New

Your travels in a book

Learn more

Get the app!

Post offline and never miss updates of friends with our free app.

New to FindPenguins?

Sign up

Jamaica

Curious what backpackers do in Jamaica? Discover travel destinations all over the world of travelers writing a travel blog on FindPenguins.
  • Efter jag spenderat endast 1 dag i Mobay så åkte jag vidare för att möta upp ett gäng andra backpackers som för tillfället befann sig i Port Antonio. Inte mindre än 5 tyskar befann sig där och de lät vänligt nog mig få bo med dem i deras lägenhet som de hyrde i Boston Bay.
    Så in med väskan i deras lägenhet och sedan drogs det direkt iväg till Reach Falls som var en fantastiskt skön plats med vattenfall, svalkande vatten och tropisk natur, alltså en given 5/5 toasters! Lägenheten som vi sov i sedan var dock gjord för 4 personer så golvet blev en bra plats att sova på!

Dagen därpå, lördag så åkte vi iväg mot Kingston och bestämde oss sedan där för att åka till blue Mountains. Sagt och gjort. In med 6 Pers i en liten taxi, hitta bussen mot blue Mountains, pressa in så mycket folk i den så ett rakblad till inte hade fått plats, sen upp i bergen. Taxi och busschaufförerna här drar alltid på max gas oavsett om vägen är usel och bussen fullpackad eller inte (bussen är dock alltid full eftersom den inte har någon tidtabell utan går när bussen helt enkelt är full). Så väl uppe vid "busshållplatsen" i bergen så hoppar vi av och kommer fram till att vi inte har nån aning om vart vi ska eller kan bo.. Men turligt nog så är en annan backpacker från Danmark också med på bussen och hon har fixat skjuts till ett guesthous som har plats för oss med! Så vi åker helt enkelt med till det här guesthouset där vi väljer att bo några timmar innan vi ska bestiga Blue Mountain peak som är Jamaicas högsta topp på 2256 meter. Man går även helst upp på natten för att få se solen gå upp vilket vi såklart ville. Så efter cirka 2 timmars sömn klockan halv 1 på natten går vi mot toppen. Detta valde vi också att göra utan guide där ingen av oss innan har varit i beckmörker och med en karta vi hoppas fungerar! Resan upp tog lite drygt 3 timmar och vi gick bara fel lite en gång! Antiklimaxet blev dock att det var en extremt molnig dag så någon soluppgång sågs inget av.. Som plåster på såren så lyckades vi smita undan att betala den hutlösa summan av 20 USdollar (!!) för att få gå upp på berget och det klarnade på vägen ner så där fick vi ändå se de vackra vyerna! Fötterna mår som de mår efter den långa vandringen och jag var definitivt inte klädd för det kalla klimatet uppe på berget men i slutändan var det ändå otroligt värt det! Vi fick frukost på boendet innan vi åkte tillbaka ner till Kingston där vi delade på oss. 3 av tyskarna åker till Kuba och jag tillsammans med Nina och Carolina (bägge tyskar det med) blir kvar här i Kingston åtminstone tills imorgon! Sen får vi se vart det bär av vidare!
    Over and out från ett livligt Kingston!

• The majority of people I speak to don't seem to like Falmouth and they tend to stay in the port area.
    The port area is very nice, it's all new and pristine, with lots of stores and bars like Jimmy Buffets Margaritaville, the locals cannot get into the port unless they work there.
    So the cruise passengers feel safe there, but, it's not the real Jamaica 🇯🇲.
    Outside the port gates things change drastically, and the poverty is apparent everywhere. When you leave the port you do get pestered by tour operators and taxi drivers and the like, but once away from the port things settle down and nobody bothers you.
    The town itself is very run down, but the people are friendly enough.
    There are lots of local bars and restaurants, although I must admit that the bars don't look very welcoming and I personally wouldn't eat in any of the restaurants, as they didn't look to clean.
    All in all I found Falmouth an ok place to walk around, not a great deal to see, but still interesting to see how the locals live.

• Efter gårdagens prövningar så flöt dagens resor på mycket mer smidigt. Natten som spenderades på flygplatsen i Helsinki tenderade i inte allt för många timmars sömn men med tanke på flygningen på 11 timmar som väntade (Frankfurt-montego bay) så kändes det inte så farligt. Dagens flygningar gick alltså fint förutom att vara måttligt tråkiga.. Dock så uppstod ett litet problem i passkontrollen när jag skulle uppge vad jag skulle göra och vart jag skulle bo på Jamaica. Det var inte så populärt att jag visste så lite om allt och hans ord: "this does not make any sense to me." gjorde ju en lite nervös.. Men men, in kom jag!
    På flygplatsen så hämtade sen Jesse min värd upp mig och körde mig till hans guesthous där jag kommer bo de närmaste 2 nätterna. Huset är fint och relativt fräscht och ligger på en sluttning med stor balkong som man ser i en princip hela montego bay ifrån! Tidsskillnaden mot Sverige här är 6 timmar så i skrivande stund är klockan halv 3 i Sverige och bara halv 9 här men är alltså måttligt trött.. Lite oklart vad jag ska hitta på imorgon men det löser sig senare!
    Over and out från ett varmt Montego Bay!

• Away from the normal tourist paths you can find a real treasure. Luckily some other guests in our hotel organised privately a tour to the Blue Hole and we joined them. Walking along a river with numerous water falls you can jump into the different pools and dive into caves.

• Heute Jamaika, Ocho Rios und Teil 2 des Strandurlaubs.

Da wir erst um 10 Uhr angelegt haben, konnten wir heute quasi ausschlafen. Gemütlich bis kurz vor 11 Uhr haben wir dann gefrühstückt, bevor es zu unserem letzten geplanten Ausflug an den Strand in Mammae Bay ging.
    Auch heute, trotz etwas Wolken, ein traumhaftes Wetter, wie euch die Bilder verraten werden.
    Der Strand war schön, wenn auch die Bahamas im Vergleich ein Ticken vorne liegen.
    Trotz allem war das Meer schön warm, Schatten vorhanden und die Liegen bequem.
    Um 15:30 Uhr waren wir dann wieder an Bord, um uns kurz zu duschen und dann noch durch die Stadt Ocho Rios zu schlendern.
    Ocho Rios heißt übrigens 8 Flüsse, obwohl es hier nur 3 gibt ;-)
    Die Stadt selbst ist stark auf Touristen ausgelegt. Etliche Shoppingcenter mit Material für Touristen. Aber trotzdem bekam man auch den typischen Rastafari zu sehen, der ganz dem Klischee entsprechend gefragt hat, ob man was rauchen möchte...und Tabak war damit nicht gemeint :-)

Jetzt gibt's hier gleich den Sprint zum Abendessen, bevor wir dann um 19 Uhr wieder ablegen werden und der Kutter in Richtung Santo Domingo aufbricht in die Dominikanische Republik.

So long...see you in Santo Domingo

Jamaica, Jamaika, Gyameka, ጃማይካ, Chamaica, Iamaica, جامايكا, چامايكا, Xamaica, Xamayka, Yamayka, جامائیکا, Ямайка, Yamaika, Zamayiki, জামাইকা, ཛ་མེ་ཀ།, Jamajka, Джамайка, جامایکا, Camayka, ޖެމެއިކާ, ཇ་མའི་ཀ, Dzamaika nutome, Τζαμάικα, Jamajko, Jamayka, Jameika, Jamaïque, J·amayica, Iamáice, Iaimeuca, जमैका, જમૈકા, Yn Yamaicey, Ngà-mâi-kâ, ג׳מייקה, जमाइका, Jamayik, Ջամայկա, Jamaikạ, Hamaika, Jamaíka, Giamaica, ジャマイカ, djamaikas, იამაიკა, Ямайкэ, ហ្សាម៉ាអ៉ិគ, ಜಮೈಕಾ, 자메이카, Jamayika, Zamaiki, ຈາໄມກາ, Jamaiki, 牙買加, Jamaïka, Ямайке, Јамајка, ജമൈക്ക, Ямайк, Ġamajka, ဂျမေနီကာ, Djamaika, Jaméíkʼa, Jamaayikaa, ଜାମାଇକା, Ямайкæ, ਜਮੈਕਾ, Tschameeki, Jamaeka, Giamàica, جمیکا, Τζαμαίκαν, Shamayka, Дьамайка, جميڪا, Zamaîka, ජැමෙයිකාව, Jameyka, Xhamajkë, IJamayikha, ஜமைகா, జమైకా, จาเมกา, Hamayka, Samaika, يامايكا, جمائیکا, Jamaik, Ha-mai-ca, Camekeän, Җамайкудин Орн, דזשאמייקע, Orílẹ́ède Jamaika, 牙买加, i-Jamaica