Indonesia
Indonesia

Curious what backpackers do in Indonesia? Discover travel destinations all over the world of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Hali Bali Slam

January 5 in Indonesia ⋅ ⛅ 31 °C

Bali heißt uns Herzlich Willkommen und der erste Taxifahrer wirkt etwas benommen.
    Unser First Place Jungle Room lässt uns komplett ruh'n.
    Die Frösche quaken, die Vögel zwitschern und die Zirpen zirpen, wir lassen es auf uns wirken.
    Hier gibt es Yoga für unsere Haltung und tolle Holzhäuser mit schöner Innengestaltung.
    Ein Tag am Canggu Beach mit Blick aufs Meer, in einer chilligen Bar machen wir Einkehr.
    Surfer drum herum und wir schauen uns interessiert um.
    Alles sehr touristisch hier, knackige Beach Boys und schöne Frauen schreien "hier".
    Dennoch ist Bali sehr preiswert und das ist ein "like" wert.
    In wahnsinniger Hitze geht es am nächsten Tag zum Tannah Lot im langsamen Trott. Ein schöner Tempel umgeben von Wasser, bei Ebbe kannste ihn begehen, bei Flut ihn nur aus der Ferne sehen.
    Einige Schlangen liegen hier am Boden rum, Touristen machen ein Foto und wickeln sie sich um den Hals herum. Manche Angebote sind schon etwas dumm...
    Zu beschäftigt mit knipsen fehlte Jens nur noch ein Schritt zur Seite, dann wäre sein Fuß um Haaresbreite auf die Schlange gegangen und dann wäre es so richtig abgegangen. Doch Susi hat ihn noch rechtzeitig gerettet und nicht auf einen Schlangenbiss gewettet.
    Der Tag geht entspannt vorüber, gönnen uns ein Bier und schauen zur Sonne hinüber.
    Die geht langsam unter, die Leute auf dem Tempel sollten langsam runter und wir mit Blick Richtung atemberaubendem Meer sagen zu uns: "Was will man mehr..."

Ubud - dag 3

January 30 in Indonesia ⋅ ⛅ 29 °C

Deze ochtend hadden we onze wekker goed vroeg gezet. Om kwart na 6 gingen we opstaan om nog een mooie wandeling te gaan doen. We gingen zo vroeg gaan om de hitte te vermijden. Maar toen de wekker afging keken we een keer naar elkaar en draaiden we ons nog een keer om. De wandeling zal voor een andere keer zijn. 😜

Een andere reden waarom we zo vroeg wouden gaan wandelen, was dat we een wellnes behandeling hadden om 11u. Na een wederom lekker ontbijtje op ons terras maakten we ons klaar. We werden verwend met een massage van een uur, gevolgd door een lichaamsscrub en daarna nog een yoghurtmasker voor het lichaam. Als afsluiter was er nog een bad gevuld met bloemblaadjes. Dit was best wel mooi en leuk om eens te doen. We kwamen volledig ontspannen buiten, maar begonnen direct te zweten, want het was een bloedhete dag.

We vonden een resto in de buurt en dronken huisgemaakte kombucha, heel lekker. Tat at een halloumi hamburger met een zwart broodje gemaakt van kokosnoot en houtskool. Steven nam de wrap versie. Ubud heeft zo veel leuke restaurants dat je altijd iets nieuws en origineel vindt. Heel leuk voor twee fodies gelijk ons twee.

In de namiddag namen we een dip in het zwembad. Dit deed extra goed door de hitte. Hierna genoten we nog van een pintje op ons terras. De activiteit van de namiddag was voornamelijk lezen.

Na wederom een heerlijke maaltijd; Tat een mediterraanse schotel en Steven kip op zijn Balinese, was het tijd voor een dessertje! Natuurlijk kozen we weer voor een ijsje, maar deze keer een met speciale smaken. We kozen namelijk voor durian, houtskool-bamboo-vanille en mango. Het was nog een lekkere combinatie, al was Steven niet echt fan van de houtskool die tussen zijn tanden knarste. Letterlijk kippenvel!😜

Als afsluiter van de avond was het tijd voor wat cultuur. We woonden een traditioneel Balinees dansoptreden bij. Dit was heel leuk. Alle dansers droegen mooie kostuums en de focus van de danspassen lag vooral op de voeten, handen en ogen. Er zat ook een verhaal in met enge monsters en een aapje. 😜 Het was een speciale belevenis.

Ubud - dag 5

February 1 in Indonesia ⋅ ⛅ 27 °C

Deze voormiddag deden we wat kleine boodschappen en daarna begonnen we aan een wandeling. Na de regen van gisteren was de zon terug gekeerd en ze was moordend. Het hielp dan ook niet dat we iets voor de middag aan deze wandeling begonnen. Maar het landschap was best mooi. Het wandelpad bevond zich op de rug van een helling. Langs beide kanten ging het steil naar beneden om daarna weer steil naar omhoog te gaan. De helling aan de overkant stond vol met palmbomen en andere tropische planten. Naast het pad stonden lange grassen die blijkbaar geoogst werden door de lokale mensen. Best wel indrukwekkend want de grassen stonden ook op plekken waar het stijl naar beneden was. Na een tijdje verdween de natuur en bevonden we ons terug in een dorpje. Veel kleiner en gezelliger dan Ubud centrum, ook al waren we maar 40 min stappen er vandaan. We liepen verder tot een gezellig cafeetje. Vanop het terras hadden we een mooi zicht op verschillende rijstterrassen. We aten hier lunch en genoten van het uitzicht en de rust. Daarna keerden we terug en werden we weer geconfronteerd met de intense warmte. Om effe een vergelijking te maken, het lijkt alsof je door een sauna loopt. De lucht is echt zo dik en zwaar dat je het echt voelt drukken. We bezochten nog even een tempel, maar na de terugtocht had Tat toch echt nood aan een verfrissend drankje.

En nog veel beter een verfrissende duik in het zwembad! Hier konden we ook ons nieuw speelgoed uittesten. We hebben gisteren namelijk een actioncam gekocht. Een Indonesische versie van de go pro 😜 We hebben deze voornamelijk gekocht om onderwaterfoto's te trekken. We hopen namelijk op onze volgende locatie mooie snorkellocaties tegen te komen. De onderwaterwereld hebben we nog niet veel bezocht tijdens onze reis dus het leek ons hoog tijd om dat eens in te plannen.

'S avonds gingen we eten bij een klein en gezellig lokaal restaurant. De kaart was veel belovend en de hapjes waren heel lekker, maar Tat haar keus was wat teleurstellend. Steven had wel een lekkere maaltijd. Als dessertje gingen we nog een ijsje halen, helaas was de bediening niet al te best. Tja het is hier dan ook toeristisch en soms lijdt de klantenservice daar wat onder. Al was het wel de eerste keer dat we zo onvriendelijk behandeld zijn geweest. Maar geen probleem er zijn meer dan genoeg ijsjesverkopers in Ubud 😁

Ubud - dag 6

February 2 in Indonesia ⋅ ⛅ 26 °C

Onze laatste dag in Ubud, dat betekende uitslapen. De voorbije dagen hadden we de stad en omgeving al vrij goed verkend, dus was het vandaag (nog meer) op het gemakje. In de voormiddag werkten we een beetje aan onze planning voor in Nieuw Zeeland. Makkelijker gezegd dan gedaan, want daar zijn ook zoveel leuke dingen te zien en te doen, dat kiezen niet makkelijk is. Je weet wat ze zeggen "kiezen is verliezen". Toch is het iets wat we al veel hebben moeten doen deze reis. Er valt nog zoveel te beleven in Azië dat we zeker nog eens terug komen. 😉

'S middags gingen we eten in een super gezellig restaurant. We aten huisgemaakte pasta die verrukkelijk was! We zaten ook erg op ons gemakje met uitzicht op een mooi rijstveld midden in de stad. We vermoeden dat de rijstvelden in de stad wel meer een esthetische dan financiële waarde hebben, maar het blijft wel gezellig. Onze ober was ook super vriendelijk en gaf ons tips en uitleg over Bali. Zo is er in maart een hindoeïstische feestdag op Bali waarbij er een hele dag gezwegen wordt. Er wordt ook niet gereden, geen elektriciteit, de luchthaven is zelfs gesloten en de mensen blijven de hele dag binnen. Dit vindt enkel plaats op Bali.

Hierna was het uiteraard tijd voor onze dagelijkse plons. Mmm zo heerlijk en dat terwijl het in België aan het sneeuwen is. 😜

In de namiddag veranderde het weer wat en tegen dat we gingen eten was het aan het stortregenen. Tja regenseizoen hé. (Ze zouden eens naar België moeten komen tijdens de herfst of lente of winter of zomer. 😜) In onze regenjas gingen we op zoek naar een restaurant dat ons aanstond. Steven zag een klein gezellig Balinese restaurant. De kaart zag er veelbelovend uit. We bestelden een lekkere mocktail en de suggesties van de chef. Steven nam gecarameliseerd varken en Tat gele curry met "silken tofu". Het was echt heerlijk! Dit was toch een van de beste maaltijden hier en dat zegt al veel in deze culinaire stad.

Nusa Lembongan

February 3 in Indonesia ⋅ ☀️ 31 °C

Vandaag namen we afscheid van Ubud en namen we de taxi gevolgd door een 45 minuten durende boottocht naar Nusa Lembongan. Het verliep allemaal heel vlot. De taxi deelden we met een vriendelijke Canadees. De boot met heel wat andere mensen. Er was wat meer volk dan we hadden verwacht. Op de boot, brak het zweet Steven uit. Het was hier heel warm in het overdekte gedeelte met al dit volk.

Aangekomen was het gelukkig niet ver naar ons hotel. We mochten direct in onze kamer. Het is een leuk hutje met een terrasje. We verkenden een klein deeltje van het eiland. Voornamelijk de buurt rond ons hotel en aten tijdens de middag in een klein restootje. Dan liepen we naar een strandje dat wat verder lag dan het strand vlak aan ons hotel. Hier lag er veel zeewier op het strand. Er zijn hier dan ook zeewierboerderijen in de buurt. We zijn ons ook eens gaan informeren om een snorkeltoer te doen. Verder in de namiddag planden we onze route in Nieuw-Zeeland verder. We zitten al aan teveel dagen (ongeveer twee weken om precies te zijn). Dus zit er niets anders op dan onze vlucht naar huis uit te stellen. 😁

Even een plons in het zwembad om af te koelen. Dan informeerden we ons om een initiatie-duik te doen in zee. Zo hopen we te weten te komen of het iets voor ons is of dat we het bij snorkelen gaan houden. We aten met zicht op zee en het strand, waar de lokale kinderen speelden. Over de heuvel naast ons kleurde de hemel mooi rood-oranje toen de zon onder ging.

Labuan bajo - dag 3

February 12 in Indonesia ⋅ 🌧 28 °C

Onze eerste dag duiken in de zee, spannend! We kwamen toe aan de duikshop en moesten wachten, want de felle regen van vannacht had voor wat vertraging gezorgd. Dat het nog enkele malen terug begon te regenen, maakte het er niet beter op. Het zag er een druiligere dag uit, maar na wat varen klaarde de hemel op, joepie! We zaten op de speedboat met andere duikers. Er was ons groepje met onze instructrice en twee duikers die hun master deden. Dan was er een meisje vanuit Frankrijk die in Jakarta woonde en een fun dive deed met een instructeur en een extra persoon die foto's nam. Dan was er nog een groep met twee meisjes die hun advanced open water deden met een instructeur en een groep van 3 getrainde duikers.

De eerste plek waar we stopten, moesten wij aan boord blijven. De plek was namelijk te diep voor ons als beginners. Dit was niet echt erg, want we konden boven op de boot genieten van de zon en een prachtig uitzicht. We bevonden ons in het midden van het park bij het eiland Padar.

Na de eerste stop vaarden we verder naar onze eerste duikplek. Ondertussen werd het laatste stukje theorie nog wat besproken. Dan was het tijd om in het water te gaan. We gingen als laatsten zodat we op ons gemak waren. Nog eens checken of dat alles werkt en achteruit in het water rollen. Dan volgde de afdaling. Bij Tat iets trager dan bij Steven omdat haar oren meer geklaard moesten worden door haar vallingske. Eenmaal op de bodem was het zicht adembenemend. Overal grote koralen en Tat spotte onmiddellijk een schildpad. 🐢 We zagen vele vissen, sommige nog vrij groot en ook een pijlstaartrog die Steven had gespot. Onze instructrice toonde ook een bidsprinkhaan garnaal (of wat de vertaling ook is in het Nederlands 😜). Het was een volledig andere ervaring om zo dicht bij het koraal te zwemmen ipv gewoon erboven te zweven met snorkelen. We oefenden nog wat skills zoals duikbril klaren van water, mondstuk weggooien en terug insteken,.. Alles verliep vrij vlot tot dat Tat ineens begon te stijgen. Dit gebeurd omdat je terug lichter wordt als je tank leger geraakt. Dus moet je meer lucht uit je pak laten. Dit probeerde Tat, maar omdat haar benen wat hoger hingen als haar armen, kwam de lucht er niet uit. Gelukkig was Steven redder in nood en greep haar zwemvlies, de instructrice was ook snel daar. Door van positie te veranderen was het wel mogelijk om lucht uit het pak te laten. En dus konden we onze duik verder zetten en uiteindelijk ook afronden.

Hierna was het tijd voor een welverdiende middagpauze. Op weg er naartoe riep de kapitein ineens whale shark! Iedereen ging direct kijken, het bleek echter een dolfijn te zijn. Wij waren nog steeds mega blij, maar de rest had dit al genoeg gezien, haha. Je zag duidelijk dat we met ervaren duikers op gang waren. Voor onze pauze konden ze geen betere plek gekozen hebben. We lunchten op een strandje van het eiland Padar. Enkel wij waren daar. Het was echt de definitie van paradijs.

Na de lunch was het natuurlijk tijd voor duik nummer twee. Tat ging weer wat trager naar beneden, maar hé traag gaat ook hé. Wederom prachtige koraalriffen. We zagen nemo, dory en nog vele andere vriendjes. En Tat die zag nog net een haai wegzwemmen die de instructrice had aangewezen. We zagen ook andere enorme vissen die super indrukwekkend waren. We oefende nog wat skills waaronder degene waarbij je zonder lucht zit en het extra mondstuk bij je buddy moet gaan halen. Tat was degene zonder lucht en moest Steven zijn extra mondstuk gebruiken. Alles ging wel ok, buiten dat Tat het mondstuk omgekeerd in haar mond had. Dit was heel moeilijk te zien en Steven had dit ook niet door, gelukkig was er nog de instructrice. We kwamen te samen boven zoals in een noodsituatie zou gebeuren en Tat moest haar pak zelfstandig opblazen. Dit ging wel allemaal vlot. De laatste duik van de dag zat er op!

Terug op de boot was iedereen wat uitgeput en het was een rustige rit terug. Maar onze dag zat er nog niet op, we moesten nog onze laatste theoretische test afleggen. We slaagden met 94% eindtotaal, woehoe!

Morgen volgen nog twee duiken en misschien wat draken. 😁 Deze duiken gaan dieper zijn als degene van vandaag, maar zullen ook heel interessant zijn. We kijken er alvast naar uit!

Ps: nog geen foto's van onze duik zelf, want onze actioncam kan maar tot vier meter diep. Onze instructrice heeft wel foto's genomen met een onderwatercamera, dus die volgen nog.

Jimbaran - dag 2

February 20 in Indonesia ⋅ ☀️ 32 °C

Vandaag was het een rustig dagje. We sliepen uit en in de voormiddag deden we een plonsje in de zee. Van al dat zwemmen hadden we honger gekregen. We besloten om een lekker visje met gamba’s en enkele schelpen te bestellen. Het smaakte ons zeer.

Na de middag was het weer heet geworden en zochten we de koelte van onze kamer op om wat te rusten. Er viel wat regen uit de lucht voor even, maar dat was vlug over. We besloten om bij een Spanjaard onze namiddag door te brengen. Zo hadden we goede WiFi om zaken op te zoeken en te regelen voor de komende weken. Ook was het ideaal om eens te ontsnappen aan al die rijst die we bij onze seafood krijgen. Dus wat bestelt een mens dan ... seafood paella natuurlijk! 😄Read more

Zwischen Reisfeldern und Motorrollern

January 9 in Indonesia ⋅ ☀️ 30 °C

Der Wecker klingelt erbarmungslos um 6 Uhr morgens... nicht gerade zur Freude von Susi, die sich nochmal unter die Bettdecke verkriecht. Aber ich habe geplant, in der Stille und Kühle des Morgens den Campuhan Ridge Walk zu machen, ein etwa einstündiger Spaziergang auf einem kleinen Trail durch die Reisfelder Ubuds. Auch wenn das Aufstehen schwer fällt, bereue ich mein Vorhaben nicht: die Straßen sind noch relativ leer, die Sonne dämmert noch kühl vor sich hin und alles wirkt heute morgen etwas entspannter. Mit chilliger Musik im Ohr schlendere ich durch die verschlafenen Straßen Ubuds, teilweise lediglich begleitet von ein paar Äffchen, die nach verwertbaren Resten des Vortages die Straßen durchkämmen. Es dauert allerdings nicht lange bis sich die Straßen wieder mit einer Horde von tosenden Motorrollern füllen und die Ruhe zu Nichte machen. Zum Glück befinde ich mich nach kurzer Zeit wieder abseits des Trubels am Start des Trails, der mich durch üppige grüne Wälder und hohes Gras führt und schließlich entlang von weiten Reisfeldern. Ich genieße die schöne Landschaft und kehre am Ende des Trails schließlich in ein hübsch gelegenes Café mit schönem kleinen Garten und Blick auf die Reisfelder zum Frühstück ein. Der Tag beginnt vielversprechend und ein Schild an einer Haustür gibt mir das richtige Motto für den Tag vor: „Today is a good day“.
    Nachdem wir den Tag über ansonsten sehr entspannt am Pool, mit Lesen und einer Klangschalenmeditation in unserem Yoga Studio verbringen, lädt uns Erwin dazu ein, mit ihm am Nachmittag einen Trek durch die Reisfelder zu machen. Das nehmen wir gerne an, hat Erwin doch früher als Guide für Jungle Trekking gearbeitet und kann uns vieles über Land und Leute erzählen. Über schmale, kaum erkennbare Pfade kämpfen wir uns durch die Reisfelder, immer die Augen nach Pythons aufhaltend, die wohl besonders gerne durch das hohe Gras der Reisfelder schlängeln (nicht gerade zur Beruhigung von Susi :-) ). Aber ich habe Vertrauen in Erwin, dass er uns sicher durch die Felder geleitet und außerdem habe ich noch von keinem Fall gehört, bei dem ein Reisender als Nachmittagssnack einer Python geendet wäre... :-) Mein Vertrauen wird nicht bestraft und wir erleben einen sehr authentischen Nachmittag ohne jeglichen Tourismus in den Feldern Ubuds, bei dem wir die Arbeiten der Reisbauer aus nächster Nähe erleben dürfen. Und so schwer diese Arbeit auch aussieht, wir werden von allen mit einem ehrlichen und herzlichen Lächeln begrüßt...
    Inzwischen ist in unserer Unterkunft auch noch ein weiteres Pärchen angereist: eine Kanadierin, die mit einem Balinesen namens Franky von Gili Island zusammen ist. Wir beschließen abends zusammen mit ihnen und Erwin bei unserem Stamm-Warung zu speisen. Zu späterer Stunde greift sich Franky spontan die Gitarre, welche im Warung hängt und wir fangen gemeinsam an Klassiker wie „Stand By Me“ oder „Country Road“ zu singen. Ein schöner Tag neigt sich dem Ende... :-)

P.S.: Nicht zu vergessen zu erwähnen, dass uns auch heute Nacht in unserem Zimmer wieder unser Freund Gerry The Gekko erwartet. Inzwischen gehört er schon fast zur Familie...

Ubud

January 28 in Indonesia ⋅ ⛅ 26 °C

Na een late aankomst gisteren was het tijd om wat uit te slapen. Een leuke verassing was dat ons ontbijt 's ochtends op ons terrasje werd geserveerd. Het ontbijt in Borneo was vrij basic altijd, maar hier kregen we vers fruit en een vers sapje samen met onze bananenpannekoek en noodles.

Nu we terug een eigen badkamer hebben was het tijd om ons nog eens deftig onder handen te nemen. De baard werd getrimd, wenkbrauwen werden geplukt, nagels geknipt. We moeten ons toch wat onderhouden hé. 😊 En we hebben een deftige douche, dus geen natte voeten in de badkamer, jeej!

Hierna was het tijd om de stad eens te verkennen. Onze straat was vol met shopjes en leuke restaurants en bars. Heel gezellig, was het niet voor het drukke auto en brommer verkeer. De hoofdstraat was niet veel beter qua drukte eerder omgekeerd, maar wederom waren er heel veel leuke shops en resto's.

'S middags gingen we eten in een lokaal restaurant. Het eten was heel lekker, maar nog belangrijker iedere maaltijd bezorgde twee personen in Indonesië een consultatie bij de dokter. Als je hier rondloopt zou je het niet zeggen, maar armoede is een heel groot probleem in Indonesië. Veel mensen hebben geen toegang tot basis gezondheidszorg. Het restaurant waar wij zijn gaan eten, Fair warung balé, gaf al zijn winst af aan gezondheidszorg. Dit is het enige doel van dit restaurant. Op iedere tafel lag er een mapje met een uitgebreide uitleg over de organisatie. Er stond ook een artikel in dat ons allebei diep raakte. Het ging over een gezin van vier dat zelfmoord had gepleegd omdat ze anders gingen sterven van hongersnood. Het maakt je echt stil om te beseffen dat zoveel mensen het nog altijd zo slecht hebben en anderen een veel te goed leven leiden. We weten ook wel goed genoeg dat wij bij die tweede categorie horen. Toch proberen we op reis altijd lokale initiatieven te steunen en niet mee te doen met het massatoerisme dat slechts enkele mensen rijk maakt. We proberen te helpen waar we kunnen (waarschijnlijk nog altijd te weinig), we hebben dan ook een kleine donatie gedaan bij het betalen van de rekening.

Na onze lunch liepen we nog wat verder door de stad en sloegen we een kleinere straat in. Hier was het wat minder druk oef. Er waren wel geen voetpaden. 😜 We gingen nog iets drinken in een gezellig cafeetje en hadden zicht op een stukje grasveld (en een bouwwerf langs de linkerkant, want ze zijn hier alles aan het volbouwen). We konden verschillende vogels bezig zien en zo ook een koppeltje dat een nest aan het bouwen was in een soort rieten mand die aan het plafond van het terras hing. Heel entertainend voor ons.

Van al dat stappen hadden we warm gekregen en was het tijd voor een plons in het zwembad. 🏊‍♂️🏊‍♀️

'S avonds gingen we in een klein vegetarisch restaurant eten. Ubud staat bekend voor zijn zuivere levensstijl. Dus het staat hier vol met yoga retreats, sapjesbars en vegetarische & veganistische restaurants. Het is wel een keer iets anders dan we gewoon zijn. Het eten smaakte ons! We bestelden als dessert nog een vegan kokoschocoladetaart. 🍰

Nusa Lembongan - dag 2

February 4 in Indonesia ⋅ ⛅ 30 °C

Vandaag verkenden we Nusa Lembongan en het naburige eiland Nusa Ceningan. We stonden vroeg op en huurden een brommer bij ons hotel. Het eerste wegje was in vrij slechte staat, dus werd Steven als chauffeur onmiddellijk getest. Hij deed het heel goed en we kwamen uit aan een uitkijkpunt, waar we een prachtig zicht hadden op de oceaan en de kliffen in de buurt. Dit was het eerste van vele mooie uitkijkpunten op het eiland.

Een volgende stop was aan Sandy bay beach. In theorie stond er een mooie pin op Tat haar google Maps kaart, in praktijk was het toch wat moeilijker te vinden. Drie keer hebben we de weg moeten vragen. Een van de verkeerde wegen was bezaaid met plassen en modder, hier ging het even bijna mis met de brommer. Toen we het strand hadden gevonden stonden we nat in ons zweet. Helaas waren de golven hier veel te wild om te gaan zwemmen. Het was een mooi strand met blauwe zee, maar zonder verkoeling van een duik in het water zou het daar snel ondragelijk worden. Dus reden we verder naar ons volgende punt, the devil's tear. We waren wat verward toen we toekwamen, waarom waar hier zoveel busjes? Blijkbaar was dit een super populaire plek bij Chinese toeristen... Heel veel volk dus. Deze plek was een verzameling kliffen, waarbij de zee enkele meters lager op de wand inbeukte. Dit was een spectaculair zicht, maar wat het echt afmaakte was dat er waterdruppels in een mist omhoog spoten. Precies zoals de damp die uit het spuitgat van walvissen komt. Iedereen probeerde de perfecte foto te nemen en sommigen gingen echt gevaarlijk dicht bij de rand staan. Wij hadden echt geen zin om ons tussen de massa te wurmen met de kans dat iemand ons naar beneden duwde, dus liepen we verder over de kliffen. Hier was het veel rustiger en hadden we ook spectaculaire zichten. De zee beukte hier ook in op de wand, maar de opspattende mist ontbrak. Wel zagen we verschillende poeltjes die enkel bij laagtij zichtbaar waren. Al bij al was het echt een geweldig plek, alleen spijtig van de horde toeristen. Misschien keren we wel eens terug op een rustig moment.

Niet veel verder lag het dream beach. Dit was inderdaad een heel mooi strand met dit keer een rustige zee. Helaas was het hier ook heel druk met toeristen. Tat spotte een schommel en herinnerde zich dat er verschillende zijn op de eilanden en dat deze heel populair zijn bij istagrammers. Deze was vrij en had mooi uitzicht, dus namen we uiteraard een foto. We waren blijkbaar trendsetters, want we waren er nog niet af of de andere toeristen maakten zich al klaar voor een fotoshoot. 😜

Gisteren had iemand ons aangeraden om het underground house te bezoeken en dus deden we dit. Dit is een soort van grot dat uitgehouwen is geweest door een hindoeïstische priester. Het had een enorme oppervlakte, 3 ramen, leefruimtes zoals slaapkamers en 7 uitgangen. Dit "huis" was uitgehouwen om als meditatie oord te dienen. Mensen zouden er een week in verblijven, wij konden er geen 30 min in blijven. Het was er snikheet en de meeste gangen waren klein waardoor je gebukt moest lopen. Er zaten vleermuizen en kakkerlakken in. Sommige delen hadden water en er leek geen logica in te zitten. Toen we een uitgang zochten kwamen we terug uit bij onze ingang. 😜 Het was zeker een belevenis en zeer indrukwekkend.

Hierna reden we verder naar de gele brug. Dit is de brug die de twee eilanden verbindt. Enkel voetgangers en brommers mogen deze brug gebruiken. Het water tussen de twee eilanden had een prachtige kleur. Het uitzicht vanop Nusa Ceningan was zo mooi dat we besloten te stoppen om te eten ook al was het nog vrij vroeg. Hier stonden er weer enkele schommels, maar ditmaal in het water. Na het eten maakte Tat een kleine plons en poseerde ze op een schommel. Het water was super helder en je kon de visjes zo zien zwemmen. Het was ook heel ondiep dus was het wat onhandig om te zwemmen, maar ach het was nog altijd verfrissend.

Een volgende bezienswaardigheid was de blue lagoon. We volgden het bordje, maar kwamen uit op een ander uitkijkpunt. Na wat zoeken en de weg te vragen, vonden we het uiteindelijk. Wauw! Het water beneden was zooo blauw, echt prachtig.

We zagen op Google Maps een uitkijkpunt met als naam The old tree at Nusa Ceningan. Dit moesten we toch een keer gaan bekijken. Er stond inderdaad een oude boom met wederom een schommel. Dit keer was Steven fotomodel. 😜 We konden nog verder lopen en hadden uitzicht op het derde eiland Nusa Penida. Het was zeker ook een leuke stop.

Onze volgende stop was wederom een strand, secret beach heette het. De naam was veelbelovend maar het strand zelf niet echt. Het was een mooie baai, maar nauwelijks strand. De rest van het eiland had weinig bezienswaardigheden, maar het was leuk om een rondje rond het eiland te doen. Zo passeerden we een onafgewerkt restaurant en gingen hier naar binnen. Als beloning hadden we een prachtig zicht op het eiland Nusa Lembongan.

Na onze ronde reden we terug de gele brug over en vervolgden we onze route op Nusa Lembongan. We reden een hele tijd naast Mangrove bos, maar het zicht was niet zo geweldig. We passeerden ook een soort vuilnisbelt in het midden van de mangrove, dit was confronterend om te zien. Na een tijdje rijden was het tijd voor verfrissing dus gingen we een sapje drinken. We hadden zicht op de zee en enkele mangrove bomen en rarara ... een schommel.

Op onze terugweg passeerden we bij het langste strand van Nusa Lembongan. Het was lang inderdaad, maar er lagen ook veel boten in het water, dus was het niet ideaal om te zwemmen. Het zand was bezaaid met dood koraal en was zeer ruw, Tat haar gevoelige voetjes waren er geen fan van.

Hierna was het terug naar ons hutje. We hadden al wat donkere wolken zien verschijnen aan de horizon en tijdens onze rit haalden ze ons in. Op nog geen 5 min van onze slaapplaats begon het ineens te stortregenen. Er was geen ontsnappen aan. Gelukkig waren we snel binnen. Toen we 's avonds gingen eten waren sommige straten overstroomd. Dat betekende dus natte voeten! Het regenseizoen heeft ons dan toch ingehaald.

Republic of Indonesia, Indonesien, Indonesia, Indonesië, Indɔnehyia, ኢንዶኔዢያ, اندونيسيا, İndoneziya, Інданезія, Индонезия, Ɛndonezi, ইন্দোনেশিয়া, ཨིན་ཌོ་ནེ་ཤི་ཡ།, Indonezia, Indonezija, Indonèsia, Indonésie, Индонези, Indonesia nutome, Ινδονησία, Indonezio, Indoneesia, اندوزی, Enndonesii, Yndoneezje, An Indinéis, ઇન્ડોનેશિયા, Indunusiya, אינדונזיה, इन्डोनेशिया, Indoneska, Endonezi, Indonézia, Ինդոնեզիա, Indónesía, インドネシア共和国, bidgu'e, ინდონეზია, ឥណ្ឌូនេស៊ី, ಇಂಡೋನೇಶಿಯಾ, 인도네시아, ئیندۆنیزیا, Indonesi, Yindonezya, Indonezi, ອິນໂດເນເຊຍ, Indonēzija, Initonīhia, Индонезија, ഇന്‍ഡോനേഷ്യ, इंडोनेशिया, Indoneżja, အင်ဒိုနီးရှား, Indonesiya, ଇଣ୍ଡୋନେସିଆ, Indonezja, اندونیزیا, Indonésia, Indunisya, Indoneziya, इन्दोनेशिया, Indunesia, Ênndonezïi, ඉන්දුනීසියාව, Indoneesiya, Républik Indonésia, இந்தோனேசியா, ఇండోనేషియా, อินโดนีเซีย, Indoneziýa, ʻInitonēsia, Endonezya, ھىندۇنېزىيە, Індонезія, انڈونیشیا, In-đô-nê-xi-a (Nam Dương), Lindäna-Seänuäns, Orílẹ́ède Indonesia, 印度尼西亚, i-Indonesia