Joined April 2019 Message

Aanrestauraders

May 26, 2009 in Mexico

Even een nieuwe in de rubriek aanrestauraders!
    Casa del Pan in San Cristobal de las Casas, zeg maar de Betty´s van San Cristobal. We hadden er al over gelezen in de ¨trotter¨ (voor Heleen de Planet) en hadden besloten om er maar eens te gaan eten. En het werd ETEN.....alles was zo lekker en ook puur vegetarisch. Het brood, een soort Feta tappanade, de salade met spinazie mango en avocado, die dressing.......en taco´s suisse, met veul kaas en rijst......het was een feestje!
    Als nagerecht hadden we verschillende taartjes bij de koffie....en Heleen had Té Yoghi...wat Heleen deed denken aan vroeger...op zolder....als Jan muziek maakte met zijn vrienden!

Morgen gaan we weer....kan nog net voordat we naar Guatemala gaan!

Verkassen

May 23, 2009 in Mexico

Zo....we zijn weer boven Jan!
    Na aankomst in San Cristobal waren we beide dizzy van de reis, en moesten we erg wennen aan het temperatuursverschil......van ruim 33 terug naar 22 overdag ...dat was de nacht temperatuur in Playa del Carmen. Beide hadden we last van onze maag en Mies begon als eerste met koorts verschijnselen. We besloten het een dagje aan te kijken en maandag bleven we beide met een boek in bed. De koorts was met vlagen hoog...en dan weer helemaal vertrokken. Dinsdag ochtend was de koorts wederom hoger waarop we besloten om via de receptie van onze hostel een dokter te raadplegen welke binnen 20 minuten op de kamer was. Na een volledig onderzoek (het is geen Mexicaanse Griep!)begon hij met schrijven...en hij bleef schrijven, schrijven.....wat resulteerde in vier vellen papier: een rekening voor de verzekering, een brief aan mijn huisarts en twee vellen met recepten. Heleen is vervolgens met hem meegereden in zijn rode kever naar het centrum om afgezet te worden bij de receptie waar ze het eerste recept wat mijn volledige naam betrof al niet konden vinden....en het duurde een poos tot alle onleesbare recepten verzameld waren er Heleen met een grote tas medicijnen terug kwam. Belangrijkste waren de pijnstillers en de antibiotica. Vervolgens begonnen de koorts verschijnselen ook bij Heleen en zijn we samen een aantal dagen onder de wol gekropen en hebben wat boeken gelezen. Gisteren hebben we een wandeling gemaakt en zijn we naar het Maya Medical Museum geweest waar we getuige waren van een ritueel met een gezin welke voor geestelijke steun kwamen (zegeningen en reinigingen met eieren, cola flessen en kruiden...erg bijzonder)...en hebben we gezellig naar een DVD zitten kijken over de wijze waarop Maya vrouwen bevallen (wel even anders als bij ons!!)..ondanks dat hadden we toch nog trek in eten en zijn 's avonds voor het eerst ' uit eten' geweest. Inmiddels zijn we beide weer boven Jan en besloten we in plaats van het bed te verschonen een ander bed aan de andere kant van de stad te gaan huren. Voor minder dan de prijs van de kamer in de hostel, waar de extra services die geboden werden toch wel tegenvielen (internet was kapot, voor tafelvoetbal moesten we betalen en een continental breakfast bestond uit twee toastjes met jam en een kopje koffie of thee) zitten we nu in Hotel Los Morales....schitterende kamer met open haard...en uitzicht over de stad....een een heerlijk schoon bed!!

En morgen beginnen we met de andere leuke dingen die hier te doen zijn.

San Cristobalen

May 17, 2009 in Mexico

Wat een tocht....

We zijn om 11.55 uur vanuit Palenque vertrokken voor een busreis van 220 kilometer door de bergen naar San Cristobal de las Casas. De reisduur zal ongeveer 5,5 uur zijn.
    Op het busstation troffen we een bekende chauffeur welke ons het eerste gedeelte vanuit Playa del Carmen had gereden. Ook nu had hij dezelfde reistijl....gewoon hard rijden...en de airco op 18 graden. Na enkele kilometers begon bij ons beide de maag al flink te draaien. Tijdens de tussenstop bleek dat niet alleen bij ons het geval te zijn. We konden even 20 minuten op adem komen waarna een andere chauffeur de twede helft voor zijn rekening nam. Deze reed aanmerkelijk rustiger!
    Desondanks moesten we beide bij aankomst op onze hostel eerst even naar het toillet! Ook moeten we beide wennen aan het totaal andere weer. San Cristobal ligt in de bergen. Het weer laat zich vergelijken met Hollands zomerweer met af en toe een bui....maar over het algemeen lekker zonnig en tussen de 20 en 25 gr.
    Het stadje is werkelijk prachtig!

We blijven hier nog wel een poosje....

Viva Don Mucho

May 16, 2009 in Mexico

Vanmorgen de bus gepakt naar Aqua Azul. Het was ruim een uúr rijden met verschillende busjes en zeer de moeite waard. We hebben een heerlijke dag doorgebarcht bij de schitterende watervallen en hyeerlijk gezawommen in het cristal heldere water. Om een uur of vier hebben we een hele snelle bus terug genomen en zijn na een koude douche een paar uurtjes op bed gaan liggen. Rond acht uur gepiekt en gesteven om bij Don Mucho te gaan eten. Dit restaurant ligt vlak naast onze cabana, midden in de jungle....en het is werkelijk een toptent.
    Iedere avond live muziek...vuurdansen....de allerlekkerste cocktails en ijskoude corona met limon....standaard salsa met taco chips.De kaart is werkelijk te gek....vandaag eten we kip met chocoladesaus....en ja Jan...we begrijpen helemaal waarom je het ons aangeraden hebt. Het heeft zelfs iets indisch.
    Na een paar spelletjes regenwormen met een heerlijke Planters Punch of Mojito gaat de avond weer snel voorbij. De nacht werd ruw verstoord door het enorme lawaai van brulapen in onze jungle.....wel gaaf!!
    Morgen gaan we de oude meuk, volgens Mies, van Palenque bekijken..

Palenque

May 13, 2009 in Mexico

Op dinsdag avond 12 mei hebben we ons resort verlaten en zijn met de taxi naar het busstation van Playa del Carmen gegaan. Om 22 uur zijn we vertrokken met de OCC voor de reis naar Palenque. Na 3 tussenstops, 3 kletsende chauffeurs, enkele snurkende medepasagiers, een airco op standje vrieskist, enkele militaire controles en heul veul drempels kwamen we na 12 uur dan toch aan in Palenque. GEBROKEN!
    We hebben gelijk de taxi gepakt naar El Pancham om in de jungle een cabana te huren. Van een 5 sterren resort naar een hutje met een k-k-koude douche was even een overgang.
    s Avonds lekker gegeten bij Don Mucho�s en redelijk op tijd ons mandje in gegaan om de schade weer in te halen. Helaas zaten we naast de party cabana's met bewoners die vast van plan waren tot in de vroege uurtjes zoveel mogelijk alcohol te nuttigen en luid te zingen. Dus zijn wij ook maar naar buiten gegaan alwaar we een regenworm-competitie gehouden hebben tot een uur of 3. Vervolgens met oordopjes geprobeerd toch nog een paar uurtjes te slapen om de volgende ochtend te vertrekken naar de overburen: Ed and Margerita's. We verblijven nu in een schattige gifgroene cabana met een dak van bladeren (voor foto's google even op El Panchan ed and margarita's).
    We hopen hier voorlopig even een paar dagen te blijven om leuke dingen in de omgeving te zien en bij te komen.

Upgrade

May 6, 2009 in Mexico ⋅ ⛅ 27 °C

Bij aankomst werd ons door de hostel verteld dat we in een ander hotel zitten. Met name reisorganisaties van Amerika en Canada hebben hun boekingen gecanceld waardoor een aantal resorts dicht moeten, waaronder ons Occidental Alegro Playacar. We worden per direct in een ander Occidental Hotel geplaatst wat nog groter en luxer is....het Occidental Grand Flamengo Xcaret Hotel. Samen met een ander stel worden we naar ons hotel gebracht...we checken in....en lopen naar pand 21 waar onze kamer is. Een luxe "van de Valk" kamer met alles er op en er aan. Het is plaatselijke tijd 17.00 uur en we besluiten een rondje op het park te maken en wat te eten en te drinken. Er lopen bijna geen mensen op het park, maar wel veel dieren: grote marmotten, leguanen, herten, soorten apen...van alles. Ook in een van de buffet restaurants is het rustig! Van de 800 bedden blijkt maar 14% bezet te zijn. We eten een hapje....nemen een paar glazen wijn en kruipen om 10 uur plaatselijke tijd, 5 uur NL, ons bedje in.....Read more