Satellite

Laatste werkweken!

October 18, 2014 in Sri Lanka ⋅ ⛅ 11 °C

De werkdagen kabbelden rustig voort. Soms met wat meer werk, vaak met redelijk weinig! Bryan heeft daardoor de derde Lord Of The Rings boek uitgelezen, ik de eerste en derde van Harry Potter!

Deze woensdag zijn we op trip geweest met de baas van de NGO! We zijn naar een shanty (sloppenwijk) gegaan, waar indertijd (midden 1990) zelfs de mensen van de NGO niet heen durfden. Ze hebben daar sanitaire voorzieningen aangelegd en drainage/riool systeem. Toen waren er 150 huisjes, nu was alles volgebouwd rondom de sanitaire blokken! Het was er PROPER, niet zoals je je zou voorstellen van een sloppenwijk. De mensen waren énorm vriendelijk, en keken met plezier terug naar foto's die uit die tijd zijn genomen. We waren verrast, de sanitair macheerde nog, werd druk gebruikt en de wijk leek sterk aan elkaar te hangen. Ook werd er een volksvergaderzaaltje gebouwd, dat ook nu nog wordt gebruikt!

Een geslaagd en duurzaam project dat zelfs 20 jaar na datum doorwerkt. Foto's volgen!

Daarna zijn we met een bootje gaan varen op Lake Bolgoda. Prachtig meer en mangroves, zoemde met leven en kakelde van de vogeltjes! Dit was ook te danken aan EMACE. Zij hebben ervoor gezorgd dat er een bufferzone is van de mangrove waar hotels of andere huisjes niet mogen staan. Ze hebben de industrie zover gekregen hun vuil niet meet te dumpen en sommige afvalstoffen worden nu zelfs met winst doorverkocht aan de betonindustrie.

En Bryan heeft uit een kokosnoot gedronken op de weg terug (leek een rare toerist in de auto!).
    Omdat de baas in Moratuwa woont (20km ten zuiden van Athurugiriya) hebben we nog een helse tocht in een tuktuk gemaakt in stormweer. De tuk leek het soms moeilijk te hebben door stroomopwaarts te moeten rijden in het neerdenderende water! We zijn er heelhuids geraakt!

En nu zitten we in Unawatuna, super mooi hotelletje! Nooit gedacht heritage hotel. Gisteren zijn we aangekomen en hebben we ineens genoten van een ayurvedische massage omdat Bryan last had van zijn rug (door slechte matras) en ik van mijn schouders (ook door slechte matras). De mensen van het hotel zijn zeer vriendelijk en we beslisten om er een gezellig rustig avondje van te maken aangezien het weer tegensloeg en het al donker begon te worden. Iemand van het hotel liet ons weten dat er enkele verse vissen waren waar we, als we er zin in hadden, uit mochten kiezen voor het avondeten. We kozen de grootste voor ons twee samen. Voor dat we onze vis konden opeten, hebben we twee schaakpartijtjes gehouden. Bryan is beide keren gewonnen. Daarna kregen we de vis, deze werd gegrilld en we kregen er lekkere frietjes een een fris slaatje bij!

Daarna heeft Bryan als dessert een bord fruit besteld (2 stukken papaya, 2 banaantjes, 4 stukken ananas en 2 stukken watermeloen) voor 2€ en ik een Banana Blast: vanilleijs, banaan, cashewnoten en honing. SMULLEN!

Op deze moment zitten beteuterd aan de ontbijttafel. Normaal zouden we gaan duiken deze ochtend, maar het weer laat het jammer genoeg niet toe. Hopen dat het morgen wel kan, anders moeten we echt wel terugkomen. Deze duikclub is blijkbaar een van de beste uit Sri Lanka.

Wat we nu zullen doen? Boekje lezen, schaken, we zien wel! Als de regen een beetje stopt, kunnen we Galle gaan ontdekken!

Groetjes!
    B&M