Satellite
Show on map

Back to Bishkek

September 30, 2018 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 16 °C

Na het ontbijt hebben we de zondagse dierenmarkt in Karakol bezocht. Het krioelde er van mensen en beesten. Er waren ook mensen paarden aan het showen. Interessant om eens mee te maken.
    Hierna een lange autorit ingezet via het noorden van Issyk Köl naar Bishkek. We zijn hierbij het stadium gepasseerd dat gebouwd werd voor de eerste World Nomad Games in 2014. Dit stadium wordt ook gebruikt voor grote wedstrijden Kok-boru, een soort polo met een dode geit. Zoek maar eens op.

Hierna een historisch museum bezicht in Cholpon-Ata. Dit focuste zich voornamelijk op de Issyk Kol regio. Gezien slechts de helft van de collectie een Engelse uitleg had gekregen, waren we eerder snel buiten.

Dan geprobeerd het petroglyph openluchtmuseum te bezoeken, maar de weg bleek versperd door 10 Russische militaire helikopters. Dit ging dus niet door. Ormon was even helemaal in paniek toen Bryan een foto wou trekken 'No pictures!!'

Dan maar gaan lunchen, voor 4 euro een volledige gegrilde forel. Eens geen vlees, deed deugd.
    In het restaurant zat er het tafeltje naast ons een beer van een vent, wij vermoedden een militair. Ormon heeft dan gewoon gevraagd of hij een soort Spetnaz is. Bleek een militair bij de Kyrgyzische special forces te zijn, typerend is de schorpioen-tattoo in de nek. Slik.

Tocht vervolgd naar Bishkek met nog een laatste tussenstop, de Burana toren. Dit is een opgekalefaterde minaret van de 10e-11e eeuw die bijna helemaal is gerestaureerd in 1970. Ook hier konden we petroglyphen bekijken, volgens Ormon toch allemaal een beetje hetzelfde ('All goats goats goats'). Daarnaast waren er ook nog wat stenen tuinkabouters verspreid over de site. Deze dienden als grafstenen.

De zon stond reeds laag toen we het laatste uur van onze rit startten. We vroegen Ormon om de eigenaar van ons appartement in Bishkek te bellen. Deze wist te vertellen dat de waterleiding gesprongen was en raadde ons een andere accomodatie aan. Toch maar een hotelletje gezocht dat ongeveer even duur was en goede ratings had.

Ormon getrakteerd op een Kyrgyz diner. Veel vlees en paardeworst (leek op anus), alsook lekker brood. Het "Kyrgyz nationality bread" lijkt een beetje op kleine smoutebolletjes zonder suiker. Lekker dus!

Met de taxi terug naar ons hotel om onder de wol te kruipen. Morgen onze laatste stuiptrekking in Ala Archa nationaal park.