Satellite
Show on map

Naar Warschau

September 5, 2020 in Poland ⋅ ☁️ 26 °C

We zijn naar Rezerwat Pokazowy Żubrów geweest. Dat is eigenlijk een mini-dierentuin met dieren uit de omgeving. Behalve wolven dan, maar we vermoedden dat deze wel eens ontsnapt konden zijn. In een leeg verblijf lag een omgevallen boom, die inmiddels in stukken was gezaagd. Die heeft in z'n val waarschijnlijk het naastgelegen hek kapot gemaakt.
    Wel hebben we de Europese bizon of de wisent gezien. Het imposantste dier van Europa kan zo'n 500-900 kilo worden en een schofthoogte van 1,80m halen. Na de Eerste Wereldoorlog waren er geen bizons meer in dit woud. Vanaf de jaren twintig kwam dit gebied onder streng toezicht van biologen en wetenschappers, en werd de Europese bizon weer geherintroduceerd. Ook hebben we een 'hybride bizon' gezien. Dit is een kruising tussen een bizon en een koe.

Verderop in het park hebben we nog een klein rondje gelopen. Dit stuk van het bos was inderdaad minder imposant dan het oerbos van gisteren. Maar we hebben wel een ijsvogeltje gezien.

Via Carska Droga (Tsarenroute) zijn we in de richting van Warschau vertrokken. Het was de weg die de tsaren met hun gasten namen wanneer zij eropuit trokken voor de bizonjacht. In alle dorpen waar zij doorheen trokken, moesten bewoners de weg met fakkels verlichten. Tegenwoordig wordt de route gedaan vanwege de orthodoxe kerken in de dorpjes, die vaak verrassend van vorm en kleur zijn.

Inmiddels zijn we aangekomen in Warszawa (Warschau), waar we morgen hopelijk de stad gaan verkennen.