Senegal
Senegal

Top 10 Travel Destinations Senegal

Tired..

November 11, 2019 in Senegal ⋅ ⛅ 26 °C

..but happy that we arrived in Senegal, in Saint Louis, on a beautiful spot at the ocean. We hear it!! 🥰🥰🥰 Thank you Sabine! 😘 After this crazy border-trip, with waste of money, time and headache, we just need beer or something, haha, loooong shower and sleep! 😌 And tomorrow after waking up: swimming in the ocean!!!! Yayyyyyy!!! 🥳🥳🥳Read more

Hi super das ihr es so gemacht habt. Es wird euch mit der Grenzerfahrung versöhnen. Genießt das campement und die netten Leute und grüßt sie ganz lieb. Bis später heute by the way der Atlantik iśt von mir auch nur einige Minuten zu Fuß. Bis später

11/11/19Reply

Was genau habt ihr gemacht? Seid ihr doch nicht mit der Fähre rüber?

11/12/19Reply

Woow Mädels ihr seit, so stark...! Das sind auf jedenfall Momente fürs Leben.

Der Tag danach..

November 12, 2019 in Senegal ⋅ ☀️ 21 °C

..beginnt so friedlich und schön! 🥰 Meeresrauschen, Vogelgezwitscher.. wir erwachen inmitten eines Nationalparks. Soviel grün! Eine Wohltat nach der Wüste! 😌❤

Die senegalesische Grenze in Rosso/ Mauretanien ist wohl berüchtigt für Koruption und erhebliche Schwierigkeiten beim Grenzübergang. Dass es soo schlimm wird haben wir nicht erwartet. 🤯🤯🤯 Sind leider einem Abzocker ins Netz gegangen, nachdem wir erfolgreich einen anderen entlarven konnten und uns aus seinen Fängen befreit haben. Von der Grenzpolizei wird man leider auch nicht darauf aufmerksam gemacht, weil die sehr wahrscheinlich mitverdienen. Und auch nicht geschützt. Die zum Teil sehr aggressive Vorgehensweise, fremde Sprache, von mehreren Männern belagert.. Ja, da sind wir irgendwie eingeknickt. Hat uns leider das Vierfache gekostet.. aber gut: Lehrgeld! Man wird von denen nervlich so zermürbt bis man nicht mehr in der Lage ist klar zu denken und richtige Entscheidungen zu treffen. Nach Stundem endlich ein Lichtblick und heut morgen dann dieser paradiesisiche Ort. Die Sonne wird alle Wunden heilen. 🌞❤Read more

Ich liebe die zebrabar

Wir aaaaauch!! ❤❤❤

Dakar

November 13, 2019 in Senegal ⋅ ☀️ 25 °C

..and Monument de la Renaisance Africaine.. Huuuuuuuge! 😯 Very impressive, build for 30 million dollars, designed by a senegalese architect, paid by senegalise government, but the construction-contract went to Northkorea.. 🤔🧐

With our friend Elhadji. ❤ Thank you for that great afternoon!!! Best man in Dakar!👍

Last night in Senegal

November 18, 2019 in Senegal ⋅ ☁️ 33 °C

..in this next little paradise, with mangotrees around us, owned by a further angel on our way: Demba! Soo lovely to connect us with your friends in Guinea! 🤗🙏❤ Thank you Demba!!! 🥰 And a huuuuge thanks again to Sabine!!! ❤❤❤ U spread your seeds and it becomes a tree whithin a short time... merci love... Streust Samen, aus denen in kürzester Zeit weit verwurzelte Bäume wachsen! Danke!Read more

Merry Christmas and...

December 24, 2019 in Senegal ⋅ ☀️ 28 °C

...good bye. 😥😥😥
      Es ist soweit: der finale Footprint.... 🥺🥺🥺

Leute, ihr habts schon gemerkt, ist ruhig geworden im Blog.. 😔 Unsere Reise mit dem Golf ist beendet, auch wenn die eigentliche Reise gerade erst beginnt.. Im Moment streicht Suza das Haus, was wir noch gemeinsam begonnen haben, um ihr Fotostudio zu installieren. Ja, wieso hat da eigentlich schonwieder niemand ein Foto gemacht..?! 🤔

Viiiiiel Arbeit wartet in Ghana, weswegen ich auch im Februar nochmal wiederkomme! Und weil wir uns jetzt schon vermissen... 🥰🥰🥰 Am Freitag habe ich unser final Country erstmal verlassen, richtung Europa mit Zwischenstop in Senegal, in einem Kühlschrank übrigens... Die Klimanalage war irgendiwe auf 5° eingestellt und keiner hats gemerkt, außer mir.. 🥶 Eine geborgte Decke konnte die Lungenentzündung verhindern, dieses seltsame Abschiedsgefühl allerdings nicht mindern..

Ja, wir haben uns verabschiedet, nach mehr als 50 Tagen und auch davon existiert, mal wieder, kein Foto.. 😊😄 Schlechte Blogger.. sorry. 😊😊😊 Hätte im Taxi nur noch n verheultes Selfie nachschieben können.. 😄 Emotionale Überwältigungswelle war das. Freudentränen! Pures Glück!!! 😅😅😅 Soviel erlebt, soviel gelernt, über Afrika, wieviel hier möglich ist und funktioniert und wieso einiges hier nur so schleppend vorangeht, über mich, über uns, über Freundschaft, Familie, Liebe, über Ängste und wie sinnlos sie sind, darüber wie wichtig es ist loszugehen (zu fahren 😋) ohne auf andere zu hören, dem eigenen Gefühl folgen, Kopf von Bauch zu unterscheiden, wie grandios meine Rallyefahrerqualitäten sind, dass dauerhaftes Schwitzen nicht abkühlt, zumindest nicht objektiv... 😂😂😂

Es war so unfassbar schön!!! Manchmal schwierig, oft einfach nur magisch! Allen, die uns begleitet haben, sind wir sooo dankbar!!!! ❤❤❤ Es war so wunderbar dass so viele von euch mit soviel Herz und Passion dabei waren! Danke!!!!! 😘😘😘

Werde ab morgen noch drei Tage auf den Ocean starren und meinen Kopf freipusten lassen, um dann bald im Flieger nach Deutschland zu sitzen.

Suza, ich liebe dich!!!!!!!!!!!!! 🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰 Danke für dieses wunderschöne Erlebnis!!! Hoch und Tief, über den Wolken und mal mitten im Dreck, alles war genau richtig!!! ❤❤❤😁 Es war eine Challenge, und wir haben sie gemeistert! Soviele Engel auf dem Weg, soviel erkannt in diesem Wirrwarr, Chaos geordnet, Gedanken aufgelöst. 😌 Das alles war mit dir nur möglich!!! Danke!!!!! Meine Schwester!!!! 😍😍😍 Und schonwieder kriege ich Pippi in den Augen.. 🥺🥺🥺😊😊😘😘😘 Baby, bis bald!!! ❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

Was ein herrliches Foto!!! Geballte Frauen-Power!!!

12/24/19Reply

... dann genieße mal noch Deine ausklingenden Tage im Senegal, lass Dir vom Meeresrauschen die evtl noch in Teilen vorhandenen deutschen Zwang-Gehirnwellen entschärfen und in Alpha-Wellen umwandeln! Dir nen guten Rückflug und auf dass Dein Kulturschock sooo sanft wie möglich ausfallen möge oder sogar ausbleibt! Dir nen guten Rutsch ins hoffentlich geniale 2020! Grüße an alle Deine/Eure Lieben!!!

😁👍🏽🙏🏽

Zebrabar Senegal

November 9, 2022 in Senegal ⋅ ⛅ 32 °C

We waren kwart over zes al wakker. De oceaan had een enorme slagkracht. Overweldigend hoe hard de golf brak, hoe overweldigend stil was het daarna tot de volgende golf brak. We zijn opgestaan en de daktent ingeklapt. Een procedure die nog geen 5 min neemt. Nog water gekookt voor de thermoskan zodat we onderweg heerlijke nespresso kunnen zetten en thee natuurlijk. 7 uur vertrekken we en twee andere auto’s haken aan. We gaan eerst tanken en brood kopen vanuit de bakkerij achterin de supermarkt, gaan door een deur naar de ovens. De stokbroden worden uit de bakplaten gehaald en zijn nog warm. Vervolgens nog een stukje offroad om op de ringweg te komen die naar het zuiden gaat. We rijden eerst door een bouwlokatie die uiteindelijk op het asfalt uitkomt en daarna is het cruisen,
      De dorpjes langs de weg rijgen zich aan een en we zijn op deze manier vandaag in Bagdad en Dubei geweest. De dorpjes lijken ook een stuk schoner dan in het noorden van Mauritanië. We komen ook nog door 1 dorpje met echt een marktfunctie. Dus super druk. We zien een zwaar overbeladen vrachtwagen waar de zaken met 25 kg cement met de hand worden uitgeladen. Het is een kakofonie van geuren en geluiden. Daarna weer door naar de grens met Senegal. We gaan door het national park. Hele slechte weg over een dijk met enorm veel kuilen maar wel met prachtige natuur en heel veel water. Prachtige vogels gezien, wratzwijnen en een varaan. De anderen hebben ook nog een krokodil gezien. We genieten volop. Het nationaal park eindigt ongeveer 10 km voor de grens. We moeten betalen omdat het ons niet duidelijk was dat de gids dit voor ons zou betalen. Ach.
      Bij de grens gaan we wachten maar we zijn blij verrast dat binnen een 45 minuten iedereen er is. Een hele prestatie voor de gewone auto’s die zo’n slechte weg moeten rijden.
      De grens was kwestie van veel wachten maar was binnen 2 uur gepiept. We hebben ons er totaal niet mee bemoeit, het werd voor ons geregeld. Af en toe de auto een slagboom verder doorrijden. Wel internetkaartjes gekocht. (Werkt nog niet helemaal) verder hordes kinderen van het lijf gehouden die allemaal zeuren om een cadeau. Dat werd wel irritant aan het eind.
      Daarna Senegal ingereden. De wegen waren indrukwekkend beter, in uurtje naar de Zebrabar gereden (25km onder St Louis). Iedereen stond meteen aan de bar omdat er weer alcohol beschikbaar was.
      De eigenaar heeft het goed door. Zorgt om half zes voor goede hap eten: vis in een kokossaus met rijst. Erg lekker.
      Daarna lekker gedoucht en even op het strand gelopen. Verder geborreld en alle sterke verhalen aangehoord

Dakar

November 10, 2022 in Senegal ⋅ ⛅ 30 °C

Wat is het heerlijk om lekker bij te slapen! Tonny was om 21.00u gecrahst en met het vooruitzicht van een laat vertrek hebben we zelfs geen wekker gezet. Op z’n afrikaans hebben we 3 verschillende vertrektijden gehad. Om 10.00u is het vloed, dus we moeten wachten op eb zodat we ruimte op het strand hebben om 140km te rijden. Vertrek klaar om 10.30u, dan komt Jonito weer voorbij, 12.00u. Uiteindelijk zijn we 13.15u vertrokken. Dus volop tijd om nog met Albert Jan vogels te gaan spotten langs het strand. Wespenvangers, pelikanen, ondersoort van de vinken, strandlopers, sprinkhanen en heel veel plastic. Dat is toch echt een probleem, ook al is het hier schoner dan in Mauritanië. Er ligt nog genoeg. Een potje klaverjassen en bridge, gezellig wat aan de klets met een frisje, want het is warm, vochtig warm.
      We rijden in convooi naar het strand, daar begint het feest. De eersten moeten al getrokken worden. Verder is het geweldig cruisen over de vloedlijn, wat een energie, wat een vrij gevoel. Op lege stukken 100km/u, maar even niet opletten en het water splasht over de motorkap en de voorruit waardoor je niets meer ziet, of er wordt een zandduintje iets te hard gepakt. Halverwege moeten we een heuvel op om aan de andere kamt weer door het mulle zand de vloedlijn te bereiken. Hier moet weer gesleept worden. We rijden als laatste. Op dit deel van de route passeren we een aantal vissersdorpen, vissers, scooters, paard en wagen, spelende kinderen, overstekende geiten, voetballlende jeugd. We rijden dwars door hun speelveld, het strand. Dus aangepast rijden, maar het voelt niet goed. Kleine kwajongens gooien handen vol zand tegen de auto’s. In het volgende dorp hebben we het raam niet op tijd gesloten, een volle laag zand komt binnen, tegen onze gezichten. Echt niet fijn, want het was behoorlijk hard. Het is een naar gevoel, de lol gaat eraf. Aan de andere kant begrijp je ook wel dat het voor de lokalen niet prettig is dat zo’n stoet aan auto’s zo je leefruimte doortrekken. En we zagen een aantal teams behoorlijk de snelheid erin houden. Ook niet ok.
      We hebben een hotel, Toolbi Hotel, aan Lac Rose, direct achter de duinen. Het meer is het op één na zoutste meer ter wereld. Het heeft een roze kleur afhankelijk van tijdstip van de dag en zoutgehalte. Wij zien het als een normaal meer met blauw water. Er is teveel regen gevallen de afgelopen periode. We parkeren de auto door de poort, achter de muur. Er zijn alleen hotelkamers, geen kampeerplekken. In eerste instantie zouden we naar een andere lokatie waar dit wel kon. We zijn als groep geswitcht omdat de rotary daar ook zou zijn. Tonny moet even schakelen omdat zij zich nog op 2 nachten slapen in de daktent had verheugd. De teams duiken massaal het zwembad in en gaan aan het bier. Weer een schakel momentje…. Het was de laatste offroad etappe, alle auto’s hebben het gehaald, de euforie moest uitbundig gevierd worden. Een challenge-dingetje. Ieder zijn ding.
      Rest van de avond gezellig, heerlijke kip en vis met een soort van uienchutney bij het buffet en leuk gesprek met Hans en zijn ervaringen als acteur.

Mooie foto’s en cool filmpje - geeft mooie indruk hoe dat gaat!

11/15/22Reply

Rustdag Dakar - isle of Goree

November 11, 2022 in Senegal ⋅ ⛅ 27 °C

Lekker uitgeslapen op deze rustdag. We hadden geen water dus vandaag geen douche. Tijdens ontbijt met croissants en oploskoffie maken we plannen wat we gaan doen. Dakar, op 25km afstand, schijnt een vieze, chaotische stad te zijn en niet echt aantrekkelijk om te bezoeken als je niet weet waar je moet zijn. Toch zijn we wel nieuwsgierig, we zijn nu hier. We besluiten naar Ile de la Goree te gaan, het eiland ten westen van Dakar vanwaar de afrikaanse slaven werden afgevoerd naar Amerika. We halen de achterbank leeg zodat jonito, joost en AJ mee kunnen rijden. Het zou een rit van een uur zijn inclusief de boottrip van 20min. Het werd een rit van 2u exlusief overtocht. Voordat we op de hoofdweg zaten reden door de omgedoopte ‘vinex wijken’, zeer smalle zandpaden tussen de huizen door met op het pad spelende kinderen, tafels met gezinnen aan het eten, met tegenliggers als vrachtwagens en karren met paard voortgetrokken. Na asfalt kunnen we zelfs een tolweg op, het voelt als in Frankrijk met soortgelijke wegbewijzering en tolpoortjes.
      In Dakar rijden is deels op snelweg, en het andere deel op 2 baans dat naar inzicht 3- 31/2baans wordt gemaakt. Alle auto’s zien er beschadigd uit, maar het verkeer mengt zich smooth, er is geen agressie en opvallend ook geen getoeter. De laatste 600m tot de haven staan we behoorlijk vast. We besluiten het tegemoetkomende verkeer tegen te houden, de auto aan de andere kant van de weg achteruit in te parkeren op 2 semi parkeerplekken. Het kan allemaal. Bowy maakt de afspraak met een jongen die auto’s staat te wassen om voor 3€ die van ons ook te doen. We lopen naar de haven en kunnen direct aan boord.om 13.00u meren we aan op het eiland (300x900m). Eerst wat drinken en een lunch. We lopen het eiland over dat vooral wordt gebruikt om kunstenaars hun werk te laten uitstallen. Veel verkopers die vasthoudend zijn. Ook al heb je gezegd dat je geen interesse/ geen geld hebt starten ze het afdingen en ondertussen door lopend bieden ze zelf al een derde van de prijs. Er staan nog koloniale panden, slecht onderhouden. Er is weinig tot niets dat verwijst naar de geschiedenis behalve een monument. Op zich jammer, wel hadden we een heerlijke dag. Bij de auto’s aangekomen blijkt alleen onze auto gewassen, das jammer voor Bowy. Vervolgens gaat hij voorop met een andere route op google-maps, wel langs strand en niet door de vinex wijken. Het werd anders, een doorsteekje lokte een vermanend gesprek uit met een telefonerende politieagent. En de vinex wijk kon niet ontweken worden. Daar hadden beide auto’ s ook tieners achter op de auto staan, die honderden meters meeliften. Ze hadden een gasterra pet kunnen krijgen als ze niet zo snel iets uit de auto probeerden te pakken.
      Bij het hotel foto’s uitgewisseld en wederom aangeschoven bij het buffet. We rekenen af met het hotel (€135,- voor 2n, 2p, drankjes, 2x diner en ontbijt: voor hier aardig aan de prijs).

Zazabar

January 16, 2022 in Senegal ⋅ ☁️ 30 °C

Nach der "Hektik" der letzten Tage, mal nen Tag abschalten auf dem Campingplatz Zazabar. Klare Empfehlung für alle die mal nach Senegal kommen.

After the "hustle and bustle" of the last few days, switch off at the campsite Zazabar. Clear recommendation for all those who come to Senegal.Read more

Schöner Strand, nicht viel los und gepflegter Platz. Was möchte man mehr.

2/8/22Reply

Dindéfelo

January 26, 2022 in Senegal ⋅ ⛅ 34 °C

Kleines Dorf im Zipfel von Senegal an der Grenze zu Guinea. Eine zweite Seite von Afrika: Kleines Dorf ohne fließend Wasser und Strom. Scheint alles sehr authentischul zu sein, genau wie die Probleme. Aber die Menschen machen auf mich einen zufriedenen Eindruck und wirken sehr sympathisch. Zu hören sind lauter Geräusche von Tieren, meist Vögel, aber auch Ziegen, Kühe, Affen, Hühner und Esel, die frei im Dorf laufen.

Small village in the tip of Senegal on the border with Guinea. A second side of Africa: Small village without running water and electricity. Seems everything seems very authentic, just like the problems. But the people make a satisfied impression on me and seem very sympathetic. Loud sounds of animals, mostly birds, but also goats, cows, monkeys, chickens and donkeys can be heard, which run freely in the village.

Also falls der Wassereimer im Bad mal leer ist, kann zumindest jemand von der Straße aushelfen😉

2/8/22Reply

Republic of Senegal, Senegal, ሴኔጋል, سنغال, Seneqal, Сенегал, Senegali, সেনেগাল, སེ་ནི་གྷལ།, Sénégal, Senegal nutome, Σενεγάλη, Senegalo, سنگال, Senegaal, Sènègal, An tSeineagáil, Seanagal, સેનેગલ, Sinigal, סנגל, सेनेगल, Szenegál, Սենեգալ, セネガル共和国, სენეგალი, សេនេហ្កាល់, ಸೆನೆಗಲ್, 세네갈, سینیگال, Senegalia, Senegaalo, Senegalɛ, ຊິນີກັນ, Senegalas, Senegale, Senegāla, സെനഗല്‍, ဆီနီဂေါ, सेनेगाल, ସେନେଗାଲ୍, Senegäle, Sinigaal, செனெகல், సెనెగల్, ประเทศเซเนกัล, Senikalo, سېنېگال, سینیگل, Xê-nê-gan (Senegal), Senegalän, Orílẹ́ède Sẹnẹga, 塞内加尔, i-Senegal