New

Your travels in a book

Learn more

Get the app!

Post offline and never miss updates of friends with our free app.

New to FindPenguins?

Sign up

Vietnam

Curious what backpackers do in Vietnam? Discover travel destinations all over the world of travelers writing a travel blog on FindPenguins.
  • After a 4am start and some lovely rush hour traffic into Ho Chi Minh (not recommended!) we finally made it to our hotel where we proceeded to have an hour and a half long massage for 5 pounds. After cycling 130 km yesterday we felt we deserved it. We haven't clocked the exact mileage but we think it's just over 2000km we have done in Vietnam. Together with Europe that means we have cycled over 5000km in the last 5 months. The bike has behaved impeccably this time round and so has Rosie. And so here ends our honeymoon cycling trip. Now for a week on a tropical island before we head back to Hanoi on the train and fly home.Read more

• Samen met Mariska bromde ik drie dagen door de Mekong Delta. Al het water hier (en er is veel water) is bruin en kinderen dragen shirts met teksten als "Mondays are fine. You just hate your job", maar niemand spreekt Engels. Dat het water zo bruin is, is niet gek, want mensen hebben een gat boven de rivier als wc. Omdat dat zo lekker klettert, denk ik.

• Ett av världens sju natur-underverk gjordes på en 2 dagar/1 natt tour/kryssning med Open tours Vietnam. Redan när vi hämtades på hostlet hade vi blivit "upgraded" till en "lyxigare" båt.
    Sant? Ja, nej, kanske? Bussresan dit var inte bekväm med dåliga vägar, chaufför och ett stopp vid en tourist trap (bussresan hem var ännu värre!)

Båten var iallfall ett vackert träskepp på både utsida och insida. Aktiviteter så som solning, kajak-ing, bad (resans första dopp i havet!), squidfishing (metning) och kareoke (F sjöng som en riktig vietnamesisk popstjärna) gjordes första dagen varvat med god femrätters lunch och middag. Efter en skön natts sömn gick M upp kl 05.45 för morgon-tai chi följt av frukostbuffé. Därefter åkte vi småbåt ut till en väääldigt stor grotta med vackra stalaktiter och stalagmiter, därefter solades det och lästes böcker (Inferno av Dan Brown och All dressed in white av Mary Higgins Clark) följt av en avskeds-lunchbuffé.

Natursceneriet är verkligen vackert trots det överexploaterade området med hundratals skepp. Det var ändå lugnt och idylliskt (läs när ägaren/crewet inte stelt alkoholhetsade gästerna). Servicen var ändå väldigt god och vi är nöjda över att ha varit i Ha Long bay.

Ikväll åker vi nattåg till staden Hue.

• Framme i Vietnam! Äntligen är det så pass varmt att vi kan gå i shorts på kvällarna och maten är mycket billigare än Tokyo. Vi hade en heldag i Hanoi där vi gick runt i gamla stan och runt sjön i gamla distriktet (hoan kiem) där en folkfesten pågick. Söndagar måste vara en riktig familjedag då vägarna runt sjön stängdes av för vanlig trafik. Barnen åkte sparkcykel eller i små radiostyrda bilar som föräldrarna styrde. Vi var glada över att äntligen kunna köpa en deoför rimligt pris :) Vi och vietnameserna verkar ha lite skilda åsikter gällande hur vänliga de är här. Vi har upplevt att en del har varit ganska otrevliga och inte hjälpsamma. Exempelvis så behövde vi hjälp på ett postkontor för att skicka hem ett paket men personerna bakom disken suckade, himlade med ögonen och sa att vi var tvungna att sitta och vänta medan de hjälpte alla andra först (även de som stod bakom i kön), tvingade oss att köpa begagnat bubbelplast för att få kunna skicka paketet osv. Fredrik blev lagom sint och fick lov att sitta och tjura vid ett bord medan diplomat-magda skötte ärendet på ett fredligt sätt. Vi har även läst att andra har känt samma sak när de besökt Vietnam och att det tydligen ska bero på Vietnam/indokina-krigen då amerikaner och fransoser krigade här och orsakade mycket förödelse. Därför bemöts kanske många västerlänningar ganska dåligt och vi har fått frågan ett flertal gånger om vi är amerikaner. Vietnameserna själva anser att de är en av världens vänligaste länder.

Nu kan vi även meddela att resan hem till fina Sverige är bokad till den 25e januari. Lite senare än tänkt men eftersom att halva Sverige firar jul och nyår i sydostasien så var priserna skyhöga fram tills 20 januari. Nu ska vi bara försöka spara på pengarna ändå fram till dess och överleva.

En vänlig swish-donation för att hjälpa två svenskar hem igen, eller dryga ut vår öl-kassa, uppskattas stort :D (skämtåsido?)

• Nach meinem schlimmsten Flug ( der Pilot fuhr Schlangenlinien beim Start und bei der Landung ) bisher bin ich nun erst mal in Hanoi. Der Verkehr hier ist einfach verrückt. Habe zwei Jungs aus Erfurt kennengelernt und bleibe deswegen noch eine Nacht länger in Hanoi. Wir haben gestern bißchen sightseeing betrieben und uns durch die vietnamesische Küche gegessen. Heute abend gehen wir auf ein Live Music Konzert am See und morgen dann früh um 06 Uhr in die Berge nach SaPa.Read more

• 6:00 Morgens, der Flieger landet und ich fahre mit einem Uber, das ich mir mit Max und Petra (einem deutschen Pärchen aus dem Flieger) teile nach Hanoi rein.

08:00 auf dem Fußweg zum Hostel bekomme ich schonmal erste Eindrücke vom Trubel in Hanoi. Der Straßenverkehr ist absolut krank. Zum Frühstück gibt es Pho, eine Rindernudelsuppe mit Minze und Koriander.

09:00 nach dem Check-in im Little Hanoi Hostel geht es jetzt erstmal auf die Suche nach einem Moped.

12:00 nach ca. 6 Probefahrten stelle ich fest, dass alle Motorräder hier Klapperkisten sind und man froh sein kann, wenn sie überhaupt anspringen. ich kaufe für 240 Dollar ene alte Maschine und bringe sie nochmal zu einer anderen Werkstatt zum Checkup.

12:30 darauf erstmal einen unglaublich süßen aber leckeren Egg Coffee

13:00 2h Mittagsschlaf wegen Jetlag

15:00 Auf gehts die Stadt erkunden. Zum ersten Mal nehme ich so richtig teil am Straßenverkehr Hanois. Nach ein paar Minuten hat man sich daran gewöhnt und es wird ganz normal alle 30 Sekunden zu hupen. Als erstes mache ich eine Rundtour um den großen See und gehe dann auf das Observation Deck des Lotte Towers.

18:00 Mittlerweile ist es dunkel und natürlich geht das Licht des Mopeds nicht (hatte ich vergessen zu checken). Macht aber nichts, da sowieso jeder nur auf die Hupe hört und jeder 10te auch ohne Licht fährt.

18:30 Besichtigung des Temple of Literature im Dunkeln und von außen und Abendessen in einem kleinen Straßenlokal.

20:00 wieder angekommen im Hostel bereite ich noch ein paar Sachen für die morgige Reise vor und falle dann auch schon ins Bett.

• SaPa war wirklich schön und sehr nette Vietnamesen, nicht wie man so oft hört die Einheimischen wären unfreundlich. Hier wird so viel gebaut, dass schaut in ein paar Jahren ganz anders aus. Viel touristischer und lauter. Dabei hab ich Bach Hanoi genau diese Ruhe gebraucht. Man hier sehr viel unternehmen, ich zum Beispiel war am ersten Tag mit nem Mädchen und zwei Italienern trekken und dann im Bergdorf. Hier sollten manche mal hinreisen, damit sie das deutsche Leben wieder zu schätzen wissen. Ich fand es super könnte so einfach aber nie leben. Ich wurde dann mit dem Motorbike zurück gebracht, da würde ich allerdings nicht mal mit dem Mountain Bike fahren wollen😕. Am nächsten Tag bin ich alleine losgezogen um die Gegend zu erkunden. Hab zwei Touristenattraktionen besucht und mich mit Verkehr und Hunden auseinandergesetzt. Heute geht's zurück nach Hanoi, wo ich mich am Abend noch mit Emanuel und Sara treffe. Dann gehen wir getrennte Wege. Aber man sieht sich nächstes Jahr zum Palio wieder😊Read more

Socialist Republic of Vietnam, Vietnam, Viëtnam, Viɛtnam, ቬትናም, Bietnam, فيتنام, Vyetnam, В'етнам, Виетнам, Wiyɛtinamu, ভিয়েতনাম, བི་དི་ནམ།, Viêt Nam, Vijetnam, Fietnam, བེཊ་ནཱམ, Vietnam nutome, Βιετνάμ, Vjetnamio, ویتنام, Wiyetnaam, Fjetnam, Vít Neam, Bhiet-Nam, વિયેતનામ, Biyetinam, וייטנאם, वियतनाम, Վիետնամ, Víetnam, ベトナム, ვიეტნამი, Vietinamu, វៀតណាម, ವಿಯೇಟ್ನಾಮ್, 베트남, ڤیەتنام, Vietnamia, Vyetinaamu, Viyetinamɛ, ຫວຽດນາມ, Vietnamas, Viyetiname, Vjetnama, Whitināmu, വിയറ്റ്നാം, व्हिएतनाम, Vjetnam, ဗီယက်နမ်, भिएतनाम, ଭିଏତନାମ୍, Вьетнам, Wietnam, Vietname, Witnam, Viyetinamu, चम्पादेश, Vietnäm, වියට්නාමය, Fiyetnaam, Vietnami, Вијетнам, வியட்நாம், వియట్నాం, Ветнам, เวียดนาม, Wýetnam, Vietinemi, ۋيېتنام, Вʼєтнам, Công Hòa Xã Hội Chủ Nghĩa Việt Nam, Vietnamän, Orílẹ́ède Fẹtinami, 越南, i-Vietnam