Satellite

Ala-Archa National Park

October 1, 2018 in Kyrgyzstan ⋅ 🌙 14 °C

Deze morgen door Ormon opgepikt aan ons hotel voor de wandeling in Ala-Archa nationaal park. Dit park ligt ca 45 min buiten Bishkek. Ormon legde vaag uit wat we gingen doen terwijl we wachtten op de gids.

Onderweg naar het park zagen we de bergen al opdoemen. Een goed voorteken dus! Eenmaal aangekomen in het park direct vertrokken. Een wandeling van 3,75 km naar de waterval en dan terug. Peace of cake, of niet? Misschien niet daar er 500 hoogtemeters overwonnen moesten worden. Een wandeling van ca 4-5h wist de gids ons te vertellen.

De eerste 2km waren zeer pittig en steil. De enigste soelaas waren de prachtige panorama's die we onderweg voorgeschoteld kregen. Magali kreeg op het einde van de klim zelfs een kleine crisis. Na een rustpauze toch beslist om door te zetten wat de juiste keuze bleek. Het pad werd 1000x vlakker en we kregen een welverdiende beloning: wilde berggeiten. Eerst vanop een afstandje, daarna op een luttele 50 meter. De beklimming was haast vergeten. De geiten komen blijkbaar drinken aan de rivier om daarna snel terug de hoge (rotsachtige) bergtoppen in te trekken.

Op een 100 meter van de (water)val een lekkere lunch gegeten. De waterval stond droog door de tijd van het jaar. Wel een uitzicht om u tegen te zeggen. Tijdens de lunch ook nog een schattig muisje tegengekomen dat aan onze lege bananenschil kwam nomzelen.

De terugweg ingezet. Naar beneden ging veel vlotter maar er moest wel opgepast worden om niet uit te schuiven op het steile pad. We werden nog verrast door een mooie rode spin en enkele eekhoorntjes. Deze laatste kwam zelfs brood halen uit de hand van onze gids om daarna snel in de bomen te verdwijnen! Schattig.

Eenmaal aangekomen aan onze wagen nog wat stevige Kyrgizische beats gedraaid en dan vertrokken richting Bishkek. Bij aankomst even gerelaxed op de kamer. Rond 18.30 een taxi naar "La Charette" genomen. Dit is een chique Europees restaurant in center-town Bishkek. Bij aankomst bleek dit echter gesloten te zijn op maandag. Jammer, en nog jammerder was dat onze taxi vertrokken was en een nieuwe zoeken geen sinecure bleek te zijn. Grote frustratie: als de taxi bezet is moet het lichtje uit! Geen enkele chauffeur lag hier wakker van.

Na 15 min ronddraaien toch ene gevonden die ons aan de "Times Bar" wou afzetten. Een 100 Som (1,25 euro) later reden we door een groezelige donkere steeg die naar de bar leidde. Classy establishment! Lekker gegeten en gedronken. Vervolgens te voet naar ons hotel gegaan. We zijn hierbij zelfs door een (goed verlicht) park gewandeld. Magali twijfelde even maar zag dat het goed was toen we de kinderspeeltuin voorbijwandelde en er nog steeds beweging was, namelijk grootouders met de kleinkinderen. De mensen roken ook naar thee en niet naar wodka. We hebben ons dus nooit echt bang moeten voelen in deze stad of bij uitbreiding dit land.

Nog snel even alles in de zakken geramd (ja, geramd) en we zijn klaar om te vertrekken. Morgen komt Ormon ons halen rond 03.00 om ons naar de vlieghaven te brengen.

Tot binnenkort!

Aldo Ghersin

Tot binnenkort

10/1/18Reply

Precies een filmdecor j&p

10/2/18Reply
    R T

nen fantastische reis, respect!

10/2/18Reply