Vietnam

Vietnam

Curious what backpackers do in Vietnam? Discover travel destinations all over the world of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Get the app!

Post offline and never miss updates of friends with our free app.

New to FindPenguins?

Sign up free

Gisteren zijn Peter en ik - na een flinke uitslaapsessie - rond het late middaguur Hanoi gaan verkennen. Wat we de nacht van aankomst nauwelijks konden zien, was nu heel duidelijk: leven en chaos op straat. Scooters/kleine motoren ruleren hier de straat en verkeersregels lijken amper te bestaan. Als Hollander is dat wel even wennen. Je moet maar gewoon 'go with the flow' gaan en er maar op vertrouwen dat je wel gezien wordt, en door moet lopen wanneer je kan.

Op aanraden van een collega zijn we naar een soort verborgen koffietent gegaan op een dakterras in een zijdewinkel genaamd 'cafe pho co'. Hier hebben we onze eerste 'egg coffee genuttigd' met gefrituurde springrolls. De rest van de dag hebben we rondgelopen in de (toch wel sfeervolle) drukte van de stad + gegeten en gedronken bij allerlei kraampjes... en oh ja onszelf verbaasd over de elektriciteit bedrading tussen de gebouwen. Het kan blijkbaar ook als verblijfplaats fungeren voor een lokale haan (zie foto)?

Peters tas is overigens gevonden. Na wat moeilijk verstaanbare telefoongesprekken hebben we het zo kunnen regelen dat de tas naar ons hostel hier gebracht wordt. Over drie kwartier pakken we de bus richting Cat Ba eiland. We zullen daar een paar dagen verblijven en daarna weer terugkeren naar Hanoi als tussenstop.

Na een claustrofobisch warme vlucht waar drank en voedsel oneindig leek te zijn, hebben we onze eerste landing gemaakt op Kuala Lumpur. Onze Indonesische buurman, met wie we een flinke band hadden opgebouwd na talloze potjes Weekend Milionairs, ging ook met ons het vliegveld verkennen. Na drie uur namen we afscheid en vlogen Peter en ik door naar Hanoi. Helaas ging onze aankomst niet zoals gehoopt. Meer dan een uur moesten we op ons visum wachten en Peter bleek zijn backpack kwijt te zijn... hoewel we flink baalden hadden we gelukkig een rit naar ons hostel. Dus daar zijn we nu ook, veilig en wel:). Hopelijk geldt dat ook Peters backpack binnenkort.

Ps: tijdsverschil is ook supergek. We gingen weg in de avond, en kwamen aan terwijl de tweede avond alweer begon.. en dat in twaalf uur tijd. Complete dag verdwenen:o

Heute gab's es die schöne Altstadt von Hoi An zu bestaunen. Die Stadt hat einen chinesischen und einen japanischen Teil. Wir durften das ganze in Sturzbächen betrachten.
    Zur Stadt ging es mit dem Rad, Danach war uns nach Meer und mehr Regen. Es ging mit dem Rad Also weiter zum Südchinesischem Meer. War schön leer bei dem Regen.

Met de Cat Ba Express vervolgden wij onze reis 's ochtends. De bizarre rij skills van onze chauffeur verbaasden ons, zeker nadat wij lachend tegen elkaar vooraf zeiden: 'zal wel zo'n kleine 8 persoonsbus zijn, zo'n grote bus past niet eens in de straat'. Maar jawel hoor... 20 minuten voor tijd stond daar ineens een enorme touringbus op de stoep. Hoewel de tocht gepaard ging met wat gezucht van de chauffeur, waren we een speedboot en een tweede bus later op onze bestemming, het prachtige eiland Cat Ba.

Op dag 2 besloten we, na een ontspannende 'bijkom'-dag met veel eten en 3/4 potje qwirkle, een motor/scooter/motorcycle te huren. Met nul ervaring op een dergelijk vehikel en in het verkeer hier besloot ik maar achterop bij Peter te gaan. Wat een ervaring is dat! Eerst sloeg ik nog doodsangsten uit, maar op een gegeven moment voelde ik me Robin als bijrijder van de Batmobile van Peter 'Batman' Hijma. Vliegen over dat eiland langs de groene bergen en ook deels in de regen is prachtig. Heerlijk vrij voelde het. We zijn vandaag ook naar het National Park (Ngu Lam peak) en Fort Canon gegaan met bijbehorende prachtige uitzichten. Het bereiken van deze plekken had niet (makkelijk) gekunt zonder onze Batmobile:). Misschien durf ik het de volgende keer ook aan om zelf op zo'n ding te rijden...

Na wat heen en weer gebel over de backpack van Peter (ze hadden een andere rode backpack naar ons vorige hostel gestuurd), pakten wij weer de motorbike om naar de haven genaamd 'Bến Bèo'. We hoopten daar een lastminute tour te doen van een paar uur. We vonden één jongen die ons een privé tour wilde geven. Door the floating villages zijn we naar Lan Ha Bay gevaren. Tijdens deze tocht vielen vier dingen op: 1. Alles is turkoois geverfd, 2. Bijna ieder 'floating' huis had wel een hond, 3. Vietnamesen - ook die woonachtig zijn in a floating village - houden van karaoke en 4. Ze kunnen het niet allemaal even goed.

Halverwege de tocht meerden we aan bij de broer van onze vervoerder om een stuk te kayakken. Het was dat Peter erbij was, maar anders had ik zomaar makkelijk kunnen verdwalen in dat doolhof van rotseilanden. Na een uur flink rondpaddelen, keerden we terug naar onze boot en naar de haven.

Vorletzte Tour mit dem Rad. Zuerst ging es mit dem Schiff über den Mekong, dort haben wir uns den ersten schwimmenden Markt angeschaut. Danach haben wir uns einen kleinen Familienbetrieb zur Herstellung für Puffreis und Kokos Bonbons angeschaut.
    Nun ging es aufs Rad, 40 km, am Anfang noch mit ein wenig Regen danach in einer herrlichen kühle mit Wolken. Ziel war Can Tho.

Es ging mit dem Rad von Hoi An nach My Son.
    Das Wetter war einfach nur heiß 😂

Mit dem Flugzeug ging es nach Saigon (Hi Chi Min Stadt). Danach gleich ab in den Dschungel die Tunnel anschauen.

Am Abend gab es eine Vespa Tour durch die Stadt. Mit einem Satz, sollte jeder machen!
    Es gab Roller fahren mit Adrenalin, Futtern und Musik.

Herrliche Hitze und 45 km radfahren. Immer an Reisfeldern und Siedlungen entlang.
    Am Ende ging es mit dem Boot zum Hotel.

Socialist Republic of Vietnam, Vietnam, Viëtnam, Viɛtnam, ቬትናም, Bietnam, فيتنام, Vyetnam, В'етнам, Виетнам, Wiyɛtinamu, ভিয়েতনাম, བི་དི་ནམ།, Viêt Nam, Vijetnam, Fietnam, བེཊ་ནཱམ, Vietnam nutome, Βιετνάμ, Vjetnamio, ویتنام, Wiyetnaam, Fjetnam, Vít Neam, Bhiet-Nam, વિયેતનામ, Biyetinam, וייטנאם, वियतनाम, Վիետնամ, Víetnam, ベトナム, ვიეტნამი, Vietinamu, វៀតណាម, ವಿಯೇಟ್ನಾಮ್, 베트남, ڤیەتنام, Vietnamia, Vyetinaamu, Viyetinamɛ, ຫວຽດນາມ, Vietnamas, Viyetiname, Vjetnama, Whitināmu, വിയറ്റ്നാം, व्हिएतनाम, Vjetnam, ဗီယက်နမ်, भिएतनाम, ଭିଏତନାମ୍, Вьетнам, Wietnam, Vietname, Witnam, Viyetinamu, चम्पादेश, Vietnäm, වියට්නාමය, Fiyetnaam, Vietnami, Вијетнам, வியட்நாம், వియట్నాం, Ветнам, เวียดนาม, Wýetnam, Vietinemi, ۋيېتنام, Вʼєтнам, Công Hòa Xã Hội Chủ Nghĩa Việt Nam, Vietnamän, Orílẹ́ède Fẹtinami, 越南, i-Vietnam