Ipv India, nu een roadtrip binnen Europese grenzen

Naar Brody

September 18, 2020 in Poland ⋅ ☀️ 19 °C

Vanmorgen zijn we naar de Berengrot gegaan, een kleinschalige maar één van de mooiste grotten van Polen. Ruimtes vol met stalactieten en stalagmieten, erg mooi. Ook is er een skelet van een holenbeer uit de ijstijd gevonden.
    Vanmiddag zijn we naar de Duitse grens gereden en hebben we het Plastinarium aangedaan (de Duitse versie van Body Worlds te Amsterdam). Hier worden lichamen op verschillende manieren geconserveerd, van mens en dier, die je kan bekijken. Het is deels educatief, maar er zijn ook soort van kunstwerken.
    Vanavond nog een nachtje in een paleis, voor we weer naar Nederland gaan...

Schedelkapel en labyrint

September 17, 2020 in Poland ⋅ ☁️ 15 °C

Als eerst zijn we naar de Kaplica Czaszek (Schedelkapel) gereden. Aan de buitenkant zie je niets bijzonders, maar in het kleine kapelletje zijn ruim 3.000 schedels en scheenbenen. Dit is gedaan tussen 1776 en 1804 door de plaatselijke pastoor, en het betreffen oorlogsslachtoffers en slachtoffers van epidemieën. Onder een luik lag nog 20.000 andere beenderen. Uiteraard mochten we geen foto's maken, dan maar eentje van het boekje...

Daarna zijn we naar Błedne Skały (Reservaat de Zwerfstenen) gegaan. Dit is een groot labyrint, waar een houten vlonderpad kronkelt tussen hoge rotsen.

Daarna zijn we in ons hotel nog naar het zwembad en sauna's geweest.

Naar Poznań

September 15, 2020 in Poland ⋅ ⛅ 30 °C

Vanmorgen hebben we eerst Toruń wat verkend. Daarna zijn we doorgereden naar Poznań, waar we ook wat in het centrum hebben rondgelopen. Op het marktplein hebben we wat gegeten, met uitzicht op de vele verschillend uitziende panden. En achteraf nog een heerlijke lody (ijsje).Read more

Naar Toruń

September 14, 2020 in Poland ⋅ ⛅ 22 °C

Vandaag hebben we een heel stuk gereden het binnenland in. We hadden voor onderweg nog een aantal dingen bedacht om te doen, maar een deel hiervan hebben we geskipt.

Wel zijn we bij Łódź bij één van de grootste begraafplaatsen van Europa geweest. De Joodse begraafplaats heeft zo'n 160.000 graven. Eerst dachten we even dat het heel slecht onderhouden was, het onkruid stond een meter hoog. Later zagen we dat waarschijnlijk de bedoeling is om de natuur haar gang te laten gaan. Zo ligt er een heel stuk in het bos.Read more

Zoutmijn en Schindler's Fabriek

September 12, 2020 in Poland ⋅ ☀️ 26 °C

Vandaag zijn we naar een zoutmijn geweest, wat al sinds de 10e eeuw wordt geëxploiteerd. Er is zo'n 300km aan onderaards gangenstelsel. Daarin hebben ze diverse sculpturen en zoutmeren gemaakt. Maar ook een grote zaal met kapel, inclusief kroonluchter. En alles is van zout...

Daarna zijn we naar Fabrika Emalia Oskara Schindlera (Emaillefabriek van Oskar Schindler) geweest. Als lid van de nazipartij, kwam Oskar Schindler in het voetspoor van de Wehrmacht naar Krakau. Hij werd snel rijk met een fabriek voor emaille keukengerei. Hij werd getroffen door het lot van de Joodse gemeenschap. Door de personeelsadministratie te vervalsen, wist hij 1.200 Joden te behoeden voor een concentratiekamp. Dit is ook verfilmd in de film 'Schindler's List '. Het museum in de oude fabriek ging daarnaast voor een groot deel over de tijd van de Duitse bezetting van Krakau.

Vanavond hebben we overheerlijk gegeten bij het Hard Rock Cafe!

Auschwitz

September 11, 2020 in Poland ⋅ ⛅ 20 °C

In 1940 werd door de Duiters de kazerne van het Poolse leger in het provinciestadje Oświęcim in gebruik genomen. Als eerst werden er 728 Poolse politieke gedetineerden uit een andere gevangenis gevangenen gehouden. In september 1941 experimenteerden de Nazi's met insectenverdelger Zyklon B op 850 Polen en Russen. De naam die de Duitsers aan Oświęcim (Auschwitz) gaven, herinnert aan de grootste massamoord die in de geschiedenis van de mensheid is gepleegd. In totaal zijn in vijf jaar 1.100.000 mannen, vrouwen en kinderen vermoord, waarvan 900.000 meteen op de dag van aankomst. Het bestond uit meerdere kampen, waarvan Auschwitz I en Auschwitz II-Birkenau bekeken kunnen worden.

Het was erg indrukwekkend om daar rond te lopen. Als je de bergen met menselijk haar, koffers en schoenen bekijkt in Auschwitz I, drong langzaam tot ons door om hoeveel mensen het gaat en welke gruwelijkheden er zijn gebeurd. Met alle informatie van het eerste kamp, doe je in Auschwitz II-Birkenau een poging om voor te stellen hoe het voor de slachtoffers geweest moet zijn in deze onmenselijk omstandigheden. Wat gewoon nog steeds onvoorstelbaar is.