Laos
Laos

Curious what backpackers do in Laos? Discover travel destinations all over the world of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Huay Xai

December 6 in Laos

Huay Xai, HoiXai Huay Xay of hoe het dan ook mag zijn. We weten het nog altijd niet. Dit stadje was in ieder geval de bestemming van onze nachtbus. Het was weer een beleving, er zijn toch zo van die momenten dat we ons afvragen waar we mee bezig zijn. We moesten om 16u al aan ons hotel zijn voor de pickup met tuktuk naar het busstation. Toegekomen op het busstation moesten we zoals gewoonlijk nog even wachten. Dan ipv op onze bus te stappen moesten we weer in een tuktuk stappen. Deze bracht ons naar onze bus die werd bijgetankt aan een tankstation. Wij ernaartoe en we werden al raar bekeken, want we waren de enige westerlingen op de bus. Alles goed en wel, wij wilden onze bagage afgeven maar die moest mee met ons in de bus. Dus niet in het bagageruim. Het gangpad was zo smal dat onze rugzak er net door geraakten. Gelukkig was er nog een compartiment voorzien voor bagage. Rugzakken weggestoken vroegen we ons af waar we moesten liggen aangezien alles volzet was. We vroegen dit met onze kaartjes met de plaatsen op. Als antwoord kregen we ‘full’ met een dikke glimlach. Dus was er nog plaats helemaal achteraan in de bus waar vier personen konden liggen boven het bagage compartiment. We waren eerst wat bedenkelijk over de gang van zaken maar bon. Uiteindelijk was deze plek groter dan andere bedden. Maar van veel slapen kwam niet in huis. De weg was zo bochtig en de chauffeur reed met vrij hoge snelheid door de bochten dat we van links naar rechts geslingerd werden. Met heel je lichaam 10 cm de lucht invliegen door dat je door een diepe put rijdt, is toch niet ons idee van een comfortabele nachtrust.

Toegekomen, nog een tuktuk naar het hotel en als een geschenk uit de hemel mochten we direct in onze kamer. We zijn dan ook direct in bed gekropen en sliepen tot de middag. Hemels! Verder hebben we niet veel gedaan. Wat geluncht met zicht op Thailand (we zitten net aan de grens). Daarna op een gezellig terrasje wat geluierd met een drankje. Hier ook avondeten gegeten, lekkere ribbetjes voor Steven 🤤

Het is dus eens een lekkerlui, niks doen dagje geworden. Morgen vertrekken voor drie dagen naar de boomhutten in de jungle om gibbons te spotten (geen wifi). Dit is een activiteit waar we al heel lang naar uitkijken, maar die ook een van de duurste zal zijn van de hele reis. Hopelijk is het het dus waard!

Gibbon Experience - dag 2

December 8 in Laos

We hadden onze wekker om 6u20 gezet zodat we de zonsopgang konden meemaken in de jungle en hopelijk gibbons te zien. Maar toen we opstonden bleek de hele jungle in de mist te hangen. Dit was ook wel een spectaculair zicht, we bevonden ons precies in een film. Na een tijdje begon de mist op te klaren en begonnen we meer om meer van de jungle te zien. Het was nog altijd een prachtig zicht. Iets voor 8u kwamen onze gidsen met de zipline toe en maakten ze thee voor ons. Ietsje later volgende twee meisjes met ons ontbijt. Het was rijst met verschillende schotels, een typisch Laotiaans ontbijt, maar het smaakte ons zeker. Ondertussen had Steven een groep vogels gespot en ontbijt was geen prioriteit meer. De vogels waren dan ook zeer mooi en kleurrijk.

Na het ontbijt was het tijd voor wat avontuur! Na een korte trek kwamen we aan bij een zipline die we de dag ervoor ook al hadden gedaan. Het was een zipline in twee delen met een tussenstop op een hoofplatform in een boom. Er was nog steeds wat mist dus de eerste zipline was recht door de mist. Dag twee was het ziplinen nog altijd geweldig! Ook al was ons zicht wat beperkt door de mist in het begin. We mochten deze verschillende ziplines een paar keer heen en terug nemen.

Hierna was het tijd om door te trekken naar een volgende boomhut. Dit was boomhut 1 en was ook een van de oudste boomhutten. De bouw ervan was heel spectaculair met wel vier verdiepingen. Het bleek ook een ideale boomhut om gibbons te spotten, maar helaas ze waren iets verder aan het werken aan een ander hutje. Het geluid van het kappen en de kettingzaag hield alle dieren op afstand. We vonden ook wel dat onze boomhut een mooier zicht had. Nadat Tat wat foto's aan het trekken was met haar gsm, stelde de gids voor om een groepsfoto te maken. Natuurlijk was dit goed. Wat bleek, hij klom terug op de zipline, ongeveer halverwege en begon vanaf daar foto's te trekken! Bungelend in de lucht! Het was echt een grappig en lichtjes eng zicht, maar de foto's waren geweldig.

Na een volgende trek door de jungle kwamen we eerst aan bij een paar gebouwen die dienden als "keuken". Vervolgens gingen we verder naar boomhut 7 om hier lunch te hebben. Het eten was weer geweldig en het zicht was ook niet mis. Ook hier zagen we weer een bende vogeltjes in felle kleurtjes zoals geel en rood.

Met onze gevulde buik vervolgende we onze trek door de jungle. Er volgende nog enkele spectaculaire ziplines met een uitzicht waarbij je mond gewoon openviel van de waaaaaaaauuuuuuuuw! Gewoon onbeschrijfelijk!

Uiteindelijk gingen we nog naar boomhut 3 en 5, deze hadden ook een geweldig zicht. De zipline naar de 5 was vrij lang en voor we startten vroeg de gids naar Steven zijn camera. Hij wou foto's trekken van ons in de hut. Steven was toch wat twijfelachtig maar uiteindelijk vertrouwde hij de gids toch. Nadat we allemaal de boomhut hadden bereikt, kwam onze gids eraan op de zipline. Halverwege stopte hij en begon hij foto's te trekken, het was een echte fotoshoot. Het was toch wat stressvol voor Steven, maar de resultaten waren fantastisch. Toch echt een top gids!

Na zo'n dag trekken en ziplinen waren we toch wel moe, maar er wachtte nog de trek naar onze boomhut. Toen we aan een zipline kwamen zei de gids kijk daar is onze boomhut. Eerst zagen we het niet, maar toen helemaal bovenaan de berg zagen we in de verte ons boomhut. Het was nog een hele klim! En die hebben we gevoeld in onze benen.

Nadat we naar onze boomhut gezipt hadden, was het tijd voor een hapje. Wat vers gesneden fruit mmm en wat bleek, een flesje lao whiskey. Na onze jungle trek in Cambodja waren we al bekend met rijstwijn en dit was vrij gelijkaardig. We besloten een kort drankspelletje te doen, maar lang heeft het niet geduurd, want iedereen was kapot. We besloten om toch eerst wat te eten en wat bleek, er zaten zelfgemaakte frietjes bij! Spijtig genoeg waren ze al wat koud en slap geworden, maar ze hebben toch gesmaakt.

Die avond konden we vanuit onze boomhut de zonsondergang zien. Het was een van de mooiste die we ooit gezien hebben. En zo hadden we een perfecte afsluiter voor een fantastische tweede dag.

Gibbon Experience - dag 3

December 9 in Laos

Helaas! Teleurstelling! Geen gibbons gezien. Maar dat maakt deze geweldige ervaring niet minder. De gidsen Mor en Doipor hebben zeker bijgedragen tot deze ervaring. Het waren twee grapjassen.
    Het blijft de max wat we gedaan hebben en we zijn nog altijd blij met onze beslissing.

De dag begon mistig net zoals gisteren. De mist ging weg en kwam weer opzetten gevolgd door een enorme regenbui met wat donder in de verte. Plots begon het langs verschillende plekken binnen te regenen in onze boomhut. Snel de matrassen en lakens op een hoopje opzij gelegd. Er kwam ook een hevige windvlaag over die wel wat eng was, maar deze was snel over. We bewonderde het schouwspel wat met een warme thee in de hand. Toen kwamen de gidsen binnen en deze zeiden dat het ontbijt wat vertraging had opgelopen, wat wel te begrijpen was door de hevige regen. Een halfuurtje later dan voorzien kwam het ontbijt, getoast stokbrood met een omeletje, gebakken lokale worst en jam.

Na dit stevig ontbijt, was het tijd om terug te keren naar het dorpje. Dit ging gepaard met een stevige wandeling door wat modder dankzij de regebui en wat spetters tijdens het ziplinen. We zijn al echte “pro’s” geworden in het ziplinen. De overkant werd (bijna) altijd gehaald. We mochten nog een extra aantal ziplines doen voor we verder gingen. Bij de laatste zipline, waren we wat bedroefd dat het al de laatste was en deze experience al op zijn einde liep. We liepen de hele weg terug en probeerde niet uit te glijden 😄

Eenmaal terug in het dorpje namen we afscheid van onze gidsen en ditmaal kropen we wel in de laadbak van de pick-up. De weg was toch wat verslechterd door de regen en af en toe voelden we de jeep wat wegglijden. Maar de jeeps (Toyota's 😜) waren stevige bakskes en geraakte zelfs de steilste en gladste bergen op. Onderweg kwamen we een camionette tegen die een berg niet was opgeraakt, de jongens uit de jeep die voorop reed mochten uitstappen en duwen, haha. Toen we de rivier terug overstaken na de jungle weg stopten we voor lunch met zicht op de rivier. Eenmaal terug in het kantoor in Houay Xai namen we afscheid van onze groepsleden en gingen we naar ons hotel. Even opfrissen en laten weten dat we nog leefden.

We besloten om als laatste activiteit een lokale tempel in het dorpje te bekijken. We moesten een lange, brede versierde trap op. Bovenaan stond een jonge monnik voor de tempel. Deze begon direct met ons te praten. Blijkbaar was het de gewoonte van de monnikken om hun Engels te oefenen met toeristen. En zo kwam het dat we met een andere monnik in een studiekamer belandden. Daar mochten we dialogen uit een leerboek oefenen met de monnik. De monnik vond dit echt fantastisch en was ons zeer dankbaar. Het was sowieso een unieke ervaring.

Daarna lekker smullen van ons avondeten met een lekker laobeer!!

Slowboat

December 10 in Laos

Vandaag ging het allemaal om wachten en varen.

We kwamen om kwart voor 10u aan bij de boot die we richting Luang Prabang namen met een overnachting in Pak Beng. Die boot vertrok pas om 11u30 dus hadden we tijd zat. We zaten eerst wat op een trapje in de schaduw, maar werden dit rap beu. Dus zijn we nog een koffietje en een theetje gaan drinken wat verderop.

Terug rond 11u en we zagen dat mensen aan het opstappen waren. Wij stapten dan ook maar op. We zaten helemaal vooraan. Onze plaatsen boden niet het beste uitzicht maar we zaten gelukkig ver van de motor die oorverdovend luid was.

Onderweg stopte de boot om lokale mensen op te pikken. Dit waren we al gewoon van de bussen. De boot zat aardig vol, eigenlijk al overvol want sommige mensen hadden geen zitplaatsen meer. En soms stapten er ook mensen af. Vanaf het begin zat er een heel oud vrouwtje op een trapje omdat ze al geen zitplaats had. Steven zijn hart brak en na twee uur varen heeft hij van plaats verandert met het oude vrouwtje. Daarmee veroverde hij het hart van de andere toeristen en als beloning kreeg hij een whisky cola van twee Amerikanen. Uiteindelijk kwam er meer plaats vrij en konden zowel Steven als het oude vrouwtje zitten op een degelijke stoel.

Na zes uur en een half kwamen we toe in Pak Beng. Het uitladen gebeurde wat hectisch. De bagage dat vanonder in het ruim zat werd op een soort drijvend platform gegooid en natuurlijk wou iedereen zo snel mogelijk zijn zak, dus stond dit platform behoorlijk vol. Ondertussen liepen er nog kleine kindjes tussen die ook graag wat spulletjes meepikten. Wij hadden de guesthouse van de boot geboekt. Dus vervoer hiernaar was in orde. We gingen samen met andere mensen van de boot die in hetzelfde guesthouse zaten, eten. Het werd een gezellige avond met lekker Indisch eten en vele laobeers. 😊

Luang Prabang - dag 2

December 5 in Laos

Deze ochtend wat proberen uitslapen en op het gemakje ontbijten en klaarmaken. Gisteren waren we al eens aan het koninklijke paleis gepasseerd, maar het was middagpauze, dus konden we niet binnen. Vandaag ons wat beter geïnformeerd en in de voormiddag zijn we dan toch binnengeraakt. Binnenin konden we de verschillende kamers van vroeger bekijken. Zo was er een grote hal waarbij de muren en het plafond volledig bezet waren met mosiacs en waarbij verschillende taferelen werden uitgebeeld. Helaas waren foto's niet toegestaan. Buiten konden we kijken naar de autocollectie. 5 auto's in totaal en allemaal gesponsord door Amerika, behalve een. De Toyota werd door Japan geschonken.

Hierna zijn we de hoofdstraat nog eens afgelopen en hebben we ons toch een keer laten gaan en hebben we wat souvenirs gekocht. Ondertussen was het al middag en besloten we iets te gaan eten. Half per ongeluk zijn bij een iets chiquer restaurant uitgekomen. Het was een typisch Laotiaans restaurant wel. We probeerden de tasting platter waarop een pikant slaatje van groene groentjes lag, Laotiaanse saucis met gefrituurde look, zeewierbladeren met sesamzaadjes en een chillydipsaus met beef jerky in en als laatste een stoofpotje van kip, erwtjes en boontjes. Alles smaakte echt heerlijk, al was het soms ook wat pikant. Daarnaast aten we ook nog een vis met basilicum en citroenblad saus gebakken in een bananenblad. Ons laatste gerechtje was "do it yourself"-stijl. Hierbij kregen we twee soorten sausjes, een van kleverige rijst en een gebaseerd op aubergines. Daarnaast kregen we verschillende groentjes en kruiden zoals chilipepers, gember, look, boontjes, pindanootjes,radijsjes, wat noodles, enz. Dit alles moesten we in een slablad steken en opvouwen en tada opeten natuurlijk. Wie ons kent weet natuurlijk dat we heel fel kunnen genieten van lekker eten, dus dit was een activiteit op zichzelf voor ons.
    Na onze lekkere lunch besloten we om wat langs de rivier te slenteren en uiteindelijk nog iets te gaan drinken.

Deze nacht zitten we weeral op een bus, om nog noordelijker te gaan tegen de grens met Thailand.

Gibbon Experience

December 7 in Laos

Ontbijt zoeken op een vroeg uur, namelijk 6-7u is moeilijk in Houay xay. De meeste ontbijtplekken gaan pas open rond 8u. We moesten zo vroeg eten omdat we ons al moesten aanmelden in het kantoor van de Gibbon Experience om een safety briefing te krijgen. Toch een plekje gevonden, ontbijten en naar het kantoor.

Hier waren we op tijd en mochten we wachten want er was wat vertraging. We kregen wat info voor het weer van de komende dagen en een veiligheidsfilmpje te zien. Zo wisten de do’s and don’ts voor in de jungle. Er waren vrij veel mensen aanwezig. Ook enkele luidruchtige, Hollanders. Het viel echt op dat er zoveel Hollanders waren!
    We kregen nog een pet en metalen drinkbus die we als souvenir kregen. Leuk idee! Hervulbare flessen als souvenir om plastic tegen te gaan. Kan alleen maar toegejuicht worden. We kropen in de auto. Wij mochten op de achterbank van een pick-up, terwijl andere in de laadbak mochten. Deze had banken en een metalen leuning extra ingebouwd. De weg bestond uit een degelijke straat voor het eerste uur. Het tweede uur staken we na een korte pauze met de auto een (ondiepe) rivier over. Vanaf dit punt begon de jungle weg. Enkel nog een modderweg die goed op en neer ging met af en toe een put of een modderbrij.

We kwamen aan in een klein dorpje vanwaar onze tocht te voet verder werd gezet. Lekker pittig bergop voor een uur. We hadden wel een pauze onderweg waarbij we een broodje met kipsalade kregen als lunch, smaakte wel. Na nog wat onze kuiten gepijnigd te hebben kwamen we aan bij een hutje, dit bleek keuken 1 te zijn. Hier kregen we ons harnas om te ziplinen. De grote groep wordt opgesplitst. Een groep Hollanders, een groep oudere en wij met nog twee Belgen (Yorick & Magali), een Laotiaanse (nou, wat muis betekent) en een Amerikaan-Laotiaan (Kirk). Dit bleken allemaal zeer leuke mensen te zijn. Hierna kregen we boomhut 4 om te overnachten, dit omdat we typisch Belgisch gewacht hebben tot er een overbleef. Na deze administratie, ging ons groepje verder en kregen we een initiatie ziplinen op een kleine zipline. Eerst nog eens alle veiligheidsmaatregelen overlopen en uitleg krijgen hoe het in zijn werk gaat. Dan zelf proberen. We geraakten niet eens aan de overzijde omdat we de techniek nog niet voldoende onder de knie hadden. En dan ben je genoodzaakt om als een aapje verder te klimmen.

Nadien gingen we verder richting onze boomhut. Niet veel verder stond de eerste zipline op het programma. Even in de diepte kijken en slikken. Shit, dat is echt wel hoog! Maar ja, je moet het gewoon doen dus deden we dat ook. Die eerste dag hebben we niet veel ziplines tot het einde gehaald. Maar man wat een kick! Het uitzicht was GEWELDIG. Na een tijdje stappen en wat ziplinen kwamen we toe aan onze boomhut. Enige weg in of uit? Via zipline natuurlijk! Het uitzicht vanuit onze boomhut was prachtig. We hadden zicht op de vallei met bergen achter en waren omgeven door jungle zo ver we konden zien. Het toilet was open en dus was het douchen en naar het toilet gaan met een view. De badkamer was op de beneden verdieping waar in- en uitgang waren. Op de boven verdieping was er een afwastafel met lavabo, een eettafeltje met krukjes en ook onze slaapplekken. Dit was een matras op de grond met dikke en warme dekens en een kussen. Om ons te beschermen tegen de muggen kregen we een ‘net’ opgehangen over onze matras. Dit ‘net’ waren meer aaneengenaaide lakens en het leek meer op een tentje dan een net.

We kregen thee en nog wat uitleg in onze boomhut. Ook ivm met wat te doen in geval van nood. Harnas aan en uit die hut ziplinen. Dit werd gevolgd door een evacuatie-oefening.

Dit sloot de eerste dag af. Ons avondeten en verdere maaltijden werden altijd gebracht via zipline vanuit een keuken die wat verder in de jungle stond.

Ohja, we kregen ook veiligheidshandschoenen en een harde schelp voor in onze pet want safety first! Dat zeiden onze twee gidsen Mor en Doipor altijd. Hiermee bedoelden ze dat we eerst onze safetyline, veiligheidslijn eerst moesten vastklinken bij aankomst van het ziplinen.

Slowboat - dag 2

Yesterday in Laos

Lekker vroeg opstaan om op tijd aan de boot te zijn voor goede zitplaatsen. Dus wij vroeg aan de boot aangekomen en ons plan was geslaagd er was nog niet veel volk. Er was ook nog een hele leuke verrassing! Aan de andere oever waren vier olifanten aan het baden onder toezicht van hun mahout. We hebben dus nog een keer olifanten mogen bewonderen voor een tiental minuten.

We stapten op en toen zeiden ze ons dat we door moesten kruipen tot op de boot die er naast lag. Blijkbaar waren er twee boten vandaag die naar Luang Prabang varen.

Deze tweede boot was meer luxueus dan de boot waar we eerst wouden opstappen of dan onze boot van gisteren. Vandaag hadden we een tafel waar we met vier konden aan zitten. We werden vergezeld door twee leuke Zweden (Erik & Erik) die we gisteren ontmoet hadden in onze guesthouse. Ook had onze boot niet 1 maar drie toiletten. Het drie dubbele van gisteren dus en het waren ook alledrie zittoiletten. Een verbetering tegen dat ene squattoilet op de vorige boot.

Er waren weer vele tussenstoppen, waarbij één waar er een 8-tal kindjes armbandjes wou verkopen. Dat deden ze heel ijverig. We waren er wat van verschoten hoeveel moeite ze deden, af een vastgemaakte boot springen op de rand van onze boot kruipen, terug af onze boot en op die vastgemaakte boot. Het was met een dubbel gevoel dat we naar het spektakel keken.

Na zeven uur varen kwamen we om 16u aan in Luang Prabang. Inchecken in onze guesthouse en de stinkende (vooral Steven zijn hemd), vuile was van ons zipline avontuur afgeven. Om de avond af te sluiten zijn we naar de avondmarkt gegaan om er te eten en eens rond te kuieren. Nog een smoothie en dan richting ons bedje. 😊

Been there, Don Det

November 27 in Laos

Uugh!! Wat kan een grensovergang vervelend zijn, prijzig zijn en lang duren. Lang leve de Europese open grenzen!

Deze ochtend was de bus een uur later dan gezegd. Verder was het eerste deel van de rit naar Stun Treng oké. Overstappen naar een volgende minivan richting de grens met Laos. Hier stopten we net voor de grens. Het was tijd om alles in te vullen van papierwerk en om te betalen. Het was duurder dan verwacht, omdat er verschillende "vergoedingen" bijkwamen, zo ook voor de buschauffeur die de aanvraag voor ons regelde. Enkele dappere personen durfden het aan om het visa aanvraag proces zelfstandig te doen. Wij, bange kippen niet. Uiteindelijk duurde het bij ons langer dan bij deze dappere mensen. Al bij al werd alles voor ons geregeld en kwam het 6 dollar per persoon duurder uit. Langs de Laos kant mochten terug in een minivan, bagage deze keer op het dak. Dan nog overstappen op een ferrybootje. We zijn bijna op onze bestemming Don Det, maar begrijpen nu al dat dit een prachtige en relaxte omgeving is. Geen geasfalteerde wegen, enkel kleine zandweggeltjes. Echt wel relaxed en chill! 😊

Ingecheckt in het hotel besloten we rond het eiland te wandelen. Eerst geld afhalen, maar wat blijkt... Er zijn geen geldautomaten op dit eilandje. Dus moesten we geld via een geldwisselkantoor ‘afhalen’. Dit heeft ons ook wat gekost. Erna dachten we: “Doeme! We hadden de boot moeten nemen naar het vasteland. Dat was goedkoper.”
    Na de helft van onze wandeling werd het donker en kregen we gezelschap van een jong meisje. Misschien was ze bang in het donker want ze hield Tats hand vast. Morgen trekken we door naar een eiland verder, namelijk naar Don Khon. Dit is een groter eiland en heeft wat meer dingen te doen, zoals een mooie waterval en de kans om dolfijnen te spotten!

Don khon - dag 3

November 30 in Laos

Dat wekkertje liep vandaag toch niet af om 6u zeker?! Maar eventjes wakker worden en het schoot ons te binnen. Vandaag gingen we Irrawaddy dolfijnen op de mekong spotten. Deze bedreigde diersoort kan je het beste spotten in de ochtend of de avond hadden we gelezen. Dus wij vroeg op de fiets naar de andere kant van het eiland. Het achterwerk nog maar eens pijnigen op de bultige en met stenen bezaaide wegen. Toegekomen aan de instapplaats, wij de boot op. 10 minuutjes varen en toen zei de kapitein superdroog ‘look there dolphins’. Wij kijken en niets zien. Ineens hoorde we een woosh, een dolfijn die aan de oppervlakte kwam ademen. We meerde aan op een nabij gelegen eiland en vanaf daar konden we de dolfijnen voor 40 min bewonderen. Gelukkig hadden we onze verrekijker mee, zo zagen we ze meer in detail. We waren superblij dat we ze zagen, want een waarneming is nooit gegarandeerd.

Terug aan wal fietsen we helemaal door naar Don Det om wat kleine boodschappen te doen. Tussendoor hebben we eens gestopt om te ontbijten. Boodschapjes gedaan en wij terug naar ons kamertje. Omdat we toch niets gepland hadden, beslisten we om onze was maar eens zelf te doen. En dat bleek nodig, onze kleren hadden de laatste dagen al heel wat stof opgevangen. Daarna deed Tat een vroege siësta en Steven luierde wat. De rest van de dag ging het er kalm aan toe. Wat dingen regelen voor de komende dagen en nog wat genieten van eten en drinken. Zo dronken we vandaag een van onze lievelings aperitieven, pastis. Zo is de Franse invloed ook te merken. 😊

Vientiane - dag 2

December 3 in Laos

Uitslapen tot 8u, ontbijten en zeer op het gemakje klaarmaken om uit te checken. In de voormiddag naar het COPE center gegaan om de tentoonstelling te bekijken over hoe ze slachtoffers van ongeëxplodeerde clusterbommen helpen. Deze bommen zijn restanten van de Vietnam oorlog toen de Amerikanen de Ho Chi Min trial in Laos gebombardeerd hebben. Laos is het zwaarste gebombardeerde land in Azië. Het was een zeer interessante tentoonstelling die informatief was voornamelijk op het vlak van hoe de organisatie de mensen helpt, protheses enzo maken. De organisatie helpt ook mensen die een aangeboren handicap hebben of die door een ongeluk gehandicapt zijn geraakt. Zo gaan ze ook met een mobiele kliniek naar afgelegen gebieden om daar hulp te bieden aan mensen die geen mogelijk hebben om naar een grote stad te gaan.

Na de middag lieten we onszelf verwennen met een echte Lao massage. Het was een stevige maar zo deugddoende verwenning voor ons lichaam. We werden goed uitgestrekt en stevig gemasseerd. Ideaal na die nachtelijke busrit. Alles zit terug los en op zijn plaats. Hopelijk wordt dit niet teniet gedaan door de busrit die deze nacht volgt!

Lao People’s Democratic Republic, Lao People's Democratic Republic, Laos, ላኦስ, لاوس, Лаоская Народна-Дэмакратычная Рэспубліка, Народна Демократична Република Лаос, Layosi, লাওস, ལཱ་འོས།, ལ་འོསུ, Laos nutome, Λάος, Laoso, Laose DRV, لائوس, Lawoos, લાઓસ, Lawas, לאוס, लाओस, Laoska Narodna Demokratska Republika, Laosz, Լաոս, ラオス, ლაოსი, Laosi, ឡាវ, ಲಾವೋಸ್, 라오스, Pow Lao, Laotia, Lawosi, ປະເທດລາວ, Laosas, Laosa, Laôs, Лаос, ലാവോസ്, လာအို, Den folkedemokratiske republikken, Laòs, ଲାଓସ୍, República Popular Democrática do Laos, Lùaôsi, ලාඕසය, லாவோஸ், లావోస్, ประเทศลาว, Lau, Лаоська Народно-Демократична Республіка, لاؤس, Lào, Laosän, Orílẹ́ède Laosi, 老挝, i-Laos