bovenop! Vriendelijke dame deze gids. Onze tocht begon goed met een toucanet, de kleinste soort toucan. Mooi beest! Hierna een corridor bezocht waar al eens vaker quetzals (uitspraak ké-tsal) gespot worden. Na onze mislukte poging deze prachtbeesten te vinden in San Gerarda De Dota (normaal hier de beste kans) hadden we echter weinig hoop. En inderdaad, niets gezien. Wel nog een groene pitviper, giftige slang! Het pad ging voort naar een mooie waterval. Even uitgerust en terug gewandeld naar de corridor. Algemene consternatie, een andere gids had de quetzal zien vliegen! Ter info: tegen dan stonden we al een uur en half in de gietende regen, samen met tientallen andere toeristen. We splitsen ons even af van de grote meute.

Onze gids deed haar uiterste best en opeens zagen zowel zij als Bryan iets vliegen. Zo'n quetzal is een 40cm groot met nog een staart van ettelijke tientallen centimeters en toch verdomd moeilijk te spotten. Maar eindelijk kwam hij in zicht. Ongelooflijk kleurrijk en fier beest. Niet te bevatten dat er zo'n vogels bestaan eigenlijk. In bijlage alvast een foto.
    Hierna ook nog het vrouwtje quetzal gespot, hoewel ook zij mooi gepluimd is, blijft het mannetje toch een heel ander kaliber van schoonheid.

Toen de grote meute erbij kwam zijn wij rustig doorgewandeld. Hierna nog wat nieuwe soorten vogels gezien (er zijn er meer dan 800 in CR, dus genoeg om je dagen mee te vullen!), een tarantula met oranje knietjes, enkel hier te vinden en een wandelende tak. Leuke voormiddag, deze hebben we geëindigd aan het Colibri Cafe waar er tientallen verschillende soorten kolibri's rondvliegen. Indrukwekkend!

Na ons kracht te hebben bijgegeten. en nadat ik eindelijk mijn kletsnatte trui en jas kon inwisselen voor droge exemplaren, zijn we er zelf op uit getrokken voor de namiddag.

We hebben ons heel stil gehouden tijdens onze hike, en dat heeft geloond. We hebben een agouti gezien en er is een quetzal boven ons in de boom komen zitten, waardoor we deze van nóg dichterbij konden aanschouwen.
    Het reservaat is vaak gewenteld in een soort mist met regenbuien op tijd en stond, wat het een mysterieuze sfeer geeft. Het bos is weelderig, met enorm veel verschillende soorten planten.

Onze eigenlijke missie was een katachtige spotten, maar dit is eigenlijk onbegonnen werk of je moest echt gigantisch veel chance hebben. Maar met alles wat we wel hebben gezien in Monteverde en tijdens deze reis mogen we zeker niet klagen :) Telkens we met locals/gidsen aan de praat geraken en vertellen wat we hebben gezien, krijgen we te horen hoeveel geluk we hebben. Dat denken we er ook over!

Pizza gegeten in een soort restaurant/boomhut en richting onze studio gegaan. Supermooie kamer! En een warme douche! Ben niet zeker of ik dit al verteld heb, maar sinds onze eerste accomodatie hebben we geen warme douche meer gehad tot gisteren. Soms toch pittig. Soms ook zalig fris.

Morgen ochtendlijke tocht met dezelfde gidse in Santa Elena Cloud Forest Reserve en dan richting Playa Del Coco!

Pura vida!

• Day5

Ich hab das Café mit dem allerbesten Kaffee Latte entdeckt und zum Frühstück eine Smoothie-Bowl dazu bestellt. War oben Obst und darunter gefrorener Smoothie. Überraschend und lecker bei der Hitze. Ansonsten Schule und abends Foodmarket mit aufgesägtem Burgerbrat-Bully.
    Und ich hab den Jetlag überwunden Yeah.

Republic of Costa Rica, Costa Rica, ኮስታ ሪካ, コスタリカ, 코스타리카, କୋଷ୍ଟା ରିକା, คอสตาริกา, ຄອສຕາລິກາ, កូស្តារីកា, Còsta Rica, Cósta Ríce, Cốt-xta Ri-ca, i-Costa Rica, Khosta Rikha, Kosita Lika, Kositarika, Kosita Rika, Kɔsitarika, Kosta Riika, Kostarika, Kosta Rika, Kɔsta Rika, Kostaríka, Kôsta Rîka, Kosta Rikà, Kosta Rikaa, Kosta Rika nutome, Kostariko, Kostaryka, Kwasta Rika, Orílẹ́ède Kuusita Ríkà, República de Costa Rica, كوستاريكا, کاستاریکا, کۆستاریکا, کوسٹا ریکا, קוסטה ריקה, Κόστα Ρίκα, Костарика, Коста Рика, Коста-Рика, Коста-Рыка, ཀོ་ས྄ཊ་རི་ཀ།, Կոստա-Ռիկա, კოსტა-რიკა, कोष्टारिका, कोस्टारिका, कोस्टारीका, કોસ્ટા રિકા, కోస్టారికా, ಕೊಸ್ಟಾ ರಿಕಾ, கோஸ்டாரிகா, കോസ്റ്ററിക്ക, কোস্টারিকা, ကော့စ်တာရီကာ, 哥斯达黎加