Bye bye Kirgistan!!

September 12, 2018 in Kyrgyzstan ⋅ ⛅ 20 °C

We brengen nog een weekje door in Bishkek en daarna is het tijd om afscheid te nemen van Kirgistan. Kazachstan was al een topper qua natuurpracht, Kirgistan doet er nog een schepje bovenop. Meer dan 40% van het land ligt boven de 3000 meter, dus heel veel bergen, veel kleuren, en veel verschillende landschappen. Ook de mooie meren (Issyk Kul, Song Kul, Sary Chelek) en hun omgeving zullen we nog lang onthouden.

Bishkek is een aangename stad, maar wij vonden Almaty (Kazachstan) toch aantrekkelijker en meer divers.

De bevolking in Kirgistan is enorm vriendelijk en gastvrij, vooral op het platteland. Als toerist voelt het niet aan alsof men je geld probeert af te troggelen. Behalve dan de taxichauffeurs, maar dat is wellicht in elk land zo.

Enige minpuntje is dat het verkeer hier een ramp is, net zoals dat in Kazachstan ook het geval was. Gevaarlijke rijstijl, ongeduldige chauffeurs, veel file in de grote steden en enorm veel vervuiling door de uitlaatgassen.

Voor de rest kunnen we echter alleen maar positief zijn en we zouden hier graag nog eens terugkomen!