Seychelles

Seychelles

Curious what backpackers do on the Seychelles? Discover travel destinations all over the world of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Get the app!

Post offline and never miss updates of friends with our free app.

New to FindPenguins?

Sign up free

En toen daalde het vliegtuig ineens tussen Robinson Crusoé eiland. Het is 12.00 NL tijd en 14.00u plaatselijke tijd. We vertrokken thuis om 15.30u en we hebben nog een kort stukje voor de boeg. Na bijna vierentwintig uur zulln we aankomen op Mahé. Een van de twee hoofdeilanden van de Seychellen. De wachtrij bij de paspoortcontrole is onaangenaam lang. Maar uiteindelijk schuiven we in het transferbusje naar ons verblijf Clefs des Iles. Voor het vliegveld spot ik de eerste endemische soort.m: de Seychellen torenvalk. Een valk een derde zo groot als onze torenvalk. Maar we scheuren weg voor ik kon denken aan een goede foto.
    We racen links. Maar ook regelmatig rechts van de weg naar ons appartment
    Daar worden we met tropische vruchtendrank en een vochtige koude handdoek ontvangen.
    We lopen de voordeur van het appartment in en gelijk willen we door de achterdeur naar buiten; het strand op, de zee in. De rondleiding is gelukkig kort en even later lighen we snorkelen in de zee voor het mooiste strand van Mahé: Beau Vallon.
    Verschillende vissen trekken aan ons voorbij. Maar Evy spot de eerste rog die voorbij vliegt en later scoort Felicie er nog meer.

Tegen de schemering vliegen grote roofvogels over ons huisje. Roofvogels?! Het blijken vleerhonden te zijn met een spanwijdte van ruim een meter.

De avond valt snel en we dineren bij de naastgelegen pizerria. En na het diner vallen we toch wel enigszins vermoeid in slaap met het geluid van een tjiktjak in onze oren.

Heute ging es nach La Digue, um 06.00 Uhr mit dem Bus von Cote D' Or zum Jetty und von dort um 07.00 Uhr mit der Fähre in 15 min nach La Digue.
    So früüüüüühhhhhh.....aber wir wollten vor dem Touristenstrom da sein. :-)

Mit dem Fahrrad fü ca. 10 Euro ging es um die Insel, vorbei an Kokosnusspalmen, Vanilleplantagen, kleinen Gärtnereien zu den fantastischen Stränden....zum Anse Source d" Argent, einer der schönsten Stränd er Welt.....
    Was für eine schöne Insel. :-)

Wir haben nur noch fotografiert bis der Regen kam. Aber mit Regenschauern muss man auf den Seychellen immer mal wieder rechnen, sonst wären sie wohl auch nicht so schön üppig grün.

Und dann ging es weiter mit dem Fahrrad, Berg hoch und Berg ab...zu den verschiedenen anderen Traumstränden. Immer wieder haben wir Zwischenstops eingelegt, um die Aussichten zu geniessen, Riesenschildkröten zu füttern, Kolibris und sich auf Steinen sonnende Krabben zu beobachten...
    Es war ein perfekter Tag. :-)))

Und gut, dass man sich vorher im Netz informieren kann....
    www.seyvillas.com/guide/islands/ladigue/general

Een dagje Beau Vallon. De warmte maakt goed slapen even een dingetje. Gelukkig ging het de meiden beter af. In de vroege ochtend was er wel mooi ruimte om vanuit de lucht mooie opnamen te maken met de drone.
    Daarna de snorkelspullen opgepikt en op zoek naar kleurrijke vissen. Eerst voor het appartment. Toen links van het appartement. Op aanraden van een waterscooter bestuurder die Evy zowat met zijn banaan onthoofdde. (Ja ja ik heb haar gezien). Daarna een kwartier lopen naar links. (Op aanraden van de Duitse buren) toen weer terug naar recht want daar waren prachtige stukjes koraal te zien. Veel van het koraal sterft hier af door klimaat verandering. En de zeester Doornenkroon. Robin spotte het dier terwijl hij met een zeesterrengrijns de boel sloopte.
    ‘s Avonds weer naar de buren voor een maaltje..

Kijk nog even een volgende post met wat land, zee en lucht dieren

Na een heerlijk ontbijt met veel fruit en een bezoekje van die leuke kleine duifjes en een red fody. Gingen we in een onbetrouwbaar gebutst huurautootje naar de Vallée de Mai en naar het ‘mooiste’ strand te wereld (quote Floortje Dessing)

NP Vallée de Mai is de de plek om soorten tegen te komen die nergens anders ter wereld voorkomen.
    Met de entreetickets werd ons dan ook een lijstje met endemische soorten in de hand gedrukt.

De Coco de Mer is het symbool van de Seychellen de kokosnoten hebben de vorm van vrouwenbillen. Voor de ontdekking van de Seychellen (18de eeuw) spoelden de noten aan op de stranden van de Indische oceaan. Niemand wist waar ze vandaan kwamen en mede door de bijzondere vorm werden ze gezien als gave van de goden. En een associatie met vruchtbaarheid lag natuurlijk voor de hand.

In de Vallée de Mai spotte we ook een aardig reeksje van de genoemde endemische soorten. Hoewel we geen gids bij ons hadden is het natuurlijk handig om wel even op ze te letten. Zo werden we al snel gewezen op de Black Parrot en aan het eind van de wandeling hielp een gids me aan de Pigeon Hollandaise ofwel de Blauwe Seychellen duif met zijn rode kop witte bef en blauwe vleugels. Robin spotte de Giant Bronze gecko en enkel fotografen vestigde onze aandacht op de Green Day Gecko.

We kregen een wat schreeuwerige show van de diksnavel buulbuul De sjagerijnige dames van het caféetje schonken een prettige ice café. Het zweet gutste langs alle kanten langs ons lichaam na ruim twee uur stijgen en dalen door een jungle waar daglicht niet doordringt maar waar het vrolijk 30 graden is met een vochtigheidsgraad van tegen de 100.

Volgende stop Anse Lazio.
    Maar het gehuurde karretje moest daarvoor nog wel even tot het uiterste getest worden.

Op een van de eilanden nabij Praslin was jarenlang een leprakolonie. Tegenwoordig worden er reuzeschildpadden van de Aldabara eilanden ( een deelgebied van de Seychellen) gekweekt zodat de soort minder kwetsbaar. Het eiland heet Curieuse. Ooit is door de eerste ontdekkers het eiland kaalgekapt en zijn alle schildpadden opgegeten. Later is dezelfde ontdekker Marion Dufreshne begonnen met een natuurherstelprogramma. 250 schildpadden werden overgebracht en het eiland is volgeplant met ingeheemse soorten.

De schildpadden werden al snel gestroopt. Nu zijn er rangers op het eiland om dit tegen te gaan en om het fokprogramma te begeleiden.

Wij boekten een tour langs Curieuse en Ile St Pierre. Met een sloep van Sagaritius werden we in tien minuten naar het deel met de schildpadden gevaren. We spraken met de schipper af dat hij ons drie uur later bij het strandje bij het dokter huis zo oppikken.

Een wandeling van zo’n 45 minuten in windstille bloedhitte door mangrovebos en over twee heuveltjes. Helaas was het eb waardoor er geen haaien en zeeschildpadden te spotten waren. Wel een stevige spin en heel wat zweetdruppels.

Bij het huis van de dokter was het vol met bbq-en toeristen die waarschijnlijk dezelfde tour als wij hadden geboekt via een hotel en incl bbq. Onze receptioniste vertelde nl dat dat verstandig was anders kon je wel eens van de honger omkomen.
    Het zal ook wel iets te maken hebben gehad met de prijs. Die was via het hotel nl meer dan twee keer zo hoog.

Na drie uur op Curieuse kwam onze schipper ons met zijn sloepje weer ophalen. Volgende bestemming Ile St Pierre om te snorkelen. Omdat het eilandje slechts wat rotsen met enkele palmbomen is zonder enig strand werden we voor een rots overboord gezet. Kostbare spullen die slecht tegen zeewater kunnen lieten we aan boord. De rotsen lagen stevig te bakken in de zon. Erop zitten was geen pretje. Dus snel snorkelspullen aan en te water.

Naast Ila St Pierre ligt het nog kleinere Ile St Paul. Rondom is het snorkelen vergelijkbaar met Anse Lazio. Een prettige bezigheid hoewel na anderhalf uur ik af en toe wel lichte kramp kreeg. Soms in mijn voeten dan in mijn kuiten. Maar ach wat is kramp als er zoveel kleurrijks te zien is.

Gingen we heen met de Cat Coco terug wachtte de Spirit of Denis. Een twin-otter vliegtuigje dat ons in een kwartiertje van Praslin naar Mahé bracht. Op het vliegveld stond een Honda Vezel voor ons klaar. Een huurauto waarvan de agent van verhuurder zelf vond dat ie ingewikkeld was. Tja die moderne hybride auto’s met al die snufjes.

Eerste stop op Mahé was Market Street in Victoria. De lokale markt werd als pitoresk en kleurrijk aangeprezen. De werkelijkheid was een diverse markt met fruit, vis en toeristenspullen. Bijzonder aan Victoria is dat het een mengelmoes van vele culturen is. Waarbij het me minder aan Afrika Doet denken.

Na het markt bezoek op weg naar Hotel Bliss. Een design luxe hotel waarbij schoonheid verkozen is boven gemak. We doopten het dan ook al snel om in hotel Malle.
    Een rieten mandje met een handdoek, fohn, niet storen schelpje aan een touwtje waar je dan voor moet tekenen. Grindpaadjes naar een zwembad op 3 meter van je kamer en een wenteltrapje met onmogelijk hoge treden. Loze vitrage midden in de huiskamer. Sloten die niet sluiten. Liever wat praktischer graag. En de locatie vlak aan het strand zoals Indian Ocean Lodge en Clef des iles was een stuk beter.

Wel heerlijk gegeten bij Seafood grill restaurant Rockpool. 3x Baby pork ribs en Lamb rack. We zijn qua eten duidelijk meer van La Terre dan van La Mer.

Heute am letzten Tag war Marc noch einmal tauchen.
    Ja und dann ging es noch einmal in Richtung Jetty, um die Fährtickets zu kaufen. Mit Pass bekamen wir diese anstandslos, allerdings für 10 € mehr, als wenn wir sie online hätten buchen können.
    Danach haben wir uns einfach in den nächsten Bus gesetzt, nach 30 Minuten Wartezeit, und sind bis zur Endhaltestelle gefahren...Mont Plaisiere....am Berg mitten im Wald und nichts weiter.🤔
    Ein junger Mann zeigte uns den Weg zum Viewpoint und zum Anse Georgette....bei 30 Grad machten wir also eine Wanderung im Gebirge bis auf 370 m Höhe.
    Aber es hat sich gelohnt...der Blick von Oben war wunderbar. Und auch der Strand war wieder sehr sehr schön....wie alle Strände hier.
    Zurück mit dem Bus fast einmal rum um die Insel, war dann Tasche packen angesagt.
    Aber zum Abschied gehen wir noch einmal schön Pizza und italienisches Eis essen. Wir waren nicht alleine unterwegs, auch die ca 20 cm grossen Krabben waren auf Wanderschaft....am Strand lang, über die Strasse bis ins italienische Restaurant.....

Na wat bellen werden we niet om 07.00u maar om 08.30u opgehaald voor de catamaran fast ferry naar Praslin. De Cat Coco zat rijtje aan rijtje vol. Op het dek stonden mensen in verschillende tinten groen. Ook Evy voegde zich bij het gezelschap maar ze hield gelukkig alles binnen. De boot racede vlot naar Praslin.

Daar wachtte een chauffeur om ons naar Indian Ocean Lodge te brengen. De ‘hotel’kamers konden zich ruim meten met het appartement van Clefs de Iles. En het uitzicht tussen de palmen door was nog paradijslijker.

In de nabij gelegen supermarkt deden we wat boodschappen daarna toch maar snorkelen. Dat hoewel de indrukwekkende receptioniste (ong1.90cm) al aangegeven had dat er nogal wat zeewier was.
    Het water was ongekend warm en er was inderdaad weinig te zien. De receptioniste probeerde tegen indrukwekkende prijzen ook nog wat excursies aan ons te slijten.

Terwijl de meiden op de strandbedden plaats namen. Heb ik rond het hotel wat lokale dieren geprobeerd te spotten. Een slijkspringer en de krabben waran vooral gaaf. Het waterhoentje, de wulp en de oeverloper waren bijzondere herinneringen aan thuis.
    Het mannetje van de Red Fody liet zich deze keer wat langer zien.

Een prachtige zonsondergang met uitzicht op Cousin en Cousinne en toen door naar het luxe buffet in de Indian Ocean Lodge. Daar plande we de rest van ons verblijf op Praslin voor wat schappelijker bedragen.
    Ik ben benieuwd of het gaat lukken om veilig met een huurautootje Vallee de Mai (cocos d’ mer), Anse Lazio (mooiste strand ter wereld en snorkelen) en Cote d’Or(souvenirs) te bezoeken.

Wel een bijzonder matige internet verbinding bij de receptie. Verslagje loopt dus wat vertraging op.

Boven water was het zand prachtig wit, de zee azuur blauw en liet zich een enkel groengrijs krabbetje zien. Verder veel andere badgasten. (We hadden dan ook bijzonder veel geluk dat we een plekje konden vinden voor het autootje).

In 2011 zijn hier twee aanvallen door haaien geweest. Het haaiennet met gele boeien ontsiert het strandje wel. Maar de life guards zijn dan wel weer handige gidsen als je een snorkelplekje zoekt.Read more

Republic of Seychelles, Seychellen, Seychelles, Seychelle, Seyhyɛl, ሲሼልስ, سيشل, Seixeles, Seyçels, Сейшэльскія Астравы, Сейшелски О-ви, Sesɛli, সিসিলি, སཱ་ཤཻལ།, Sechelez, Sejšeli, Seychely, Seychellerne, Seshɛls nutome, Σεϋχέλλες, Sejŝeloj, Seiiellid, Seychelleak, سیچلز, Seysel, Seychellit, Seyskelloyggjarnar, Sêch·èles, Na Séiséil, શેશેલ્સ, Saishal, איי סיישל, सेशेल्स, Սեյշելներ, Seycheli, Seychelleseyjar, セイシェル, სეიშელის კუნძულები, Shelisheli, សីសែល, ಸೀಶೆಲ್ಲೆಸ್, 세이쉘, سیشێل, Seychellys, Insulae Seisellenses, Sesere, Sɛshɛlɛ, ເຊແຊວ, Seišeliai, Seshele, Seišeļu salas, Seyshela, Сејшели, സെയ്ഷെല്‍സ്, Seychellene, सेचेलेस, Seichèlas, ସେଚେଲସ୍, Seszele, سیشل, Ilhas Seychelles, Seychellas, Amazinga ya Seyisheli, Сейшельские о-ва, Seychellsullot, Sëyshêle, Sishelis, Sejshellet, Seychellerna, ஸேசேல்ஸ், సీషెల్స్, Ҷазираҳои Сейшел, ประเทศเซเชลส์, Seyshels, ʻOtumotu Seiseli, سېيشېل ئاراللىرى, Сейшельські Острови, سشلیز, Xây sen (Seychelles), Säceluäns, Orílẹ́ède seṣẹlẹsi, 塞舌尔群岛, i-Seychelles