Zambia

Zambia

Curious what backpackers do in Zambia? Discover travel destinations all over the world of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Ik heb echt een heerlijk weekend gehad! Na 3 weken was het weer eens tijd om naar de supermarkt te gaan. Ik ben met mijn begeleider Jenny en haar zoontje Kito naar Choma gegaan op zaterdag. Eerst hebben heerlijk geluncht. Vervolgens heb ik goed ingeslagen in de supermarkt. Weer genoeg eten voor de komende tijd!! Jeeeh! Daarna zijn we bij een lodge even gaan zwemmen. Heerlijke om na een maandje in het zwembad te liggen. Vooral omdat het al 1,5 week geen regen is geweest en ruim boven de 30 graden. Zondag heb ik lekker geslapen tot 8 uur. Pannenkoeken gebakken voor ontbijt. Naar de kerk geweest. Vervolgens beetje opgeruimd in huis en met Yvonne gebeld. Daarna ben ik met Chris en groep van 10 nurse students uit Amerika die hier voor 2 weken zijn de watertoren opgeklommen. Er zijn hier twee toeristische attracties de dam en de watertoren. Dus het was tijd om hem te beklimmen. En het was super mooi! Zo mooi dat ik een tweede post vol met foto's ga plaatsen. En nu kijk een film samen met de nurse students. Zoals ik zei een heerlijk weekend!!Read more

Vandaag voor het eerst op de watertoren gestaan. De watertoren is ongeveer 75 meter hoog en van binnen klim je via een ladder naar de top. En het uitzicht is fantastisch. Je ziet de hele omgeving van Macha. Ik was met de nursing students en ze hadden avondeten om 6 dus helaas konden we niet de zonsondergang zien. Maar ik ga zeker nog een keertje terug! Op de tweede foto wijs ik in de richting van mijn huisje en de derde foto zie je achter mij een aantal heuvels. En dat word mijn eerste hardloop doel. Ongeveer 14km os dat rondje. En hopelijk kan ik het over een tijdje rennen, nu ren ik 8km. Ik vind het echt zoooo mooi groen hier! De kleuren met het zand en de lucht, prachtig! Ik geniet er elke dag van!!Read more

Ik loop stage in het macha research truste, een onderzoeksinstituut. De afgelopen twee dagen heb ik meegelopen met de verzorging van de dieren die ze hier hebben. Ze hebben twee insectary met muggen die ze houden voor hun experimenten. En om de populatie in stand te houden kweken ze ook. Dit is een vrije grote taak waar iemand een halve dag mee bezig is. Een vrouwetjes mug heeft bloed nodig om eitjes te ontwikkelen, daarom wordt je ook door muggen gestoken. Hiervoor hebben ze muizen als de muggen in de insectary zitten en drie leuke geitjes voor het semi field system, een grote kas met zes compartimenten waarin een hut is gebouwd om een huis in afrika na te bootsen. Om meer te begrijpen hoe de cyclus van de mug is en het opzetten van onderzoeken hier heb ik dus meegelopen en geholpen met het verhuizen van deze dier. Erg interessant en de twee collega's hebben veel uitgelegd en mij ve geleerd!!Read more

Afgelopen week stond vooral in het teken om mijn visa te verlengen. Ik ben binnen gekomen in Zambia met 30 dagen touristen visa of business visa. Geen idee welke ik eigenlijk gekregn heb. De bedoeling was een business. Deze verloopt morgen (zondag) en daarna moest ik vrijdag een aanvraag doen van een nieuwe visa. Hierdoor ben ik maandagmiddag met Chris van mijn stage naar Choma te gaan om daar bij de immigratiedienst te vragen voor welke visa of permit ik überhaupt een aanvraag moet indienen. Dit ging allemaal heel soepel en makkelijk. Omdat we op z'n vrouw wachten, want ze kwam vanuit Lusaka. Gingen we maar een ijsje eten (om een beetje het sneeuw gevoel te krijgen in NL, want ik mis de sneeuw wel). Hebben we over de markt gelopen, naar een museum geweest en al mijn papieren in orde gemaakt die gecertificeerd moesten worden. Dinsdag, woensdag en donderdag had ik gewoon stage dagen. Vrijdag ging ik ben in naar Choma gegaan om mijn aanvraag voor een temporary work permit in te dienen. Na een uur stond ik buiten met een permit. Jeeeeh!!! Daarna ben ik doorgereisd naar Livingstone voor het weekend. Om lekker bij te komen en boodschappen te doen. Oh en de vierde foto is de weg van mijn dorpje Macha naar Choma. Nu nog redelijk in prima staat. Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien als het regenseizoen in volle gang is!Read more

Hat alles wunderbar geklappt mit den Flügen, konnte sogar bisschen wegdösen und hab 2 Filme geguckt ;-)
    Wurden dann von unserem Driver und Guide Sox (ja er heißt wirklich so) abgeholt. Sind eine kleine Gruppe mit 6 Belgier, 1 Holländerin und 3 Deutschen.
    Nach der Ankunft in unserer Logde und Begrüßung durch die Affen hier, sind wir zu den Viktoriafällen gefahren. 20 $ Eintritt und um diese Jahreszeit kein Wasser zu sehen :-( Kann ich trotzdem ein Haken dran machen. Total verschwitzt sind wir jetzt wieder in unserer Maramba Logde und der Pool ruft nach mir...Read more

Afgelopen maandag was mama's laatste en tweede dag in Macha en toen hebben we in de middag een rondje gelopen. In de ochtend was ik begonnen met stage. We hebben langs de markt en naar de dam net buiten het dorp gelopen. We waren aan het begin even aan het twijfelen of we konden gaan vanwege de donkere wolken die naderde maar ze gingen de andere kant op. Heeft wel tot veel mooie foto's geleid!!

Het was een heerlijk weekend hier. Strak blauwe lucht en rond de 33 graden. Heerlijk na twee weken veel regen en af en toe koud genoeg om een vest aan te trekken. Jaja als het rond de 20 graden is en het is bewolkt en afgekoeld door de regen dan is het hier KOUD. Ik hoor jullie al lachen. Zaterdag gewassen en buiten wat gewerkt voor stage en savonds naar de dam geweest. Met zo'n mooie strak blauwe lucht dan is de zonsondergang vast heel mooi. En wat was het prachtig!! Echt helemaal genieten kon ik niet want vijf meisjes zijn hier door wat meiden die hiervoor zijn verwend met speelgoed en luisteren totaal niet en zaten continue aan me, op me en mijn haar was erg interessant. Dus twee uur gedram om eten, drinken, zonnebril of speelgoed was ik op het einde kapot. Niks gegeven natuurlijk maar wel jammer dat ze zo zijn geworden hier. Een avontuur dus. Vandaag lekker rustig aan gedaan en bijgekomen!Read more

Sinds vandaag ben ik verhuisd! Een week hiervoor is een Amerikaans stel na 40 jaar terug naar USA gegaan en dus kom dit leuke appartementje/huisje vrij. Mij buurvrouw Amanda vroeg of ik naast haar wilde wonen. Het is zeg maar een twee onder een kap huis. Ik heb het linker gedeelte en zij de rechterkant. Ik had toen even gekeken en vrij snel mijn keuze gemaakt om hierheen te verhuizen. Ik vond het hostel te groot voor mij alleen. Het voelde erg leeg en het was zo groot als er bijvoorbeeld een slang naar binnen was gekomen had ik het waarschijnlijk lang niet door gehad. Wat niet echt een fijne gedachten is. Ik heb nu een woonkamer, keuken, badkamer en slaapkamer en ik deel een grote tuin met washok, moestuin en allemaal fruit bomen. Daarnaast heb ik een tuinman en een schoonmaakster. Enigste luxe wat ik heb ingeleverd is dat ik geen continue water heb. Ochtends en savonds drie uurtjes van ongeveer 5 tot 8 en het is ook geen drink water dus ik moet het filteren. Daarnaast gaat de generator maar beperkt aan als de stroom uitvalt. Hiervoor had ik altijd water en stroom. Dus dat is even wennen, maar zo waardeer je de luxe in Nederland steeds meer en ik ben steeds handiger geworden met trucjes om ermee om te gaan. Een heerlijke plek tussen de mensen. Ik ben blij dat ik verhuisd ben!!Read more

Morgen is het zover dan ga ik naar Macha. De plek waar ik 6 maanden onderzoeksstage ga doen! Ik ben erg benieuwd. Vandaag nog wat inkopen gehad zoals een koekenpan, want ze hebben daar geen goede. En lekker genoten van het zwembad hier. Gisteren zijn we nog naar de Falls geweest en hebben we genoten van het poeltje op de rand van de waterval. Daar hebben we een aantal uur ingezeten. We hebben ook het skelet van een hippo gezien. Mooie aankopen gedaan en muziek gemaakt met de verkopers. En verder heb ik hier in het hostel Lieneke ontmoet, Nederlandse die nog twee weken in Macha met mij in het huis zit.Read more

Mijn eerste week stage heb ik achter de rug! Was een drukke maar hele leuke week. Er waren 10 community health workers gekomen uit het hoge noordoosten
    om hier training te krijgen over veldwerk en dus les om muggenvallen te zetten voor een onderzoek wat daar gaat plaats vinden over een paar weken. Omdat het een hele goede inleiding is voor mijn veldwerk wat ik tijdens mijn stage ga doen, heb ik er ook bij gezeten. Maandag en dinsdag was de hele dag theorie. Woensdag in de middag en donderdagochtend zijn we een stuk verder op naar een dorpje geweest om te trainen hoe alles werkt. Donderdagochtend zaten we al rond kwart over vijf in de auto omdat we voordat de mensen naar hun akkers gaan bij ze moesten zijn, maar het was erg bijzonder om de zonsopgang te zien. Het was een lange dag van 5 uur sochtends tot 6 savonds. Vrijdag heb ik het lab gezien, vergaderingen gehad en begonnen aan een cursus ethiek. Wat ik hier blijkbaar moet halen. Een gevarieerd, gezellig en drukke week!Read more

Republic of Zambia, Sambia, Zambia, Zambië, ዛምቢያ, زامبيا, Zambiya, Замбія, Замбия, Zanbi, জাম্বিয়া, ཛམ་བི་ཡ།, Zambija, Zàmbia, Zambie, ཛམ་བི་ཡ, Zambia nutome, Ζάμπια, Zambio, زامبیا, Sammbi, An tSaimbia, ઝામ્બિયા, זמביה, ज़ाम्बिया, Զամբիա, Norður-Ródesía, ザンビア共和国, ზამბია, ហ្សាំប៊ី, ಝಾಂಬಿಯಾ, 잠비아, Zambya, Zambi, ແຊມເບຍ, Замбија, സാംബിയ, झाम्बिया, Żambja, ဇမ်ဘီယာ, जाम्बिया, ଜାମ୍ବିଆ, Zâmbia, Zambïi, සැම්බියාව, Saambiya, சாம்பியா, జాంబియా, แซมเบีย, Semipia, Dăm-bi-a (Zambia), Orílẹ́ède ṣamibia, 赞比亚, i-Zambia

or sign up here: