Malaysia
Malaysia

Curious what backpackers do in Malaysia? Discover travel destinations all over the world of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Kuching - dag 2

January 5 in Malaysia ⋅ ⛅ 27 °C

Nadat we gisteren een planning en wat boekingen hadden gemaakt, was het vandaag verder voorbereiden. Morgen vertrekken we namelijk naar Kubah national park. Je kan hier accommodatie huren, maar dat is het dan ook. Geen warm water, geen eten, geen drinkbaar water, geen WiFi, geen dekens, geen handdoeken. Wel gemeenschappelijke slaapkamers, keuken en badkamers. Vermits we drie nachten daar gaan blijven moesten we dus inkopen gaan doen. De volgende maaltijden zullen wel voornamelijk uit instant noedels bestaan, maar we hebben ook een potje nutella gevonden!

Borneo is ook de thuis van de grootste bloem ter wereld en toevallig is er vandaag een beginnen bloeien. Deze bloemen bloeien maar 5 dagen, je krijgt dus niet vaak de kans om ze te zien. Dus zullen we waarschijnlijk vanuit Kubah national park een uitstap doen naar het andere park waar deze bloem staat. Iets waar we toch ook wel naar uitkijken.

In de namiddag gingen we naar fort Margeritha hier in Kuching. Het was niet super groot, maar wel mooi gerestaureerd. Binnenin was er een tentoonstelling over de geschiedenis van Sarawak, de Maleisische staat waarvan Kuching de hoofdstad is. Deze was verbazend interessant. Een hele tijd heeft een Britse familie de leiding gehad over dit gebied. In tegenstelling tot de meeste blanke inmengingen in Azië, was deze een vredevolle en respectvolle overheersing. Lokale gewoonten werden behouden en lokale stamhoofden kregen een belangrijke rol in het bestuur van de regio. Het Britse bestuur door de familie Brooke zorgde voor vooruitgang en vrede tussen de stammen. Wereldoorlog 2 zorgde voor het einde van dit bestuur.

Deze avond aten we bij een Filippijnse resto iets verder in de straat. Dit is een bestemming die we hebben overgeslagen in onze reis, maar nu hebben we toch al het eten geproefd 😁

Bako National Park - dag 2

January 12 in Malaysia ⋅ ⛅ 27 °C

Vandaag stond ons een grote wandeling voor de boeg, maar we hadden er zin in. Onze nacht was goed verlopen, zonder ongewenste gasten.

Het eerste deel van de wandeling was hetzelfde als deze van gisteren. Maar op een bepaald moment splitste de weg in twee en dit keer volgden we het rechter pad. De weg was in het begin ok, maar al snel veranderde ze in een beek. We hadden het deze nacht hard horen regenen en nu zagen we het resultaat. Het pad werd eigenlijk steeds slechter om slechter en het was moeilijk om onze voeten droog te houden. Na een tijdje ging het landschap over van bos naar een soort heide. We dachten dat het pad hier beter ging zijn, maar dat was niet het geval. Vaak zonken we weg in een kleiachtige substantie. We schoven ook ontelbare keren uit over boomwortels. Maar genoeg geklaagd, de omgeving was mooi en ongelofelijk rustig. We kwamen geen andere mensen tegen op onze heenweg. We hoorden enkel vogels en apen in de verte. Na ongeveer drie uur wandelen, waren we op onze bestemming. En net op tijd want we waren bekaf. Gelukkig werden we beloond met een meesterlijk zicht op de oceaan. Langs de ene kant zagen we een berg in de verte. Dit was een ander nationaal park dat net zoals het onze als een punt uitstak in zee. Langs de andere kant zagen we nog een tweede uitsteeksel van Bako national park. En voor ons zagen een soort van eilandje, dat momenteel door het laag tij nog verbonden was met het land, maar dat tijdens hoog tij volledig geïsoleerd zou zijn. Het was rotsachtig met wat palmbomen en struiken op. Een echt onbewoond eilandje, of toch onbewoond door de mens 😉

Onze lunch aten we op met het prachtige uitzicht voor ons. De koele zeebries en het eten gaf ons nieuwe energie. Tijd voor de terugtocht!

Deze was nog steeds even nat en als snel hadden we de hoop op nog een beetje droge schoenen opgegeven. We liepen gewoon door het water, want dit was meestal de makkelijkste weg. Op een moment schoof Tat toch nog uit en viel haar zonnebril in een put die gevuld was met water. Snel grijpen zodat hij niet op de bodem verdwijnt. Het water was niet verfrissend zoals gedacht, maar volledig opgewarmd door de zon. In het bosgedeelte gleed Tat nog een keer uit op een boomwortel. Ze viel met haar scheenbeen op een andere wortel en het was toch wel even slikken van de pijn. Blauwe plek nummer ... erbij.

Toen we terugkwamen aan het hoofdkwartier bleek er weer een proboscis aap in een nabije boom te zitten. Hij had vele toeschouwers en wij konden het toch ook niet laten. Het blijven ten slotte fantastische beesten.

Na een verfrissende douche installeerden we ons op ons terrasje. Steven spotte direct twee eekhoorns. Niet veel later zagen we een makaak op een ongevallen boom in de buurt. Er bleken er ook in de boom ernaast te zitten. Uiteindelijk ging het om een hele familie en zagen we ook twee kleinere aapjes. Het was echt super om deze gewoon op enkele meters van onze slaapplaats te zien.

'S avonds gingen we aan het cafetaria zitten in de hoop om nog wat andere aapjes te spotten. Maar in plaats daarvan raakten we aan de praat met een andere gast. Deze meneer was echt al overal geweest en we luisterden een hele tijd naar zijn reisverhalen en tips.

Als avondeten genoten we van lokale noedels en daarna was het tijd om naar ons bedje te gaan.

Kubah National Park

January 6 in Malaysia ⋅ ⛅ 23 °C

Deze ochtend vroeg uit de veren, want we vertrokken naar het nationaal park. Onze rugzak vol eten proppen en nog snel lunch gaan kopen in een zaakje aan de overkant van onze hostel. Dan de "grab" naar het nationaal park. (Grab is de Aziatische versie uber, goedkope taxi dus 😁) We mochten ons inschrijven als bezoeker bij de ingang van het park, maar naar de hostel kon pas tegen 14u. We mochten wel onze spullen daar laten, dus namen we één essentiële rugzak mee.

Er zijn verschillende wandelingen in het park en deze zijn met een kleurcode aangeduid. We kozen er één uit, maar het begon ineens heel hard te regenen. Het regenseizoen toonde zich eindelijk. We wachtte totdat de bui wat over was en vertrokken dan toch. Het regenen was nog niet helemaal over, maar we hadden onze kway dus geen probleem. Dat dachten we toch.. ondanks dat het regende, was het nog altijd warm. We moesten dus de keuze maken: nat worden van het zweet of van de regen. We kozen uiteindelijk voor het tweede, want onze kway was letterlijk een sauna. Het was een leerrijke wandeling, want er stonden verschillende borden met uitleg. Deze wandeling focuste op de belian boomsoort. Dit is een boom met één van de hardste houtsoorten. Hij groeit heel traag, maar kan enorm groot worden. Hij breekt ook heel langzaam af, want hij kan vrij goed tegen regen en schimmels. Verder zagen we nog verschillende soorten vruchten, kleine en wat grotere insecten. Toen we halverwege waren begon het ineens heel hard te regen, met een donderslag erbij. Nu was het wel tijd om onze kway aan te doen. Het bleef regenen tot aan het einde van de wandeling en onze broek en schoenen werden kletsnat. Toen we terug aan het hoofdkwartier waren konden we schuilen op een bankje. We besloten dan maar om te lunchen. Ons middageten bestond uit een garlic roll, een broodje met curry in en eentje met kokosnoot. Het smaakte ons en langzaamaan ging de enorme regenbui over.

Nadat we nog een korte wandeling hadden gedaan, mochten we naar de hostel gaan. Deze bleek wel nog mee te vallen. We hadden een kamer met zes bedden, en er sliep maar een persoon buiten ons. De keuken en de badkamer waren basic, maar bruikbaar. Dus uiteindelijk waren we wel tevreden.

Een laatste wandeling van de dag was naar de waterval. Eerst was er een bergop van een halfuur gevolgd door een steile trap naar beneden. De rest van de wandeling was op en af. In het eerste deel van de wandeling zagen we bekerplanten. Dit zijn carnivore planten die zijn omgevormd tot een soort beker waarin een vloeistof zit die voedsel kan verteren. Meestal heeft de vloeistof een geur die insecten aantrekt. Wanneer deze op de rand van de beker staan, glijden ze erin en verdrinken ze. Het was heel interessant om deze planten in de natuur te zien. Verder zagen we enkele mooie bloemen en terug verscheidene vruchten. Sommige hadden felle kleuren zoals blauw, oranje, rood,.. andere hadden dan weer een felle geur. Af en toe hoorde we ook iets naar beneden vallen, waarschijnlijk een tak of een vrucht. We konden ook verschillende vogels horen, maar ze zien door al het groen was wat moeilijker. Alleszins het was ook een interessante wandeling. De waterval was mooi, maar we hadden er al indrukwekkendere gezien. We zijn al teveel verwend geweest op dat vlak. De terugtocht was toch wat meer bergop dan verwacht en toen we aan onze hostel kwamen, waren we helemaal kapot.

Als avondeten maakten we spaghetti met tomatensaus. We voegden wat wortels en een paprika toe voor de smaak. Zoals gezegd was de keuken heel basic en peper en zout waren er niet om bij te kruiden. Maar uiteindelijk was onze creatie wel geslaagd.

Vergeten te melden dat we verwelkomd waren door oude 'vrienden'. Op elk van ons vonden we bloedzuigers terug, de ene al hoger dan de andere. En de ene al wat dikker als de andere. 😆

Bako National Park

January 11 in Malaysia ⋅ 🌧 30 °C

De tocht naar het park was vrij avontuurlijk. Het eerste deel was gewoon met de auto naar de kust rijden. Dit was standaard, maar daarna moesten we de boot nemen naar het park. Aan de boot terminal stonden allemaal waarschuwingen. Niet zwemmen in de rivieren en zee, krokodillen gespot! Toen we op de boot stapten vermeldden ze dit nog een keer. Kort nadat we vertrokken waren zagen we verschillende soorten ijsvogels. We waren direct blij, want dit zijn een van onze favoriete vogels. Ze hebben altijd mooie felle kleuren. Maar de rest van de bootrit was vrij wild. Dit kwam omdat de zee heel ruig is tijdens het regenseizoen. We zaten precies op een attractie en Tat hield zich toch maar stevig vast. Toen we toekwamen aan het park bleek het laagtij te zijn, waardoor de boot niet kon aanmeren. Schoenen uit en broek omhoog klonk het en zo klommen we uit de boot en in het water. Het was gelukkig niet diep. We liepen het strand verder af tot aan het hoofdkwartier. De locatie van het park was echt wel prachtig.

Nadat we onze spullen hadden afgezet, beginnen we aan onze eerste wandeling. We waren nog geen 5 minuten weg of we spotten ons eerste dier al. Er zat een makaak op een van de gebouwen rond het hoofdkwartier. Ze hadden ons al gewaarschuwd voor deze apen en overal hingen borden met waarschuwingen voor deze kleine dieven.🙊 Ze zijn namelijk heel sluw en een van hun favoriete bezigheden is toeristen bestelen, vooral als het over eten gaat. Maar deze lag lekker te luieren. Iets verder spotten we "bearded pigs" zoals de naam het al zegt zijn dit wilde zwijnen met een baard. Tijdens de rest van onze trek konden we nog twee slangen spotten en enkele hagedissen. Verder zagen we ook leuke vegetatie toen we van het ene vegetatietype in het andere overgingen. Heel leuk om zoveel diversiteit op 'korte' afstand te zien. De bekerplanten langs ons wandelpad in het moerassig gedeelte blijven we interessant vinden. Wat zagen we nog? Bliksemsnelle krabben aan het einde van ons eerste trail dat was uitgemond op het mooiste stukje strand van Bako national park. Toen aten we lunch in de schaduw en ondervonden we zelf dat de makaakjes hier inderdaad graag toeristen van hun lunch bestelen. Gelukkig slaagde ze niet in haar opzet. De terugweg verliep sneller maar was dodelijk in de hete middagzon. We lasten geregeld een pauze in.

Tijd om in te checken in onze forest lodge. Heel ruime kamer met eigen badkamer en een frigo. Ideaal voor ons. Na een frisse douche en wat rust, vertrokken we voor wandeling nummer 2. Deze was speciaal om proboscis monkeys te spotten. Deze aapjes staan gekend vanwege hun grote neus. Ze worden veel langs dit pad gezien. We wandelden het pad af en kwamen uit in mangrove gebied. Dit hadden we nog niet gezien op onze reis. Hier zagen we ook vele krabben en heremietkreeften. Op de terugweg spotten we ook geen aapjes. Tot er plots bomen met veel lawaai heen en weer zwaaiden. De apen sprongen van tak naar tak. En niet veel verder van waar wij stonden begonnen ze vruchten te eten. Af en toe konden we een exemplaar goed bekijken. Maar die vervelende muggen begonnen ons te veel te steken en de observatie werd gestaakt. Toen we terug aan het hoofdkwartier kwamen waren enkele mensen in een boom aan het kijken. Hier zat nog een proboscis monkey. Een mannetje dat niet schuw was van wat toeschouwers. We staarden even mee en keerden terug naar onze lodge voor douche nummer twee en een welverdiend avondeten in de cafetaria. Slopwel!

Gunung gading national park

January 8 in Malaysia ⋅ 🌧 30 °C

Na een nacht met weinig slaap, stonden we toch vroeg op. Met een goede reden uiteraard! Vandaag gingen we de Rafflesia tuan-mudae bloem zoeken. We hadden via de facebookpagina van het nationale park gecheckt of er een bloem was uitgekomen. Dit was nodig want de bloemen bloeien maar enkele dagen en het kan op ieder moment van het jaar. Ze heeft geen seizoen waarin ze bloeit omdat de omstandigheden hier vrij constant zijn.

Deze bloem behoort tot een van de grootste van de wereld. De titel van grootste bloem gaat naar een soort uit dezelfde familie, Rafflesia arnoldii. Onze bloem kan een diameter van 1 meter bereiken. Ze parasiteert een specifieke soort van liaan, de Tetrastigma liaan.

We namen de grab van Kubah national park naar Gudung gading national park. Dit was een ritje van anderhalf uur. Hier kregen we een gids toegewezen. Enkel zo konden we de bloem bezoeken. De bloem lag van het pad af en dus om veiligheidsredenen is een gids verplicht. Er zijn hier al meerdere mensen verloren gelopen. 😄

Onze gids nam ons mee op sleeptouw doorheen het park.

Stop 1: junglevruchten proeven. We proefden van ramboetan (lijkt op lychee) en een soort kastanje.

Stop 2: spinnetje bekijken. De gids toonde ons een spin die we in Kubah al enkele keren hadden gezien. Hij informeerde ons dat je na een spinnenbeet binnen enkele uren sterft. Gezellig! Op afstand blijven dus.

Stop 3: een hagedis spotten die net zoals een kameleon van kleur kan veranderen. Cool!

Stop 4: de rafflesia bloem. We hadden voor we de jungle introkken wat uitleg gekregen over de levenscyclus van de bloem. Zo weten we dat de bloem op een liaan groeit en daar een knop op vormt die groter en groter wordt. De knoppen zien zwart van het vlies dat het omvat.
    Eerst toonde de gids ons wat van de knoppen. Eerst kleine, zo groot als een mandarijn, knoppen, dan een grotere, zoals een krop sla. De laatste stond op uitkomen. We zagen dat het vlies al gescheurd was. En meter verder stond de bloem... wauw! Met een diameter van 70 cm is dit echt wel een indrukwekkende bloem! We bestudeerden de bloem grondig en van dichtbij. De geur waarvan we dachten dat deze enorm ging stinken, viel goed mee. Omdat de bloem al enkele dagen bloeide, was de stank minder. Je rook het enkel als je in de bloem blies.
    Toen zei de gids dat we verder moesten. Naar waar?

Stop 5: Er was blijkbaar nog een tweede bloem uitgekomen. Hier waren we niet van op de hoogte en het was dus een leuke verrassing. Deze bloem was kleiner met 60 cm diameter. Naast deze bloem stond ook het zwarte overblijfsel van een bloem van twee weken geleden. Versta ons niet verkeerd, met overblijfsel bedoelen we geen klein hoopje prut. De bloem is nog duidelijk herkenbaar. Deze bloemen vergaan zeer langzaam. Onderweg had de gids ons het restant van een bloem getoond van twee jaar geleden. Ook zagen we onder weg nog enkele knoppen die verdwenen waren of kapot gegaan waren. Dit omdat er een dier, een eekhoorn bijvoorbeeld, aan gegeten heeft.

Onderweg zagen we ook nog giant squirrels, een hagedis die van kleur verandert, miljoenpoten (grote!), cicades (het orkest van de jungle), de krabspin, wegetjes gebruikt door wilde varkens (aangeduid met een tag omdat er moeders met jongen passeerden en deze zijn gekend om agressief te zijn) en ook een pygmy squirrel. Het moet niet altijd groot zijn om leuk te zijn. Dit kleine eekhoorntje was schattig om te zien.

Na onze begeleide toer, wandelden we verder in het park. We bezochten waterval nummer 1 en aten hier onze lunch op. Het blijft een zot gevoel om helemaal alleen midden in de jungle aan de voet van een waterval je lunch op te eten. Als dessertje aten we nog enkele ramboetans. Dan gingen we verder naar de tweede waterval. Maar we moesten ons haasten om op tijd terug te zijn voor onze grab. Dus konden we het park niet verder verkennen.

Bij aankomst in Kubah national park regende het fel. Tijd om even uit te rusten in de hostel dus. Na wat instant noedels als avondeten, wilden we terug kikkers spotten. Maar deze keer speciaal voor Steven om foto’s te trekken met zijn fototoestel. We gingen terug kijken voor een gids. Maar deze was er niet. Na wat rondvragen zei men dat we gewoon onder ons twee mochten gaan. Dus dat deden we ook. Steven is tevreden met de foto’s die hij heeft genomen en we vinden dat we nog vrij goed kikkers gespot hebben zonder gids. Maar het hielp wel dat we wisten hoe te spotten en waar te kijken. 😁

Kuching - dag 5

January 16 in Malaysia ⋅ ⛅ 32 °C

Vandaag deden we het ook rustig aan. We vertrokken deze ochtend met de grab naar het Sarawak Cultural Village. Dit is een levend museum waar je alle culturen van de verschillende stammen in Sarawak, Borneo kan bekijken. Zo hebben ze hier hun ‘longhouses’ nagebouwd. Longhouses zijn huizen die op palen staan. Ze zijn volledig gemaakt uit natuurlijke materialen uit hun omgeving. Ze verschillen qua grootte en qua materiaal. Sommige zijn gemaakt voor lange duur en zijn dus groot en stevig. Andere voor een korte periode en zijn klein en snel afbreekbaar. We bezochten elk longhouse. Je kon deze telkens ook vanbinnen bekijken. Hier waren dan mensen in traditionele kledij die souvenirs maakten, als ook een typisch hapje van hun stam. Dit hapje was meestal een rijstcakeje, telkens met een variatie erin verwerkt. Wij konden het natuurlijk niet laten om enkele te proeven. 😄

Tussen de huisjes door pikten we ook een show mee van traditionele dansen met bijhorende kostuums. Dit was heel leuk. We genoten van de show en op het laatste mochten we het podium op om zelf mee te doen. Gelukkig waren de danspassen niet te moeilijk.

Bij de Penan stam, die jagen met een blaaspijp in de jungle, probeerden we de jachttechniek zelf eens uit op een kip. Geen zorgen! Het was een afbeelding van een kip. Tatjana had niet genoeg lucht in de longen om de kip te raken. Steven bracht het er beter vanaf.

We lunchten in het restootje in het ‘museum’. Hier proefden we van enkele lokale lekkernijen. Na het museum bezoek bezochten we het strand aan de overzijde. Het was ondertussen wel bewolkt geworden en aan de horizon begonnen donkere wolken te vormen. Ook was het rode vlag, dus zwemmen zat er niet in. Een wandelingetje dan maar langs de waterlijn. Steven deed deze keer eens lomp. Hij schoof van een steen met zijn teen los op een schelp met als gevolg een snee in zijn teen. Achja, ongelukjes van lompigheid gebeuren nu eenmaal als je een Pint bent. 😁

We zaten net op tijd in de shuttlebus terug. Er was een dikke regenbui losgebarsten.

Toen we ons klaarmaakten om te gaan eten, raakten we aan de praat met het Portugees koppel achter de receptie. We hadden al een paar keer met hun gepraat en ze stelden voor om te samen te gaan eten. We aten onze laatste Sarawak Laksa in goed gezelschap. Daarna kwamen we nog een lokale fruitmarkt tegen waar ze Durian verkochten! Dit is het heel bekend stinkend fruit van Azië. We wouden dit al langer proberen en nu was onze kans! De geur was inderdaad niet fijn, maar ook niet zo erg als verwacht. De smaak was wel lekker en de textuur wat romig. Alles bij elkaar nog een goeie ervaring. We kochten nog een pintje en dronken deze op in onze hostel. We bleven nog wat hangen met de Portugezen en er kwam nog een andere gast bij. Het werd een hele gezellige avond.

Nu is het klaarmaken om naar de andere kant van Borneo te gaan, namelijk Sabah. Het zal een kort nachtje worden want onze vlucht is al om 6u.

Kubah National Park - dag 3

January 9 in Malaysia ⋅ ⛅ 25 °C

Het was een bewogen nacht. Toen Tat terugkwam van een nachtelijke toiletbezoek zag ze een muis op haar bed. Ze was zo geschrokken dat ze enkel kon schreeuwen "Een muis!" Steven lag in het bed ernaast en werd half wakker. Tat schreeuwde nog eens "Een muis op mijn bed!" Steven klopte op het bed, maar het beestje had wat meer nodig om weggejaagd te worden. Het rende achter onze grote rugzak en dan van de ene kant van de kamer naar de andere kant. Uiteindelijk waren we allebei klaar wakker en kropen we met een niet zo gerust hart terug in bed. De slaap won uiteindelijk wel en er waren geen verdere voorvallen.

Voor onze laatste dag in het park deden we een laatste wandeling. Deze was naar een viewpoint, wat betekende bergje omhoog. Het eerste deel van de wandeling was afzien en Tat kreeg al flashbacks aan een verschrikkelijk bergbeklimming in Tanzania. Na veel binnensmonds gevloek was het eerste steile deel voorbij. Natuurlijk was het nog steeds bergop, maar meer gestaag. De viewpoint gaf een super uitzicht over de vallei onder ons. We zagen een berg in de verte en een grote rivier die zich opsplitste in verschillende zijrivieren. We zagen ook veel groen, dit maakte ons blij 😊

Na de wandeling was het tijd om terug naar Kuching te gaan. Helaas vonden we geen "grab" in de buurt. Dit was niet zo verwonderlijk vermits we wat in the middle of nowhere zaten. Gisteren hadden we wel geluk gehad, maar deze keer niet. We vroegen voor vervoer aan de ranger van dienst en deze zei iets van een minivan aan de grote weg. Dus gingen we hier naartoe en er was inderdaad een soort van bushokje in hout. Maar er kwam geen minivan, we hadden ook geen info gekregen van de uurregeling. Uiteindelijk kregen we toch een grab te pakken en konden we terug naar de stad.

In de namiddag gingen we iets drinken in een gezellige buurt. We merkten dat er iets aan de gang was. Er passeerde een soort van stoet. We dachten er niet veel over na en gingen opzoek naar avondeten. We vonden een hip restaurant dat groot was, maar ook leeg! Het eten was wel lekker, maar om eerlijk te zijn had alles ons gesmaakt na onze daagjes in de jungle. Buiten bleek de stoet verder te gaan en vrij groot te zijn. We vroegen wat er aan de hand was en blijkbaar was het de stadsprocessie voor Chinees nieuwjaar! We vonden dit een beetje raar vermits Chinees nieuwjaar pas in februari is. Maar we zagen inderdaad de kenmerkende dansende dranken. De stoet bleek ook in de straat van onze hostel te passeren. Dus bleven we natuurlijk een tijdje kijken. Er was een altaar wat verder en daar gingen de draken altijd naartoe om een rituele dans te doen. Het was heel leuk om te zien. Het leek wat op carnaval, maar toch wel anders natuurlijk.

Kuching - dag 3

January 10 in Malaysia ⋅ ⛅ 27 °C

Ons bedje in onze hostel deed ons goed deze nacht. Geen nachtelijke bezoekers en lekker uitslapen. We waren van plan om naar de orchideeën tuin te gaan vandaag, maar onze plannen verliepen wat anders. Nadat we terug inkopen hadden gedaan voor ons verblijf in het volgende park, gingen we naar de toeristische dienst. Dit deden we omdat we ons verblijf in Bako national park ten laatste vandaag moest betaald worden. Nadat onze pogingen om online te betalen mislukt waren, moesten we dus cash gaan betalen in het kantoor. We dachten dat dit bij de toeristische dienst was, maar uiteindelijk bleek het in een ander park te zijn. Dit park was nog eens een ritje van 25 minuten met de grab. Dus na onze lunch gingen we hier heen. Bij het kantoor zelf moesten we nog wachten tot een andere klant geholpen was. Dit leek uren te duren.. uiteindelijk was het aan ons en konden we onze reservering behouden door te betalen. Bleek wel dat we geen keuken hadden, maar dat er een soort cafetaria ter plekke is. Nu hadden we wel wat teveel inkopen gedaan, maar noodles blijven lange tijd goed.

In het park zelf wandelden we nog wat rond, maar er waren werken aan de gang dus een deel van het park was ontoegankelijk. Het park stond vooral bekend bij joggers en deze zagen we dan ook voldoende. We zagen ook enkele hagedissen, maar dat was het dan ook.

Toen we terug in de stad waren gingen we iets drinken aan het water, gevolgd door avondeten bij een stalletje langs het water.

Bako National Park - dag 3

January 13 in Malaysia ⋅ 🌧 26 °C

Deze ochtend was het aan het regenen, wat natuurlijk wel te verwachten is tijdens het regenseizoen. Onze ochtendwandeling leverde niet veel op. De beestjes hebben de regen ook niet zo graag. We gingen eerst naar een uitkijkpunt. Hier hadden we een zicht over het hoofdkwartier. Dit was wel interessant om te zien.

Voor de middag besloten we nog een kleine wandeling te doen in de buurt van het hoofdkwartier. We waren bijna aan het cafetaria toen we ineens aapjes in de bomen zagen. Waren het makaken? Nee het waren silver leaf aapjes! Deze zochten we al een tijdje. Ondanks de regen bleven ze rustig in de boom zitten. Maar Steven zijn fototoestel had de regen wat minder graag, net zoals onze verrekijker. Maar uiteindelijk konden we ze toch goed bekijken. Het waren hele mooie aapjes.

Na ons middagmaal liepen we terug naar onze lodge en zagen we verschillende mensen naar een boom kijken. Eerst zagen we niets maar toen wees iemand en wauw wat was dat. Het bleek een flying lemur te zijn. Dit lijkt een beetje op een vliegende eekhoorn, maar dit dier was vrij groot. En ze had een babytje. We vonden het echt zalig om zo'n dieren op een paar meter van onze slaapplaats te spotten. Er liep ook een wild zwijn rond met haar biggetjes, super schattig!

In de namiddag wandelden we naar een strandje. Dit hadden we voor ons alleen. We liepen wat tussen de rotsen en plotseling spotten we een reuzevlinder! Eigenlijk bleek het een reuzemot te zijn. Echt enorm was ze en met een mooi patroon op de vleugels. Op de terugtocht zagen we nog een troep proboscis aapjes. Hier zat ook een mama met een baby bij! We konden ze echt lange tijd bewonderen en veel foto's nemen.

'S avonds deden we nog een begeleide avondwandeling. Deze was vrij populair, want we waren met 10 toeristen en 2 gidsen in totaal. We zagen een soort adder, een schorpioen, meerdere kikkers, een iguana, wandelende takken, meervallen en drie vogelsoorten. Waaronder een mooie ijsvogel, het was de eerste keer dat we deze 's nachts zagen. Deze soort hadden we ook gewoon nog niet gezien. Op het einde zeiden de gidsen dat er nog vuurvliegjes aan de boot terminal zaten. Die zijn we nog met twee gaan bekijken. Het was echt wel een leuk zicht. De bomen lichte op alsof er kerstlichtjes inzaten. Een fijne afsluiter.

Bako National Park - dag 4

January 14 in Malaysia ⋅ 🌧 27 °C

Vroeg opstaan! Beestjes spotten!

Ook vandaag stonden we vroeg op om beestjes te spotten. Het weer zat mee vandaag. Wat zonneschijn is altijd meegenomen want dieren hier hebben het graag. Eerst vertrokken we naar de plek waar gisterenavond de schorpioen zat. Hij stak nu half uit zijn holletje met de klauwen zichtbaar. Hierna was de adder aan de beurt om nog eens te fotograferen. Deze keer in alle rust. Steven dus tevreden. 😉 we gingen terug naar de plek waar we de silver leaf monkeys hadden gezien in de hoop dit weer te doen, maar in plazts daarvan stak een probiscis over. Met twee indrukwekkende sprongen, was hij het padje zo over. De kracht van deze dieren zie je zo wel duidelijk. Als ze in een boom zitten te eten, strooit die ‘bierbuik’ wel zand in de ogen. We zagen nog enkele anderen in de bomen schuilen. We hadden ze blijkbaar verrast en gestoord! Waarvoor we ons geëxcuseerd hebben. We zijn tenslotte goed opgevoed. 😜

Tijd om verder te gaan en bij het passeren zeggen we dag aan meneer varken dat op zijn gewoonlijk plekje wat zit wroeten. Toen spotten we de silver leafs. Vrij hoog in de bomen maar met de verrekijker hadden we nog een goed zicht. Om een stijve nek te vermijden, bleven we niet te lang kijken. Op naar de mangrove om te zien of hier niets zat. Enkele nieuwe vogelsoorten, de krabbetjes en de makaken waren hier aanwezig. Al veel gespot deze ochtend dus.

Een verrassing van formaat! Op onze terugweg naar onze lodge, kwamen we de silver leafs tegen op het strand. De hele troep was het strand op gegaan om aangespoelde zaden en andere dingen te eten. Op amper een meter van ons konden we ze supergoed bekijken en dit voor 10-15 min. Ze leken zich niet te storen aan onze aanwezigheid. Hemels om zo de dag te beginnen!

Na het ontbijt, maakten we ons klaar voor een laatste wandeling. Dit was een loop doorheen alle verschillende vegetatietypes. Om te beginnen kregen we een stevige regenbui op onze kop. Dat is wat minder! Maar ja, regenseizoen weetjewel. De paden waren omgevormd tot beekjes. Het duurde dus niet lang voor onze voeten kletsnat waren. Glijpartijen gebeurden dus om de haverklap met gladde boomwortels, modder en blijkbaar glijmiddel overal op het pad. 😂

Tat had ook nog extra pech, zo verloor ze haar activity tracker. Jammer. Maar om haar te troosten toonden de probiscis monkeys zich nog een laatste maal voor we het bootje terug namen. Het was een rustig bootritje en het bootje surfte precies op de golven met momenten. We namen afscheid van het prachtige park dat Bako national park is.

Een taxi naar kuching werd gedeeld met nog twee andere reizigers. Aangekomen in het hotel, stond er wat fruit en water voor ons klaar met een ‘welcome back’ van de uitbaters. Een leuke attentie dat geapprecieerd wordt. Dan was het tijd voor een warme douche. Of toch enkel voor Steven want die van Tat was koud. De schakelaar voor warm water stond blijkbaar af, toen ze haar douche nam. 😜

Met nog inkopen die we niet hadden kunnen meenemen naar Bako, maakten we ons avondmaal. Wat noedels met tomaat-ricotta saus. Ideaal want we hadden geen zin meer om buiten te komen. De voetjes hebben wat rust nodig.

Malaysia, Maleisië, Malehyia, ማሌዢያ, Malaisia, ماليزيا, Malaysiya, Малайзія, Малайзия, Malɛzi, মালয়েশিয়া, མ་ལེ་ཤི་ཡ།, Malezija, Malàisia, Malajsie, མ་ལེ་ཤི་ཡ, Malaysia nutome, Μαλαισία, Malajzio, Malasia, مالزی, Malesii, Malesia, Maleisia, Malaisie, Malèsie, Maleizje, An Mhalaeisia, મલેશિયા, Malaisiya, מלזיה, मलेशिया, Malezi, Malájföld, Մալայզիա, Malaizia, Malasía, マレーシア, mejgu'e, მალაიზია, ម៉ាលេស៉ី, ಮಲೇಶಿಯಾ, 말레이지아, मलयेशिया, مالیزیا, Malaysi, Malezya, ມາເລເຊຍ, Malaizija, Малезија, മലേഷ്യ, Malasja, မလေးရှား, Malezhiya, मलेसिया, ମାଲେସିଆ, Malezja, Malásia, Malasya, Maleziya, Malaiezia, Malezïi, මැලේසියාව, Malajzia, மலேசியா, మలేషియా, ประเทศมาเลเซีย, Malēsia, مالايسىيا, ملیشیا, Mã Lai (Ma-lay-xi-a), Malaysiyän, Orílẹ́ède Malasia, 马来西亚, i-Malaysia