Ecuador
Ecuador

Curious what backpackers do in Ecuador? Discover travel destinations all over the world of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

4-6 Guayaquil consulaat

June 4 in Ecuador

Na een onrustige nacht met een autoalarm zitten we om 9 uur op het consulaat. Daar kan alleen een noodpaspoort aangevraagd. Een eventueel echt paspoort kan alleen in Lima. Veel kosten, weinig wol.
    Wat ook weinig lol is, is dat ik de afschrijvingslijst van de verzekering bekijk en al mijn spullen afgeschreven blijken te zijn. We leren een heel handig nieuw trucje van de mevrouw op het consulaat om een hotel te zoeken in Ecuador namelijk: booking.com. Zucht. Zitten we vanaf overmorgen voor minder dan de helft van het geld in een hotel met zwembad. Grrr.
    Dus trakteren we onszelf maar op een heel lekker nieuw t-shirt (in de aanbieding hoor).
    Verder sjouwen we de halve middag door de stad op zoek naar een portemonnee. Dat lukt nog niet, maar wel nieuwe torks en inbusjes, want mijn multitool is ook weg. Het is hier gelukkig niet zo duur. Ik kan hier ook voor 4 dollar een aluminium pannetje kopen.
    De rest moet vrezen we ingevlogen worden, want de "outdoorwinkel" op maps en me verkocht alleen shampo en mottenballen. Maar gelukkig heeft Karin een vriend die dat vaker doet en de DHL hebben we ook al gevonden.
    Kost wat, maar dan hebbie ook wat. Of komt er iemand per ongeluk binnenkort deze kant uit? 😉

Gevonden!

May 16 in Ecuador

Al dagen horen we tikbeesten als het donker is. Alsof iemand met twee houtjes tegen elkaar slaat (hard). Nu ook, in het suikerriet om de camping. Maar tot nu toe hielden ze steeds hun klep als je in de buurt komt.
    Tot vanavond.
    HA!

13-5 Baños

May 13 in Ecuador

Ik ben vroeg wakker zodat ik nog kan douchen in de douche zonder deur voordat er iemand is. Ik geniet van de optrekkende mist, totdat ik door krijg dat hij vooral optrekt vanuit het dal. We ontbijten droog, maar breken nat op. Karin vindt het geen goed idee om te wachten tot het droog wordt. Prima advies, het wordt nl. helemaal niet meer droog. 😕
    We duwen met zijn tweeën steeds een fiets terug naar de weg in de hoop dat dat het laatste duwen is. De rest is immers stroomaf met de rivier mee. Schreef ik dat gisteren niet ook al? 346 meters klimmen zat er in onze stroomaf vandaag. Jeemig. Maar wel veel gefietst en 1 keer zagen we de weg een hele berg op gaan, ...en toen was ie het niet gelukkig. Waar ik een beetje last van had was op de berg "welkom in Baños" en toen was het nog 6 km op en neer. En enige oververhitting in een regenpak. Blij dat ik mijn al stinkende shirt had aan gedaan.
    In Baños zoeken we van alle campings de leukste uit, al hebben we de allerleukste waarschijnlijk niet gezien omdat hij weer oempt kilometer een berg op was.
    We kiezen die vlakbij de rode weg, want dat viel reuze mee, je hoort hem niet zo. Foutje blijkt 's avonds. Wat een t... herrie.
    En wat een schrik als bij aankomst Karin helemaal in tranen raakt en de hele dag een rotdag vindt. En ik had niets gemerkt. Blijkt gelukkig ook niet echt zo te zijn, maar regen is haar ding niet en ze had net haar vinger mega bezeert.
    Daarna gaat de zon schijnen, doen we de was en gaan zalig uit eten bij een pizeria. Dorp blijkt veel dichterbij dan we dachten. We boeken ook alvast rafting voor overmorgen.
    Daarna nog vol verbazing naar een paarse hemelpoort zitten kijken en klikbeesten gezocht (en niet gevonden)

14-5 Leve Baños

May 14 in Ecuador

Na het ontbijt vertrekken Karin en ik per fiets richting Puj, de fantastische watervallenweg. Zal vast, maar hij is ook gewoon druk, dus na een paar kilometer slaan we linksaf, zien weer zo'n fantastische kloof, nu in vulkanisch gesteente. En roofvogels, echt vlak boven ons hoofd twee keer. En toen we terug naar de drukke weg gingen zag Karin gelukkig een bord naar 2 watervallen. Was maar 600 meter van die rode weg af, maar meteen in een andere wereld. Zó fantastisch. Naar allebei de watervallen geklauterd (vooral die ene) en nog een stuk ri. een restaurant bovenop. Kreeg ik nog een mega hoogtevrees aanval, maar kreeg het onder controle. En hoefde toen het laatste laddertje niet op omdat er iemand naar beneden kwam die zei dat daar niets te beleven viel.
    Na de lunch (nee laat voortaan maar gebakken banaan met kaas) naar de Thermas de Virgin. Gelukkig is het nieuwe moderne complex nog niet klaar. Lig je op je rug in gloeiend heet water naar een waterval te kijken. Helemaal leuk.
    De excursie naar de casa del arbol mislukt bij gebrek aan vervoer. Mischien maar beter ook, want het begint keihard te waaien en het trekt helemaal dicht. Maar nu zijn we al "thuis". Wat een topdag. Diner met maaltijdsalade bevalt ook goed.

15-5 Raften in "Baños"

May 15 in Ecuador

15 kilometer met de bus naar de rivier. Uhh, blijkt geen fifteen maar fifty.
    Oeps.
    Het raften was hartstikke leuk, de sport van de gids is om iedereen zo nat mogelijk te krijgen. En dat maakt niets uit met je wetsuit aan. De terugweg vertoonde wat technische complicaties, waardoor we niet om 1 uur (hadden we sowieso nooit gehaald) terug zijn, maar om kwart over 4.
    Gelukkig is het grauw weer, het hoosde zelfs in Shell waar we lunchten, dus heel veel hebben we niet gemist. Trip naar de casa de Arbol gaat dus weer niet door omdat we te laat zijn. Maar alles zit in de wolken, dus niet erg. Van de besparing kopen we wijn.
    De hemelpoort schijnt de schommel te zijn.

19-5 Riobamba rustdag

May 19 in Ecuador

Ik pas mijn afritsbroek weer! 😁.
    Na een mueslietje in ons "gezellige" hostel, vertrekken we op de fiets naar het centrum voor koffie en markt. We zijn precies op marktdag!
    Ondanks het schaakbordpatroon kost het ons veel moeite om dingen te vinden in Riobamba. We krijgen nog een extraatje omdat je vanuit het hoge park mooi alle vulkanen kunt zien. Behalve vandaag.
    Voor de markt bezienswaardigen we het klooster, wat helaas meer een museum is dan gerestaureerde cellen.
    De markt is een belevenis, helemaal niet toeristisch. Leuk.
    En maar shoppen voor sandalen voor Karin. Lukt daar niet, dus we vertrekken naar het winkelcentrum. Wat een afschuwelijke plek. En ondanks 3 grote schoenenwinkels, geen sandalen. Vanwege rustdag en hoogtelijnen en doen we voor 3 dollar een taxi naar Guano, want daar zijn ook warme baden zegt mijn kaart. Taxichauffeur weet van niets en er staat alleen een waterpretpark aangegeven, dus we gaan gewoon naar het centrum. Erg relaxed stadje, wat bijna geheel bestaat uit schoenenwinkels. Toch weer niet gelukt. En bijna iedereen heeft hier blijkbaar aambeien!
    Met de bus weer terug voor 30 cent p.p.
    We zien nog de Turungahua en mogen van een bewaker door zijn hek voor mooiere foto's. Tof is zoiets.
    Onze papipollo is dicht vandaag dus we doen brood.

Daar heb je wat aan.

May 30 in Ecuador

- De andere infocentrums die we tegen kwamen (in het weekend) waren alleen door de week open.

- Ik geloof niet dat ze een oplaadpunt voor e-bikes bedoelen.
    Trouwens, als je niet zo'n jurkje hebt kan je gewoon naar Puerto Lopez hoor, ze verkopen ze hier.

3-6 Guayaquil

June 3 in Ecuador

Met een enorme fietstocht (10 meter of zo) naar de hoofdstraat waar Karin het lumineuze idee heeft om te kijken of we daar niet al een bus kunnen pakken naar Guayaquil. Dat lukt via een busterminal. De rit daarheen kost 50 cent pp en de rit naar Guayaquil in een bus met airco, wifi en film 4,15 pp. Nou ja! Jammer dat de rit zo voorspoedig gaat dat de film nog niet klaar is.
    Vervolgens zoeken naar een betaalbare, leuke plek om te slapen. Dat is dan weer jammer, al hebben we nu wel een grote kamer met airco. Maar léuk? Mwah. Onze fietsen mogen in een hoekje in de gang. Word ik opeens naar beneden gebeld, de fietsen moeten op de kamer. (7 hoog, lift is 90 cm vierkant). Ik over de zeik. En vreemd genoeg word ik dan wél verstaan. Blijkt er een dikke mevrouw te klagen over dat het gevaarlijk is. Zeg ik tegen haar (in het Nederlands) dat er genoeg ruimte is om haar dikke reet in de lift te hijsen, druipt ze af! Terwijl als ik in mijn beste Spaans 2 koffie bestel, verstaat niemand me. (fietsen staan nu nóg subtieler geparkeerd).
    Daarna nog op sandalenjacht (mislukt) en een biertje op de boulevard.
    We doen ons best, maar echt genieten is het niet.

Na wat gezoek op booking.com en omdat we morgen pas weten of we geld terug krijgen als we eerder weg gaan, gaan we eerst maar gewoon vandaag vieren. Heerlijk ontbijt vlakbij een optie-hostel. En omdat we drukke wegen vermijden (moet je wel regelmatig door een park of door een voetgangersstraatje) komen we ook nog langs een Chinese tempel/klooster. En dan merk je pas goed wat die eindeloze herrie mer je doet, want daar was het stil. Net of je pas echt adem kunt halen.
    Daarna met de bus naar Cerro Blanco. Hilariteit omdat we voor een fabriek staan, en we een ander beeld hadden van een beschermd bos. Kwam goed.
    Laten ze je eerst toegang betalen, en dan zeggen ze dat je te laat bent voor een tour van 3 uur, terwijl het park nog 4 uur open is. Kwam goed.
    Lieve gids, haar engels is beter dan mijn spaans en ze weet veel en legt leuke dingen uit. Enig minpuntje: heel Guayaquil is zo plat als de pest. Gaan wij wandelen: 1 heuvel en jawel: 10% omhoog en weer terug.
    Op het bus station gevraagd of we een kaartje kunnen kopen zonder datum, we moeten van de ambassade een digitale reservering maken zonder datum, maar we snappen niet waarvoor of hoe dat zou kunnen. Nou, met een buskaartje kan het i.i.g. alvast niet.
    Met de fietsen ophalen op het busstation, goddomme weer een vingertje, terwijl hijzelf of zijn collega erbij stond toen we ze parkeerden. Hij wil Karins naam weten: Klazina Veen. En dan gewoon weglopen, dat is dan wel weer fijn. Hij er zo'n beetje halfslachtig achteraan. En nee: er is daar geen fietsenstalling die we te ver weg vonden.
    Leermoment: ik wil mijn krab voortaan gefileerd. En rijst die alleen is gebakken vind ik niet lekker. Karins betraande gezicht (van het lachen) maakte het ploeteren de moeite waard. Jammer dat mijn handen echt te vies waren om in de buurt van mijn fototoestel te komen. Fijn trouwens dat we nog wat maaltijdsalade over hadden. Biebop was al bijna klaar, zo laat waren we.

23-6 Chunchi

June 23 in Ecuador

Om half tien gisteravond 4 twintigers uit Riobamba. Automotor de hele tijd aan en muziek. Om half 12 wat van gezegd. 4 uur 's nachts weer. 8 uur, eerste wat ze doen: motor en autoradio aan.
    Mevrouw van de camping komt even later, vindt het slecht, maar er verandert niets.
    Dus pakken we in, terwijl we eigenlijk een dag hadden willen blijven. We geven 5 dollar, nee het is 18. Nou was het op internet al 16 en bovendien, dat is voor een "glamping" met donker, bar, wifi en slapen. We zijn gewoon weg gereden. Best slecht eigenlijk.
    Daarna valt de eerste klim naar de afslag mij erg mee, maar Karin niet. Daarna de klim naar Chunchi is denk ik alleen voor Willem leuk. Vooral de laatste 4 km. 10% kon zelfs ik niet meer van genieten.
    Hostel is shabby, warm water is gewoon ijskoud, en wel 20 dollar zonder ontbijt. Dat vind ik dan gewoon niet kloppen.

Republic of Ecuador, Ecuador, Ikuwadɔ, ኢኳዶር, الاكوادور, Ekvador, Эквадор, Еквадор, Ekwatɔr, ইকুয়াডর, ཨི་ཁྭ་ཌོར།, Equador, Ekvádor, Ecwador, Ekuadɔ nutome, Εκουαδόρ, Ekvadoro, Ekuador, اکوادور, Ekuwatoor, Équateur, Eacuadór, એક્વાડોર, Ekwador, אקוודור, इक्वाडोर, Էկվադոր, エクアドル共和国, ეკვადორი, Ekwado, អេក្វាឌ័រ, ಈಕ್ವೆಡಾರ್, 에콰도르, ئیکوادۆر, Ekwatɛ́lɛ, ເອກວາດໍ, Ekvadoras, Ekwatele, Ekvadora, Ekoatera, ഇക്വഡോര്‍, အီကွေဒေါ, इक्वडेर, Eqüator, ଇକ୍ୱାଡୋର୍, Ekwateri, Ekuatëre, ඉක්වදෝරය, Ikuwadoor, Ekuator, ஈக்வடார், ఈక్వడోర్, เอกวาดอร์, ʻEkuetoa, ایکواڈور, Ê-qu-a-đo (Ecuador), Orílẹ́ède Ekuádò, 厄瓜多尔, i-Ecuador