Zambia
Zambia

Curious what backpackers do in Zambia? Discover travel destinations all over the world of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Dieses Highlight für Sambia entführt euch auf eine Vintage-Reise in eine vergangene Ära. Für diesen Ausflug solltet ihr schickere Abendgarderobe einpacken, ein luxuriöses Dinner in einmaliger Atmosphäre wartet auf euch. Ein roter Teppich empfängt die Gäste des Royal Livingstone Express, einer liebevoll restaurierten Dampflokomotive aus den 1920ern, die auf einer etwa vierstündigen Fahrt durch das malerische Sambesi-Tal rollt.
    Mehr Infos im Blogpost auf www.lilies-diary.com/sambia-reisetipps

Die aufregendste Art und Weise, um die Viktoriafälle zu erleben, ist wohl darin zu baden. Der von der Natur geschaffene Devil’s Pool liegt auf einer kleinen Insel namens Livingstone Island direkt am Abgrund der Fälle.
    Mehr Infos im Blogpost auf www.lilies-diary.com/sambia-reisetipps/

Sambia hat aufgrund seiner außergewöhnlichen Topographie zahlreiche Wasserfälle, die größten, schönsten und dementsprechend auch bekanntesten sind dabei die Viktoriafälle. Ihr könnt auf keinen Fall nach Sambia reisen ohne sie zu sehen! The place to be ist also Livingstone, eine kleine Stadt in unmittelbarer Nähe zu den Wasserfällen.
    Mehr Infos im Blogpost auf www.lilies-diary.com/sambia-reisetipps

Wer traditionelles Afrika erleben möchte, kann nur wenige Gehminuten entfernt ein traditionelles Dorf, ein sogenanntes Boma besuchen. Bruno Siloka erschafft lustige Skulpturen aus Metall – Warzenschweine, Giraffen, Perlhühner und Flusspferde – die sich auf dem Gelände des AVANI Victoria Falls Resort bewundern lassen. Heute führt er uns durch das Boma Dorf und erzählt über das urtümliche Leben der afrikanischen Stämme.
    Mehr Infos im Blogpost auf www.lilies-diary.com/sambia-reisetipps

Tagsüber kann man von hier aus auch die Sprühnebelwand, die aus den nur 300 Meter entfernten Viktoriafällen aufsteigt, bestaunen. Abends malt die sich zurückziehende Sonne den Himmel in den schönsten Farben von goldorange bis blassrosa, während nur wenige Meter weiter im Sambesi von Zeit zu Zeit ein Nilpferd auftaucht und mit lautem Röhren auf sich aufmerksam macht. Bei diesem Anblick ist es kein Wunder, dass das Royal Livingstone Prominenz wie Will Smith und angeblich sogar Prinz William zu seinen Stammkunden zählt. Für mich haben sich allein für diesen traumhaften Sonnenuntergang die zehn Stunden Flugzeit schon gelohnt!
    Mehr Infos im Blogpost auf www.lilies-diary.com

Macha Half Marathon!!

May 12 in Zambia

Jaaaa vandaag was het zover! De Macha half marathon! 21,1 km of 13.1 miles (Chris is Amerikaanse dus hij zegt alles in miles en onderhand ben ik er gewend aan geraakt). Ik ben sinds december hier aan het hardlopen met Chris. Sinds maart, na mijn vakantie break toen Malou en Steven op bezoek kwamen, ben ik meer serieus gaan trainen en toen bedachten dat de halve marathon een mooi doel ging worden. Begin april kwam er een trainingsschema te pas en werd het vier keer per week serieus trainen. Door de week maximaal 8km en op zaterdag opgebouwd tot 16km. Hiervoor rende we 3x per week (dinsdag, donderdag en zaterdag). Door de week 5km en in het weekend 8km. Het hardlopen ging meestal wel erg goed. Onze laatste lange run voor de halve marathon op zaterdag 5 mei hadden we 10 miles gelopen (16km) en toen had ik het gevoel dat het me ging lukken. Vandaag was het dus zover. We verzamelde om kwart voor zeven s'ochtends, omdat het anders over dag te heet ging worden en ik wist van mezelf dat als het boven de 30 graden wordt dat ik het erg lastig ging krijgen van de hitte. En deze dagen was het opeens erg warm geworden makkelijk boven de 30 graden overdag. Ohja het is geen officiële race, maar met Chris, Eric en Carolyn (een Amerikaanse vollenteer die in de buurt van Macha woont), maar alsnog super leuk omdat het in een supere mooie omgeving is. Om zeven uur was het startschot en begonnen we. Begin was een rondje in de MRT campus en daarna begon het echt werk. Ik had ongeveer het hele parcours gerend maar in verschillende keren. Het ging erg lekker in het begin, naja tot 16km. Ging echt vanzelf, bizar eigenlijk. Bij 10 miles hadden we een drink en gel stop voor extra energie. Daarna moest ik er echt inkomen en was het een stuk zwaarder geworden. Gelukkig kende ik de laatste 5km heel goed dus wist ik precies hoe ik terug moest en kon ik mooi op mijn eigen tempo terug. Na 2 uur en 10 mooi minuten ben ik gefinished als derde van de vier, haha. Was echt een goed gevoel, maar ik was ook echt op. De hele dag ben ik moe geweest. Daarna hadden we met z'n allen een heerlijk Amerikaans ontbijt en s'avonds een feestmaal! Heerlijk! En een mooie afsluiting van de dag! Ik wil nog zeker een keer een officiële halve marathon lopen.Read more

Mijn onderzoek in de sphere is begonnen! Groot onderdeel van mijn onderzoek hier is een onderzoek in de semi field system of terwijl the sphere. Hierin zijn Afrikaanse traditionele huisjes gebouwd en omdat het dus in een kas zit kan je muggen loslaten en terug vangen of zoeken. En doet het geen kwaad voor de omgeving of gering in vergelijking als je het in de echte wereld zou doen. Want deze muggen die ik gebruik, zijn erg gevoelig voor de malaria parasiet en kunnen dat heel makkelijk overdragen. Van de netten die ik verzameld heb ik het veld gebruik ik 1 die genoeg insecticide heeft, 1 met te weinig en 1 control met helemaal geen insecticide. Savonds laten we tussen de 150-300 muggen los in de kamers. Elke met een andere net en dan slaapt er iemand onder elke net. De volgende ochtend ga we alle levende muggen vangen en stoppen we in die witte bekers en monitoren we voor een week of ze later nog dood gaan. De doden muggen tellen we ook. En we kijken of ze in de hut gevonden zijn of in de rest van de kamer. Zo kan je toch wat beter zien hoe goed een net nog werkt. De netten roteren in de kamers en dit wordt allemaal drie keer gehaald dus 9 nachten in totaal. Eerst wilde we ook nog tegen een positieve controle uitzetten, dus nieuwe insecticide net maar deze week gingen bijna alle muggen in de insectary dood dus het onderzoek is vertraagd en dat lukt niet met mijn planning. Sochtend de muggen weer vangen is vaak heel grappig. Achter ze aan rennen of wachten tot hij op je zit en dan snel opzuigen en in de beker stoppen. En ook gezellig want er zijn rond de negen mensen, 3 per kamer voor 2 uur zoeken en vangen.Read more

Veldwerk!!

March 27 in Zambia

Ik ben weer op veldwerk geweest. Dit keer voor een andere studie dan voor de mijne. Maar het was erg interessant dus ik had gevraagd of ik mee mocht :) een bepaalde soort mug (anopheline fenestus) was gevonden bij lake kariba, die heel goed malaria kan overdragen en niet aanwezig is in macha. In deze studie gaan ze elke vijf kilometer van macha naar lake kariba (totale afstand ruim 100km) muggenvallen uitzetten om te kijken tot waar die mug zit. Want ze hebben er geen idee van. Ze zijn net begonnen met de studie dus alle locaties moeten bepaald nog worden dus daarvoor ging ik mee. We hebben van Macha tot ongeveer het midden gereden en elke vijf kilometer gestopt, gemapt, gevraagd hoe de village heetten en ook nog wat belangrijke mensen bezocht. Want je mag hier niet zomaar beginnen ook al heb je toestemming van de ministry of health. Nee je moet ook langs alle chiefs, zeg maar burgemeesters, toestemming vragen en cadeaus geven. En je spreekt hem aan met your royal highness, totaal niet verwacht maar bijzonder om mee te maken. Het was erg leuk om weer op pad te zijn en nieuwe delen van Zambia te zien!! Oh en de tweede foto, ja dat was dus een brug... door de regen poef weg. Gelukkig hadden we een 4WD en konden we er langs deels door de rivier rijden.Read more

Met Pasen ben ik met Amanda (mijn buurmeisje), Msosha en Gisela naar Livingstone gegaan om Amanda's en Msosha's verjaardagen vieren die de eerste en laatste dag daar waren. Daarnaast kwamen er twee Amerikaanse dokters dus die hebben we ook opgehaald. En daarom mochten we de auto meenemen van een andere dokter. Super chill was dat!! Op goede vrijdag in de middag zijn we er heen gereden. Savonds pizza gegeten en naar live muziek geluisterd. Zaterdagochtend gingen we naar de brug omdat Gisela de swing ging. Was leuk om te zien van iemand die je kent! En toen Dan opgehaald, de eerste bijna afgestudeerde dokter. We zijn smiddags nog even naar de stoffen winkel geweest en savonds naar een Italiaans restaurant. Mmm lekker! De hele dag was het een beetje bewolkt en ik hoopte dat het helder zou worden. Want het was volle maan en als het helder is dan gaat victoria falls park open en dan kan je een moonbow zien. Een regenboog van de maan door de watervallen. Heel cool leek het me. Ik had de hoop voor die avond een beetje opgegeven maar toen we uit het restaurant liepen was het helder en je zag de maan. Jeeeej!! Dus hop in de auto naar de falls. En wat was het cool! Echt super gaaf. De foto is erg zwart maar als je goed kijkt zie je een regenboog! Het was super cool om het te zien! Want op andere momenten toen ik in Livingstone was of ga komen was het niet tijdens volle maan! Zondag heb ik het rustig aan gedaan en rond het middag uur ben ik gaan hardlopen naar de airport, omdat we Jamie gingen ophalen. En zo kon ik 7km rennen op een veilige weg en terug met de auto. Ik heb het gehaald! Het was warm maar ik was trots. Smiddags vooral gechilled bij het zwembad en savonds naar een heel lekker Indiaans restaurant om Amanda's verjaardag te vieren alvast voor de volgende dag! Op maandagochtend met z'n allen naar de falls om het te bekijken. Daarna boodschappen en weer terug richting Macha. Was een erg tof weekend met z'n allen en ben heel blij dat ik de moonbow heb gezien! Ohja en de falls zijn nu ongeveer het volst, met het meeste water. Heel mooi en heel nat haha met veel regenbogen!Read more

Huishouden: de tuin

April 14 in Zambia

Ik heb een prachtige tuin en daar wil ik het vandaag over hebben! Ik deel de tuin met mijn buurmeisje, Amanda. Beginnen bij mijn achterdeur daar staat een mooie peperplant met hete pepertjes. Altijd handig. Er zit veel eetbare dingen in onze tuin. Te beginnen bij de bomen. We hebben een citroenboom, bananenboom, papaya, mango en sinaasappelboom. Nu is het de tijd van de citroenboom. Omdat je vrij veel hebt in 1 keer maak ik lekkere lemonade of ijsblokjes van citroensap. Heerlijk!! Verder hebben we ook net een bananentros opgegeten en eentje is nog aan het rijpen dus die komt binnenkort. Daarnaast hebben we ook een moestuin. Jeeej!! Altijd al willen hebben! Waar op dit moment boontjes, sla, lente ui rijp zijn. Verder komt er nog kool en wortels. En hebben we twee maanden geleden veel tomaten gehad! Lekker!! Heel fijn om verse groente te hebben vooral omdat de supermarkt 1.5 uur van mijn huis vandaan is en daar ga ik ongeveer 2-3 weken heen. En het mooie is dat we een tuinman hebben die er voor zorgt! Heel chill!!Read more

Republic of Zambia, Sambia, Zambia, Zambië, ዛምቢያ, زامبيا, Zambiya, Замбія, Замбия, Zanbi, জাম্বিয়া, ཛམ་བི་ཡ།, Zambija, Zàmbia, Zambie, ཛམ་བི་ཡ, Zambia nutome, Ζάμπια, Zambio, زامبیا, Sammbi, An tSaimbia, ઝામ્બિયા, זמביה, ज़ाम्बिया, Զամբիա, Norður-Ródesía, ザンビア共和国, ზამბია, ហ្សាំប៊ី, ಝಾಂಬಿಯಾ, 잠비아, Zambya, Zambi, ແຊມເບຍ, Замбија, സാംബിയ, झाम्बिया, Żambja, ဇမ်ဘီယာ, जाम्बिया, ଜାମ୍ବିଆ, Zâmbia, Zambïi, සැම්බියාව, Saambiya, சாம்பியா, జాంబియా, แซมเบีย, Semipia, Dăm-bi-a (Zambia), Orílẹ́ède ṣamibia, 赞比亚, i-Zambia