traveled in 16 countries Read more Netherlands
  • Day 393

Samba!

June 1, 2010 in Brazil ⋅ ⛅ 18 °C

Gisteravond zijn we met Paul naar de favella geweest en hebben we, ondanks de pleurende regen, genoten van muziek...samba....skewers en een paar koude biertjes. Gewoon op de hoek van de straat was een zeil gespannen....en klein tentje opgezet met één peertje....en er werd flink geïmproviseerd en gezongen. Bijzonder....iedereen zingt uit volle borst en met passie (en een borrel) mee....en iedereen kent bijna alle liedjes. Zouden we dat in Nederland ook kunnen? Nee....ten eerste is drinken op straat verboden en zul je nooit zulke leuke feestjes hebben....en ten 2e hebben we stomme liedjes....daar in dat kleine café, etc.
    Nee.....we gaan met tegenzin naar huis....want Rio is zonder twijfel de allerleukste stad waar we geweest zijn. De wijk Santa Teresa is een enorme leuke buurt...en Vila Leonor is werkelijk een fantastische locatie om te logeren! En Paul weet bijzondere plekjes waar je geen toeristen tegenkomt....
    Nog twee dagen.....iiieeeeeuuuuuuwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww

• Day 392

De laatste dagen...

May 31, 2010 in Brazil ⋅ ⛅ 22 °C

Het is slecht weer in Rio. Gisteren konden we nog genieten van wat zon in de middag op Ipanema beach....maar vanmorgen was het grijs en donker...en regende het. De vooruitzichten tot donderdag zijn slecht. Helaas!!
    Vandaag zijn we nog wat boodschapjes aan het doen....beetje wandelen door de stad....en geld halen voor de laatste keer (hopelijk). Geld halen is echt een probleem met een normale bankbas in Rio. Vaak worden de passen niet geaccepteerd...of is er een opname limiet per dag. We lopen niet graag met veel geld over straat....maar we zijn hier genoodzaakt om meerder keren per week te pinnen.
    Tevens willen we nog wat dingen bezoeken deze week. Morgen gaan we met Clarice naar de farvella om een groep dames te ontmoeten die handwerk maken. We willen nog wat foto´s maken...en als het weer het toelaat deze week ook nog één van de uitzichts punten van Rio bezoeken. Vanavond is het jaarlijkse Samba straatfeest in de favella´s....maar de vraag is of het doorgaat. We horen vanmiddag wel van Paul of we gaan.
    Verder is het aftellen....en het voelt heel vreemd! Overmorgen moeten we digitaal inchecken....en dan donderdag avond om 22.20 u vertrekken we.....

• Day 389

Terug in Rio de Janeiro

May 28, 2010 in Brazil ⋅ ⛅ 22 °C

We zijn weer terug in Rio. De afgelopen nachten heeft het flink geregend op Ilha Grande...en was het op de dag niet altijd lekker op het strand. Gisterochtend moesten we bij het ontbijt besluiten of we nog een dagje langer zouden blijven...of terug te gaan naar Rio. Er waren tussen de wolken redelijk wat mooie blauwe plekken...wat ons deed besluiten om er nog een dagje aan vast te plakken. En Ilha Grande is goedkoper dan Rio!!

We geen spijt gekregen van onze beslissing...en ook niet van het besluit om een dagtour te nemen naar de groene en blauwe laguna samen met een groep Amerikaanse mede hostal genoten. Op zee was het meer blauw dan bewolkt...en we hebben de hele dag lekker en gezellig op het bovendek gelegen. Er was vers fruit aan boord...en er werd regelmatig aangelegd bij een strandje of een restaurantje. Uiteindelijk vielen de laguna�s een beetje tegen...we zijn erg verwend na San Blas! Maar de dag was heerlijk!!
    Vanmorgen hebben we na het uitgebreide ontbijt onze spullen gepakt en per boot en bus zijn we terug gereisd naar Rio....waar het volgens Paul, de eigenaar van Vila Leonor, de afgelopen dagen slecht was geweest. We hopen toch nog wel wat mooi weer te pakken hier in ons laatste weekje....ja, ons laatste weekje. Volgende week om deze tijd zijn we thuis.......

Where I stayed
    Villa Leonor Suites - Rua Costa Bastos 681, Rio de Janeiro, Brazil

• Day 385

Ilha Grande

May 24, 2010 in Brazil

Na een heerlijk weekend Rio stond vanmorgen om 4.30 uur de taxi voor de deur om ons naar de terminal te brengen. Normaal was dit de tijd dat we naar bed gingen....dus was het even omschakelen...
    Op de terminal konden we nog snel even geld pinnen voordat we de bus ingingen. Pinnen is nergens zo lastig geweest als hier in Brasil....veel banken...maar weinig Cirrus. Enfin....we hebben nog 500 real extra kunnen opnemen. We zijn erg voorzichtig met het meenemen van geld en kostbare spullen over straat...en naar het strand. We horen regelmatig verhalen over berovingen en hebben zaterdag een diefstal op het strand meegemaakt. Iemand had al zijn bezittingen meegenomen naar het strand....beetje dom ook!! We kunnen het niet voorkomen.....maar zijn wel alert!
    De bus bracht ons in drie uur naar de haven...en een uurtje later waren we op Ilha Grande. De eerste indruk is erg goed.....een heel mooi eiland....geen auto´s....en mooie bergen en stranden.
    Na een kwartiertje lopen door het gezellige dorpje kwamen we uit bij Hostal Hollandes...aan de rand van het dorp...tegen de berg. De Hollandse eigenaar heeft er een mooie stek gebouwd met kleine cabanas voor twee tot drie personen....en erg luxe. Nadat we ons ingeschreven hadden zijn we op verkenning gegaan...en zit ik nu even de mail te checken en dit berichtje te schrijven....met uitzicht op zee.
    Het plan is om hier een dag of drie a vier lekker te relaxen en dan vóór het weekend weer terug te gaan naar Rio om daar de laatste dagen door te brengen. We hebben gisteren de hippiemarkt bezocht bij Ipanema en daar willen we volgende week beslist nog een keer heen. Tevens heeft Paul, de eigenaar van Villa Leonor, nog wat leuke tips gegeven...dus we kunnen nog leuke dingen doen tot donderdag...de dag dat we naar huis gaan.....bleighhhh, we hebben helemaal geen zin!! Wel om de familie weer te zien, en veel lekkers te eten zoals drop, skitaart, kaas, enz....Maar ja....wie gaat er nu 400 dagen met vakantie?

Nog tien dagen....
    Normaal heeft iemand drie weken zomervakantie.....dus zijn wij halverwege.

• Day 382

Rio de Janeiro

May 21, 2010 in Brazil ⋅ ⛅ 23 °C

Wat een gave stad! Gisteren kwamen we, met iets vertraging, aan in Rio de Janeiro. Helaas was de taxi van ons hostel niet komen opdagen en moesten we zelf een taxi nemen naar Santa Teresa, de studenten/kunstenaarswijk waar hostel Villa Leonor gevestigd is. Helaas was het slecht weer in Rio....het leek wel of het ieder moment kon gaan regenen. Onderweg kregen we van de taxichauffeur al enige informatie over deze 13 miljoen inwoners tellende stad....en over de leuke plekken om te bezoeken. Wel even lastig....hebben we er een jaar over gedaan om Spaans te leren...waar je hier niet zoveel aan hebt. Het Portugees is mooi...maar voor ons klinkt het als bezopen Zweden die Spaans proberen te spreken.
    De stad heeft ons gelijk gegrepen....we weten niet wat het is en wat het met ons doet. Het was even zoeken voor de chauffeur maar uiteindelijk heeft hij ons hostel gevonden, gelegen tegen één van de bergen in de stad, met een enorm mooi uitzicht. We hebben een leuke kamer, met eigen douche, voor Rio begrippen voor een redelijke prijs. We hebben onze rugzakken neergegooid en zijn eerst wat gaan drinken en eten. Het werd gelijk al laat. Wat een leuke wijk en wat een gezellige kroegjes.
    Vanmorgen hadden we ontbijt met uitzicht in ons hostel en zijn daarna de stad ingegaan. Het openbaar vervoer is goed geregeld. Voor de deur loopt de bekende tram van Rio: de Bondinho. Als hij vol is kun je eraan hangen en reis je gratis. Wel te hopen dat de auto´s voor je aan de kant gaan want hij heeft meer dan de heflt van de straat nodig. Naast veel bussen is er natuurlijk ook de metro waarmee je snel de stad door kunt. Wij kozen vanmorgen voor de winkelstraatjes van Arpoador.....Het kleine wijkje tussen de wereldberoemde stranden Copacabana en Ipenema....Waar we voor Heleen 2 Braziliaanse bikini´s hebben gekocht..je weet wel veel geld voor weing. We hebben geluncht met Acai.....een soort ijskoude vruchtenpulp van de Acaibes. Wij kozen vandaag voor Acai met muesli. Vervolgens brak de zon door en zijn we naar het Ipanema strand gegaan en bij strandpaal 8 de zee ingedoken.....heerlijk! Kon Heleen de nog witte delen vast voorbruinen.
    Later bleek paal 8 het homostrand te zijn. Morgen kiezen we voor 9, daar schijnen de mooie mensen te komen. Wel lachen, het strand blijkt zo onderverdeeld te zijn voor gezinnen met jankende kinderen, homo´s, vrijgezelle meiden en wellicht ook voor gekke toeristen.

We hebben op de terugweg de berg op een biertje gedronken in de gezellige kroeg van gisterenavond. Een heerlijk donker Brahma biertje met lekkere Braziliaanse snacks erbij. Niet teveel want vanavond is er een feest met bbq in ons hostel. Voor morgen bij het ontbijt was het al een gezellige boel, leuke mensen en een leuke eigenaar. We gaan nog even wat boodschapjes doen en wat vlees marineren.

Geen zin om er een hele blog voor te schrijven....maar het feest op de hostel was erg gezellig! Het balkon stond vol....meer dan 50 man....BBQ....koude biertjes en cocktails...gitaar, trompet en veel .....en heel veel zang en dans.....en uiteindelijk pas na 6 uur het bed in.

Where I stayed
    Villa Leonor Suites - Rua Costa Bastos 681, Rio de Janeiro, Brazil

• Day 381

Tussenstop

May 20, 2010 in Brazil ⋅ ⛅ 17 °C

Hola,

We zijn zojuist ingedaald op São Paulo voor een tussenstop van vijf uur. We hebben een prima vlucht gehad met GOL airlines. Gloedjenieuw vliegtuig em goede service....en met het uur tijdsverschil een nog snellere vlucht...ondanks dat we nog een tussenstop gehad hebben op Campo Grande van een uurtje.

Ik houd het verder even kort...want het erg lastig om geld te tappen hier...Cirrus wordt niet geaccepteerd.....en voor een half uurtje internetten betaal je de hoofdprijs!

Wat een verschil met Bolívia!!

We gaan iets eten en de tijd doden...hebben we wat te doen....

• Day 378

Santa Cruz

May 17, 2010 in Bolivia ⋅ ⛅ 18 °C

Zo...effe bijkomen!
    We hebben een heerlijk hotelletje, op aanraden van Bram en Eva, in Santa Cruz...op twee blokken van het centrale plein. De matrassen zijn fantastisch....de douches heerlijk warm....en er is een mooi zwembad bij. Helaas is de lucht al twee dagen grijs...en lopen we in lange broeken en lange mouwen...en is het geen weer om te zwemmen. Wel is het lekker om even bij te tanken! Al twee nachten hebben we heerlijk geslapen. Heleen werd op de gebruikelijke nachtelijke plastijd wakker en dacht dat ze nog steeds boven in het stapelbed lag in Parque Ambue Ari.....tot iemand het licht op de gang aandeed en ze ontdekte dat we ergens anders sliepen...en een eigen toilet hadden.
    Gelukkig zijn er weinig muggen en insecten in de stad. De afgelopen maand moesten we elkaar iedere dag onderzoeken op teken....vaak meer dan drie per dag.....en zaten we onder de bulten en bloedvlekken van alle verschillende insecten uit de selva. En terug in Nederland moeten we ons laten onderzoeken op parasieten omdat we langere tijd met wilde dieren gewerkt hebben....en anderen uit het park daar ook last van hebben.
    Verder is er niet zo veel te doen in Santa Cruz...en zijn we ook niet zo veel van plan om te doen. Bijtanken...dat is het allerbelangrijkste!
    Gisteren, zondag, was alles gesloten en was de stad doods. Gelukkig hadden we een afspraak met een groep ex park bezoekers en zijn we gezellig piza wezen eten....heerlijk!! Vanmorgen na het ontbijt hebben we eerst een dampende en stinkende zak was weggebracht naar de laundry en zijn daarna per taxi naar de buitenwijk van de stad gegaan...op zoek naar de officina van GOL...zeg maar de Ryan Air van Brazilië. Donderdag ochtend om 04.00 uur vliegen we naar Rio de Janeiro. Met twee tussenstops al met al nog ruim 10 uur reizen....maar beter dan ruim 50 uur treinen en bussen.

Vanavond gaan we Mexicaans eten met Bram en Noemi. Wat een luxe!! In het park was het dagelijks droog (en soms beschimmeld) brood voor ontbijt.... pasta, aardappelen, rijst en rauwkost voor de lunch.....en ´s avonds werd van de leftovers een soort soep gemaakt met iedere dag dezelfde smaak (ze hadden maar één soort ¨kruiden¨). De candyshop heeft goud geld aan ons verdiend!! Inmiddels zijn we helemaal snicker en M&M vrij.......er zijn zoveel lekkere alternatieven!!

Wel lachen....wat een jaartje reizen op culinair gebied met je doet....

• Day 377

Ambue Ari week 4

May 16, 2010 in Bolivia ⋅ ☀️ 27 °C

Het was weer een bijzondere week! Het weer was in het begin van de week erg slecht. Veel regen en dus veel waterplassen en vochtige kleding. Daarna werd het droog en hadden we hele heldere nachten met een mooie sterrenhemel....maar erg koud! Er werden extra dekens uitgedeeld en we sliepen met onze werkkleding aan....het was echt niet te harden! Ook de camera had last van vocht...en moest drogen in de zon om er weer iets mee te kunnen doen. Sommige foto´s zijn ook niet scherp....het is niet anders.

We hebben de deur en de ramen van onze ¨slaapzaal¨ afgedicht met stukken zeil om de warmte binen te kunnen houden…dat hielp.

Heleen is druk geweest in de quarantaine en was om de dag moeder van Faustina…welke met de dag zwaarder en activer werd. De andere dagen was ze druk met alle andere dieren en met schoonmaken….lange dagen!!

Samen met Bram heb ik een speeltuin gemaakt voor de apen van Quarantaine…we hebben het officieel geopend, met bananen milkshakes en nootjes, op afgelopen vrijdag en hebben het Walibi genoemd. De apen zijn er niet weg te slaan…gelukkig hadden we ook een ladder gemaakt om ze weer uit de bomen te halen.

Met Popular was het wisselend deze week. Het blijkt een lastige kat te zijn…en dat bleek deze week. Noemi had vorige week geopperd om deze week samen met hem te gaan lopen maar vanaf vorige week donderdag heb ik Popular alleen verzorgd…ze was te druk met allerelei andere katten….en met alle onrust in de organisatie m.b.t. tot het mogelijke bezoek van de afgezette president van Inti wara Yassi (wegens diefstal) en het mogelijke bezoek van de imigratiedienst aan het park. Er zijn veel vrijwilligers voor langere tijd waarvan de visa verlopen zijn. Overigens schijn je voor Bolivia maar 90 dagen per jaar te krijgen…..wel bijzonder voor een land wat veel te bieden heft aan travelers…en het geld goed zou kunnen gebruiken. Popular had wisselende dagen….veel slapen…onrustig…en op een dag heft hij me drie keer proberen te bespringen of en me diverse keren geprobeerd een haal te geven….zonder gevolgen. Iedere dag heb ik zijn dike wandeltouw meegenomen de kooi om hem eraan te kunnen laten ruiken…en aan te wennen. Helaas is de tijd te kort geweest om hem de kooi uit te krijgen…en was er geen bijdrage van Noemi. Ik hoop dat hij op korte termijn een grotere kooi krijgt…en dat er iemand komt voor langere tijd….en hem aan de runner krijgt of het bos in….hij verdient het!

Verder heb ik wederom in de keuken gestaan om chocolade mousse te maken….er waren zoveel enthousiaste reacties gekomen dat twee meiden alle ingredienten hadden gekocht en me smeekten om een workshop. De dag erna stond ik weer tart te bakken voor de hele groep met Rowan…zonder al te veel ingrdienten….

Veel katten hadden last van de koude deze week. Eén van de drie zesters (Er zijn drie zuster puma´s in het park genaamd Inti Wara Yassi) had een flinke infectie aan haar bek. Er was veel discussie tussen Zandro en Iber (de ¨vets¨ van het park) en enkele afgestudeerde vet vrijwilligers in het park over de diagnose. Toen ´s morgens tijdens de annuncios geroepen werd dat de infectie het gevolg was van het gebruik van repelente van één van de vrijwilligers sprongen er een aantal mensen uit hun vel. De relatie tussen de vrijwilligers en de ¨vets¨ van het kamp is sowieso niet echt geweldig….de vets spelen graag schaak…en schaken ook graag met jonge meisjes. Zandro, de hoofdvet en tevens directeur van het kamp, heeft een relatie met één van de jonge, permanent wondende, meisjes op het park. En Iber vind de dames ook interressanter dan de dieren…tot de rest van zijn familia op het park kwam wonen….toen werd alles anders….

Woensdag avond zijn we met Bram en Eva wezen eten in Guarayos...piza en Pique Macho….veel te veel, mar erg lekker. We hebben een erge leuke tijd met ze gehad…..en zonder hun aanwezigheid waren we waarschijnlijk al eerder weg geweest.

Vrijdag mochten we als dank voor onze inzet mee wandelen met de drie zusters. Het was een bijzondere ervaring! Deze drie kitten zijn gered uit de buik van hun moeder en leven in middles al meer dan vijf jaar samen op het park…en zijn net huisdieren, mar dan veel groter en wilder. Je kunt er, in tegenstelling tot Popular, mee wandelen en spleen…en laten zich uitgebreid knuffelen. Je moet wel reddelijk tegengas geven als ze ¨kopjes¨geven…anders lig je om. De wandeling werd niet helemaal afgemaakt omdat Inti er bij ging liggen…en in slaap viel. Ja….sommige mensen hebben wel een hele drukke werkdag!´S avond was er een BBQ in Santa Maria georganiseerd…en hebben we wat gedronken en lekker vegetarisch gegeten. Voor het feest was voor de dierenliefhebbers een varken geslacht en was men de hele dag bezig geweest om hem boven een berg afvalhout een kleurtje te geven….uiteindelijk bleek hij niet gaar te zijn….en veranderde de BBQ in een souper met gekookte hamlapjes…het was wel gezellig…..en anderen waren wederom te gezellig.

Zaterdag ochtend hadden we nog een halve dag…..om afscheid te nemen van alle lieve dieren en wat internet adressen te noteren van mensen waar we leuk contact mee hebben gehad. Ik had nog net tijd om mijn laatste project aft e maken. Een soort poppenhuis voor de apen met allerlei hoekjes en gaatjes waar eten verstopt kan worden….ook hier waren ze niet weg te slaan.

Om 2 uur vertrok de bus en werden we uitgezwaaid. Onderweg naar Santa Cruz….onderuitgezakt in een lekkere luie cama stoel…..hebben we de maand nog eens doorgenomen…..wat een bijzondere maand….bijzonder mooie ervaring….en wat een bijzondere locatie.

Mogelijk is dit onze laatste reis per bus…..op weg naar een echt bed….een warme douche….en nog 18 nachtjes vakantie voordat we naar huis gaan.