Malaysia
Malaysia

Curious what backpackers do in Malaysia? Discover travel destinations all over the world of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Kuching - dag 2

January 5 in Malaysia ⋅ ⛅ 27 °C

Nadat we gisteren een planning en wat boekingen hadden gemaakt, was het vandaag verder voorbereiden. Morgen vertrekken we namelijk naar Kubah national park. Je kan hier accommodatie huren, maar dat is het dan ook. Geen warm water, geen eten, geen drinkbaar water, geen WiFi, geen dekens, geen handdoeken. Wel gemeenschappelijke slaapkamers, keuken en badkamers. Vermits we drie nachten daar gaan blijven moesten we dus inkopen gaan doen. De volgende maaltijden zullen wel voornamelijk uit instant noedels bestaan, maar we hebben ook een potje nutella gevonden!

Borneo is ook de thuis van de grootste bloem ter wereld en toevallig is er vandaag een beginnen bloeien. Deze bloemen bloeien maar 5 dagen, je krijgt dus niet vaak de kans om ze te zien. Dus zullen we waarschijnlijk vanuit Kubah national park een uitstap doen naar het andere park waar deze bloem staat. Iets waar we toch ook wel naar uitkijken.

In de namiddag gingen we naar fort Margeritha hier in Kuching. Het was niet super groot, maar wel mooi gerestaureerd. Binnenin was er een tentoonstelling over de geschiedenis van Sarawak, de Maleisische staat waarvan Kuching de hoofdstad is. Deze was verbazend interessant. Een hele tijd heeft een Britse familie de leiding gehad over dit gebied. In tegenstelling tot de meeste blanke inmengingen in Azië, was deze een vredevolle en respectvolle overheersing. Lokale gewoonten werden behouden en lokale stamhoofden kregen een belangrijke rol in het bestuur van de regio. Het Britse bestuur door de familie Brooke zorgde voor vooruitgang en vrede tussen de stammen. Wereldoorlog 2 zorgde voor het einde van dit bestuur.

Deze avond aten we bij een Filippijnse resto iets verder in de straat. Dit is een bestemming die we hebben overgeslagen in onze reis, maar nu hebben we toch al het eten geproefd 😁

Bako National Park - dag 2

January 12 in Malaysia ⋅ ⛅ 27 °C

Vandaag stond ons een grote wandeling voor de boeg, maar we hadden er zin in. Onze nacht was goed verlopen, zonder ongewenste gasten.

Het eerste deel van de wandeling was hetzelfde als deze van gisteren. Maar op een bepaald moment splitste de weg in twee en dit keer volgden we het rechter pad. De weg was in het begin ok, maar al snel veranderde ze in een beek. We hadden het deze nacht hard horen regenen en nu zagen we het resultaat. Het pad werd eigenlijk steeds slechter om slechter en het was moeilijk om onze voeten droog te houden. Na een tijdje ging het landschap over van bos naar een soort heide. We dachten dat het pad hier beter ging zijn, maar dat was niet het geval. Vaak zonken we weg in een kleiachtige substantie. We schoven ook ontelbare keren uit over boomwortels. Maar genoeg geklaagd, de omgeving was mooi en ongelofelijk rustig. We kwamen geen andere mensen tegen op onze heenweg. We hoorden enkel vogels en apen in de verte. Na ongeveer drie uur wandelen, waren we op onze bestemming. En net op tijd want we waren bekaf. Gelukkig werden we beloond met een meesterlijk zicht op de oceaan. Langs de ene kant zagen we een berg in de verte. Dit was een ander nationaal park dat net zoals het onze als een punt uitstak in zee. Langs de andere kant zagen we nog een tweede uitsteeksel van Bako national park. En voor ons zagen een soort van eilandje, dat momenteel door het laag tij nog verbonden was met het land, maar dat tijdens hoog tij volledig geïsoleerd zou zijn. Het was rotsachtig met wat palmbomen en struiken op. Een echt onbewoond eilandje, of toch onbewoond door de mens 😉

Onze lunch aten we op met het prachtige uitzicht voor ons. De koele zeebries en het eten gaf ons nieuwe energie. Tijd voor de terugtocht!

Deze was nog steeds even nat en als snel hadden we de hoop op nog een beetje droge schoenen opgegeven. We liepen gewoon door het water, want dit was meestal de makkelijkste weg. Op een moment schoof Tat toch nog uit en viel haar zonnebril in een put die gevuld was met water. Snel grijpen zodat hij niet op de bodem verdwijnt. Het water was niet verfrissend zoals gedacht, maar volledig opgewarmd door de zon. In het bosgedeelte gleed Tat nog een keer uit op een boomwortel. Ze viel met haar scheenbeen op een andere wortel en het was toch wel even slikken van de pijn. Blauwe plek nummer ... erbij.

Toen we terugkwamen aan het hoofdkwartier bleek er weer een proboscis aap in een nabije boom te zitten. Hij had vele toeschouwers en wij konden het toch ook niet laten. Het blijven ten slotte fantastische beesten.

Na een verfrissende douche installeerden we ons op ons terrasje. Steven spotte direct twee eekhoorns. Niet veel later zagen we een makaak op een ongevallen boom in de buurt. Er bleken er ook in de boom ernaast te zitten. Uiteindelijk ging het om een hele familie en zagen we ook twee kleinere aapjes. Het was echt super om deze gewoon op enkele meters van onze slaapplaats te zien.

'S avonds gingen we aan het cafetaria zitten in de hoop om nog wat andere aapjes te spotten. Maar in plaats daarvan raakten we aan de praat met een andere gast. Deze meneer was echt al overal geweest en we luisterden een hele tijd naar zijn reisverhalen en tips.

Als avondeten genoten we van lokale noedels en daarna was het tijd om naar ons bedje te gaan.

Orang-oetans!!

January 20 in Malaysia ⋅ ⛅ 29 °C

Vandaag was het de dag!! De belangrijke dag! De dag waarop we orang-oetans in het wild zouden zien! Maar het is niet altijd wat het moet zijn...

We stonden op tijd op om bij de opening aan het orang-oetan rehabilitatiecentrum te zijn. We zijn namelijk mensen die graag dieren zien en dit het liefst doen met zo weinig mogelijk andere mensen rondom ons 😜

Op weg naar het rehabilitatiecentrum werden we al verblijd met de aanwezigheid van een koppel oriental pied hornbills. Deze vogels hadden we al enkele keren gezien, maar enkel van op verre afstand of achter tralies. Dus dit was de max! Gewoon aan de overkant van de straat op een klein boompje wat vruchten eten. Prachtige start van de dag! (En hierdoor liepen we wat vertraging op 😁)

Bij het rehabilitatiecentrum moesten we onze handen eerst ontsmetten voor we binnen mochten. Dit om geen ziektes over te dragen aan de orang-oetans. We liepen over het wandelpad richting de openlucht crèche. Hier zitten de jonge orang-oetans om alle skills te leren die nodig zijn om in het wild te overleven. Maar waar staan al die mensen op het pad naar te kijken? Rarara? Je weet het wel. Onze eerste orang-oetan is een feit! Deze zat dicht bij het pad. Het ging om een jong exemplaar. We bleven natuurlijk ook kijken en wat foto’s nemen.

Dan was het tijd voor de crèche. Hier zaten een vijftal jonge orang-oetans en één volwassen mannetjes van 18jaar. Die laatste zat in de crèche omdat hij mentaal achtergesteld was. Dit was wel wat zielig. Maar hij amuseerde zich tussen de jeugd. Het was leuk om die bengels te zien zwieren van touw naar touw. We waren gelukkig lang genoeg gebleven om hier de voedertijd ook te zien.

Dan was het tijd voor de voedertijd van de volwassen exemplaren. Dit gebeurt door fruit op een platform te gieten. Het platform is toegankelijk gemaakt door verschillende touwbruggen. Wij stonden op een tien meter van het platform. Er was al één orang-oetan aanwezig op het platform. Ze wachtte geduldig op de verzorger. Zij genoot van het fruit en wij van haar aanwezigheid. Het was de enigste orang-oetan die aanwezig was met de voedersessie. Maar ze was niet alleen op het voederplatform. Ze werd vergezeld door pig tailed makaken en long tailed makaken. De pig tails stalen zowat al het fruit. Het was zielig om te zien! Ze nam wat fruit en kroop in een boom om op haar gemakje te eten. De makaken waren wel ook leuk om te zien. De mannetjes waren indrukkwekkend en er waren verschillende kleintjes. We hebben genoten van het schouwspel. Nu was het tijd voor wat anders.

We gingen naar het sun bears opvangcentrum. Dit is een opvang voor de kleinste berensoort van de wereld. Ze zijn prachtig!! Het opvangcentrum ligt vlak naast dat van de orang-oetans. Tat had voor de gelegenheid haar T-shirt aan van het beren opvangcentrum in Laos😄 We konden de beren vrij goed zien dankzij het canopy walk systeem dat voorzien was. Er stonden ook verzorgers met telescopen speciaal voor de bezoekers. 🔭 Heel leuk!! Tof dat hier aan gedacht is. Zo zagen we ze nog beter. We waren ook hier op tijd voor voedertijd. Dit was onverwacht. We hadden niets gelezen of gehoord over voedertijden. Weer een leuke verrassing! Het was echt fascinerend om de beren bezig te zien met het eten. Ze gebruikten hun poten met indrukwekkende klauwen en hielden hiermee suikerriet vast. Dan knabbelden ze op het riet en zagen we hun ook wel indrukwekkende tanden. De manier waarop ze aten was precies alsof ze fluit aan het spelen waren haha.

In het beren opvangcentrum spotten we ook nog een superverrassing! De Bornean bristlehead! Het doet waarschijnlijk geen belletje rinkelen. Maar dit is de ‘must see’ vogel van alle vogelaars die naar Borneo komen. We hadden gisteren over deze soort gelezen in het Rainforest Discovery Center. De max dus om deze nu in het echt te zien. De verzorgster die als eerste de vogel had gespot zei tegen ons dat we heel veel geluk hadden. Ook haar dag was gemaakt. 😊

Hierna keken we naar een sunbear die lag te snurken in een boom. Door de telescoop zagen we het goed. Zijn tong hing uit zijn mond. 😄 Hier kregen we een black and yellow broadbill, nog een vogel voorgeschoteld. Dit is eentje met een lichtblauwe bek. Nog een leuk extraatje! En deze bleef heel goed zitten, een echt fotomodel.

We konden het niet laten om het berenopvangcentrum te steunen en kochten dus elk een T-shirt. We dachten ook dat zij het hier nog meer nodig hebben dan hun buren, omdat sunbears nog veel minder bekend zijn. En het waren ook leuke T-shirts gewoon. Dat moeten we eerlijk toegeven. 😁 Op weg naar de uitgang zagen we nog een oriental pied hornbill. Deze zat zowat nog dichter. Klikklikklik... veel foto’s en nog wat genieten met de verrekijker om alle details te zien. Dat was vandaag de derde keer dat we ze zagen. Zo zagen we tijdens de voedersessie bij de orang-oetans een koppel hornbills met veel kabaal overvliegen.

Een simpele lunch en dan was het tijd om terug te gaan naar de orang-oetans. Maar dit was nog toe dus even terug naar de sunbears. Tat kocht een ijsje. Smullen maar!

Orang-oetan ronde nummer twee. We gingen terug eerst naar de crèche om nog wat van de bengels te genieten. Maar onderweg zagen we maar liefst zes orang-oetans! Onze dag kan echt niet meer stuk! In de crèche zelf zaten iets minder jongen dan deze ochtend. Maar dat neemt niet veel af van de pret. We gingen naar de middag voedersessie. Hier zaten drie orang-oetans, waarvan één een jong was. Dit was geboren in het wild. De moeder is dus succesvol gerehabiliteerd en plant zich natuurlijk voort in het wild. Nadat de voedersessie bijna gedaan was, zagen we nog een orang-oetan. Deze zwierde boven onze hoofden voorbij en lande op de het traliedak van het observatieplatform. Hij zwierde nog wat verder en klom naar bebeden. Hij liep mooi op de rand van het wandelpad. Er kwam snel een verzorger bij en zorgde dat de bezoekers niet te dicht kwamen. De orang-oetan trok er zich niet veel van aan en wandelde nog wat verder. Uiteindelijk verdween hij toch terug in de jungle. We dachten niets meer te zien in de namiddag maar orang-oetans blijken dus niet echt ochtendmensen te zijn. 😂

Op weg naar de uitgang werd Steven aangevallen door een wild dier. Hij had het zelf niet in de gaten maar Tat had gezien dat een gemeen en gevaarlijk dier zijn voet aanviel. Ook omdat hij er bijna opstond. Het was een bidsprinkhaan. Die kreeg als excuus een uitgebreide fotoshoot. 📸

Na een topdag, dat mogen we eerlijk zeggen, wandelden we met een brede glimlach naar huis. En toen ... bam! Ijsvogel gespot! Een extraatje om het dieren spotten mee af te sluiten. Aangekomen in onze b&b had Steven zin in een ijsje en Tat die zei geen nee tegen ijsje nummer twee. 😁

Sepilok - dag 3

January 21 in Malaysia ⋅ ⛅ 29 °C

Vandaag was het afkicken van die dosis dieren gisteren. We waren vroeg wakker ondanks dat we konden uitslapen. Dit was de fout van Steven zijn blaas. In de voormiddag planden we al wat zaken voor onze reis naar Bali. De logistieke kant van het reizen moet ook gebeuren, niet waar? Gelukkig is Tat hier een krak in. Alleen zou Steven het nooit redden. 😁

Tegen de middag wandelden we terug richting het orang-oetan rehabilitatiecentrum om er in de buurt te eten. We aten er lekkere noedels met zeevruchten en dat bij een mooi uitzicht. Er was een vijver vlak naast de resto omgeven door groen. Zo spotten we nog een varaan die een lengte trok in de vijver.

In de namiddag was het tijd voor een siësta en dan weer wat zaken regelen. Tussen het boeken en plannen, zagen we nog een roofvogel in de boom tegenover waar we zaten. Dit was het voor vandaag, een rustig dagje. 😊

Kubah National Park

January 6 in Malaysia ⋅ ⛅ 23 °C

Deze ochtend vroeg uit de veren, want we vertrokken naar het nationaal park. Onze rugzak vol eten proppen en nog snel lunch gaan kopen in een zaakje aan de overkant van onze hostel. Dan de "grab" naar het nationaal park. (Grab is de Aziatische versie uber, goedkope taxi dus 😁) We mochten ons inschrijven als bezoeker bij de ingang van het park, maar naar de hostel kon pas tegen 14u. We mochten wel onze spullen daar laten, dus namen we één essentiële rugzak mee.

Er zijn verschillende wandelingen in het park en deze zijn met een kleurcode aangeduid. We kozen er één uit, maar het begon ineens heel hard te regenen. Het regenseizoen toonde zich eindelijk. We wachtte totdat de bui wat over was en vertrokken dan toch. Het regenen was nog niet helemaal over, maar we hadden onze kway dus geen probleem. Dat dachten we toch.. ondanks dat het regende, was het nog altijd warm. We moesten dus de keuze maken: nat worden van het zweet of van de regen. We kozen uiteindelijk voor het tweede, want onze kway was letterlijk een sauna. Het was een leerrijke wandeling, want er stonden verschillende borden met uitleg. Deze wandeling focuste op de belian boomsoort. Dit is een boom met één van de hardste houtsoorten. Hij groeit heel traag, maar kan enorm groot worden. Hij breekt ook heel langzaam af, want hij kan vrij goed tegen regen en schimmels. Verder zagen we nog verschillende soorten vruchten, kleine en wat grotere insecten. Toen we halverwege waren begon het ineens heel hard te regen, met een donderslag erbij. Nu was het wel tijd om onze kway aan te doen. Het bleef regenen tot aan het einde van de wandeling en onze broek en schoenen werden kletsnat. Toen we terug aan het hoofdkwartier waren konden we schuilen op een bankje. We besloten dan maar om te lunchen. Ons middageten bestond uit een garlic roll, een broodje met curry in en eentje met kokosnoot. Het smaakte ons en langzaamaan ging de enorme regenbui over.

Nadat we nog een korte wandeling hadden gedaan, mochten we naar de hostel gaan. Deze bleek wel nog mee te vallen. We hadden een kamer met zes bedden, en er sliep maar een persoon buiten ons. De keuken en de badkamer waren basic, maar bruikbaar. Dus uiteindelijk waren we wel tevreden.

Een laatste wandeling van de dag was naar de waterval. Eerst was er een bergop van een halfuur gevolgd door een steile trap naar beneden. De rest van de wandeling was op en af. In het eerste deel van de wandeling zagen we bekerplanten. Dit zijn carnivore planten die zijn omgevormd tot een soort beker waarin een vloeistof zit die voedsel kan verteren. Meestal heeft de vloeistof een geur die insecten aantrekt. Wanneer deze op de rand van de beker staan, glijden ze erin en verdrinken ze. Het was heel interessant om deze planten in de natuur te zien. Verder zagen we enkele mooie bloemen en terug verscheidene vruchten. Sommige hadden felle kleuren zoals blauw, oranje, rood,.. andere hadden dan weer een felle geur. Af en toe hoorde we ook iets naar beneden vallen, waarschijnlijk een tak of een vrucht. We konden ook verschillende vogels horen, maar ze zien door al het groen was wat moeilijker. Alleszins het was ook een interessante wandeling. De waterval was mooi, maar we hadden er al indrukwekkendere gezien. We zijn al teveel verwend geweest op dat vlak. De terugtocht was toch wat meer bergop dan verwacht en toen we aan onze hostel kwamen, waren we helemaal kapot.

Als avondeten maakten we spaghetti met tomatensaus. We voegden wat wortels en een paprika toe voor de smaak. Zoals gezegd was de keuken heel basic en peper en zout waren er niet om bij te kruiden. Maar uiteindelijk was onze creatie wel geslaagd.

Vergeten te melden dat we verwelkomd waren door oude 'vrienden'. Op elk van ons vonden we bloedzuigers terug, de ene al hoger dan de andere. En de ene al wat dikker als de andere. 😆

Bako National Park

January 11 in Malaysia ⋅ 🌧 30 °C

De tocht naar het park was vrij avontuurlijk. Het eerste deel was gewoon met de auto naar de kust rijden. Dit was standaard, maar daarna moesten we de boot nemen naar het park. Aan de boot terminal stonden allemaal waarschuwingen. Niet zwemmen in de rivieren en zee, krokodillen gespot! Toen we op de boot stapten vermeldden ze dit nog een keer. Kort nadat we vertrokken waren zagen we verschillende soorten ijsvogels. We waren direct blij, want dit zijn een van onze favoriete vogels. Ze hebben altijd mooie felle kleuren. Maar de rest van de bootrit was vrij wild. Dit kwam omdat de zee heel ruig is tijdens het regenseizoen. We zaten precies op een attractie en Tat hield zich toch maar stevig vast. Toen we toekwamen aan het park bleek het laagtij te zijn, waardoor de boot niet kon aanmeren. Schoenen uit en broek omhoog klonk het en zo klommen we uit de boot en in het water. Het was gelukkig niet diep. We liepen het strand verder af tot aan het hoofdkwartier. De locatie van het park was echt wel prachtig.

Nadat we onze spullen hadden afgezet, beginnen we aan onze eerste wandeling. We waren nog geen 5 minuten weg of we spotten ons eerste dier al. Er zat een makaak op een van de gebouwen rond het hoofdkwartier. Ze hadden ons al gewaarschuwd voor deze apen en overal hingen borden met waarschuwingen voor deze kleine dieven.🙊 Ze zijn namelijk heel sluw en een van hun favoriete bezigheden is toeristen bestelen, vooral als het over eten gaat. Maar deze lag lekker te luieren. Iets verder spotten we "bearded pigs" zoals de naam het al zegt zijn dit wilde zwijnen met een baard. Tijdens de rest van onze trek konden we nog twee slangen spotten en enkele hagedissen. Verder zagen we ook leuke vegetatie toen we van het ene vegetatietype in het andere overgingen. Heel leuk om zoveel diversiteit op 'korte' afstand te zien. De bekerplanten langs ons wandelpad in het moerassig gedeelte blijven we interessant vinden. Wat zagen we nog? Bliksemsnelle krabben aan het einde van ons eerste trail dat was uitgemond op het mooiste stukje strand van Bako national park. Toen aten we lunch in de schaduw en ondervonden we zelf dat de makaakjes hier inderdaad graag toeristen van hun lunch bestelen. Gelukkig slaagde ze niet in haar opzet. De terugweg verliep sneller maar was dodelijk in de hete middagzon. We lasten geregeld een pauze in.

Tijd om in te checken in onze forest lodge. Heel ruime kamer met eigen badkamer en een frigo. Ideaal voor ons. Na een frisse douche en wat rust, vertrokken we voor wandeling nummer 2. Deze was speciaal om proboscis monkeys te spotten. Deze aapjes staan gekend vanwege hun grote neus. Ze worden veel langs dit pad gezien. We wandelden het pad af en kwamen uit in mangrove gebied. Dit hadden we nog niet gezien op onze reis. Hier zagen we ook vele krabben en heremietkreeften. Op de terugweg spotten we ook geen aapjes. Tot er plots bomen met veel lawaai heen en weer zwaaiden. De apen sprongen van tak naar tak. En niet veel verder van waar wij stonden begonnen ze vruchten te eten. Af en toe konden we een exemplaar goed bekijken. Maar die vervelende muggen begonnen ons te veel te steken en de observatie werd gestaakt. Toen we terug aan het hoofdkwartier kwamen waren enkele mensen in een boom aan het kijken. Hier zat nog een proboscis monkey. Een mannetje dat niet schuw was van wat toeschouwers. We staarden even mee en keerden terug naar onze lodge voor douche nummer twee en een welverdiend avondeten in de cafetaria. Slopwel!

Sandakan -> Kota Kinabalu

January 26 in Malaysia ⋅ 🌧 24 °C

Deze ochtend konden we ons op ons gemakje klaar maken. Rond 10u30 namen we de grab naar de luchthaven. Het was heel hard aan het regenen deze ochtend en het bleef eigenlijk de hele dag regenen.

Onze vlucht naar KK had wat vertraging door het slechte weer. Maar uiteindelijk kwamen we maar een kwartier later aan dan gepland, dus het viel goed mee.

In KK hadden we dezelfde hostel geboekt als de vorige keer, maar we hadden ons wat vergist. We hadden gewoon een kamer en de douche en toilet waren gemeenschappelijk. Tja niet zo'n groot probleem, al keken we er wel eens naar uit om alles voor ons eigen te hebben.

We aten de rest van onze mangistan nog verder op en gingen naar een gezellige koffiebar iets verder op. Hier bestelden we elk een vieruurtje. Steven een toast met parmezan, mozzarella en gekonfijte ajuintjes en er was ook een tomatensoepje bij. Tat had een wafel met chocolade schilfers, een bolletje ijs, bananen en wat toefjes slagroom met pindanotensmaak. Het smaakte ons natuurlijk, jullie kennen ons 😁

'S avonds gingen we eten in een resto die bekend stond voor zijn zeevruchten. Er waren allemaal aquaria met vissen, krabben, kreeften, schelpen, garnalen, oesters,.. We waren wat overwelmd door de keuze, maar gelukkig kwam de baas ons wat helpen. We bestelden uiteindelijk een krab die gebarbecued was met wat sojasaus. Heel lekker! Soms mag het ook eens wat fancier dus we betaalden maar liefst 34.40 euro voor onze gehele maaltijd 😜

Als dessert gingen we durian eten op de avondmarkt. Deze smaakte ons nog meer dan de eerste keer. Helaas zou het wel eens de laatste keer kunnen zijn voor een lange tijd.

Morgen is een reisdagje, we vliegen naar Bali ✈⛱🌊

Sandakan

January 25 in Malaysia ⋅ 🌧 26 °C

Vandaag was een rustige dag. Sandakan staat niet echt voor iets bekend. Het is gewoon een "vissersdorp", eerder wel een stad. Het ligt aan de zee, of toch aan een inham van de zee. Maar er is geen strand ofzo. Onze hostel was wel tof gelegen. In een straat met vrij veel winkeltjes en een straat verder dan de "dijk". Op de dijk waren er allemaal kraampjes om te eten.

In de voormiddag zaten we op het dakterras wat dingen te regelen. Het dakterras heeft zicht op zee en er zijn verschillende stoeltjes en zetels en ook hangmatten. Ideaal dus om wat relax dingen te regelen. Er waren ook allemaal muurschilderingen op de muur. Eigenlijk zijn deze te vinden over heel het hostel. Er zijn er echt heel mooie bij. In onze kamer is er een schildering van een sunbear. Echt wel toepasselijk voor ons omdat we zo'n fan zijn van deze beestjes. In het hostel hangen ook allemaal infographics op die de gasten meer milieu bewust proberen te maken. Zo hangt er in het toilet een kaartje op met de meest gevonden plastieken voorwerpen in de zee. Ook een infographic over hoe je het koraalrif kan beschermen hangt op in de gang.

'S middags aten we in de "English teahouse and restaurant". We bestelden uiteraard thee, Bornean rainforest tea. Heel lekker. Het restaurant was gelegen op een heuvel en gaf uitzicht over de stad. Het uitzicht was wel niet denderend, de stad is dan ook gewoon niet zo mooi.

In de namiddag gingen we naar de overdekte markt en kochten we nog wat fruit. We kochten onze geliefkoosde mangistan en nog een fruit dat we nog niet geproefd hadden. Dit was de "snake fruit" of salak. De vrucht heeft een schil die wat op slangenschubben lijkt, daarom de naam. Helaas waren onze exemplaren blijkbaar niet meer zo vers en smaakten sommige niet echt geweldig. Gelukkig hadden we onze Queen fruit nog.

Vlak naast onze hostel was een vintage shop en Tat kon het haar natuurlijk niet laten om eens te gaan kijken. In België had ze haar waarschijnlijk laten gaan want er waren veel leuke dingen en de prijzen waren laag, maar helaas hebben we geen oneindig grote rugzak. Dus bleef het bij een blouse, tja ze kon het haar niet laten 😁

'S avonds aten we bij een kraampje op de dijk. Het eten was heel lekker, maar we hadden ons wel wat vergist in porties. Nu hebben we al middageten voor morgen 😁

Street Art in Georgetown

April 21 in Malaysia ⋅ ⛅ 34 °C

Von der malaysischen Insel Langkawi ging es heute morgen mit dem Boot weiter auf die Insel Penang und deren Hauptstadt Georgetown.
    Georgetown ist Weltkulturerbe und unter anderem bekannt für seine Street Art von Ernest Zacharevic, welche an vielen Ecken der Stadt zu finden ist. Echte Objekte werden mit Graffitis vermischt und laden zum Fotos schießen ein. 📸
    Auffallend ist, dass in dieser Stadt viele Kulturen vereint sind. Dies macht sich vor allem durch die vielen verschieden Restaurants und Strassenstände mit malaiischer, indischer, chinesischer und arabischer Küche bemerkbar sowie durch Moscheen, Kirchen und Tempel.
    Abends besuchten wir ein Food Festival. Die Speisen schmeckten lecker, aber es fehlte ein bisschen die Authentizität, welche wir beispielsweise gestern Abend erleben durften.

Frohe Ostern und sonnige Grüße 🐰☀️

Langkawi - Spaß mit 3D Bildern

February 7 in Malaysia ⋅ ☀️ 32 °C

In the Langkawi gondola ticket there is a 3D Art Museum Ticket included, so we made some funny pictures.

In unserem Gondel Ticket war auch der Eintrittspreis in ein 3D Bilder Museum inkludiert, also haben wir hier ein paar lustige Fotos gemacht :)

Malaysia, Maleisië, Malehyia, ማሌዢያ, Malaisia, ماليزيا, Malaysiya, Малайзія, Малайзия, Malɛzi, মালয়েশিয়া, མ་ལེ་ཤི་ཡ།, Malezija, Malàisia, Malajsie, མ་ལེ་ཤི་ཡ, Malaysia nutome, Μαλαισία, Malajzio, Malasia, مالزی, Malesii, Malesia, Maleisia, Malaisie, Malèsie, Maleizje, An Mhalaeisia, મલેશિયા, Malaisiya, מלזיה, मलेशिया, Malezi, Malájföld, Մալայզիա, Malaizia, Malasía, マレーシア, mejgu'e, მალაიზია, ម៉ាលេស៉ី, ಮಲೇಶಿಯಾ, 말레이지아, मलयेशिया, مالیزیا, Malaysi, Malezya, ມາເລເຊຍ, Malaizija, Малезија, മലേഷ്യ, Malasja, မလေးရှား, Malezhiya, मलेसिया, ମାଲେସିଆ, Malezja, Malásia, Malasya, Maleziya, Malaiezia, Malezïi, මැලේසියාව, Malajzia, மலேசியா, మలేషియా, ประเทศมาเลเซีย, Malēsia, مالايسىيا, ملیشیا, Mã Lai (Ma-lay-xi-a), Malaysiyän, Orílẹ́ède Malasia, 马来西亚, i-Malaysia