Suriname

Suriname

Curious what backpackers do in Suriname? Discover travel destinations all over the world of travelers writing a travel blog on FindPenguins.
175 photos of travelers
3w15w17w33w38w1y2y7 travelers at this place

Get the app!

Post offline and never miss updates of friends with our free app.

New to FindPenguins?

Sign up free

Vandaag waren we alleen met Don. Gaby en Reyes (zoontje) waren naar de stad, naar het ziekenhuis. Hanneke en ik hebben eerst lekker uitgeslapen en daarna een lekker ontbijtje gegeten.
    De zon was er weer vandaag (geen regen in de grote regentijd yesss) dus besloten we in de zon te gaan liggen. We spreidden een kleedje voor het huis (bijna op de weg) en gingen lekker liggen. We smolten bijna weg onder de zon, zo heet was het.

We lagen gewoon lekker te zonnen, toen ik ineens iets over mijn benen voelde lopen. Hanneke schrok ook op want het beest raakte haar ook. Bleek het een hagedis te zijn! Kan gewoon hier in Suriname.

De buurvrouw van Gaby en Don (de moeder van Gaby) heeft een hondje, Missy. Hanneke en ik speelden even met het beestje en hebben toen zn "hok"/waterbak enzo helemaal schoongemaakt omdat het best wel vies was.

Als lunch kregen we heeeeerlijke roti. Een plaat met pompoen en kerrie-eieren. Echt heel erg lekker! Dat kan ik elke dag wel eten.

's Middags heb ik niet zoveel gedaan maar tegen de avond hebben we lekker pannenkoeken gebakken (en gegeten). Daarna zijn we met Don meegegaan naar het voetbalveld waar hij ging voetballen met wat mannen uit de buurt. Het was best wel leuk om te zien en een keertje mee te maken. Op het veld waren allemaal padden die echt mega groot waren. Niemand (behalve wij) keek daar van op haha!

Nu zitten we na te kletsen op de veranda. Gaby en Reyes komen zo thuis dus dan kunnen we nog even horen hoe het met hun gaat. Daarna is de dag al wel weer om :)

*Op de foto's zie je de heerlijke roti, een langslopende koe (heel gewoon) en Hanneke die pannenkoeken aan het bakken is!*

Op zondag is er in Mariënburg altijd een Javaanse markt waar mensen uit de omgeving groente/fruit/vis en heel veel lekkernijen verkopen. De vorige keer dat we in Mariënburg waren, waren we er ook heen gegaan. Deze keer wilde we wel wat eerder zijn want vorige keer was er al best wel veel op. De markt begint om 6 uur maar dat was wel heel vroeg (we hoeven ook niet te overdrijven) dus gingen we rond 8 uur naar de markt. Het was drukker dan vorige keer en er waren best veel dingen die we toen niet gezien hebben.

De markt is niet groot dus na een rondje gelopen te hebben en wat dingetjes te hebben gekocht, gingen we terug naar Mariënburg. Al die Javaanse dingen zijn zo zoet, daar houd ik niet zo van. Gelukkig hadden we ook bara's met hele lekkere sambal (jaja, ik eet zowaar sambal hier) dus die heb ik gegeten!

De bus terug naar Brownsweg zou al om 11 uur gaan. Als je pech hebt is de bus vol dus besloten we al rond 10 uur daar te zijn, voor de zekerheid. Het was namelijk al de laatste bus van de dag die richting Brownsweg ging.
    Tijdens het wachten op de bus kwamen we nog een stel Nederlanders tegen die op weg waren naar Atjoni waren. Daar nog even gezellig een praatje mee gemaakt, ze waren vooral jaloers op onze goedkope busrit. We hoefden namelijk maar 8.50 srd te betalen.

De busreis was heel relaxed. Er zat niemand naast me en ik kon bij het raampje zitten. De omgeving waar we doorheen reden is heel mooi. Er was geen airco in de lantibus (staatsbus) maar door de open ramen kwam heel veel wind. Af en toe begon het keihard te regenen maar het werd telkens snel weer droog.

In Brownsweg hebben we al onze boodschappen opgeruimd. We hadden gisteren heel veel groentes gekocht omdat er niet veel groente te koop is in Brownsweg. Nu hebben we genoeg om een week (of langer) door te komen.
    Ironisch genoeg hadden we geen zin om te koken vandaag.. en werd het dus simpel: rijst met groente en een gekookt eitje. Ook lekker hoor!

Morgen gaan we weer naar school en 's avonds gaan we wel echt koken! (Echt hoor!)

* Op de foto zie je ons met Don & Gaby! *

De minivakantie is over: vandaag werden we weer op school verwacht. Hanneke ging vandaag niet wegens slecht slapen/beetje ziekig maar ik had er heel veel zin in dus ging wel. Om kwart voor 8 verliet ik mn huisje om weer de weg naar school te lopen. De ochtendzon is echt een hele fijne temperatuur en de weg naar school is zo mooi!

De dag begon natuurlijk weer met de vlaggenparade. Daarna begonnen de lessen: eerst een iPadles met groep 2. We gingen de letters h, r en g schrijven met de kinderen. De app die ze hiervoor gebruiken is heel leuk voor de kids dus het was een gezellige les.
    De kinderen beginnen een beetje te wennen aan het idee dat Hanneke en ik komen helpen in de klas. Ze vragen nu ook om hulp bij hun werk dus dat is wel heel leuk.

Na de pauze gingen Cher en ik met de iPads naar groep 6 om daar hoofdletters te oefenen. Niet hoe je ze schrijft maar wanneer je een hoofdletter gebruikt. Dit bleek nog best moeilijk voor sommige kinderen maar na een uur had bijna iedereen het onder de knie.

In de 2e pauze ging ik gauw kijken wat er vandaag verkocht werd. Onze favoriete bara's waren er weer. Ik kocht er gelijk 10 zodat ik ze ook aan Hanneke kon geven na schooltijd.

Op woensdag zijn er maar twee iPadlessen dus Cher was klaar voor vandaag. Ik vroeg aan de juf van groep 4 of ik weer kon lezen met m'n vaste clubje en dat vond ze prima. Het was heel leuk om te zien dat er heel veel kinderen hun vinger opstaken toen ze ging opnoemen wie er met mij meegingen. Al neem ik natuurlijk gewoon elke keer dezelfde mee :').

Ik probeerde de a,e,o met de kids te oefenen. Ze vinden het heel moeilijk maar zijn wel heel geconcentreerd bezig het hele uur. Eindelijk wist ik ook alle namen goed uit te spreken en op te schrijven (dat krijg je als iedereen Soldieto of Iedeljo heet). Het was echt een hele leuke les!

Hierna was het tijd om richting huis te gaan. Ik liep met een hele stroom kids mee die allemaal richting het dorp gingen. Dat zorgde voor een hoop gegiebel en onderling druk overleg in het Saramaccaans tot ze uiteindelijk moed hadden verzameld op het welbekende "waar ga je?" uit te spreken.

's Middags heb ik niet zoveel gedaan, beetje gelezen en gerelaxed tot het tijd was om weer te koken. Mevrouw Jerou (waar we slapen) liet zien dat ze olie had gemaakt van kokos en nog een andere ding (weet de naam niet meer). Gisteren had ze al laten zien dat de kokos en dat andere heel fijn was gemaakt zodat ze er olie van kon maken. Haar hele huis rook superlekker naar kokos!

We maakten soep met kokosmelk (nog meer kokos), bamboescheuten, groenten en rijst. Het was heel lekker! Mevrouw Jerou had ook een beetje meegegeten en die zei (gelukkig) ook dat ze het lekker vond.

Morgen weer naar school, leuk!!

* Op de foto's zie je de kids op weg naar huis vanaf school, onze soep en de kokos (en dat andere) voordat er olie van werd gemaakt! *

Vandaag op school hadden we 3 iPadlessen. Eerst groep 4 en toen twee lessen bij groep 5 (er zijn 2 groepen 5).

De kids in groep 4 kennen we nu een beetje door de leeslessen. We gingen op de iPad ook lezen oefenen dus ik ging mn kids even helpen. Ze waren heel enthousiast en deden echt heel goed hun best.

Na de pauze gingen we iPadlessen geven aan groep 5a en 5b. Veel kinderen hebben hier moeite met lezen en rekenen dus in deze klassen hebben we altijd genoeg te doen qua hulp bieden en uitleg geven. De uren vliegen dan om en voor je het weet is het al tijd om naar huis te gaan.

's Avonds hebben we gekookte banaan gegeten. Dat is echt m'n nieuwe favoriet!! We hadden ook nog een beetje tempeh over en we aten er rijst met ei bij dus echt een topmaaltijd.

Morgen is het alweer vrijdag: de week vliegt echt om! Na vrijdag zijn we alweer 3 weken in Brownsweg, dus op de helft van de 6 weken werken..

* Op de foto zie je ons heerlijke eten :) *

Vandaag was echt een hele leuke dag! 's Ochtends ontbeten we met een gekookt banaantje (jum!) om vervolgens te vertrekken naar de steiger. Vanaf daar gingen we met de boot richting de monding van de Atlantische oceaan om dolfijnen te spotten!

De bootsman (Albert) hadden we al eerder ontmoet bij een feestje van toen we eerder in Mariënburg waren. We waren in totaal met 7 mensen: Don, Gaby, Albert, Tefan, Seggie (familie van Don & Gaby), Hanneke en ik. We namen brommers mee op de boot zodat we later een stukje konden brommen.

Het was heel gezellig op de boot. We zaten continu te speuren naar dolfijnen maar die waren nog best lastig te vinden. Albert spot heel vaak dolfijnen dus hij wist precies welk golfje wel een dolfijn was en welke niet. Ineens wees hij en jahoor, er was een dolfijn! Het was een beetje onwerkelijk om echt een wilde dolfijn te zien. Helaas was de dolfijn alleen dus zagen we alleen deze af en toe boven komen.
    We gingen een stukje verder varen, op zoek naar andere dolfijnen. Later zagen we er nog eentje maar we konden maar geen groep vinden. Ondertussen waren we al best dicht bij de oceaan en sloeg het weer ook om. We gingen richting ons eindpunt, toen Albert ineens dolfijnen zag. We gingen er heen en zagen ineens heel veel dolfijnen! Er waren er denk ik 8. Ze zwommen samen en kwamen af en toe boven. Een paar sprongen zelfs! Zo hoog dat je ze helemaal zag. Heel bijzonder!!

Na de dolfijnen gingen we aanleggen bij een steiger. Daar haalde Albert eten voor ons bij een warung: gefrituurde casave: heel lekker! Het begon ineens heel hard te regenen dus bleven we even schuilen bij de steiger. Toen het weer opklaarde maakte we ons klaar om te brommen. Het gebied waar we gingen rijden, waren vroeger plantages. Nu is er heel veel natuur en wat huizen.

De wegen waren best wel hobbelig en glad door de regen. De omgeving was echt prachtig om te zien en het was heel gezellig op de brommer. Ik zat achterop bij Tefan en hij liet allemaal vogels/vissen en hagedissen zien. Sommige vogels waren knalgeel met zwarte vleugels, heel mooi!

We maken een superlange tour op de brommer, ik denk wel van een uur of 2 (als het niet langer was). Heel veel mooie dingen gezien!

Na het brommen zijn we met de boot teruggegaan naar Mariënburg, waar we teruggingen naar het huis van Don & Gaby. Familie van Gaby kwam ons ophalen. Reyes was ook mee en die zei gelijk tegen Hanneke "There's a surprise for you" omdat ze een surprisefeestje hadden gegeven voor Hanneke en het huis heel mooi hadden versierd. Hanneke is maandag namelijk jarig maar we vierden het vandaag alvast.

Eenmaal thuis liet Reyes gelijk alle versiering en het eten zien. De moeder van Gaby had zoveel eten gemaakt! Ze had alle basis vegetarisch gemaakt omdat ik er was, zo lief! Dingen die normaal met vlees worden gemaakt (pom, pastei, nasi, bami) waren nu dus vega dus kon ik alles proeven.

Wij dachten dat we gewoon met hetzelfde clubje als op de boot en dan de buren (familie van Gaby) gingen eten maar er kwamen superveel mensen. Ik denk dat er wel 30 mensen waren die allemaal langskwamen om te eten. Sommigen hadden zelfs een cadeautje mee voor Hanneke, te lief!

Er was ook voor taart gezorgd (een mega slagroomtaart) en we weren ondergedompeld in de Surinaamse traditie. Eerst worden de kaarsjes neergezet en aangestoken, dan gezongen (ook in het Surinaams), dan mag de jarige blazen en de taart snijden en het eerste hapje nemen. En dan... wordt er gesmeerd! Toen kreeg Hanneke dus de taart in haar gezicht, hihi. Haar reflex was heel snel dus Don (die de taart smeerde) kreeg de volle laag terug. Helaas kan ik geen filmpjes toevoegen want het staat op video :)

De rest van de avond was dus heel gezellig maar op een gegeven moment werd ik wel heel moe van al die mensen, ook omdat we al zo'n drukke dag achter de rug hadden. Maar het was een topdag en Hanneke was heel erg jarig!

* Op de foto's zie je Han op de brom, het feestje, de boot, 2 vage dolfijntjes en ik op de brom *

Vandaag hebben we stad en land afgelopen voor de spullen voor school. Nog enorm bedankt voor het doneren allen, we hebben heel veel kunnen kopen!

We begonnen in de Beyrouth Bazaar, hier hebben ze schoolspullen en schrijfmateriaal. Al snel kwamen we erachter dat het duurder was dan bij Kirpalani dus kochten we hier nog niet zo heel veel. We kochten wel 12 (voor elke klas 1) multomappen en 144 linialen.

Met (nu al) volle tassen liepen we naar Vaco. Dit is een (dure) boekhandel maar ze hadden hier heel veel spullen die we zochten. We hebben bijvoorbeeld een whiteboard gekocht, bordlinialen en 300+ tekenschriften. Er waren ook hele leuke posters voor in de klas dus hebben we er voor elke klas 1 meegenomen.

Allemaal leuk en aardig die spullen, maar we waren nog lang niet klaar voor vandaag maar we konden het nu al niet meer tillen. Helaas was Vaco maar tot 2 uur open dus konden we de spullen daar niet achterlaten. We besloten de spullen naar het appartement te brengen en dan verder te gaan. We regelden een busje waar het whiteboard en de rest van de spullen inpaste.
    Ondertussen was het keihard gaan regenen waardoor de hele straat onder water stond. Bij Vaco deed mijn pinpas het niet dus moesten we contant betalen. Het was een heel gedoe maar uiteindelijk zat alles in het busje en paste ik er nog net bij achterin.

Van het appartement gingen we gelijk terug te stad in om even iets te eten en weer verder te shoppen. We gingen naar Lucky Store en naar Kirpalani. Dit zijn allebei warenhuizen met heel veel verschillende spullen. We vonden schriften, vegers, slijpers en nog wat andere spullen die we nodig hadden of wilden kopen.

Na een hele tijd rondlopen in de Kirpalani, hadden we ongeveer alles gevonden en wilden we afrekenen. Weer konden onze pinpassen niet gebruikt worden. We gingen snel naar de geldautomaat. Het bijzondere is dat ze alle artikelen apart moesten scannen.. dus niet 50x slijper maar elke slijper moest apart worden gescand. Omdat we niet konden betalen moest alles nog een keer worden gescand toen we terug waren met contant geld 😂. Ik weet niet hoe lang we die kassa bezet hebben gehouden maar het voelde heeel lang.

We belden snel een taxi om weer naar het appartement te gaan. Ondertussen was het al 6 uur en waren we heel tevreden met onze aankopen.

's Avonds hebben we lekker roti gegeten in de buurt van het appartement. Jum!

* Op de foto's zie je de enorme regen en de gekochte spullen! De laatste foto is een lijstje van alles wat we tot nu toe hebben gekocht *

Gister zoveel regen, vandaag hele hete zon! Het was eindelijk niet zo regenachtig dus konden we lekker de stad in. We moesten eerst nog naar de vreemdelingenpolitie om een langer verblijf aan te vragen. Bij binnenkomst op het vliegveld krijg je namelijk maar 30 dagen. Wil je langer blijven? Moet je naar de vreemdelingenpolitie. Aangezien ik veel langer dan 30 dagen blijf, en Hanneke ook, moesten we daar nog even langs.

We namen de taxi naar de immigratiedienst toe. We hoopten dat het een kwestie van stempel vragen en gaan was, maar dat viel tegen. Het was heel druk en we moesten meer dan een uur wachten. Gelukkig hoefden we geen moeilijke vragen te beantwoorden en kregen we wel gewoon een langer verblijf.

Ondertussen was het al middag geworden en besloten we naar de Waterkant te gaan met de taxi. Bij de Waterkant hebben we gegeten. Ik had rijst met groentes (kousenband/nog meer dingen waarvan ik de naam niet weet) en het was echt heel lekker. De meneer die het had klaargemaakt was ook echt superlief en vertelde ons nog zijn recept voor de saus die erbij zat.

Daarna zijn we een stukje langs het water gelopen, richting het onafhankelijkheidsplein en fort Zeelandia. We waren helaas te laat om het museum binnen te gaan (alles is dicht na 14u) maar daar kom ik vast nog wel een keer. Het was echt heel erg heet om door te stad te wandelen maar we wilden zo graag nog wat zien, dus zijn we nog even (al zwetend) doorgelopen richting de Palmentuin. Dat is eigenlijk een soort parkje met allemaal palmbomen, heeeel mooi. We zagen toen ook nog het beruchte Zus&Zo vol Nederlandse toeristen.
    Een stukje verder hebben we nog het paleis gezien, een soort Amsterdamse gebouwen en een paar bijzondere kerken.

Toen we bijna smolten onder de brandende zon zijn we teruggelopen naar Fanna en hebben we nog even met de rest van de mensen daar gezeten op de binnenplaats. We hadden het eten van de lunch meegenomen omdat het heel erg veel was. 's Avonds hebben we dat opgewarmd en nog wat spinazie/ei/groentes bijgebakken. Was heel lekker!

Morgen gaan we alweer richting Mariënburg. Daar kunnen we verblijven bij kennissen van Hanneke. Superlief dat we daar morgen slapen en ik ben heel benieuwd hoe het daar is!

*op de foto's zie je het eten bij de Waterkant, de Waterkant zelf, een Leguaan, palmbomen in de palmentuin, Amsterdamse gebouwtjes & het beruchte I❤Su beeld*

Gisteren hadden we een plannetje gemaakt voor onze leeslesjes en vandaag hebben we dat uitgevoerd met groep 4. Hanneke nam 3 kids met een iets hoger niveau en ik had 4 kids die een wat lager niveau zouden hebben (volgens de juf). Vol enthousiasme begon ik aan een boekje van niveau 2 maar al snel merkte ik dat deze kinderen helemaal niet konden lezen. Flexibel als ik ben (kuch) toverde ik een boekje van niveau 1 tevoorschijn. Dit was ook al best moeilijk voor de kinderen maar ze deden wel heel erg hun best. Dat was wel heel leuk om te zien.

Daarna hadden we nog een iPadles met groep 6 (rekenen), waar we bij hebben geholpen.

Eigenlijk hadden we na de 2e pauze niet meer zoveel te doen dus gingen we even langs bij groep 3, want daar waren we nog niet geweest. Hier waren heel veel kinderen die geen Nederlands spraken dus dat was wel moeilijk. Aan het eind van de les hadden ze nog wat tijd over en toen gingen ze zingen in het Saramacaans. Dat was heeel leuk om mee te maken. De juf zong sowieso heel mooi en probeerde echt die kinderen te leren op de goede toon te zingen. Helaas kon ik er niks van verstaan maar het was wel heel leuk.

Na schooltijd heb ik lekker in de (enorm hete) zon gezeten in onze "achtertuin". De minivakantie is begonnen, pas woensdag beginnen de lessen weer. Daar gaan we goed gebruik van maken want morgen gaan we naar Ston Island. Zin in!

We hebben alle restjes van afgelopen dagen in een pan gegooid en met rijst gebakken. We moeten 1 nachtje ons huisje uit (daarom gaan we ook naar Ston Island) en proberen daarom zoveel mogelijk op te maken. De vrouw bij wie we koken is elke keer heel blij als we langskomen. Ze is al op leeftijd en misschien een beetje eenzaam. Soms zit ze op de veranda buiten in zichzelf te zingen als wij in de keuken staan te koken. Heel lief!

* Op het fotootje zie je de kinderen die naar huis lopen vanaf school, wij moeten ook altijd die kant op (is richting het dorp)*

We hebben een lang weekend omdat het pinksteren is. We hoeven pas woensdag weer op school te zijn, dus wilde we iets zien in de omgeving hier. Een klein stukje van Brownsweg ligt Ston Island, waar je een hut kan huren aan het Brokopondostuwmeer.
    Nadat ik mn hele huisje had opgeruimd (het is een wonder hoeveel troep je kan maken in 5 dagen..), zijn we richting Ston Island gegaan.

Het was niet ver rijden maar de weg was extreem hobbelig. Na een tijdje zagen we het meer al: heeeel mooi! We stopten bij een soort vakantieparkje en werden daar naar onze hut geleid. We hadden elk een eigen kamertje en samen een balkon met uitzicht op het water. Er was een zachte wind zodat het helemaal niet heet leek.

Het water was zo warm, alsof je in een warm bad stapte. We vroegen aan de jongens van het park of je erin kon zwemmen. Het antwoord: kan wel, maar er zijn wel piranha's.. ik dacht eigenlijk dat het een grapje was maar later die avond lieten ze een piranha zien die ze hadden gevangen. Het had hele scherpe tandjes.
    (Maar je kon er wel zwemmen hoor)

We hebben lekker gerelaxed en 's middags wilden we graag een boottocht doen. Er is hier een eiland met brulapen waar we naar toe wilden gaan. Zo gezegd zo gedaan: 1 van die jongens haalde een bootje en daar gingen we! De boot ging echt snel tussen de boomstammen door. Omdat het een stuwmeer is (en ze niks hebben weggehaald) steken overal boomstammen uit. Er werd ook verteld dat er nog huizen onder water zijn van de vele dorpen die overspoeld zijn toen het meer werd gemaakt.

Voor we gingen varen zagen we ineens 3 papegaaien die van 1 van de jongens bleek te zijn. Hij had ze uit een boom gehaald en opgevoed. Niet dat de moeder uit beeld was maar hij wilde ze gewoon hebben.. ook de vleugeltjes waren geknipt zodat ze niet weg konden vliegen. Ze waren heel mooi maar het was wel zielig.

Het ritje naar het eiland was niet zo ver. Eenmaal op het eiland zagen we direct de apen al. Er leeft 1 apenfamilie van 5 aapjes. Ze waren daar al voordat het meer gemaakt werd, en door het meer zijn ze nu gedwongen daar te blijven. Op het eiland zouden ook luiaarden zijn maar die konden we niet zien. Wel hebben we een schildpad gezien.

Er waren 2 andere toeristen die met een kayak naar het eiland waren gegaan en die ook de aapjes kwamen bekijken. Ze wonen op Bonaire en zijn nu aan het reizen.

Ineens ging het heel hard onweren en gingen we snel weer terug naar het vaste land. De boot ging op topsnelheid en al snel waren we weer bij ons hutje. Het regende en de wind was zo hard dat onze hele balkon zelfs nat werd.

Na een uurtje was de storm gaan liggen en was het weer zo zonnig alsof er nooit onweer was geweest. De zon ging daarna al snel zakken en na een hele mooie rode lucht, was het ineens pikdonker. We gingen eten op het park: rijst met bonen (alweer). Maar het was wel heel lekker. Heb alleen een beetje genoeg van al die rijst.

We kochten nog wat soft en djogo voor de avond. We zaten op het balkon toen we ineens werden opgehaald door de jongens van het park omdat ze een kampvuur gingen maken. De hele avond hebben we dus muziek geluisterd en rond het kampvuur gezeten. Er was nog een ander groepje met stagiaires die er ook bij kwamen. Het was een hele gezellige avond op het mooie Ston Island (wat trouwens helemaal geen eiland is).

* Op de foto's zie je een vet onduidelijke aap, de boot 2x, de papegaaien, de boomstammen in het meer en ons huisje! *

Voor ik deze blog begin wil ik eerst even zeggen (schrijven) dat ik het heeeel leuk vind om de reacties te lezen. Thanks daarvoor! :)

Met moeie benen zit ik buiten voor mn huis op een plastic tuinstoel. Het is bijna 9 uur 's avonds hier en de temperatuur is nu echt heerlijk. Een paar huizen verderop hoor ik harde muziek en mensen die meezingen (en waarschijnlijk dansen). Het begint te regenen en ik heb een heerlijk vakantiegevoel.

Ik ben zo moe dat ik waarschijnlijk binnen 5 minuten slaap als ik in bed ga liggen. Dat ga ik zo dus ook doen haha, maar eerst nog even bloggen! We hebben vandaag namelijk iets heel leuks gedaan!

Om 10 uur (half 11 dan, het blijft Suriname) kwam een taxibusje ons ophalen. Samen met 2 andere Nederlanders (die op Curaçao wonen) gingen we in het busje de Brownsberg op. Dit is een berg vlakbij het Brokopondomeer en vlakbij Brownsweg. De weg zou een kilometer of 13 zijn, bergopwaarts.
    We begonnen vol enthousiasme aan de rit, maar na een minuut of 10 stopten we voor een enorme plas. De chauffeur twijfelde of de auto er überhaupt wel doorheen kon maar het alternatief was een 'bruggetje' van 3 boomstammen dus dat vond niemand een goed idee. Naast de chauffeur zat ook nog een collega/vriend/wat dan ook. Deze jongen (Mitchel) ging even kijken hoe diep het water was en gooide zn slippers aan de kant om er in te lopen. In het midden, waar de plas het diepst was, kwam het water tot halverwege zijn bovenbeen.
    Daniël (1 van de curaçao'ers) voorspelde dat de uitlaat vol zou lopen als we er doorheen reden. De chauffeur en mitchel besloten echter dat het wel kon en woesj, daar gingen we. Ze bleken gelijk te hebben: 30 seconden later stonden we aan de overkant.

De weg die volgde was extreem hobbelig. Er zaten heel veel gaten in de weg en omdat het regentijd is waren er dus heel veel plassen. Gelukkig kon de chauffeur heel goed sturen. We kwamen maar een paar keer vast te zitten. Één van die keren waren we op een helling en slipte de auto helemaal. Daarna zaten we vast en moest Mitchel duwen zodat we weer achteruit konden rijden. Dat lukte gelukkig en toen we ver genoeg naar achteren waren, nam de chauffeur een 'aanloopje' en reed vet hard de helling op. We slipten wel maar hij stuurde gauw bij en het lukte! We konden weer verder!

Na die enerverende weg kwamen we vrij snel op de top. Daar was een prachtig uitzicht! Er zijn in totaal 4 hikes naar verschillende watervallen. We kozen voor de 'pittige hike' naar de Leoval en de Ireneval. De chauffeur (ik weet zn naam niet) en Mitchel gingen ook mee dus met z'n zessen gingen we op pad. Omdat we al helemaal op de berg waren gereden, is de heenweg van de hike naar beneden (relaxed lopen) maar terug is bergopwaarts en dus een stuk pittiger.

De tocht was door het prachtige regenwoud dus dat was sowieso al heel leuk om te zien. We zouden eerst naar beneden gaan naar de Leoval, dan weer een stuk omhoog en dan echt ver naar beneden naar de Ireneval. De stukken naar beneden waren prima te doen maar omhoog was wel echt zwaar. We hadden natuurlijk geen haast dus namen we een rustig tempo aan. De twee Surinaamse jongens die met ons mee waren (Mitchel en die ander) waren enorm snel en werden volgens mij helemaal niet moe.

De Leoval was een relatief kleine waterval. De zon scheen er wel heel mooi op, dus dat gaf een heel mooi beeld. We wisten dat de Ireneval mooier moest zijn, daarom waren we eerst naar de Leoval gegaan.

Toen we bij de Ireneval waren bleek dat ook zo te zijn. De waterval was hoger en breder. Je kon een stukje door het water lopen en als je op een rots klom, kon je onder de straal staan. Die twee jongens waren superenthousiast (eentje was er nog nooit geweest) en sprongen gelijk onder die straal. Wij hadden geen zwemkleren mee maar zijn toch even op die rots geklommen.

De terugweg was dus best wel zwaar maar gelukkig waren er ook platte stukken. We waren allemaal wel blij om terug op de top te zijn haha. Onderweg zagen we trouwens nog een slang (later bleek de gevaarlijkste slang van Suriname??) en heeeeele mooie blauwe vlinders!

De weg terug met het busje ging beter dan op de heenweg, we slipten weer bij dezelfde stukjes maar overleefden ook dit keer de diepe plas.

Terug in Brownsweg heb ik lekker gedoucht en schone kleren aangetrokken. We kochten een soort toastbroodjes (witte puntjes waarvan een soort toast is gemaakt, hier heet het beschuit) en aten lekker simpel groente met ei op brood.

Nu zit ik dus nog even buiten om zo te gaan slapen. Morgen begint de school weer (zin in!) dus de wekker gaat weer vroeg. Ik wil natuurlijk niet de vlaggenparade missen om iets voor 8 uur ;)

* Op de foto's zie je ons clubje bovenop de berg, de Leoval, Hanneke en ik met de boys bij de Ireneval en nog een foto die gemaakt is bij de Ireneval en een mooi uitzichtje *

Republic of Suriname, Suriname, ሱሪናም, Surinam, سورينام, Surinamə, Сурынам, Суринам, Surinami, সুরিনাম, སུ་རི་ནཱམ།, Swrinam, Suriname nutome, Σουρινάμ, Surinamo, سورینام, Surinaam, Suranam, સુરીનામ, סורינם, सूरीनाम, Սուրինամ, Súrínam, スリナム共和国, სურინამი, Surinamu, សូរីណាម, ಸುರಿನಾಮ, 수리남, Surinamia, Surinaamu, Surinamɛ, ຊູລິນາມິ, Surinamas, Surinama, Sorinam, സുറിനാം, सुरिनाम, सुरिनेम, ସୁରିନାମ, Surinäm, Суринами, சூரினாம், సురినామ్, ซูรินาเม, Sulinami, Сурінам, Xu-ri-nam (Suriname), Surinän, סורינאם, Orílẹ́ède Surinami, 苏里南, i-Suriname