New

Your travels in a book

Learn more

Get the app!

Post offline and never miss updates of friends with our free app.

New to FindPenguins?

Sign up

Finland

Curious what backpackers do in Finland? Discover travel destinations all over the world of travelers writing a travel blog on FindPenguins.
  • Terve lend oli nii uni, aga kuna see kestis lühikest aega siis ma ei üritanudki magama jääda, pigem vastupidi. Tädi näitas, kus on ōhumaskid ja juba me maandusimegi...

Buss sōitis meile ilusti ette ja kobisime peale. Veits oli ikka närv ka sees, kuidas ma selle pagasiga ikka saan ja kas jōuan ilusti jne... Minu kōrval olev tüdruk jäi kahjuks oma Inglismaa lennust maha ja kōik olid väga närvilised, kas ikka jōuavad...

Tormasime siis lennujaama uksest sisse nagu Stockmani Hulludele päevadele ja oh üllatust, pagasilindi ääres seisin uhkes üksindudes. Saal oli tühi, mitte hingelistki, natukese aja pärast sōitiski minu kotike jalge ette. Väga luks värk.

Sain siis koti selga ja otsisin oma värava ülesse, see oli kuskile nurga taha pandud 😂 Ootasin kenasti järjekorras ning saabus minu kord esitada pass ja boarding pass, nii tore. Kotid ka kaalutud, koos olid umbes 10 kg. Ja siis... tšikk küsib mu käest Balilt väljasōidu piletit!?! Mina siis vastu, et mul ei ole seda 🙄 Aga vot, tema ei saa mind lennukile lasta, kui minul ei ole mingitki piletit, mis näitaks, et ma sōidan riigist välja!!!! Viisat ju ma taodelnud ei olnud, kavatsesin 30 päeva seal olla ning vaadata jooksvalt, kuhu minna...

Aga univresum otsustas minu eest ära ja see jooksvalt vaatamine osutus pigem spurtimiseks. Helistasin siis Kalevile, kellel on kindlasti uneprobleemid ja sellisel kellal üleval, et palun osta mulle mingi suvaline pilet. Natuke otsimist ja närveldamist ning sain pileti 2. veebruariks Bali-Singapur 😅

Näitasin tädile telefonist ticketit ja antigi luba lennule!

Ōnneks pilve peal oli juba päike ja ilus hommik!

• Hallå! Jag ska alltså till Jamaica för att påbörja min backpackingresa där! Vart det bär av efter det vet man inte än men det är mer oviktigt nu enligt mig iaf. I vilket fall som så har jag också oplanerat hamnat i Finland.. Lite bakgrund krävs också här för att förstå varför. (Annars åker man inte till Finland frivilligt).
    Jag bokade en biljett till Jamaica med condor för ganska länge sen. Condor är ett dotterbolag till lufthansa som bekant gått ut i strejk. Detta visste jag men utan att få reda på nån mer info eller kunna hitta nått om mitt flyg från condor så gick jag ovetande om att mitt flyg mellan Stockholm och Frankfurt flygs med lufthansa. Fick då inte heller reda på att detta flyg var inställt förens Google (alltså inte lufthansa) påpekade för mig att mitt flyg var inställt vid klockan kvart i 5 ikväll... PANIK!! Plus att jag skulle åka mot Visby och flyget till Arlanda vid halv 6.. DUBBEL PANIK!!! Snabbt ringa till condor som mycket väl kunde bekräfta att ja mitt flyg är inställt men också glatt bekräfta att mitt flyg från Frankfurt till Jamaica fortfarande går! Meeeeeeeen de kunde ju förstås inte hjälpa mig att komma till Frankfurt utan de får man lösa själv.. Jippie. Jag lyckas iaf snabbt som fasen hitta ett flyg som faktiskt kommer i tid till Frankfurt tills mitt flyg går därifrån imorgon 11:20. Problemet är att det tar ett tag att överlägga bokningen och få den bekräftad att jag ens kommer med. Så inte förens efter planet har lyft (ja jag fuskade lite med internetuppkopplingen) så får jag bekräftelsen. Så här börjar man ändå hoppas igen! Kan det kanske lösa sig ändå?? (har slitits ett antal gånger där emellan redan). Nästa problem: jag går av planet från Visby 19:55, planet till Helsiniki går 20:45. Springa av planet, vänta bajsnödigt vankandes på bagaget, springa till terminal 2, inte hitta incheckningen, springa ifatt 2 personal som turligt nog nyss stängt incheckningen och går med mig tillbaka och checkar in mig. Och oj vad långt inlägget blev och jag har bara åkt längre ifrån min slutdestination än så länge! Därefter så gick resten faktiskt bra iaf och sitter nu på flygplatsen i Helsinki och väntar på flyget klockan 7 som förhoppningsvis problemlöst ska ta mig till Frankfurt och sedan vidare till Jamaica imorgon! Nu ska jag hitta mig nån bekväm bänk att sova på.
    Over and out från ett snöigt Finland!

• "... und dein Leithund Katja muss in der Pause immer losgebunden und separat gehalten werden, sonst frisst sie ihr Gstältli... oder das von einem anderen Hund!"
    Ooookay, gäbed mir doch na bitz Extra-Arbät...

• Bei hitzigen -5 Grad (ja, wir sind alle zu warm angezogen) beenden wir den Hundeteil der Ferien.

Wir waren eine Super-Truppe: Guide Jari, Martin aus Hessen und die Britin Sarah, die insgesamt 7x vom Schlitten gefallen ist und dies mit viel Humor genommen hat und mit uns darüber Tränen lachen konnte.

... und natürlich meine Hunde: Kolyma, Katja, Lasko, Rita und Devil... Devil würde ich am liebsten mit nach Hause nehmen, der ist viel mehr Angel als Devil!Read more

• #530, Einzelzimmer mit Gemeinschaftsbad/-wc
    sauber, zweckdienlich, gute WiFi Verbindung, freundliches Personal,
    2 Nächte, gebucht über booking.com, € 98,00 (1PAX/1EZ/2N), exkl. Frühstück (€10,00 extra)

• 1. Hundeschlitten-Tour. Trainingsdistanz, 15km.
    Fun, kalt, schön, aber keine Zeit für Fotos.
    Und der Nachmittag ist zum Relaxen da!

(-26 Grad am Namittag. Zum Glück hemmer d Morge-Tour gha!!)

Republic of Finland, Finnland, Finland, ፊንላንድ, Finlandia, فنلندا, ܦܝܢܠܢܕ, Finlandiya, Finnlånd, Фінляндыя, Финландия, Finilandi, ফিনল্যান্ড, ཕིན་ལན྄ཌ།, Finska, Finlàndia, Finsko, Fińskô, Финлянди, Y Ffindir, ཕིན་ལེནཌ, Finland nutome, Φινλανδία, Finnlando, Soome, فینلاند, Fenland, Suomi, Finlande, Finlân, An Fhionlainn, Suòmaidh, ફીનલેંડ, Finnlynn, Finlan, Pinilana, פינלנד, फ़िनलैण्ड, Fenlann, Finnország, Ֆինլանդիա, Pinlandia, Finlando, フィンランド共和国, ფინეთი, Ufini, Финляндия, Finlandi, ហ្វាំងឡង់, ಫಿನ್‌ಲ್ಯಾಂಡ್, 핀란드, Šuomi, Pow Finn, Finnia, Filandɛ, ຟິນແລນ, Suomija, Filande, Somija, Finlandy, Финска, ഫിന്‍ലാന്‍ഡ്, फिनलंड, Finlandja, ဖင်လန်, Pinrand, फिन्ल्याण्ड, Fînlande, ଫିନଲ୍ୟାଣ୍ଡ, Pinlandya, فېنلانډ, Finlândia, Finlanda, Suopma, Fëlânde, ෆින්ලන්තය, Fínsko, பின்லாந்து, ఫిన్లాండ్, Finlándia, Финланд, ฟินแลนด์, Finilani, Pinlan, فىنلاندىيە, Фінляндія, فن لینڈ, Phần Lan, Suomiyän, Finlandya, פינלאנד, Orílẹ́ède Filandi, 芬兰, i-Finland