Your travels in a book

Learn more

Get the app!

Post offline and never miss updates of friends with our free app.

New to FindPenguins?

Sign up

Seychelles

Curious what backpackers do on the Seychelles? Discover travel destinations all over the world of travelers writing a travel blog on FindPenguins.
  • Day3

Efter en dejlig lang og tiltrængt nattesøvn stod vi op ved 8-tiden og fik lidt morgenmad. Derefter fik vi pakket vores dykkermasker, snorkler samt badetøj, og gik ned til vandet (det vil sige at gå ned til indkørslen og krydse vejen). Her mødte vi vores bådfører, som skulle sejle os ud til Curieuse Island, en sejltur på små 20 minutter.
    Først skulle vi snorkle, så båden blev lagt for anker et stykke fra kysten af Curieuse Island hvor der var koraller på havbunden. Vi sprang overbord med vores udstyr og snorklede en 35-40 minutter i det dejlige varme vand (omkring 28-30 grader varmt). Vandet var meget klart og vi kunne nemt se bunden og de mange forskellige fisk og koraller.
    Efter vores snorkeltur, sejlede vi ind til stranden ved Curieuse Marine National Park Ranger Station. Her skulle vi se kæmpe skildpadder, nærmere bestemt Aldabra Giant Tortoise, som er en af verdens største landskildpadder. Og de var kæmpe store og samtidig var de også meget tamme, så vi kunne let gå helt hen til dem og fodre dem med blade og frugter. Super fed oplevelse som varmt kan anbefales. Derefter gik vi et par kilometer igennem bl.a. en mangrove skov over til et flot imperialistisk hus, hvor den lokale doktor boede, da øen fungerede som en koloni for spedalske fra 1829 til 1965.
    Da vi kom tilbage til stranden, havde vores bådfører lavet en lækker frokost til os med grillet frisk fanget fisk, kylling, ris og grøntsager - lækkert. Efter maden gik vi rundt og kiggede noget mere på skildpadderne og den meget sjældne Coco de Mer, som er en form for dobbelt kokosnød. Der blev også tid til en tur i vandet og afslapning på den meget smukke sandstrand.
    Resten af dagen stod på afslapning på vores hotel og hjemmelavet aftensmad á la Gitte.
    Super dejlig første feriedag - der får 5 ud af 5 stjerner.

• Day6

I dag var vi meget tidligt oppe (kl. 5.15 helt præcist) for vi skulle med færgen til hoved-øen Mahé. Vi havde bestilt en taxi på forhånd og vi kunne ikke få taximanden til at køre med taxa-meter, så der fik vi også lov til at betale overpris. Der stod på vores færgebillet, at det var meget vigtigt at møde op en time før afgang til færgen, men vi var stort set de første der ankom på havnen, og damen der skulle veksle vores billet til boardingpas kom et kvarter før afgang, så vi var stort set de sidste der kom om bord.
    Den 45 minutters lange sejltur gik fint - Gitte sov selvfølgelig.
    På havnen i Mahé blev vi igen overrasket over de dyre taxier, og da der samtidig stod en biludlejningsmand med et godt tilbud, besluttede vi at leje en bil til de 3 dage vi skulle tilbringe på øen. Så kunne Jesper samtidig øve sig lidt i at køre i venstre side af vejen inden Sydafrika.
    Jesper klarede det til UG, og vi fandt hurtigt vores hotel.
    Efter check in kørte vi ud til Eden Island som ligger ved Seychellernes hovedstad, Victoria. Det meste af Eden Island (om ikke den hele) er kunstig med super eksklusive boliger, sejlbåde og yachter. Vi fik en god frokost på en café i shoppingcenteret og fik shoppet en smule.
    Derefter tog vi ind til Victoria for sightseeing. Der var nogle spændende bygninger, et marked og nogle turistboder, og det hele var set på et par timer. Vi så et Hindu tempel, en moské og diverse kirker, og byens størrelse taget i betragtning, vidner det om en god sammenblanding af forskellige kulturer. Victoria virker som en travl by, og det er en stor kontrast til Eden Island.
    Efter sightseeing tog vi ud forbi et større indkøbscenter og handlede forsyninger - især vand. Selvom det ikke er til at drikke vandet i hanerne er det ret dyrt i butikkerne - de fleste steder ca. 10 kr. for 1 liter.
    Da vi kom tilbage til hotellet skyndte vi os i badetøjet, så vi kunne nå en dukkert inden solnedgang. Øens mest besøgte strand ligger lige uden foran hotellet. Der er på ingen måder overfyldt med turister på Seychellerne, hvilket vi havde en forventning om, men det er jo bare rigtig rart.
    Efter en svømmetur og lidt aftensmad på sengen så vi en film så længe Gitte kunne holde sig vågen.
    Dagen får 3,5 stjerner.

• Day2

Efter 4 flyvninger - den sidste flyvetur var intern på Seychellerne fra hovedøen Mahé til Praslin, landede vi i et varmt og fugtigt klima. Vores sidste flyvetur blev heldigvis rykket et par timer, så vi undgik noget ventetid, så det var dejligt.
    Vi havde ellers nøje undersøgt hjemmefra, hvilken bus der kører fra lufthavnen til vores hotel på Praslin, men vi fandt ud af, at vi ikke måtte have kufferter med i bussen, så vi måtte bide i det dyre (og sure) æble og tage en taxi.
    Vores hotel var et lille og hyggeligt hotel med 7 værelser og et fælles køkken, så vi selv kunne lave mad. Efter check in og et hurtigt bad, gik vi forbi den lokale købmand for at købe vand og morgenmad. Det var godt nok også dyrt, men til gengæld hjalp den lokale købmand, der var en immigreret amerikaner, med at booke en tur til dagen efter. Vi skulle ud og snorkle og besøge Curieuse Island for at se kæmpe skildpadder.
    Efter shoppingen gik vi ud og fandt en restaurant og fik en lækker aftensmad. Det blev hurtigt mørkt så vi gik hjem ved hjælp af lyset fra lommelygterne på mobilerne. Der var tilsyneladende mange uidentificerbare dyr der kom frem efter mørkets frembrud, og vi ville så nødigt træde på dem. Vi mødte bl.a. en lille fyr, der enten var et egern eller en rotte - det var ikke til at sige. Ca. 1 kilometer inden hotellet stoppede en af de lokale og tilbød os et lift. Efter en lang dag var det alligevel rart at sidde bag på ladet af en Hilux og blive kørt hjem.
    Efter endnu et bad på hotellet, blev det også sengetid.
    Dagen i dag får 3 stjerner ud af 5 mulige.

• Day4

I dag havde vi valgt at sove længe. Da vi endelig kom op, fik vi en dejlig hjemmelavet morgenmad, pakkede vores tasker og dækkede de lettere solbrændte dele af vores kroppe godt ind i tøj samt rigelige mængder af faktor 50 solcreme.
    Først gik vi lidt sydpå til en tættere befolket del af øen og fik booket dykkertur til dagen efter med Whitetip Divers. Dernæst tog vi en af de lokale busser nordpå til et udsigtspunkt der hedder Zimbabwe. Det er ikke for folk med svage hjerter eller nerver at køre med disse lokale busser, men absolut en oplevelse. Busserne, der kører godt til, er nærmest lige så brede som vejene, der går stejlt op og ned med både 10 og 12 procents hældning og rundt i snævre hårnålesving. Der er ingen chance for at se, hvad der kommer rundt om hjørnet. Chaufføren var, om lidt fartgal, dygtig og fik os sikkert frem til en bjergtop 2 kilometer væk fra den nærmeste lille by og godt oppe i højderne (ca. i 122 meter højde). Guderne må vide hvorfor bussen nu lige har start/stop her, da vi var absolut de sidste om bord og dermed også de eneste der skulle af her.
    Nåh, men vel ankommet gik vi lidt op ad en sti for at finde udsigtspunktet, som ikke helt var til at definere en præcis lokation på, men vi fandt da flere steder med en smuk udsigt og fik taget lidt billeder. Derefter gik vi ned ad stien igen og fortsatte i det smukke landskab og i det meget varme og super smukke vejr på en 5 kilometers vandretur ned til det, der skulle være Praslins smukkeste strand, Anse Lazio Beach. Den var absolut et besøg værd - her var super skønt. Først fandt vi lidt skygge og noget koldt at drikke ovenpå den varme vandretur, og derefter slog vi os ned på et dejligt sted i sandet og tog nogle snorkleture i det klare vand. Der var masser af fisk og koraller ikke ret langt fra vandkanten - super oplevelser.
    Bagefter gik vi ned til den lokale købmand og fik købt lidt ind til aftensmaden, hvorefter vi tog bussen hjem igen. Efter et tiltrængt bad, hyggede vi os med hjemmelavet aftensmad og X-factor på dr.dk.
    Endnu en dejlig dag som får 4 stjerner.

• Day7

Vi vågnede ved 8-tiden efter en god nats søvn, dog med lidt irriterende myg der syntes at Gitte smagte godt. Straks vi var kommet i tøjet og åbnede døren ud til vores terrasse, kom hotellets personale med morgenmad til os. Super dejligt - det kunne vi godt vænne os til.
    Efter morgenmaden fik vi pakket vandresko, dykkermaske og snorkel og begav os afsted i det røde lyn på eventyr.
    Først på menuen stod 2 korte hikes. Den første gik til Trois Frerers udsigtspunkt. Ruten var kort, kun ca. 1,1 km, men med 186 højdemeter. Den anden rute gik også til et udsigtspunkt, denne gang Morne Blanc. Ruten her var også kort, kun godt 1 kilometer og 280 højdemeter. Men udkigspunkterne var virkelig alle anstrengelserne værd.
    På vejen mellem vandreturene besøgte vi Venn's Town, som er nogle gamle ruiner, der fra 1886 til 1903 fungerede som undervisningshjem for børn af slaver som den Britiske Flåde havde befriet i 1970erne på Seychellerne.
    Vi kørte videre til Port Launay beach og marine park og brugte en times tid i det dejlige vand med dykkermaske og snorkel. Vandet var omkring 30 grader varmt, og der var masser af små og mellemstore fisk.
    Aftensmaden (pizza bagt i stenovn) blev nydt på en lille hyggelig restaurant lige over for vores hotel. Et beskedent lille sted beliggende lige ned til vandet med en skøn udsigt.
    Alt i alt en rigtig dejlig dag, der får 4,5 ud af 5 feriestjerner.

• Day8

Vi stod op til sidste dag på Seychellerne. Vi startede dagen med at køre ud til et rom-destilleri, hvor vi fik en rundvisning samt smagsprøver på 6 forskellige rom. Vi købte en enkelt lille flaske.
    På vej tilbage til Victoria kørte vi forbi nogle souvenirboder og fik købt et enkelt minde. På trods af de mange turister i landet, er der ikke et særlig spændende udvalg af souvenirs. Vi kørte til Eden Island og fik en dejlig kaffe på vores stamcafé og handlede lidt mere vand.
    Efter et hurtigt stop på hotellet, kørte vi ud til en sti der førte ned til en afsides liggende strand, som kun kan nås med båd eller via stien. Vi havde læst os frem til, at det skulle være fantastisk at snorkle der, så vi begik os afsted på den 45 minutters lange gåtur. Det var en varm tur i bakket terræn, og vi havde valgt at gå lidt sent for at undgå middagssolen. Dette skulle vise sig at være en halvdårlig beslutning. Da vi kom frem til den rigtig flotte strand med meget få mennesker, mødte vi en politimand, der var på vej hjem fra sin vagt på stranden, og han advarede os mod at blive pga. overfald fra lokale. Derfor endte det med at Jesper kun fik en meget hurtig snorkel-tur og derefter gik vi hjemad igen.
    Vi gik ud og fik en dejlig middag på en indisk restaurant, og derefter var det tid til at pakke til næste dags rejse. Seychellerne er et meget smukt og varmt sted, men befolkningen virker fattigere end vi havde regnet med. Landet er præget af mange udenlandske investeringer og et selvstyre der ikke fungerer så godt, men landet har også kun været selvstændigt siden 1976, så de skal jo lige lære det.
    Dagen får 3,5 stjerner.

• Day5

I dag havde vi sat vækkeur for at komme op til vores planlagte dykkertur. Vi fik lidt morgenmad og gik ca. 20 minutter ned til White Tip Divers. Efter at have fundet vores udstyr var vi 11 dykkere, 2 instruktører og 1 bådfører der sejlede ca. 30 minutter ud til Marianne øen. Vores første dyk varede 45 minutter og vi så både en havskildpadde, en lille haj, blæksprutte, en rokke og en hel del andre fisk og koraller. Det var fantastisk. Jesper løb tør for luft nede på bunden, og helt uden at panikke fik han gjort tegn til dykkerinstruktøren, så de kunne dele hans luft resten af turen - Godt klaret. Det andet dyk varede også ca. 45 minutter, og der så vi ikke helt så mange fisk, men det var stadig fantastisk. Vi sejlede tilbage, vaskede udstyr og udfyldte logbøger.
    Derefter tog vi ned til byen for at få en velfortjent frokost, og vi fandt et hyggeligt lille sted. Vi handlede lidt, og tog hjem til hotellet. Vi fik ordnet nogle praktiske ting og pakket, for dagen efter skulle vi tilbage til hovedøen Mahé og tilbringe 3 dage inden turen skulle gå videre til Sydafrika.
    Dagen var rigtig god og får 4 ud af 5 stjerner.

• Day14

So it has been a while since I had the time/energy/internet connection to write, but better late than never.
    My colleague left finally, so today was my first day alone. Managed to drive on the left side without damaging myself, others or the car...that's already a good start. I have a pretty Kia Picanto, as the name suggests it is small. For now I just call him matchbox, but I am thinking about a proper nickname. It is pretty funny to drive on the "wrong" side, because it's not only about where you drive, but that inside the car everything is placed the other way as we are used to. So instead of blinking, I usually wipe my window. To change the gears with left hand is also a challenge. The roads around the island are very curvy and steep, and when it gets dark, then there are no lights near the roads, so good luck with surviving here. As we are in the rainy season, it really rains a lot....like I have never seen so much water. I also had to move from one room to another in the hotel where I stayed before, because the first room was under water because it rained so much. So yes, there is really a looooot of rain, so when it rains a lot then the small Picanto turns into a boat.

I also moved from the horrible hotel (aka youth hostel) where I stayed, so now I have my final residence in Coral Strand Hotel in Beau Vallon. I have a balcony overlooking the mountains and a nice room, so far so good. The front office manager also speaks Turkish, which is cool, like this I won't forget the language and feel a bit closer to my beloved Turkey.

The first day at the office was quite challenging. A couple of interesting cases to solve and of course, the law of Murphy..nothing seemed to work on my laptop, there are still some things to be set up and sorted out. Me and IT are maybe not that good friends after all...:)

• Day24

Sunday I went to Anse Major, it's not far from Beau Vallon, where I live. There is a quite easy trail, in approximately 45 minutes you can go through the forest and find yourself on a postcard picture-like beach, called Anse Major. There are spectacular views of Beau Vallon bay and Silhouette Island on the way. There are massive granite rocks and the trail leads you to Anse Major in the shadow of Morne Blanc, the highest peak of Mahe (on the bucket list...next thing to check out). There is a small waterfall on a huge granite plateau. Locals were enjoying washing themselves on the way back from the beach. There is also a cave, formed by several rocks. On the way there, I took like every two minutes a picture: the lush vegetation, the different plants, trees, wonderful views...not to mention the beach: it really looked like those beaches on the postcards and in the catalogues. Anse Major consisted of two small bays bordered by granite rocks. Behind the second bay, there was also a kind of a lagoon. There were quite big waves, so probably it is not the best for snorkeling, even if the ocean is that perfect turquoise color. But again, maybe around march/april it is calmer. Small note here for myself to come back and check - it is really so close anyways and then by walking to Anse Major and back, I also get my daily dose of sport. And you don't need sunbeds there... the granite rocks provide you a great place to relax, read a book, admire the ocean.
    This trail through the woods and the perfect beach without tourists made me feel really lucky to be here. There is so much beauty here...if you are a nature lover, then here is your untouched paradise.

Republic of Seychelles, Seychellen, Seychelles, Seychelle, Seyhyɛl, ሲሼልስ, سيشل, Seixeles, Seyçels, Сейшэльскія Астравы, Сейшелски О-ви, Sesɛli, সিসিলি, སཱ་ཤཻལ།, Sechelez, Sejšeli, Seychely, Seychellerne, Seshɛls nutome, Σεϋχέλλες, Sejŝeloj, Seiiellid, Seychelleak, سیچلز, Seysel, Seychellit, Seyskelloyggjarnar, Sêch·èles, Na Séiséil, શેશેલ્સ, Saishal, איי סיישל, सेशेल्स, Սեյշելներ, Seycheli, Seychelleseyjar, セイシェル, სეიშელის კუნძულები, Shelisheli, សីសែល, ಸೀಶೆಲ್ಲೆಸ್, 세이쉘, سیشێل, Seychellys, Insulae Seisellenses, Sesere, Sɛshɛlɛ, ເຊແຊວ, Seišeliai, Seshele, Seišeļu salas, Seyshela, Сејшели, സെയ്ഷെല്‍സ്, Seychellene, सेचेलेस, Seichèlas, ସେଚେଲସ୍, Seszele, سیشل, Ilhas Seychelles, Seychellas, Amazinga ya Seyisheli, Сейшельские о-ва, Seychellsullot, Sëyshêle, Sishelis, Sejshellet, Seychellerna, ஸேசேல்ஸ், సీషెల్స్, Ҷазираҳои Сейшел, ประเทศเซเชลส์, Seyshels, ʻOtumotu Seiseli, سېيشېل ئاراللىرى, Сейшельські Острови, سشلیز, Xây sen (Seychelles), Säceluäns, Orílẹ́ède seṣẹlẹsi, 塞舌尔群岛, i-Seychelles