Zambia
Zambia

Curious what backpackers do in Zambia? Discover travel destinations all over the world of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Huishouden: wassen

January 21 in Zambia

Het leek me leuk om een soort mini serie te doen over de huishoudelijke taken die ik hier doe. Wat het verschil is met hoe ik dingen in Nederland doe. Ik had dit idee al langer en daar is het dan! Vandaag gaat het over wassen. In Nederland deed ik altijd hop even tussen door wasmachine vullen en aanzetten en dan naar een afspraak/college of studeren. Ik had zelf geen droger maar ik hing het altijd op in mijn kamer. Hier gaat het iets anders. Zoals jullie waarschijnlijk wel hebben gelezen heb ik maar een paar uur per dag water en ik zou afvragen hebben ze hier wasmachines hoe gaat dat dan. Nou zoals je ziet op de foto's een wasmachine maar dan net anders. Deze machine is niet op een kraan aangesloten. Op vrijdag einde van de middag wanneer ik water heb, sluit ik een tuinslang aan van mijn wasbak in mijn badkamer naar het schuurtje in de tuin in de linker bak van de machine en zo komt er water in. Tegenover de machine staat nog een bak om mijn kleding te spoelen en die vul ik ook met water. Zaterdagochtend als ik hier ben doe ik meestal de was. In de linker bak stop in waspoeder in. Je kan niet zoveel als in een wasmachine aan was in stoppen. Dus een aantal kleding stukken per keer. Ik begin met wit en eindig met hardloopkleding en onderbroeken en sokken. Ik stop het in de bak. Laat de machine draaien voor iets van 9 minuten. Daarna beetje uitwringen en in de centrifuger voor zo'n twee minuten zodat het meeste sop eruit is. Vervolgens in de grote bak zo veel mogelijk sop uit spoelen en dan weer voor een paar minuutjes centrifugeren. En dan tadaaaaa was is klaar en kan opgehangen worden! Zoals je leest een intensievere methode maar in 1.5-2 wel al mijn wasje gedraaid inclusief beddengoed. Op deze manier heb je geen continue aanvoer van water nodig. Wasmachine die wij kennen zullen vast hebben in Zambia maar dit is een stuk beter dan de handwas!
    Naja zo doe ik het dus. Lekker in het zonnetje op zaterdagochtend! Over de zon gesproken. Het zou nu dik anderhalve maand regentijd zijn. Maar nu is het al ruim 3 weken droog en op dit moment 38 graden.. pffff. Hopelijk komt snel de regen want de maïs en andere gewassen beginnen er niet meer goed uit te zien.

Heerlijk weekendje

January 14 in Zambia

Ik heb echt een heerlijk weekend gehad! Na 3 weken was het weer eens tijd om naar de supermarkt te gaan. Ik ben met mijn begeleider Jenny en haar zoontje Kito naar Choma gegaan op zaterdag. Eerst hebben heerlijk geluncht. Vervolgens heb ik goed ingeslagen in de supermarkt. Weer genoeg eten voor de komende tijd!! Jeeeh! Daarna zijn we bij een lodge even gaan zwemmen. Heerlijke om na een maandje in het zwembad te liggen. Vooral omdat het al 1,5 week geen regen is geweest en ruim boven de 30 graden. Zondag heb ik lekker geslapen tot 8 uur. Pannenkoeken gebakken voor ontbijt. Naar de kerk geweest. Vervolgens beetje opgeruimd in huis en met Yvonne gebeld. Daarna ben ik met Chris en groep van 10 nurse students uit Amerika die hier voor 2 weken zijn de watertoren opgeklommen. Er zijn hier twee toeristische attracties de dam en de watertoren. Dus het was tijd om hem te beklimmen. En het was super mooi! Zo mooi dat ik een tweede post vol met foto's ga plaatsen. En nu kijk een film samen met de nurse students. Zoals ik zei een heerlijk weekend!!Read more

Weekendje Livingstone #2

January 28 in Zambia

Na twee weken veldwerk ben ik weer even lekker een weekendje naar Livingstone gegaan om bij te komen en af te koelen in het heerlijke zwembad. Zaterdag heb ik ook nog wat boodschappen gedaan, want hier heb je de grote supermarkt die veel meer heeft. Dus jeeej kon ik weer los gaan en lekker eten kopen. Vandaag ben ik naar de brug gegaan tussen Zimbabwe en Zambia en daar zie je een stukje van de Victoria Falls. Ik was namelijk heel benieuwd hoeveel meer water er zou fijn. En wat voor effect het heeft gehad, doordat het hier de afgelopen drie weken niet of bijna niet geregend heeft, terwijl we midden in het regenseizoen zitten. Vrij problematisch voor de gewassen. Maar wooow wat veel water en wat een contrast met twee maanden geleden!! Daarna heb ik nog heerlijk in het zwembad gezwommen en nu weer onderweg naar Macha. Als laatste nog twee foto's van de zonsondergang van vorige week zondag bij de dam. De foto's zijn mooier hoe het eruit zag. Haha, vaak is het andersom!Read more

Watertoren!

January 14 in Zambia

Vandaag voor het eerst op de watertoren gestaan. De watertoren is ongeveer 75 meter hoog en van binnen klim je via een ladder naar de top. En het uitzicht is fantastisch. Je ziet de hele omgeving van Macha. Ik was met de nursing students en ze hadden avondeten om 6 dus helaas konden we niet de zonsondergang zien. Maar ik ga zeker nog een keertje terug! Op de tweede foto wijs ik in de richting van mijn huisje en de derde foto zie je achter mij een aantal heuvels. En dat word mijn eerste hardloop doel. Ongeveer 14km os dat rondje. En hopelijk kan ik het over een tijdje rennen, nu ren ik 8km. Ik vind het echt zoooo mooi groen hier! De kleuren met het zand en de lucht, prachtig! Ik geniet er elke dag van!!Read more

Victoria Falls

February 22 in Zambia

Nun sind wir am größten Tourismuszirkus in Zimbabwe angelangt, den Victoriafällen (https://de.wikipedia.org/wiki/Victoriafälle). Zwar haben wir die Wasserfälle beide schon mal gesehen (Manfred 1986 und Dagmar 1996), aber der auf einer Breite von ca. 1 km bis zu 90 m in die Tiefe stürzende Sambesi ist sehr beeindruckend. Der Besuch ist aufgrund der Gischt (derzeit ist Regenzeit und der Fluss voll) eine feuchte Angelegenheit. Wir waren trotz Regenumhängen nass bis auf die Haut.

Hinsichtlich des touristischen Angebots sowie der touristischen Infrastruktur gibt es hier nach wie vor viel zu erleben: Fahrten in den National Park, Hubschrauberflüge, Rafting- und Kanu-Touren, Bungee-Jumping, Führungen aller Art, auch eine Cultural oder Village Tour. Hier einige Impressionen von den Wasserfällen.

International Women's day

March 14 in Zambia

Na het lange weekend werd ik verrast op mijn stage dat alle vrouwen woensdag (vandaag) tijdens thee pauze ervens andere pauze gingen houden. In het kader van International Women's day hadden de mannen van MRT wat georganiseerd. Ik was het vergeten, hihi. Dus toen ik naar gebruikelijke tea break locatie ging, kreeg ik allemaal gekke gezichten. Waarom was ik hier? Even begreep ik het niet en toen had ik hem door. Gelukkig was ik nog op tijd en toen kwam er een hele grote cake. Echt super lief! En lekkere drankjes. Was een mooie verrassing. Ik vond het wel erg interessant wat ze hier allemaal voor doen. Het is een internationale feestdag, allerlei steden worden er optochten georganiseerd. Er wordt echt veel gedaan hiervoor. De cake was erg lekker en gezien er niet zoveel vrouwen zijn op mijn stage plek, hebben we veel ervan gegeten. En voor dde vrouwen die er niet waren stukken bewaard. De paar mannen die er waren hebben ook wat mogen eten, erg lief van ons. Ik hoefde twee uur later niet meer zoveel te lunchen. HahaRead more

Nog een week veldwerk

January 26 in Zambia

Afgelopen drie dagen heb ik weer veldwerk gedaan. Heel leuk was het!! Ben gelukkig wat minder moe dan vorige week. Want het is wel erg intensief. De wegen die we gereden hebben zaten vol met gaten en we zijn over rotsen heen gereden. Eentje had zelfs allemaal hobbels. Ik had net het gevoel alsof ik in een achtbaan zat omdat je de hele tijd omhoog ging en dan weer naar beneden. We hebben zelfs een keer moeten omdraaien, omdat na de brug te steil omhoog was en zelfs onze auto dat niet zou kunnen. Maandag, dinsdag en woensdag ga ik weer het veld in. We moeten nog 1 positieve net vinden. Dat is een net die ouder is dan 6 maanden en de persoon die hem gebruikt heeft malaria gehad tijdens het slapen onder die net. Blijkbaar vrij lastig om te vinden. Hier een aantal mooie foto's wat in onderweg ben tegen gekomen. Ik ben een pro geworden met foto's maken tijdens het rijden, zie foto 3 en 4.Read more

Livingstone met Malou

February 13 in Zambia

Malou en ik hebben drie dagen in Livingstone verbleven. We hebben de Victoria Falls bezocht, high tea gedaan met uitzicht over de Zambezi, geziplined over de kloof bij de Falls, sunset cruise gedaan en een dorpje in de buurt bezocht! Heel leuk en gezellig allemaal! En ondertussen ook lekker in het zwembad bij ons hostel gezwommen. Het was erg fijn om na de twee dagen regen om weer war zonneschijn te zien! De laatste dag, dinsdag, zijn we 1.5 dag op safari geweest in Botswana!Read more

Op safari in Zambia

February 25 in Zambia

Na Macha zijn we een paar dagen naar Lusaka gegaan. Ik was er nog nooit geweest en wilde het graag zien. Was niet zo bijzonder behalve dat we daar naar de bios waren geweest: black panter. Heel cool! En daarna terug naar Livingstone voor twee dagen safari avontuur. We hebben een safari gedaan in Mosi oa tunya nationaal park en daar heb ik neushoorns gezien!! Nu is mijn big 5 compleet. Ik ben erg blij! Die avond nog een boottocht gemaakt over de zambezi en de volgende dag naar Botswana voor een dagsafari in Chobe park. De foto's zijn van mosi oa tunya nationaal park. Waar we naast de neushoorn nog veel meer mooie dieren hebben gezien!Read more

Mijn onderzoek in de sphere is begonnen! Groot onderdeel van mijn onderzoek hier is een onderzoek in de semi field system of terwijl the sphere. Hierin zijn Afrikaanse traditionele huisjes gebouwd en omdat het dus in een kas zit kan je muggen loslaten en terug vangen of zoeken. En doet het geen kwaad voor de omgeving of gering in vergelijking als je het in de echte wereld zou doen. Want deze muggen die ik gebruik, zijn erg gevoelig voor de malaria parasiet en kunnen dat heel makkelijk overdragen. Van de netten die ik verzameld heb ik het veld gebruik ik 1 die genoeg insecticide heeft, 1 met te weinig en 1 control met helemaal geen insecticide. Savonds laten we tussen de 150-300 muggen los in de kamers. Elke met een andere net en dan slaapt er iemand onder elke net. De volgende ochtend ga we alle levende muggen vangen en stoppen we in die witte bekers en monitoren we voor een week of ze later nog dood gaan. De doden muggen tellen we ook. En we kijken of ze in de hut gevonden zijn of in de rest van de kamer. Zo kan je toch wat beter zien hoe goed een net nog werkt. De netten roteren in de kamers en dit wordt allemaal drie keer gehaald dus 9 nachten in totaal. Eerst wilde we ook nog tegen een positieve controle uitzetten, dus nieuwe insecticide net maar deze week gingen bijna alle muggen in de insectary dood dus het onderzoek is vertraagd en dat lukt niet met mijn planning. Sochtend de muggen weer vangen is vaak heel grappig. Achter ze aan rennen of wachten tot hij op je zit en dan snel opzuigen en in de beker stoppen. En ook gezellig want er zijn rond de negen mensen, 3 per kamer voor 2 uur zoeken en vangen.Read more

Republic of Zambia, Sambia, Zambia, Zambië, ዛምቢያ, زامبيا, Zambiya, Замбія, Замбия, Zanbi, জাম্বিয়া, ཛམ་བི་ཡ།, Zambija, Zàmbia, Zambie, ཛམ་བི་ཡ, Zambia nutome, Ζάμπια, Zambio, زامبیا, Sammbi, An tSaimbia, ઝામ્બિયા, זמביה, ज़ाम्बिया, Զամբիա, Norður-Ródesía, ザンビア共和国, ზამბია, ហ្សាំប៊ី, ಝಾಂಬಿಯಾ, 잠비아, Zambya, Zambi, ແຊມເບຍ, Замбија, സാംബിയ, झाम्बिया, Żambja, ဇမ်ဘီယာ, जाम्बिया, ଜାମ୍ବିଆ, Zâmbia, Zambïi, සැම්බියාව, Saambiya, சாம்பியா, జాంబియా, แซมเบีย, Semipia, Dăm-bi-a (Zambia), Orílẹ́ède ṣamibia, 赞比亚, i-Zambia