Satellite
Show on map
  • Day 67

    Huishouden: wassen

    January 21, 2018 in Zambia ⋅ ⛅ 3 °C

    Het leek me leuk om een soort mini serie te doen over de huishoudelijke taken die ik hier doe. Wat het verschil is met hoe ik dingen in Nederland doe. Ik had dit idee al langer en daar is het dan! Vandaag gaat het over wassen. In Nederland deed ik altijd hop even tussen door wasmachine vullen en aanzetten en dan naar een afspraak/college of studeren. Ik had zelf geen droger maar ik hing het altijd op in mijn kamer. Hier gaat het iets anders. Zoals jullie waarschijnlijk wel hebben gelezen heb ik maar een paar uur per dag water en ik zou afvragen hebben ze hier wasmachines hoe gaat dat dan. Nou zoals je ziet op de foto's een wasmachine maar dan net anders. Deze machine is niet op een kraan aangesloten. Op vrijdag einde van de middag wanneer ik water heb, sluit ik een tuinslang aan van mijn wasbak in mijn badkamer naar het schuurtje in de tuin in de linker bak van de machine en zo komt er water in. Tegenover de machine staat nog een bak om mijn kleding te spoelen en die vul ik ook met water. Zaterdagochtend als ik hier ben doe ik meestal de was. In de linker bak stop in waspoeder in. Je kan niet zoveel als in een wasmachine aan was in stoppen. Dus een aantal kleding stukken per keer. Ik begin met wit en eindig met hardloopkleding en onderbroeken en sokken. Ik stop het in de bak. Laat de machine draaien voor iets van 9 minuten. Daarna beetje uitwringen en in de centrifuger voor zo'n twee minuten zodat het meeste sop eruit is. Vervolgens in de grote bak zo veel mogelijk sop uit spoelen en dan weer voor een paar minuutjes centrifugeren. En dan tadaaaaa was is klaar en kan opgehangen worden! Zoals je leest een intensievere methode maar in 1.5-2 wel al mijn wasje gedraaid inclusief beddengoed. Op deze manier heb je geen continue aanvoer van water nodig. Wasmachine die wij kennen zullen vast hebben in Zambia maar dit is een stuk beter dan de handwas!
    Naja zo doe ik het dus. Lekker in het zonnetje op zaterdagochtend! Over de zon gesproken. Het zou nu dik anderhalve maand regentijd zijn. Maar nu is het al ruim 3 weken droog en op dit moment 38 graden.. pffff. Hopelijk komt snel de regen want de maïs en andere gewassen beginnen er niet meer goed uit te zien.
    Read more