Your travels in a book

Learn more

Get the app!

Post offline and never miss updates of friends with our free app.

New to FindPenguins?

Sign up

Norway

Curious what backpackers do in Norway? Discover travel destinations all over the world of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

I had to get up early this morning to take gangway photos for 2 hours. After that I decided not to go out again. After freezing for 2 hours when you have a bad cold you don't really want to leave your nice warm bed. Especially when you have a hard drive full of movies.

After not getting off the ship for a very long time I wanted to try and get off today despite my cold. I walked a little ways down the road before it started to rain. With my cold I decided the combination of freezing cold temperature and rain was a bit too much. So I headed back to the ship. I at least got some fresh air for about half an hour.

Vrijdagavond ben ik met Anke en Sofie naar een soort vleermuiscursus geweest. Anke is erg actief bezig met vleermuizen en heeft er dan ook twee voor herstel thuis. Nu vroeg ze of Sofie en ik mee wilden zondag, de grotten in, op zoek naar vleermuizen om deze te tellen. Dat leek ons wel wat en dus was het belangrijk dat we eerst ook wat informatie zouden krijgen. Ik kan nu een paar vleermuissoorten onderscheiden terwijl ik eerst niet wist dat er überhaupt verschillende soorten bestonden.

Zondag gingen we op weg naar de grotten. Eerst een eind gelopen, zo'n driekwartier omhoog door besneeuwd bos. Eenmaal bij de grot ging de hoofdlamp op, bij sommigen ook de helm, en zaklamp in de hand. Goed aangekleed, drie lagen wol met jas, de koude, natte grot in. Eerst goed kijken waar we liepen, hoe diep het water was en of het veilig genoeg was. Daarna was het tijd om in alle hoeken en gaten te schijnen om vleermuizen te vinden. Ik vond al vrij snel twee, de eerste twee van de dag. Heel erg tof! Mooie dieren zijn het eigenlijk. Maar niet te lang schijnen, dan kunnen ze wakker worden wat weer kan resulteren in de dood voor de beestjes. Na een poosje gelopen te hebben, hadden we erg honger en aten we onze gesmeerde lunch op. Goed kijken of we niet per ongeluk tegen een vleermuis op de muur leunden. Na de lunch zetten we onze zoektocht weer voort en konden we uiteindelijk zeggen dat we in totaal 15 vleermuizen hadden gevonden.
    Al met al een heel avontuur, ik heb genoten!

Ik voel mij nu echt onderdeel van het team hier. Ik krijg verantwoordelijkheden, wordt gesteund in hoe ik een kind benader en mag bij ledenvergaderingen zijn. Zo ook op de donderdag en vrijdag (26&27 januari). De eerste vergadering was een vergadering van de afdeling. De medewerkers van 'Klubben' hebben dan een uurtje om de afgelopen twee weken te evalueren en de komende tijd te plannen. Ook ik werd gevraagd naar mijn ervaringen en mocht dus echt deelnemen aan de vergadering. Op mijn initiatief werd er zelfs gediscussieerd over een bepaald kind waar we ons zorgen over maken! Later die dag was er een vergadering met onze afdeling als Klubben kinderdagverblijf en de afdelingen (5!) van een ander kinderdagverblijf, Solheim. Kort maar krachtig. We gingen namelijk vrij snel naar een lichtjes/cultuur avond met z'n allen (daar is de slechte foto van;). De meesten gingen daarna naar huis behalve wij als afdeling Klubben. Wij gingen namelijk uiteten! Heel gezellig. Dat ik zelfs daar mee naar toe mag!Read more

De titel doe ik altijd expres in het Noors. Soms omdat het niet te vertalen is en soms omdat ik het graag zo wil onthouden. Deze keer is de titel niet zo goed te vertalen. Er staat eigenlijk letterlijk 'gezamenlijke verzameling'. En dat is het ook eigenlijk wel ;) Klubben barnehage (waar ik werk) en Solheim barnehage werken veel samen en vinden het dan ook gezellig om elkaar zo nu en dan even te bezoeken en te vermaken. Dus, alle kinderen ingepakt en al lopend onze weg gevonden naar Solheim. Daar kregen we een heus toneelstukje! Een typisch Noors sprookje waarin de 4 en 5 jarigen de tekst helemaal uit hun hoofd kenden! Dat was zeker ons applaus waard. Daarna lekker gezongen en gedanst. Heerlijk hoe enthousiast de kinderen zijn bij zo'n mooie mogelijkheid. Gewoon niet al te moeilijk doen en gaan, zo gaat dat in Noorwegen (soms;)

's avonds nog even geskyped met mijn gezin in Nederland. Dat was wel even heel gezellig! Ook een soort 'fellessamling' ;)

Kingdom of Norway, Norwegen, Norway, Noorweë, Nɔɔwe, ኖርዌ, Noruega, Norþweg, نرويج, ܢܘܪܒܝܓ, Norvec, Нарвегія, Норвегия, Nɔriwɛzi, নরওয়ে, ནོར་ཝེ།, Norvegia, Norveška, Nurvegia, Norsko, Norweskô, Норвеги, Norwy, Norge, ނޯވޭ, ནོ་ཝེ, Norway nutome, Νορβηγία, Norvegujo, Norra, نروژ, Norwees, Norja, Noreg, Norvège, Norvèg·e, Noarwegen, An Iorua, Nirribhidh, નૉર્વે, Norwe, Nolewai, נורווגיה, नॉर्वे, Norwegska, Nòvèj, Norvégia, Նորվեգիա, Norwegia, Norwega, Noregur, ノルウェー王国, noreg, ნორვეგია, ន័រវែស, ನಾರ್ವೇ, 노르웨이, नार्वे, نۆرویژ, Norgagh, Norvejia, Nowe, Noorwege, Norivezɛ, ນໍເວ, Norvegija, Noriveje, Norvēģija, Nôrvezy, Норвешка, നോര്‍വെ, Norveġja, နော်ဝေ, Norwei, Noweyi, नर्वे, Noorwegen, Norouague, Norvègia, Norviegii, ନରୱେ, ناروې, Nurwiga, Noruveji, Norveggia, Norawa, Norgga, Nörvêzi, නෝර්වේ, Nórsko, Noorweey, Norvegjia, நார்வே, నారవే, Норвеж, ประเทศนอร์เวย์, Noruwega, Noauē, Norveç, نورۋېگىيە, Норвегія, ناروے, Na Uy, Norgän, Norvedje, Noorwees, נארוועגיע, Orílẹ́ède Nọọwii, 挪威, i-Norway