Your travels in a book

Learn more

Get the app!

Post offline and never miss updates of friends with our free app.

New to FindPenguins?

Sign up

Sweden

Curious what backpackers do in Sweden? Discover travel destinations all over the world of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Efter ett antal mil efter E4:an har vi landat på Mackmyra campingplats alldeles bredvid en golfbana, bara ett stenkast från Mackmyra destilleri. Kanonbra plats för Walther då det är fina skogsområden utanför dörren..

Nu är Den Stora Resan slut. Det känns rätt så tufft med en resa vi började prata om för mer än 10 år sedan. Då var vi på besök hos våra goda vänner, Britt och Ulf, i Sainte Maxime på Rivieran där vi var rätt så frekventa gäster. Vi känner varandra sedan många år tillbaka. Det blev skarpt läge för snart ett år sedan då vi äntligen bestämde oss, – med hjälp av Söderhavsresor diskuterade vi oss fram till en resplan som visserligen har ändrats i sina detaljer men som ändå haft en fast ram. Vi har väntat länge med andra ord men nu är det gjort! En resa som inte går att göra om och en resa som har varit vårt största och bästa äventyr.

Svårt att sammanfatta på något vettigt sätt men vi kan ju alltid dra till med lite statistik: 7 länder, 53 dagar, 15 flygresor på totalt 4 864 mil, 182 mil med tåg, 127 mil med buss, 34 mil med båt, 60 mil med taxi, 1 mil med linbana och 8 km med helikopter! Sedan har vi också kört 450 mil med våra hyrbilar. Vi har totalt rest drygt 5 700 mil och bott på 27 hotell/B&B/tåg. Det ser absurt ut men samtidigt har resorna i många stycken varit en självklar del av de absolut mest minnesvärda upplevelserna. The Ghan, tåget vi åkte 156 mil mellan Adelaide och Alice Springs, är ett lysande exempel.

En resa fylld av fantastiska upplevelser som vi aldrig ska glömma och som inte kan upprepas. Naturligtvis sorgligt när det är över men samtidigt en stor lycka att vi har haft möjligheten. Vi åkte med Britt och Ulf och det är ett gott bevis på att allt har fungerat då vi gjort hela resan tillsammans och att vi fortfarande är väldigt goda vänner!

TACK!

Efter 40 timmars resa har vi nu slutit cirkeln och är tillbaka vid startpunkten, - men att hemma skulle vara bäst? Man ska ju inte vara taskig men Skåne den 2 mars är tyvärr chanslöst mot Hayman Island. Vår resa har varit så lång så det har blivit helt normalt att ha sitt liv i en resväska så att helt plötsligt ha ett hus i ställer för en väska är inte heller så märkvärdigt. Vi är lite trötta så motståndskraften är låg, - dessutom med 9 timmars tidsskillnad i kroppen. Så kändes det ända tills vi låste upp och öppnade dörren.
    Våra älskade husvakter, Charlotte och Ragge, har hängt vimplar kors och tvärs i hallen, hjärtan i ljuskronan och fyllt en stor vas med nyplockade tulpaner. Till råga på allt är kylskåpet laddat med frukostmat. Fortfarande trötta men nu mycket gladare! Tänk så priviligerade vi är som har sådana vänner!

Resan är slut men det kommer en sista dagboksanteckning innan vi slår igen för gott, vi hörs/ses!

Die Gäste/Touristen hier in der Ecke des Landes (Provinz Jämtlands län) sind ausschließlich Schweden, ich höre keine andere Sprache und sehe keine anderen Länderkennzeichen an den Autos. Das trifft auch auf die Jugendherberge/das Hotel zu.
    ... ziemlich wortkarge Schweden übrigens - zwei sitzen jeden Abend vor dem Fernseher und machen dadurch Wohnraum /Esszimmer /Küche (alles in einem), die ansonsten sehr gemütlich wären, zum Lesen, Schreiben und Surfen, ungemütlich.
    Ich weiche ins Hotel aus und schreibe diese Zeilen gemütlich sitzend vor einem heimeligen Kaminfeuer 🔥🍻 .

Heute wieder nach Ramundberget, diesmal bei leichtem Schneetreiben.

Die Temperaturen bewegen sich je nach Ort und Tageszeit zwischen knapp unter null Grad in der Nacht und 2 bis 5 Grad am Tag.

Da ich gerade beim Wetter bin:
    Sonnenaufgang ⬆️ist um 6:10 Uhr 🌄
    Sonnenuntergang ⬇️um 20:14 Uhr. 🌆
    Also schon recht lange der Tag!

Im Vergleich dazu Burghausen: ⬆️6:34, ⬇️19:47 Uhr.

Vårt stora äventyr är slut och vi har nästan landat i vardagen igen. För ganska exakt ett år sedan började planeringen tillsammans med Sten-Åke och Barbro och Söderhavsresor som varit behjälpliga med alla bokningar och en del tips. Första gången vi drömde om att göra denna resa var i början av detta millennium, då var tanken att hyra husbil och kuska runt. Den idéen var aldrig aktuell idag😉. Att detta varit vårt största äventyr och resa är lätt att förstå! 53 dagar på resande fot där väskorna packades upp för första gången sista veckan har lärt oss hur man bäst packar😄
    Vi har försökt förmedla lite av alla våra intryck men det krävs mer än Penguins för det, om det ens är möjligt.
    Nu återstår ännu en gallring av de över 1000 bilder vi tagit, sen kan vi tråka ut vem som helst med reseberättelser utöver de ni redan fått ta del av.
    Stenis har redan sammanställt statistik som jag helt fräckt kopierar och säger tack för😚
    Reslängd 53 dagar, 7 länder, 15 flygresor, 1820 km tåg, 1270 km buss, 340 km båt, 600 km taxi, 10 km linbana, 8 km helicopter, killarna har kört 4500 km hyrbil, totalt en sträcka på drygt 57000 ( jmf jordens omkrets 40075 m)
    Att vi dessutom spenderat i stort sett all vaken tid tillsammans förtjänar att nämnas utan att vi blivit osams utan fortfarande är de bästa av vänner- en bedrift som förtjänar medalj av högsta valör🏅. Vi har tom börjat prata om nästa resa😉
    Nu är vi tillbaks i diset och dimman men med hjärtan fulla av värme och tacksamhet för allt vi har fått vara med om🌞❤
    Till våra reskamrater säger vi ett stort och hjärtligt TACK för att ni stått ut med oss och gjort resan till en sån fantastisk upplevelse😍💖 Vi ser fram emot nästa!

Körde upp från Linköping och hämtade Emelie på hennes jobb i Järfälla. Åt lunch där och träffade hennes kollegor och såg kontor etc. Kul!
    Sen vidare till Arlanda och Sebe långtidsparkering. Mycket säkerhetspådrag på Arlanda. 16.30 iväg med Vueling till Barcelona.

Op deze laatste zondag wilde ik nog graag de kerk bezoeken waar wij als gezin naar toe gingen vroeger. Het sneeuwde lekker idyllisch waardoor ik een mooie foto kon maken van een gebouw waar ik veel uurtjes in doorgebracht heb. Niet alleen omdat we er elke zondag waren maar ook omdat mijn basisschool in hetzelfde gebouw zit. Ik heb dan ook stiekem even rondgelopen en gauw een foto proberen te maken van mijn oude lokaal (niet helemaal gelukt;)
    Doordat ik een beetje rondliep, kwam ik al wat mensen tegen die ik kende maar die mij niet herkenden. Na een poosje kwam Øyvind, die wel wist dat ik er zou zijn en in al zijn enthousiasme vertelde hij de mensen wie ik was. Ik kreeg erg leuke reacties!

Na de kerk kwam Anke mij ophalen. Samen met een collega Gunhild en Linn reden we naar Zweden. De Noren die in omgeving Oslo wonen, winkelen graag in Zweden vanwege lagere prijzen en meer aanbod. Dit wilde ik ook wel even zien en toen hebben we er maar een stedentripje van gemaakt. Al voor de grens kwamen er borden die aangaven dat de winkelcentra dicht in de buurt waren ;)
    We zijn eerst naar een havenstadje gereden. Met van die mooie rode houten huisjes tegen de rotsen, was het een mooi gezicht.
    Na een poosje rondgelopen te hebben, zijn we gaan lunchen en zijn we doorgereden naar een winkelcentrum waar we tot een uur of 5 gebleven zijn.

Der Mond schien so hell, dass die Landschaft erleuchtet wurde. Eine Taschenlampe war unnötig. Im tiefen Schnee sind wir durch die Gegend gelaufen immer mit Blick zum Himmel. Die Nordlichter waren teilweise so stark, dass sie mehr als gut sichtbar waren. Auch das rot war gut zu sehen und einige Male tanzten sie so schön, dass es kaum möglich war, dieses Schauspiel mit der Kamera fest zu halten.

Nach üblem Wetter auf den Lofoten und Vesteralen haben wir zurück in Schweden sonniges Wetter gefunden - und damit auch wieder Chancen auf Nordlichter!
    Die Orientierung ist uns in dieser äusserst dunklen Nacht schwer gefallen, zudem hat uns das Heulen von Wölfen in der totenstillen Wildniss etwas komische Gefühle beschert.

Kingdom of Sweden, Schweden, Sweden, Swede, ስዊድን, Suecia, Swēoland, السويد, ܣܘܝܕ, İsveç, Schwedn, Швецыя, Швеция, Suwɛdi, সুইডেন, ཧྲུའི་ཏན།, Sveden, Švedska, Suècia, Svezia, Švédsko, Szwedzkô, Швеци, Sverige, སུའི་ཌན, Sweden nutome, Σουηδία, Svedio, Rootsi, Suedia, سوئد, Suweed, Ruotsi, Svøríki, Suède, An tSualainn, સ્વીડન, Suwedan, שוודיה, स्वीडन, Šwedska, Syèd, Svédország, Շվեդիա, Svedia, Swedia, Suesia, Svíþjóð, スウェーデン王国, შვეცია, Uswidi, ស៊ុយអែដ, ಸ್ವೀಡನ್, 스웨덴, سوید, Swedherwyk, Swideni, Zwede, Swédɛ, ສະວິເດັນ, Švedija, Suwedi, Zviedrija, Soedy, Шведска, സ്വീഡന്‍, Żvezja, ဆွီဒင်, Widen, स्विडेन, Zweden, Ruoččii, ସ୍ୱେଡେନ୍, Szwecja, Svessia, سویډن, Suécia, Suwidsuyu, Isvetzia, Svezzia, Swaden, Ruoŧŧa, Suêde, ස්වීඩනය, Iswidhan, Suedi, ஸ்வீடன், స్వీడన్, Шветсия, สวีเดน, Suwesya, Suēteni, Suwidan, Швеція, سویڈن, Svèsia, Thụy Điển, Svedän, שוועדן, Orílẹ́ède Swidini, 瑞典, i-Sweden