Zambia

Viajeros en este lugar
    • Día 15

Wandeling in Macha

30 de noviembre de 2017, Zambia ⋅ 🌙 2 °C

Afgelopen maandag was mama's laatste en tweede dag in Macha en toen hebben we in de middag een rondje gelopen. In de ochtend was ik begonnen met stage. We hebben langs de markt en naar de dam net buiten het dorp gelopen. We waren aan het begin even aan het twijfelen of we konden gaan vanwege de donkere wolken die naderde maar ze gingen de andere kant op. Heeft wel tot veel mooie foto's geleid!!Leer más

• Día 178

Macha Half Marathon!!

12 de mayo de 2018, Zambia ⋅ ⛅ 18 °C

Jaaaa vandaag was het zover! De Macha half marathon! 21,1 km of 13.1 miles (Chris is Amerikaanse dus hij zegt alles in miles en onderhand ben ik er gewend aan geraakt). Ik ben sinds december hier aan het hardlopen met Chris. Sinds maart, na mijn vakantie break toen Malou en Steven op bezoek kwamen, ben ik meer serieus gaan trainen en toen bedachten dat de halve marathon een mooi doel ging worden. Begin april kwam er een trainingsschema te pas en werd het vier keer per week serieus trainen. Door de week maximaal 8km en op zaterdag opgebouwd tot 16km. Hiervoor rende we 3x per week (dinsdag, donderdag en zaterdag). Door de week 5km en in het weekend 8km. Het hardlopen ging meestal wel erg goed. Onze laatste lange run voor de halve marathon op zaterdag 5 mei hadden we 10 miles gelopen (16km) en toen had ik het gevoel dat het me ging lukken. Vandaag was het dus zover. We verzamelde om kwart voor zeven s'ochtends, omdat het anders over dag te heet ging worden en ik wist van mezelf dat als het boven de 30 graden wordt dat ik het erg lastig ging krijgen van de hitte. En deze dagen was het opeens erg warm geworden makkelijk boven de 30 graden overdag. Ohja het is geen officiële race, maar met Chris, Eric en Carolyn (een Amerikaanse vollenteer die in de buurt van Macha woont), maar alsnog super leuk omdat het in een supere mooie omgeving is. Om zeven uur was het startschot en begonnen we. Begin was een rondje in de MRT campus en daarna begon het echt werk. Ik had ongeveer het hele parcours gerend maar in verschillende keren. Het ging erg lekker in het begin, naja tot 16km. Ging echt vanzelf, bizar eigenlijk. Bij 10 miles hadden we een drink en gel stop voor extra energie. Daarna moest ik er echt inkomen en was het een stuk zwaarder geworden. Gelukkig kende ik de laatste 5km heel goed dus wist ik precies hoe ik terug moest en kon ik mooi op mijn eigen tempo terug. Na 2 uur en 10 mooi minuten ben ik gefinished als derde van de vier, haha. Was echt een goed gevoel, maar ik was ook echt op. De hele dag ben ik moe geweest. Daarna hadden we met z'n allen een heerlijk Amerikaans ontbijt en s'avonds een feestmaal! Heerlijk! En een mooie afsluiting van de dag! Ik wil nog zeker een keer een officiële halve marathon lopen.Leer más

• Día 67

Huishouden: wassen

21 de enero de 2018, Zambia ⋅ ⛅ 3 °C

Het leek me leuk om een soort mini serie te doen over de huishoudelijke taken die ik hier doe. Wat het verschil is met hoe ik dingen in Nederland doe. Ik had dit idee al langer en daar is het dan! Vandaag gaat het over wassen. In Nederland deed ik altijd hop even tussen door wasmachine vullen en aanzetten en dan naar een afspraak/college of studeren. Ik had zelf geen droger maar ik hing het altijd op in mijn kamer. Hier gaat het iets anders. Zoals jullie waarschijnlijk wel hebben gelezen heb ik maar een paar uur per dag water en ik zou afvragen hebben ze hier wasmachines hoe gaat dat dan. Nou zoals je ziet op de foto's een wasmachine maar dan net anders. Deze machine is niet op een kraan aangesloten. Op vrijdag einde van de middag wanneer ik water heb, sluit ik een tuinslang aan van mijn wasbak in mijn badkamer naar het schuurtje in de tuin in de linker bak van de machine en zo komt er water in. Tegenover de machine staat nog een bak om mijn kleding te spoelen en die vul ik ook met water. Zaterdagochtend als ik hier ben doe ik meestal de was. In de linker bak stop in waspoeder in. Je kan niet zoveel als in een wasmachine aan was in stoppen. Dus een aantal kleding stukken per keer. Ik begin met wit en eindig met hardloopkleding en onderbroeken en sokken. Ik stop het in de bak. Laat de machine draaien voor iets van 9 minuten. Daarna beetje uitwringen en in de centrifuger voor zo'n twee minuten zodat het meeste sop eruit is. Vervolgens in de grote bak zo veel mogelijk sop uit spoelen en dan weer voor een paar minuutjes centrifugeren. En dan tadaaaaa was is klaar en kan opgehangen worden! Zoals je leest een intensievere methode maar in 1.5-2 wel al mijn wasje gedraaid inclusief beddengoed. Op deze manier heb je geen continue aanvoer van water nodig. Wasmachine die wij kennen zullen vast hebben in Zambia maar dit is een stuk beter dan de handwas!
      Naja zo doe ik het dus. Lekker in het zonnetje op zaterdagochtend! Over de zon gesproken. Het zou nu dik anderhalve maand regentijd zijn. Maar nu is het al ruim 3 weken droog en op dit moment 38 graden.. pffff. Hopelijk komt snel de regen want de maïs en andere gewassen beginnen er niet meer goed uit te zien.

• Día 60

Heerlijk weekendje

14 de enero de 2018, Zambia ⋅ ☀️ 20 °C

Ik heb echt een heerlijk weekend gehad! Na 3 weken was het weer eens tijd om naar de supermarkt te gaan. Ik ben met mijn begeleider Jenny en haar zoontje Kito naar Choma gegaan op zaterdag. Eerst hebben heerlijk geluncht. Vervolgens heb ik goed ingeslagen in de supermarkt. Weer genoeg eten voor de komende tijd!! Jeeeh! Daarna zijn we bij een lodge even gaan zwemmen. Heerlijke om na een maandje in het zwembad te liggen. Vooral omdat het al 1,5 week geen regen is geweest en ruim boven de 30 graden. Zondag heb ik lekker geslapen tot 8 uur. Pannenkoeken gebakken voor ontbijt. Naar de kerk geweest. Vervolgens beetje opgeruimd in huis en met Yvonne gebeld. Daarna ben ik met Chris en groep van 10 nurse students uit Amerika die hier voor 2 weken zijn de watertoren opgeklommen. Er zijn hier twee toeristische attracties de dam en de watertoren. Dus het was tijd om hem te beklimmen. En het was super mooi! Zo mooi dat ik een tweede post vol met foto's ga plaatsen. En nu kijk een film samen met de nurse students. Zoals ik zei een heerlijk weekend!!Leer más

• Día 22

Dierenverzorgen van het lab

7 de diciembre de 2017, Zambia ⋅ ☀️ 25 °C

Ik loop stage in het macha research truste, een onderzoeksinstituut. De afgelopen twee dagen heb ik meegelopen met de verzorging van de dieren die ze hier hebben. Ze hebben twee insectary met muggen die ze houden voor hun experimenten. En om de populatie in stand te houden kweken ze ook. Dit is een vrije grote taak waar iemand een halve dag mee bezig is. Een vrouwetjes mug heeft bloed nodig om eitjes te ontwikkelen, daarom wordt je ook door muggen gestoken. Hiervoor hebben ze muizen als de muggen in de insectary zitten en drie leuke geitjes voor het semi field system, een grote kas met zes compartimenten waarin een hut is gebouwd om een huis in afrika na te bootsen. Om meer te begrijpen hoe de cyclus van de mug is en het opzetten van onderzoeken hier heb ik dus meegelopen en geholpen met het verhuizen van deze dier. Erg interessant en de twee collega's hebben veel uitgelegd en mij ve geleerd!!Leer más

• Día 17

Eerste week stage

2 de diciembre de 2017, Zambia ⋅ ⛅ 1 °C

Mijn eerste week stage heb ik achter de rug! Was een drukke maar hele leuke week. Er waren 10 community health workers gekomen uit het hoge noordoosten
      om hier training te krijgen over veldwerk en dus les om muggenvallen te zetten voor een onderzoek wat daar gaat plaats vinden over een paar weken. Omdat het een hele goede inleiding is voor mijn veldwerk wat ik tijdens mijn stage ga doen, heb ik er ook bij gezeten. Maandag en dinsdag was de hele dag theorie. Woensdag in de middag en donderdagochtend zijn we een stuk verder op naar een dorpje geweest om te trainen hoe alles werkt. Donderdagochtend zaten we al rond kwart over vijf in de auto omdat we voordat de mensen naar hun akkers gaan bij ze moesten zijn, maar het was erg bijzonder om de zonsopgang te zien. Het was een lange dag van 5 uur sochtends tot 6 savonds. Vrijdag heb ik het lab gezien, vergaderingen gehad en begonnen aan een cursus ethiek. Wat ik hier blijkbaar moet halen. Een gevarieerd, gezellig en drukke week!Leer más

• Día 187

Goodbye Macha

21 de mayo de 2018, Zambia ⋅ 🌙 18 °C

Vandaag is mijn laatste dag in Macha. Ik had om 11 uur mijn presentatie om mijn onderzoek te presenteren aan iedereen van het lab die wilde komen. En dus waren er een man of 20 gekomen om naar mijn presentatie te luisteren en achter te komen wat ik de afgelopen 6 maanden had gedaan. Vanochtend eerst heb ik wat dingen opgeruimd in mijn kamer. Koffers pakken was ik nog niet aan begonnen. Nog mijn presentatie geoefend en ik had gisteren (zondag) twee taarten gebakt een echte Hollandse appeltaart en een bananencake voor de half elf thee pauze. Ik had nog om 10 uur een meeting met Jenny mijn supervisor of de afronding van mijn verslag enzo. Mijn presentatie ging er goed. De audience was heel erg gemengd. Mensen met academische achtergrond en mensen die net een middelbare schooldiploma hadden gehaald. Dus aan mij de taak om het zo duidelijk uit te leggen maar wel met genoeg diepgang. Ik vond het erg goed gaan! Daarna ben ik naar huis gegaan om mijn keuken op te ruimen en uitsorteren, ik had nog best wel wat voedsel over. Om 15.00 had ik nog een meeting met Jenny voor evalueren en feedback van mijn presentatie. Cijfer heb ik niet maar ze vond het wel goed gaan dus jeej. Daarna begon het afscheid op mijn stage. Was toch wel erg gehecht geraakt aan veel mensen daar. Ik had trouwens vorige week ook nog een lunch met een man of 12 georganiseerd. Ik ben naar huis gegaan om mijn huis verder op te ruimen en daarna naar Chris en Marlys waar Marlys een last minute erg gezellig en leuk dinnertje had georganiseerd met Amanda, Christy en Sarah. Wat erg gezellig en lekker was en een hele mooie afsluiting van mijn tijd in Macha. Morgenochtend ga ik vroeg op staan en gewoon alles inpakken en dan rond half tien richting Livingstone! Wel heel gek om deze plek te verlaten met de gedachte dat ik binnenkort niet terug kom. Heb heel erg het gevoel dat ik een vakantie heb en over twee weken terug ben. Laat iig zien dat ik me thuis heb gevoeld.Leer más

• Día 15

Malaria test

30 de noviembre de 2017, Zambia ⋅ ☀️ 32 °C

Ik heb zojuist mijn eerste malaria test in mijn leven gedaan! Wat een mooi moment! Dit halfjaar zullen er vast nog wel meer komen. Ik moest hem doen, omdat ik straks bij de muggen ga kijken hier in het lab en dir muggen mogen niet met malaria besmet worden. Op de test zie je drie namen. De tweede naam Ranne is hoe ze hier denken dat mijn naam gespeld is en de onderste is mijn Tonga naam, wat goed/nice betekend. En ik heb een negatieve uitslag dus geen malaria! Jeeeh!!Leer más

• Día 161

World Malaria Day

25 de abril de 2018, Zambia ⋅ ⛅ 19 °C

Vandaag was het world malaria day! Mijn stage bedrijf had een bijeenkomst georganiseerd! Het was in Macha central, niet ver van de labs vandaan. We verzamelende in de ochtend vroeg maar we moesten even wachten op transport. Daar in de community hall was het. Eerst zouden we een walking march houden en daarna was binnen de ceremonie met praatjes van belangrijke mensen zoals de district commissionair en chief en nog wat mensen en ondertussen al entertainment toneelstukjes van een drama groep. Daarna hadden wij buiten twee partytenten staan om te laten zien wat we allemaal doen. En tot slot een lunch. De belangrijke mensen moesten uit Choma komen (1.5 uur rijden) en onderweg was iemand wat vergeten dus reden ze weer terug. Waardoor we twee uur op ze gewacht hebben. Dat was best lang. Daarna ging het programma vrij snel en uiteindelijk rond drie uur hadden we lunch. Ik was wel uitgehongerd haha. De ceremonie was erg interessant en leuk om te zien dat het ook in de community leeft.Leer más

• Día 150

Huishouden: de tuin

14 de abril de 2018, Zambia ⋅ ⛅ 8 °C

Ik heb een prachtige tuin en daar wil ik het vandaag over hebben! Ik deel de tuin met mijn buurmeisje, Amanda. Beginnen bij mijn achterdeur daar staat een mooie peperplant met hete pepertjes. Altijd handig. Er zit veel eetbare dingen in onze tuin. Te beginnen bij de bomen. We hebben een citroenboom, bananenboom, papaya, mango en sinaasappelboom. Nu is het de tijd van de citroenboom. Omdat je vrij veel hebt in 1 keer maak ik lekkere lemonade of ijsblokjes van citroensap. Heerlijk!! Verder hebben we ook net een bananentros opgegeten en eentje is nog aan het rijpen dus die komt binnenkort. Daarnaast hebben we ook een moestuin. Jeeej!! Altijd al willen hebben! Waar op dit moment boontjes, sla, lente ui rijp zijn. Verder komt er nog kool en wortels. En hebben we twee maanden geleden veel tomaten gehad! Lekker!! Heel fijn om verse groente te hebben vooral omdat de supermarkt 1.5 uur van mijn huis vandaan is en daar ga ik ongeveer 2-3 weken heen. En het mooie is dat we een tuinman hebben die er voor zorgt! Heel chill!!Leer más

También podrías conocer este lugar por los siguientes nombres:

Macha

Únete a nosotros: