Laos

Curious what backpackers do in Laos? Discover travel destinations all over the world of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

• Day162

Beauty, buddhas & baci in Luang Prabang

February 6 in Laos ⋅ ☀️ 26 °C

Our last stop before heading “home” to Thailand was Luang Prabang in Laos, another UNESCO World Heritage Centre on our South East Asian tour. We took a riverboat down the mighty Mekong, saw caves littered with age-old Buddha statues, frolicked in 2 beautiful waterfalls, avoided buying scorpion-infused Lao whisky, and were recipients of blessings at a Baci ceremony, a traditional Lao ceremony led by family elders to bring your spirits back together, for luck and strength... oh, and of course, enjoyed a few temples! Luang Prabang is a lovely town absolutely packed with tourists like us, all doing the same things... I would return here, but would spend more time exploring other parts of the country next time.Read more

• Day160

Education Day

February 4 in Laos ⋅ ☀️ 23 °C

Today we visited a rural school outside of Luang Prabang, in Laos. There were only thirteen students in the middle school building, and only three of them were girls. We got there during their English lesson, so it was really funny listening to them struggling to pronounce words that we use everyday. For example, they would pronounce the word ‘ceremony’ like ‘see ree maa nee’ and ‘a bottle of spirit’ like ‘uh battle uf speet’. Then, they tried to teach us how to say the same words in Lao, but it was even funnier for the students to hear us trying to say those words! We ended up making sounds we didn’t even know we could make, and we had a lot of fun. After that, we went to a conversation workshop called Big Brother Mouse, for Lao students who wanted to practice English, and for English speaking volunteers/tourists. What we did there was set up some chairs in the backyard of this tiny building, and Lao kids from the age of 12-25 would come and sit down and interact with you.
    - Chloë

• Day34

Been there, Don Det

November 27, 2018 in Laos ⋅ ⛅ 31 °C

Uugh!! Wat kan een grensovergang vervelend zijn, prijzig zijn en lang duren. Lang leve de Europese open grenzen!

Deze ochtend was de bus een uur later dan gezegd. Verder was het eerste deel van de rit naar Stun Treng oké. Overstappen naar een volgende minivan richting de grens met Laos. Hier stopten we net voor de grens. Het was tijd om alles in te vullen van papierwerk en om te betalen. Het was duurder dan verwacht, omdat er verschillende "vergoedingen" bijkwamen, zo ook voor de buschauffeur die de aanvraag voor ons regelde. Enkele dappere personen durfden het aan om het visa aanvraag proces zelfstandig te doen. Wij, bange kippen niet. Uiteindelijk duurde het bij ons langer dan bij deze dappere mensen. Al bij al werd alles voor ons geregeld en kwam het 6 dollar per persoon duurder uit. Langs de Laos kant mochten terug in een minivan, bagage deze keer op het dak. Dan nog overstappen op een ferrybootje. We zijn bijna op onze bestemming Don Det, maar begrijpen nu al dat dit een prachtige en relaxte omgeving is. Geen geasfalteerde wegen, enkel kleine zandweggeltjes. Echt wel relaxed en chill! 😊

Ingecheckt in het hotel besloten we rond het eiland te wandelen. Eerst geld afhalen, maar wat blijkt... Er zijn geen geldautomaten op dit eilandje. Dus moesten we geld via een geldwisselkantoor ‘afhalen’. Dit heeft ons ook wat gekost. Erna dachten we: “Doeme! We hadden de boot moeten nemen naar het vasteland. Dat was goedkoper.”
    Na de helft van onze wandeling werd het donker en kregen we gezelschap van een jong meisje. Misschien was ze bang in het donker want ze hield Tats hand vast. Morgen trekken we door naar een eiland verder, namelijk naar Don Khon. Dit is een groter eiland en heeft wat meer dingen te doen, zoals een mooie waterval en de kans om dolfijnen te spotten!

• Day37

Don khon - dag 3

November 30, 2018 in Laos ⋅ ⛅ 32 °C

Dat wekkertje liep vandaag toch niet af om 6u zeker?! Maar eventjes wakker worden en het schoot ons te binnen. Vandaag gingen we Irrawaddy dolfijnen op de mekong spotten. Deze bedreigde diersoort kan je het beste spotten in de ochtend of de avond hadden we gelezen. Dus wij vroeg op de fiets naar de andere kant van het eiland. Het achterwerk nog maar eens pijnigen op de bultige en met stenen bezaaide wegen. Toegekomen aan de instapplaats, wij de boot op. 10 minuutjes varen en toen zei de kapitein superdroog ‘look there dolphins’. Wij kijken en niets zien. Ineens hoorde we een woosh, een dolfijn die aan de oppervlakte kwam ademen. We meerde aan op een nabij gelegen eiland en vanaf daar konden we de dolfijnen voor 40 min bewonderen. Gelukkig hadden we onze verrekijker mee, zo zagen we ze meer in detail. We waren superblij dat we ze zagen, want een waarneming is nooit gegarandeerd.

Terug aan wal fietsen we helemaal door naar Don Det om wat kleine boodschappen te doen. Tussendoor hebben we eens gestopt om te ontbijten. Boodschapjes gedaan en wij terug naar ons kamertje. Omdat we toch niets gepland hadden, beslisten we om onze was maar eens zelf te doen. En dat bleek nodig, onze kleren hadden de laatste dagen al heel wat stof opgevangen. Daarna deed Tat een vroege siësta en Steven luierde wat. De rest van de dag ging het er kalm aan toe. Wat dingen regelen voor de komende dagen en nog wat genieten van eten en drinken. Zo dronken we vandaag een van onze lievelings aperitieven, pastis. Zo is de Franse invloed ook te merken. 😊

• Day40

Vientiane - dag 2

December 3, 2018 in Laos ⋅ ☀️ 32 °C

Uitslapen tot 8u, ontbijten en zeer op het gemakje klaarmaken om uit te checken. In de voormiddag naar het COPE center gegaan om de tentoonstelling te bekijken over hoe ze slachtoffers van ongeëxplodeerde clusterbommen helpen. Deze bommen zijn restanten van de Vietnam oorlog toen de Amerikanen de Ho Chi Min trial in Laos gebombardeerd hebben. Laos is het zwaarste gebombardeerde land in Azië. Het was een zeer interessante tentoonstelling die informatief was voornamelijk op het vlak van hoe de organisatie de mensen helpt, protheses enzo maken. De organisatie helpt ook mensen die een aangeboren handicap hebben of die door een ongeluk gehandicapt zijn geraakt. Zo gaan ze ook met een mobiele kliniek naar afgelegen gebieden om daar hulp te bieden aan mensen die geen mogelijk hebben om naar een grote stad te gaan.

Na de middag lieten we onszelf verwennen met een echte Lao massage. Het was een stevige maar zo deugddoende verwenning voor ons lichaam. We werden goed uitgestrekt en stevig gemasseerd. Ideaal na die nachtelijke busrit. Alles zit terug los en op zijn plaats. Hopelijk wordt dit niet teniet gedaan door de busrit die deze nacht volgt!

• Day43

Huay Xai

December 6, 2018 in Laos ⋅ ⛅ 20 °C

Huay Xai, HoiXai Huay Xay of hoe het dan ook mag zijn. We weten het nog altijd niet. Dit stadje was in ieder geval de bestemming van onze nachtbus. Het was weer een beleving, er zijn toch zo van die momenten dat we ons afvragen waar we mee bezig zijn. We moesten om 16u al aan ons hotel zijn voor de pickup met tuktuk naar het busstation. Toegekomen op het busstation moesten we zoals gewoonlijk nog even wachten. Dan ipv op onze bus te stappen moesten we weer in een tuktuk stappen. Deze bracht ons naar onze bus die werd bijgetankt aan een tankstation. Wij ernaartoe en we werden al raar bekeken, want we waren de enige westerlingen op de bus. Alles goed en wel, wij wilden onze bagage afgeven maar die moest mee met ons in de bus. Dus niet in het bagageruim. Het gangpad was zo smal dat onze rugzak er net door geraakten. Gelukkig was er nog een compartiment voorzien voor bagage. Rugzakken weggestoken vroegen we ons af waar we moesten liggen aangezien alles volzet was. We vroegen dit met onze kaartjes met de plaatsen op. Als antwoord kregen we ‘full’ met een dikke glimlach. Dus was er nog plaats helemaal achteraan in de bus waar vier personen konden liggen boven het bagage compartiment. We waren eerst wat bedenkelijk over de gang van zaken maar bon. Uiteindelijk was deze plek groter dan andere bedden. Maar van veel slapen kwam niet in huis. De weg was zo bochtig en de chauffeur reed met vrij hoge snelheid door de bochten dat we van links naar rechts geslingerd werden. Met heel je lichaam 10 cm de lucht invliegen door dat je door een diepe put rijdt, is toch niet ons idee van een comfortabele nachtrust.

Toegekomen, nog een tuktuk naar het hotel en als een geschenk uit de hemel mochten we direct in onze kamer. We zijn dan ook direct in bed gekropen en sliepen tot de middag. Hemels! Verder hebben we niet veel gedaan. Wat geluncht met zicht op Thailand (we zitten net aan de grens). Daarna op een gezellig terrasje wat geluierd met een drankje. Hier ook avondeten gegeten, lekkere ribbetjes voor Steven 🤤

Het is dus eens een lekkerlui, niks doen dagje geworden. Morgen vertrekken voor drie dagen naar de boomhutten in de jungle om gibbons te spotten (geen wifi). Dit is een activiteit waar we al heel lang naar uitkijken, maar die ook een van de duurste zal zijn van de hele reis. Hopelijk is het het dus waard!

• Day45

Gibbon Experience - dag 2

December 8, 2018 in Laos ⋅ ☁️ 27 °C

We hadden onze wekker om 6u20 gezet zodat we de zonsopgang konden meemaken in de jungle en hopelijk gibbons te zien. Maar toen we opstonden bleek de hele jungle in de mist te hangen. Dit was ook wel een spectaculair zicht, we bevonden ons precies in een film. Na een tijdje begon de mist op te klaren en begonnen we meer om meer van de jungle te zien. Het was nog altijd een prachtig zicht. Iets voor 8u kwamen onze gidsen met de zipline toe en maakten ze thee voor ons. Ietsje later volgende twee meisjes met ons ontbijt. Het was rijst met verschillende schotels, een typisch Laotiaans ontbijt, maar het smaakte ons zeker. Ondertussen had Steven een groep vogels gespot en ontbijt was geen prioriteit meer. De vogels waren dan ook zeer mooi en kleurrijk.

Na het ontbijt was het tijd voor wat avontuur! Na een korte trek kwamen we aan bij een zipline die we de dag ervoor ook al hadden gedaan. Het was een zipline in twee delen met een tussenstop op een hoofplatform in een boom. Er was nog steeds wat mist dus de eerste zipline was recht door de mist. Dag twee was het ziplinen nog altijd geweldig! Ook al was ons zicht wat beperkt door de mist in het begin. We mochten deze verschillende ziplines een paar keer heen en terug nemen.

Hierna was het tijd om door te trekken naar een volgende boomhut. Dit was boomhut 1 en was ook een van de oudste boomhutten. De bouw ervan was heel spectaculair met wel vier verdiepingen. Het bleek ook een ideale boomhut om gibbons te spotten, maar helaas ze waren iets verder aan het werken aan een ander hutje. Het geluid van het kappen en de kettingzaag hield alle dieren op afstand. We vonden ook wel dat onze boomhut een mooier zicht had. Nadat Tat wat foto's aan het trekken was met haar gsm, stelde de gids voor om een groepsfoto te maken. Natuurlijk was dit goed. Wat bleek, hij klom terug op de zipline, ongeveer halverwege en begon vanaf daar foto's te trekken! Bungelend in de lucht! Het was echt een grappig en lichtjes eng zicht, maar de foto's waren geweldig.

Na een volgende trek door de jungle kwamen we eerst aan bij een paar gebouwen die dienden als "keuken". Vervolgens gingen we verder naar boomhut 7 om hier lunch te hebben. Het eten was weer geweldig en het zicht was ook niet mis. Ook hier zagen we weer een bende vogeltjes in felle kleurtjes zoals geel en rood.

Met onze gevulde buik vervolgende we onze trek door de jungle. Er volgende nog enkele spectaculaire ziplines met een uitzicht waarbij je mond gewoon openviel van de waaaaaaaauuuuuuuuw! Gewoon onbeschrijfelijk!

Uiteindelijk gingen we nog naar boomhut 3 en 5, deze hadden ook een geweldig zicht. De zipline naar de 5 was vrij lang en voor we startten vroeg de gids naar Steven zijn camera. Hij wou foto's trekken van ons in de hut. Steven was toch wat twijfelachtig maar uiteindelijk vertrouwde hij de gids toch. Nadat we allemaal de boomhut hadden bereikt, kwam onze gids eraan op de zipline. Halverwege stopte hij en begon hij foto's te trekken, het was een echte fotoshoot. Het was toch wat stressvol voor Steven, maar de resultaten waren fantastisch. Toch echt een top gids!

Na zo'n dag trekken en ziplinen waren we toch wel moe, maar er wachtte nog de trek naar onze boomhut. Toen we aan een zipline kwamen zei de gids kijk daar is onze boomhut. Eerst zagen we het niet, maar toen helemaal bovenaan de berg zagen we in de verte ons boomhut. Het was nog een hele klim! En die hebben we gevoeld in onze benen.

Nadat we naar onze boomhut gezipt hadden, was het tijd voor een hapje. Wat vers gesneden fruit mmm en wat bleek, een flesje lao whiskey. Na onze jungle trek in Cambodja waren we al bekend met rijstwijn en dit was vrij gelijkaardig. We besloten een kort drankspelletje te doen, maar lang heeft het niet geduurd, want iedereen was kapot. We besloten om toch eerst wat te eten en wat bleek, er zaten zelfgemaakte frietjes bij! Spijtig genoeg waren ze al wat koud en slap geworden, maar ze hebben toch gesmaakt.

Die avond konden we vanuit onze boomhut de zonsondergang zien. Het was een van de mooiste die we ooit gezien hebben. En zo hadden we een perfecte afsluiter voor een fantastische tweede dag.

• Day46

Gibbon Experience - dag 3

December 9, 2018 in Laos ⋅ ⛅ 26 °C

Helaas! Teleurstelling! Geen gibbons gezien. Maar dat maakt deze geweldige ervaring niet minder. De gidsen Mor en Doipor hebben zeker bijgedragen tot deze ervaring. Het waren twee grapjassen.
    Het blijft de max wat we gedaan hebben en we zijn nog altijd blij met onze beslissing.

De dag begon mistig net zoals gisteren. De mist ging weg en kwam weer opzetten gevolgd door een enorme regenbui met wat donder in de verte. Plots begon het langs verschillende plekken binnen te regenen in onze boomhut. Snel de matrassen en lakens op een hoopje opzij gelegd. Er kwam ook een hevige windvlaag over die wel wat eng was, maar deze was snel over. We bewonderde het schouwspel wat met een warme thee in de hand. Toen kwamen de gidsen binnen en deze zeiden dat het ontbijt wat vertraging had opgelopen, wat wel te begrijpen was door de hevige regen. Een halfuurtje later dan voorzien kwam het ontbijt, getoast stokbrood met een omeletje, gebakken lokale worst en jam.

Na dit stevig ontbijt, was het tijd om terug te keren naar het dorpje. Dit ging gepaard met een stevige wandeling door wat modder dankzij de regebui en wat spetters tijdens het ziplinen. We zijn al echte “pro’s” geworden in het ziplinen. De overkant werd (bijna) altijd gehaald. We mochten nog een extra aantal ziplines doen voor we verder gingen. Bij de laatste zipline, waren we wat bedroefd dat het al de laatste was en deze experience al op zijn einde liep. We liepen de hele weg terug en probeerde niet uit te glijden 😄

Eenmaal terug in het dorpje namen we afscheid van onze gidsen en ditmaal kropen we wel in de laadbak van de pick-up. De weg was toch wat verslechterd door de regen en af en toe voelden we de jeep wat wegglijden. Maar de jeeps (Toyota's 😜) waren stevige bakskes en geraakte zelfs de steilste en gladste bergen op. Onderweg kwamen we een camionette tegen die een berg niet was opgeraakt, de jongens uit de jeep die voorop reed mochten uitstappen en duwen, haha. Toen we de rivier terug overstaken na de jungle weg stopten we voor lunch met zicht op de rivier. Eenmaal terug in het kantoor in Houay Xai namen we afscheid van onze groepsleden en gingen we naar ons hotel. Even opfrissen en laten weten dat we nog leefden.

We besloten om als laatste activiteit een lokale tempel in het dorpje te bekijken. We moesten een lange, brede versierde trap op. Bovenaan stond een jonge monnik voor de tempel. Deze begon direct met ons te praten. Blijkbaar was het de gewoonte van de monnikken om hun Engels te oefenen met toeristen. En zo kwam het dat we met een andere monnik in een studiekamer belandden. Daar mochten we dialogen uit een leerboek oefenen met de monnik. De monnik vond dit echt fantastisch en was ons zeer dankbaar. Het was sowieso een unieke ervaring.

Daarna lekker smullen van ons avondeten met een lekker laobeer!!

• Day49

Luang Prabang - dag 3

December 12, 2018 in Laos ⋅ 🌧 20 °C

Vandaag was huilerig. De hemel weende een hele dag dikke tranen op ons hoofd.

Wakker worden en een vaag bekend geluid horen. Even nadenken ... wat kan het zijn? Regen?! Oh jawel, het regende. Net op de dag dat we een mooie waterval gingen bezoeken. Het viel letterlijk in het water. Maar we lieten ons niet kennen. Met sneldrogende kledij en k-way vertrokken we in een busje naar de waterval. Hier ontmoetten we een Engelse kerel die de wereld rondreist met de fiets. Straffe kerel!!

Aangekomen aan het park van de waterval, gingen we op zoek naar de waterval. Eerst kwamen we een berenopvangcentrum tegen dat moonbears of de Aziatische zwarte beren redt van stropers die ze verkopen voor hun gal. Ook belanden hun poten in de soeppot. Onbegrijpelijk. Ondanks de regen, was het prettig om deze dieren te bewonderen. Tat kocht een T-shirt om de organisatie te steunen.

We liepen verder en kwamen al snel uit aan een klein watervalletje en we dachten ‘oké, dit is aardig maar niet wauw’. We volgden een pad verder en kwamen nog wat stroomversnellingen en watervalletjes tegen tot we aan de voet kwamen van de echte waterval, Tat Kuang Si genaamd. Wauw! Heel indrukwekkend! Prachtige waterval vinden wij persoonlijk. We klommen ook tot de top van de waterval. Dit ging niet zonder natte voeten. Het water van de waterval loopt namelijk over een deel van de trappen naar de top.

Terug in Luang Prabang, aten we een lekkere menu. Zo proefden we van verschillende Lao gerechten. In de namiddag, keerden we naar onze guesthouse om wat te rusten en op te warmen. Het was frisjes vandaag met een temperatuur rond de 20 graden en de regen daarbij hielp niet echt.

‘S avonds gingen we naar een filmvoorstelling ‘Chang’. Een film die uitkwam in 1925. Het gaat over een Lao gezin dat in de jungle probeert te wonen/overleven. We kwamen net op tijd toe voor de voorstelling. Het werd een gezellige avond want het was een privévoorstelling. We waren de enige die vandaag waren opgedaagd. Gezellig onder ons twee en het leek alsof we persoonlijke bediening hadden. Het is eens iets anders. 😊

Lao People’s Democratic Republic, Lao People's Democratic Republic, Laos, ላኦስ, لاوس, Лаоская Народна-Дэмакратычная Рэспубліка, Народна Демократична Република Лаос, Layosi, লাওস, ལཱ་འོས།, ལ་འོསུ, Laos nutome, Λάος, Laoso, Laose DRV, لائوس, Lawoos, લાઓસ, Lawas, לאוס, लाओस, Laoska Narodna Demokratska Republika, Laosz, Լաոս, ラオス, ლაოსი, Laosi, ឡាវ, ಲಾವೋಸ್, 라오스, Pow Lao, Laotia, Lawosi, ປະເທດລາວ, Laosas, Laosa, Laôs, Лаос, ലാവോസ്, လာအို, Den folkedemokratiske republikken, Laòs, ଲାଓସ୍, República Popular Democrática do Laos, Lùaôsi, ලාඕසය, லாவோஸ், లావోస్, ประเทศลาว, Lau, Лаоська Народно-Демократична Республіка, لاؤس, Lào, Laosän, Orílẹ́ède Laosi, 老挝, i-Laos