Your travels in a book

Learn more

Get the app!

Post offline and never miss updates of friends with our free app.

New to FindPenguins?

Sign up

Jamaica

Curious what backpackers do in Jamaica? Discover travel destinations all over the world of travelers writing a travel blog on FindPenguins.
  • Hallo Tagebuch...Nach einen super Seetag gestern...Sind wir heute in Ocho Ries gewesen...Wo wir einen Stadtbummel gemacht haben....Auf den weg vom Schiff bis zur City sind wir gefühlt 100 mal angesprochen wurden....Obwohl es nur ca.20 min zu laufen waren...naja da sieht man auch viele Gestalten und in ein Geschäft hat gewaltig gerochen,das Ingrid sofort wieder raus musste..Bis auf heftige Regenwürmer war es aber absolut gut...Jaaa Mann!!!!! ...Bloß das Baden haben wir gelassen....Read more

• Efter gårdagens prövningar så flöt dagens resor på mycket mer smidigt. Natten som spenderades på flygplatsen i Helsinki tenderade i inte allt för många timmars sömn men med tanke på flygningen på 11 timmar som väntade (Frankfurt-montego bay) så kändes det inte så farligt. Dagens flygningar gick alltså fint förutom att vara måttligt tråkiga.. Dock så uppstod ett litet problem i passkontrollen när jag skulle uppge vad jag skulle göra och vart jag skulle bo på Jamaica. Det var inte så populärt att jag visste så lite om allt och hans ord: "this does not make any sense to me." gjorde ju en lite nervös.. Men men, in kom jag!
    På flygplatsen så hämtade sen Jesse min värd upp mig och körde mig till hans guesthous där jag kommer bo de närmaste 2 nätterna. Huset är fint och relativt fräscht och ligger på en sluttning med stor balkong som man ser i en princip hela montego bay ifrån! Tidsskillnaden mot Sverige här är 6 timmar så i skrivande stund är klockan halv 3 i Sverige och bara halv 9 här men är alltså måttligt trött.. Lite oklart vad jag ska hitta på imorgon men det löser sig senare!
    Over and out från ett varmt Montego Bay!

• Efter jag spenderat endast 1 dag i Mobay så åkte jag vidare för att möta upp ett gäng andra backpackers som för tillfället befann sig i Port Antonio. Inte mindre än 5 tyskar befann sig där och de lät vänligt nog mig få bo med dem i deras lägenhet som de hyrde i Boston Bay.
    Så in med väskan i deras lägenhet och sedan drogs det direkt iväg till Reach Falls som var en fantastiskt skön plats med vattenfall, svalkande vatten och tropisk natur, alltså en given 5/5 toasters! Lägenheten som vi sov i sedan var dock gjord för 4 personer så golvet blev en bra plats att sova på!

Dagen därpå, lördag så åkte vi iväg mot Kingston och bestämde oss sedan där för att åka till blue Mountains. Sagt och gjort. In med 6 Pers i en liten taxi, hitta bussen mot blue Mountains, pressa in så mycket folk i den så ett rakblad till inte hade fått plats, sen upp i bergen. Taxi och busschaufförerna här drar alltid på max gas oavsett om vägen är usel och bussen fullpackad eller inte (bussen är dock alltid full eftersom den inte har någon tidtabell utan går när bussen helt enkelt är full). Så väl uppe vid "busshållplatsen" i bergen så hoppar vi av och kommer fram till att vi inte har nån aning om vart vi ska eller kan bo.. Men turligt nog så är en annan backpacker från Danmark också med på bussen och hon har fixat skjuts till ett guesthous som har plats för oss med! Så vi åker helt enkelt med till det här guesthouset där vi väljer att bo några timmar innan vi ska bestiga Blue Mountain peak som är Jamaicas högsta topp på 2256 meter. Man går även helst upp på natten för att få se solen gå upp vilket vi såklart ville. Så efter cirka 2 timmars sömn klockan halv 1 på natten går vi mot toppen. Detta valde vi också att göra utan guide där ingen av oss innan har varit i beckmörker och med en karta vi hoppas fungerar! Resan upp tog lite drygt 3 timmar och vi gick bara fel lite en gång! Antiklimaxet blev dock att det var en extremt molnig dag så någon soluppgång sågs inget av.. Som plåster på såren så lyckades vi smita undan att betala den hutlösa summan av 20 USdollar (!!) för att få gå upp på berget och det klarnade på vägen ner så där fick vi ändå se de vackra vyerna! Fötterna mår som de mår efter den långa vandringen och jag var definitivt inte klädd för det kalla klimatet uppe på berget men i slutändan var det ändå otroligt värt det! Vi fick frukost på boendet innan vi åkte tillbaka ner till Kingston där vi delade på oss. 3 av tyskarna åker till Kuba och jag tillsammans med Nina och Carolina (bägge tyskar det med) blir kvar här i Kingston åtminstone tills imorgon! Sen får vi se vart det bär av vidare!
    Over and out från ett livligt Kingston!

• Oj vad kass jag varit på att uppdatera.. Bättring Andreas!! Men men ska försöka dra ut guldkornen från den gångna veckan!

Sååå senast jag skrev hade jag precis kommit ner från blue Mountains till Kingston. Känns som en evighet sen! Iaf så så blev det inte mycket vila den dagen trots den långa vandringen och sporadiska sömnen. Vi gick till Art festival med bland annat en fantastisk reggaesjungande 11-åring uppträdde! (frågorna ni mig hemma sen så har jag film😉). Sen så fick jag faktiskt sova lite, men inte för länge utan en local vänn till Nina och Carolina som skulle ta med oss till Dub club i Kingston hämtade upp oss. Men först förbi en födelsedagsfest för en av hans kompisar där vi alltså råkar snubbla in på fest med Jamaicas överklass. Minst sagt oväntat! Gratis mat, dricka, tårta och nostalgisk 90-talsmusik blev det innan vi åkte vidare till Dub club! Där fanns en skön blandning av locals och turister med utsikt över hela Kingston från terrassen på stället. Reggaemusiken dunkande högt ur högtalarna och vi dansade runt där ganska länge innan vi åkte tillbaka till vårt hostel och jag "äntligen" fick sova!

Efter Kingston bar det mot Ocho Rios och Reggae Hostel. Reggae hostel var en pärla i en annars allt för turistig stad.. Lyxkryssarna som kommer in till Ocho Rios gör verkligen staden till en riktig turistfälla och Känslan av det "riktiga" Jamaica är svår att hitta här. Men som sagt Reggae Hostel gillade jag! Här hittade man många backpackers som gärna satt och samtalade om erfarenheter och upplevelser över en öl på takterrassen. Bland annat britten Sebastian som hängde med oss de 2 dagar vi spenderade i Ocho Rios. Det mest intressanta vi gjorde där var antagligen besöka blue hole som vi hade hittat en sida som beskrev den som en lugn oas med vattenfall och poler som inte många turister hittade. Sidan måste dock varit extremt utdaterad eftersom när vi kom dit kändes det som Visby en varm sommardag.. Besvikelsen total och vi kom fram till att vi inte betalar 10 US dollar för att komma in här. (egentligen inte jättemycket men det kändes lite som en principsak!) Jag menar de kunde knappast behöva pengarna eftersom det var fullt med betalande lyxturister som säkert gav mycket dricks och de städade inte ens stället utan det låg sopor här och där! Men vi hade ju ändå tagit en taxi hit så vi lyckades slingra oss till att vi skulle bara gå en "promenad" upp längs en annan väg. En bit upp hittade vi en brant nedgång genom skogen och gick ner till stigen längs vattendraget där. Det gick fint förutom att en guide råkade upptäcka vår lilla promenad. Ops! Han var inte jättenöjd men sa tillslut att vi fick betala han lite så skulle han inte säga nått. (pengar är då allt här...) Dock så var han tvungen att springa ifatt sin grupp igen så vi skulle hitta och betala han sen tyckte han. Vi tyckte annorlunda och traskade runt fallet lite, badade och hittade sen en annan väg ut och fick traska ganska långt på en typ otrafikerad väg i djungeln innan vi hitta en taxi men slapp betala gjorde vi iaf..VIKTIGT!!

Efter Ocho Rios åkte vi till Mobay (Montego bay). Där hade vi bestämt med en coachsurfer värd att vi skulle bo hos honom. Coachsurfing är för den som inte vet en sida där man både kan träffa andra backpackers men framförallt få sova gratis hos locals i det land man är i som lånar ut en soffa, ett rum, ett golv eller vad man nu har för personer som mig att sova på. Winston Barnes som var vår värd behöver berättas mer om än vad jag gjorde i mobay. Han är definitivt mer intressant!
    Så Winston 49 år har inte mycket utan bor en bit upp i bergen ovanför mobay. Han jobbar som lastbilschaufför och hade innan varit och pluggat i Amerika, gått med i en rasistisk amerikansk armé, gått ur armén och börjat langa droger (ni kan vara lugna, det var länge sen och han höll inte på med sånt längre) sen kommit hem till Jamaica och fått ordning på livet igen. Nu bodde han i ett hus som mer liknade ett skjul men som han ändå lyckats kännas hemtrevlig! Vi sov på golvet i ett av hans 3 rum. Det verkade även vara något sorts lager där diverse saker stog lagrade längs väggarna i brist på hyllor och skåp. Winston hade redan gjort mycket med huset berättade han men hade också stora planer för mer! Bland annat ett kök höll på att byggas och en uteplats på baksidan av huset. Bygget fick han hjälp av sina vänner med. Han berättade även för mig att han lagt cirka 10 000 sek på läroböcker för barn och 1500 sek för en kompis på sjukhus (väldigt mycket pengar för en Jamaican). Pengar som annars skulle gått till huset. Jag kan säga så här: hade någon annan sagt det här till mig på Jamaica så hade jag inte trott på det. Men Winston har liksom inget att tjäna på att säga det. Jag menar vi bor redan där gratis och han sa det inte för att han ville att jag skulle skänka pengar till han och han verkade inte säga det för att skryta. Iaf så sov vi här 2 nätter. På golvet alltså. Tjejerna hade liggunderlag, jag fick låna Ninas sovsäck att ligga på. Måttligt hårt men Winstons kusin och hennes barn sov också på golvet och verkade nog göra det varje natt och vi bodde där gratis så att klaga finns inte direkt på kartan! Andra kvällen vi bodde där så kom vi tillbaka efter det blivit mörkt och mötte en orolig Winston som blivit rädd att vi inte skulle hitta hem. Kvällen innan hade han väntat 2 timmar på busstationen innan han skjutsade hem oss gratis till sitt hus. Om du googlar gästfrihet och omtanke borde det komma upp en bild av Winston Barnes. End of story.

Efter Mobay blev det ett kort stopp i Negril och Rasta rootz festival innan jag och Carolina sa hejdå till Nina som åkte hem till Tyskland och vi drog vidare mot Treasure Beach.

Carolina hade dock blivit sjuk och låg i feber dagen vi kom hit. Under natten hade det tydligen blivit sämre och hennes mamma hade blivit så orolig att hon bokat ett flyg åt henne redan dagen efter klockan 2 (hon skulle annars åka hem den 14onde det blev alltså ist den 11) så Carolina fick hasta iväg till mobay för att hinna med flyget och jag blev plötsligt kvar ensam. (Carolina kom hem och mår bra). Faktum är att jag tycker det för tillfället så här tredje dagen ensam i Treasure beach att det är fantastiskt! Treasure beach är verkligen en skatt och människorna här är hur sköna som helst. Treasure beach är en liten by i avkrokarna som är rätt krånglig att ta sig till med cirka 1000 invånare. Jag glider mest omkring på stranden och gör små utflykter. Pratar med locals, läser bok och bor gratis! (jag bor hos en coachsurfing värd). Har min egna lilla stuga (lägger upp en bild på de) och lever alltså rätt billigt vilket är tur eftersom det inte finns några automater här och jag har inte hur mycket kontanter som helst! Dock ljög jag lite när jag skrev att jag är ensam. Min värds hund tyckte tydligen att jag behövde adopteras och sen första stund jag blev ensam här har han följt mig vart än jag har gått! Grejen är att jag knappt gjort något för hunden! Inte gett den någon mat klappat den väldigt sporadiskt och människorna här är oftast inte heller dumma mot hundarna som de är i storstäder eller liknande så det är inte bara för att jag inte slår den som den förföljer mig. Han ligger oftast utanför min stuga och väntar på att jag ska gå nånstans sen följer han mig vart jag än går. Lite irriterande när jag ska gå in nånstans där han inte får följa efter men annars är det rätt mysigt!

Jag får se hur länge jag stannar i treasure beach då det känns lite svårt att lämna den här platsen men det finns planer som inte ligger alltför långt borta just nu! Undrar ni var det är? Stay tuned!!

Over and out från ett gött häng i Treasure beach!

• Hallo Tagebuch ich bin wiedermal......Bis Frankfurt hatten wir eine gute Fahrt....Aber dann ui ui ui....10 Stunden im Flugzeug...Man oh man sag ich euch...Sind dann aber doch gut gelandet und total durch den Wind......Haben uns eingescheckt und erstmal erholt ein bisschen...Danach kam toller Sturm auf und wir konnten nicht aus Montego Bay auslaufen....Na danach sind wir todmüde ins Bett gefallen...Tschaui Tagebuch bis morgen...Read more

• The majority of people I speak to don't seem to like Falmouth and they tend to stay in the port area.
    The port area is very nice, it's all new and pristine, with lots of stores and bars like Jimmy Buffets Margaritaville, the locals cannot get into the port unless they work there.
    So the cruise passengers feel safe there, but, it's not the real Jamaica 🇯🇲.
    Outside the port gates things change drastically, and the poverty is apparent everywhere. When you leave the port you do get pestered by tour operators and taxi drivers and the like, but once away from the port things settle down and nobody bothers you.
    The town itself is very run down, but the people are friendly enough.
    There are lots of local bars and restaurants, although I must admit that the bars don't look very welcoming and I personally wouldn't eat in any of the restaurants, as they didn't look to clean.
    All in all I found Falmouth an ok place to walk around, not a great deal to see, but still interesting to see how the locals live.

• Away from the normal tourist paths you can find a real treasure. Luckily some other guests in our hotel organised privately a tour to the Blue Hole and we joined them. Walking along a river with numerous water falls you can jump into the different pools and dive into caves.

• Heute Jamaika, Ocho Rios und Teil 2 des Strandurlaubs.

Da wir erst um 10 Uhr angelegt haben, konnten wir heute quasi ausschlafen. Gemütlich bis kurz vor 11 Uhr haben wir dann gefrühstückt, bevor es zu unserem letzten geplanten Ausflug an den Strand in Mammae Bay ging.
    Auch heute, trotz etwas Wolken, ein traumhaftes Wetter, wie euch die Bilder verraten werden.
    Der Strand war schön, wenn auch die Bahamas im Vergleich ein Ticken vorne liegen.
    Trotz allem war das Meer schön warm, Schatten vorhanden und die Liegen bequem.
    Um 15:30 Uhr waren wir dann wieder an Bord, um uns kurz zu duschen und dann noch durch die Stadt Ocho Rios zu schlendern.
    Ocho Rios heißt übrigens 8 Flüsse, obwohl es hier nur 3 gibt ;-)
    Die Stadt selbst ist stark auf Touristen ausgelegt. Etliche Shoppingcenter mit Material für Touristen. Aber trotzdem bekam man auch den typischen Rastafari zu sehen, der ganz dem Klischee entsprechend gefragt hat, ob man was rauchen möchte...und Tabak war damit nicht gemeint :-)

Jetzt gibt's hier gleich den Sprint zum Abendessen, bevor wir dann um 19 Uhr wieder ablegen werden und der Kutter in Richtung Santo Domingo aufbricht in die Dominikanische Republik.

So long...see you in Santo Domingo

Jamaica, Jamaika, Gyameka, ጃማይካ, Chamaica, Iamaica, جامايكا, چامايكا, Xamaica, Xamayka, Yamayka, جامائیکا, Ямайка, Yamaika, Zamayiki, জামাইকা, ཛ་མེ་ཀ།, Jamajka, Джамайка, جامایکا, Camayka, ޖެމެއިކާ, ཇ་མའི་ཀ, Dzamaika nutome, Τζαμάικα, Jamajko, Jamayka, Jameika, Jamaïque, J·amayica, Iamáice, Iaimeuca, जमैका, જમૈકા, Yn Yamaicey, Ngà-mâi-kâ, ג׳מייקה, जमाइका, Jamayik, Ջամայկա, Jamaikạ, Hamaika, Jamaíka, Giamaica, ジャマイカ, djamaikas, იამაიკა, Ямайкэ, ហ្សាម៉ាអ៉ិគ, ಜಮೈಕಾ, 자메이카, Jamayika, Zamaiki, ຈາໄມກາ, Jamaiki, 牙買加, Jamaïka, Ямайке, Јамајка, ജമൈക്ക, Ямайк, Ġamajka, ဂျမေနီကာ, Djamaika, Jaméíkʼa, Jamaayikaa, ଜାମାଇକା, Ямайкæ, ਜਮੈਕਾ, Tschameeki, Jamaeka, Giamàica, جمیکا, Τζαμαίκαν, Shamayka, Дьамайка, جميڪا, Zamaîka, ජැමෙයිකාව, Jameyka, Xhamajkë, IJamayikha, ஜமைகா, జమైకా, จาเมกา, Hamayka, Samaika, يامايكا, جمائیکا, Jamaik, Ha-mai-ca, Camekeän, Җамайкудин Орн, דזשאמייקע, Orílẹ́ède Jamaika, 牙买加, i-Jamaica