Ipv India, nu een roadtrip binnen Europese grenzen

Szczecin

August 29, 2020 in Poland ⋅ ☁️ 23 °C

Vanmorgen vroeg vertrokken, en de reis ging voorspoedig. Al waren er vanaf Berlijn wel veel wegwerkzaamheden.

Net over de Poolse grens was Krzywy Las (Crooked Forest), een bos vlakbij het historische stadje Gryfino. Naaldbomen van zo'n tachtig jaar oud hebben een 90° bocht, voordat ze weer recht omhoog groeien. Ze weten niet precies hoe het komt, al vermoedden ze dat het door menselijk toedoen is. Heel apart om te zien!
    Eenmaal aangekomen in Szczecin (Stettin), hebben we ons hotel opgezocht. Daarna zijn we een rondje gelopen door de stad. Historische gebouwen (door bombardementen in de Tweede Wereldoorlog soms alleen het onderste gedeelte), sovjet-panden en moderne gebouwen door elkaar. Al met al was het een leuke wandeling.

Łeba

August 30, 2020 in Poland ⋅ ☁️ 19 °C

Vandaag zijn we naar de wandelende duinen Góra Łącka in het nationale park Słowiński geweest, tussen de Oostzee en een meer. Vanaf de parkeerplaats was het ongeveer een uur tot vijf kwartier lopen. Er liep een goede pad door een mooi bos, wat wel vrij monotoon was. Vele hoge naaldbomen naast elkaar. En op de grond groene begroeiing van gras, struikjes, mos en onkruid door elkaar. Eenmaal bij de wandelende duinen, hebben we onze schoenen en sokken uitgedaan. De duinen verschuiven tot ongeveer negen meter per jaar. Het zand wordt niet vast gehouden door vegetatie en waait vanaf de kust zo het bos in, waardoor er kilometerslange witte zandduinen ontstaan. Het laat ook een spoor aan dode boomstronken achter.Read more

Via Gdańsk naar Malbork

August 31, 2020 in Poland ⋅ 🌧 18 °C

In Gdańsk (Danzig) hebben we een rondje gelopen door de stad. Een erg leuke stad, met veel oud(uitziend)e gebouwen. De panden hebben wat weg van Amsterdamse grachtenpanden, maar ook van Duitse bebouwing. Daarbij waren ze soms felgekleurd, zoals je bij tropische stadjes ook ziet.
    In september 1939 viel Hitler Polen binnen bij Gdańsk. Aan het einde van de oorlog was de stad compleet vernield. Sommige wijken hebben ze dan ook volledig moeten herbouwen. Maar eigenlijk zijn ze nog steeds niet helemaal klaar, dat was onder andere bij kerken te zien aan de dichtgemetselde ramen.
    Daarna zijn we verder gereden naar Malbork (Mariënburg). Morgen willen we naar het kasteel, maar onze hotelkamer lijkt alvast één van de kamers te kunnen zijn.

Naar Mazurisch Merenplateau

September 1, 2020 in Poland ⋅ ☁️ 18 °C

Zamek w Malborku (Kasteel Mariënburg) is met 21 hectare het grootste middeleeuws kasteel van Europa. Van 1308 tot 1457 was het de hoofdresidentie van de grootmeesters van de Duitse Orde, die een militaire en een religieuze roeping hadden. Een groot, maar mooi kasteel!

Daarna zijn we doorgereden naar Mrągowo in het Mazurisch Merenplateau. Dat gebied bestaat uit 2.000 meren, die door middel van rivieren, kanalen en beekjes met elkaar verbonden zijn. Daar zitten we voor twee nachten.

Wolfsschanze en resort

September 2, 2020 in Poland ⋅ 🌧 15 °C

We zijn vanuit het hotel naar Wolfsschanze gereden. Deze vesting herbergde het commandocentrum voor het oostfront van de Nazi's. Op de achttien hectare staan tachtig gebouwen, waarvan vijftig bunkers. Sommige bunkers, waaronder die van Hitler en de hoogste nazibazen, hadden zo'n acht meter dikke muren. Het complex was omgeven door prikkeldraad, mijnenvelden en namaakbeplanting ter camouflage. Dit laatste werd per seizoen aangepast. In januari 1945 is dit complex door de terugtrekkende Nazi's opgeblazen. Tegenwoordig zijn het dan ook ruïnes en eist de natuur haar rechten weer op. Op 20 juli 1944 vond hier één van de weinige serieuze aanslagen op Hitler plaats. Bij een militaire stafbespreking heeft een kolonel een aktetas met een bom er in laten ontploffen. De aanslag mislukte jammer genoeg, Hitler raakte slechts lichtgewond. Wel zijn hierdoor duizenden mensen geëxecuteerd.

In het hotel hebben we even gebruik gemaakt van wat het resort te bieden had. Zwembad (en dan uiteraard ook een paar keer van de glijbaan af), stoombad, sauna... We hebben zelfs een paar baantjes getrokken. Er is ook een fitnesszaal, maar dat vinden we iets te actief. Inmiddels zitten we in de bar, onder het genot van een cocktail...

Naar Białystok

September 3, 2020 in Poland ⋅ ⛅ 20 °C

Onderweg zijn we wezen wandelen in Biebrzański Park Narodowy (Biebrza Nationaal Park). We waren in een stuk waar er gevochten is in de Eerste Wereldoorlog. Zo hebben we twee oude forten gezien. Ook herkenden we een heleboel loopgraven.
    Halverwege de middag kwamen we aan in Białystok. Nadat we ingecheckt waren, gingen we een rondje lopen. Białystok is een minder leuke stad, dan dat we eerder gezien hebben. Maar toch hebben we nog een paar mooie dingen gezien.

Naar Białowieża

September 4, 2020 in Poland ⋅ ⛅ 21 °C

Vandaag zijn we naar één van de laatste oerbossen van Europa gegaan. Het houdt eigenlijk in dat de mens deze grond nooit heeft ontgonnen. Het betreft maar een stukje waar we met de gids mochten komen, de rest is verboden terrein. Het wordt voornamelijk voor onderzoek gebruikt. Al is er wel een beetje menselijke invloed. Zo worden de paden vrijgehouden van omgevallen bomen, anders gaan mensen eromheen lopen.
    De gids legde veel uit, onder andere over een rottende 600 jaar oude eik, die er al bijna vijftig jaar ligt. Waarom bomen soms door natuurlijke redenen recht in een rijtje staan. En hoe het komt dat sommige bomen in een boogje groeien.
    Hier komt ook de Europese bizon in het wild voor, de grootste zoogdier van Europa. Hiervan zijn er momenteel nog zo'n drie- tot zevenhonderd. Daarbij zijn er ook nog herten, wolven, lynxen en bevers. We hebben in de verte een specht gezien en jammer genoeg is het daar bij gebleven.
    Toen we terugliepen, was de zon inmiddels onder gegaan. En dan onder de bomen, was het behoorlijk donker.

Naar Warschau

September 5, 2020 in Poland ⋅ ☁️ 26 °C

We zijn naar Rezerwat Pokazowy Żubrów geweest. Dat is eigenlijk een mini-dierentuin met dieren uit de omgeving. Behalve wolven dan, maar we vermoedden dat deze wel eens ontsnapt konden zijn. In een leeg verblijf lag een omgevallen boom, die inmiddels in stukken was gezaagd. Die heeft in z'n val waarschijnlijk het naastgelegen hek kapot gemaakt.
    Wel hebben we de Europese bizon of de wisent gezien. Het imposantste dier van Europa kan zo'n 500-900 kilo worden en een schofthoogte van 1,80m halen. Na de Eerste Wereldoorlog waren er geen bizons meer in dit woud. Vanaf de jaren twintig kwam dit gebied onder streng toezicht van biologen en wetenschappers, en werd de Europese bizon weer geherintroduceerd. Ook hebben we een 'hybride bizon' gezien. Dit is een kruising tussen een bizon en een koe.

Verderop in het park hebben we nog een klein rondje gelopen. Dit stuk van het bos was inderdaad minder imposant dan het oerbos van gisteren. Maar we hebben wel een ijsvogeltje gezien.

Via Carska Droga (Tsarenroute) zijn we in de richting van Warschau vertrokken. Het was de weg die de tsaren met hun gasten namen wanneer zij eropuit trokken voor de bizonjacht. In alle dorpen waar zij doorheen trokken, moesten bewoners de weg met fakkels verlichten. Tegenwoordig wordt de route gedaan vanwege de orthodoxe kerken in de dorpjes, die vaak verrassend van vorm en kleur zijn.

Inmiddels zijn we aangekomen in Warszawa (Warschau), waar we morgen hopelijk de stad gaan verkennen.

Warschau

September 6, 2020 in Poland ⋅ ☁️ 19 °C

Vandaag hebben we Warschau verkend, en dan met name de 'oude stad' (nou ja, gereconstrueerd dan...)

Even een kort geschiedenis-lesje:
    Warszawa (Warschau) heeft in 1596 de status van Poolse hoofdstad overgenomen van Krakau. Vanaf het midden van de 17e eeuw tot aan de Tweede Wereldoorlog heeft de stad en Polen bijna permanent met conflicten en oorlogen te maken gehad. Zo zijn zowel de Zweden als de Transsylvaniërs driemaal binnengevallen en hebben ze de hoofdstad verwoest. Maar ook de Saksen, de Pruisen en de Russen hebben geheerst over Warschau. Toen de Russische overheersing begon te verslappen, bezette de Duitsers in de Eerste Wereldoorlog de stad. In 1918 werd Polen weer een onafhankelijk land en zetten ze zich in voor herstel van het land en de totaal geruïneerde economie. Echter in september 1939 viel Hitler Polen binnen en binnen een paar weken was Warschau onder gezag van het Duitse leger. Toen aan het begin van de zomer in 1944 de Duitsers terugtrokken, begon het Poolse verzet een opstand om de bevrijding van Warschau te versnellen. Veel inwoners werden geïmproviseerde soldaten tijdens de 63 dagen durende gevechten, wat uitmondde in een ramp. Ze hadden gehoopt op de hulp van de Russen, alleen deze bleven toekijken aan de andere kant van de rivier. Een wraakzuchtige Hitler liet de stad systematisch verwoesten. Zo'n 18.000 opstandelingen en 150.000 tot 200.000 burgers kwamen om. Aan het einde van de oorlog waren totaal 850.000 inwoners van Warschau als dood of als vermist opgegeven. De stad lag in puin en was slechts een naam op de kaart. Even is overwogen om de stad niet meer op te bouwen, maar uiteindelijk zijn ze daar wel aan begonnen. Na de val van het communistisch regime, heeft Warschau zijn hoofdstad-status weer gekregen. Sommige plaatsen lijken nog steeds op een enorme bouwplaats. Reconstructies van pittoreske wijken en barok gebouwen van voor de oorlog, stalinistische blokken en ultramoderne gebouwen staan naast elkaar. En de stad is na alle ellende weer in beweging.Read more