Moskou

April 29, 2019 in Russia ⋅ ⛅ 10 °C

Het Rode plein met het Kremlin en die kenmerkende kerk met de torens is leuk om te zien. Dan kun je Stalin en Napoleon al inbeelden die daar op historische momenten stonden. Agendatechnisch zaten we wel leuk omdat het orthodox pasen was, en een korte periode voor 9 mei wat hier de Overwinningsdag is uit ww2. Dus een hoop mijters voorbij zien komen in de kerken, en een reeks oefenmarsen van het leger buiten op het plein. Verder is het metrosysteem uniek om te zien. Toen die gebouwd werden was de koude oorlog en werden ze functioneel ook als schuilkelders gezien. Ze zitten dus knijter diep, en ze zijn heel ruim ingericht met populistische kunst, die trouwens best mooi is. Dus wat je doet is je koopt een muntje van 80 cent en dan ga je gewoon metro in, halte later er uit, ff op het perron rondkijken en dan stap je een minuut later weer in.

We zijn ook naar het Gulag museum geweest. 'T eerste wat ik daarvan denk is dat me eigenlijk wel positief verrast dat zo'n museum er is, en objectief alle verhalen vertelt. Met andere woorden ze schamen zich er niet voor en het is ook geen zonde. Beetje in lijn overigens met dat je in souvenirwinkels t shirts met Poetin met een zonnebril of een rare houding of zo kan kopen. Lijkt een beetje op Lucky tv met dat grappen maken over Willem Alexander. Alleen krijg je in Nederland een beetje de les mee dat we daar zo trots op mogen zijn, vrijheid en zo omdat het in bijvoorbeeld Rusland 1 KGB-nest zou zijn. Maar als je er bent lijkt niks daar op. Toch een beetje een geval invullen voor een ander. Ze hebben hier een hoop beelden en straatnamen en zelfs een mausoleum voor Lenin, maar net als in Irkutsk hebben ze ook gewoon Sukhbaataarstraten (Die onafhankelijkheid voor Mongolië van Rusland afdwong), tsaar nicolai pleinen, karl marx bibliotheken enzovoort. Dus dat ze Lenin op die manier voortleven wil niet zeggen dat ze niet ook zeg maar eer geven aan alle andersdenkenden. Zoals alle 2 miljoen slachtoffers in de Gulag kampen opgelezen worden in dat museum, dag en nacht.

Maar goed wel echt leipe verhalen in dat museum. Terreur op een ongekend smooth manier. Dat grote gebouw is trouwens het oude KGB hoofdkantoor. Staat gewoon als grauwe unit tussen moderne en mooie gebouwen.