Central and South America

• 24.8kkilometers
  • Inpakken

April 20, 2009 in the Netherlands ⋅ ☀️ 17 °C

Nog twee weken en dan zitten we aan de vooravond van ons vertrek. Het huis staat vol met dozen en overal is het een zooi. Maar alles kan wachten tot de grote schoonmaak!
    Vandaag snel nog even een nieuw Ikea dekbed overtrekje en hoeslakens gekocht voor de nieuwe bewoners van ons appartementje. Vanavond ook de laatste knipbeurt van Miranda gehad en ook hier afscheid genomen. Na een lekker warm bad en wat relaxen sluiten we wederom een dag af welke ons dichter bij de reis brengt. Heleen moet nog vier dagen werken en hopelijk heeft Mies morgen weer energie om een kast uit te mesten en in te pakken. Nog even.....

Truste!
    H&M

• Week voor vertrek

April 27, 2009 in the Netherlands ⋅ ⛅ 12 °C

Na het halen van de vliegtickets op het reisbureau hebben we een fles prosecco besteld op het terras en wat lekkers gegeten. Bij thuiskomst kwam van alle kanten het nieuws over de uitbraak van varkensgriep in California en de verspreiding van het virus naar Mexico-City met de eerste berichten van doden. Bij het kijken van de beelden op de TV keken we elkaar vragend aan.....wat te doen?!
    Een weekend verder, morgen over een week is het zover, zijn we niet veel wijzer geworden. De media bericht over de eerste europese besmetting maar er is geen negatief reis advies of nieuws over eventuele preventieve maatregelen. We gaan er van uit dat we volgende week gewoon vertrekken. We houden de site van het RIVM in de gaten, we bellen met de GGD en proberen eventueel medicatie (Tamiflu) via de huisarts aan te vragen om mee te nemen. Ook hebben we op internet gekeken naar vluchten welke vertrekken vanaf Cancun op de dag dar we volgens de geboekte reis naar Holland zouden vertrekken. We zouden met de transfer van het hotel naar het vliegveld mee kunnen rijden om daar vandaan een vlucht te kunnen nemen naar eventueel Nicaragua of wellicht Costa Rica. We hebben besloten om de situatie eerst af te wachten, gewoon volgende week te vertrekken, de situatie ter plaatse te bekijken en daar het besluit te nemen om aansluitend (of eerder) door te vliegen naar een zuidelijk land, of onze planning van reizen per bus aan te houden.

Het huis is bijna leeg....De rugzakken gepakt....Nog de laatste keer brokkelkaas....Morgen met oma lunchen en daarna verhuisdozen sjouwen naar de zolder van Steven en Brenda....Het huis schoonmaken....Koninginnedag....Setjes kleding voor de laatste dagen in Holland....en misschien moeten we nog wel mondkapjes gaan kopen (hoop het niet! Worden vreemde vakantie foto's!)

We zijn er klaar mee voor vandaag. Al dat pakken en poetsen...
    Heleen heeft nog een fles prosecco gevonden, maar de goede opener is al ingepakt...Een luie avond in onze eigen stoel...Nu kan het nog!! We zijn werkloos en bijna dakloos...

Straks nog even een lekker warm (schoon) bad...met een glaasje

nog 8

• Wel of niet...

April 29, 2009 in the Netherlands ⋅ ☁️ 14 °C

Steeds meer onduidelijkheid.

De varkensgriep gooit roet in het plan! De berichten in de media worden serieuzer....vaccin aanmaken duurt een half jaar....tamiflu vertraagd het proces, maar is niet voldoende voorradig....preventieven maatreglen helpen niet....incubatietijd van vier tot zeven dagen.....
    Ook in Mexico gaat het de verkeerde kant op. Mensen zijn niet verzekerd en worden dus niet behadeld. De stad wordt begin mei voor enkele dagen afgesloten van het water omdat het er gewoon niet is. Een mierenhoop van 20 miljoen mensen. Vanmorgen de eerste melding in Duitsland en Oostenrijk.

De twee grootste reisorganisaties welke vanuit Nederland op Mexico vliegen, Tui en Oad, hebben gisteren hun reizigers de mogelijkheid geboden om hun reis om te boeken. Gisteren dus....toen de vliegtuigen met mei vakantiegangers net vertrokken waren....het is de drukste periode in het voorjaar.

Met deze informatie zijn we gisteravond op internet aan het zoeken geweest naar een alternatief bij onze reisorganisatie. De keuze was tussen Cuba, Dom. Rep., Aruba of de Ned. Antillen.....Op Cuba na geen alternatieven. Vanmorgen blijkt Cuba ook geen alternatief te zijn...ze hebben als eerste land de vluchten naar en vanaf Mexico gecanceld...je kunt er dus niet meer landen!

We zijn vroeg opgestaan om naar het reisbureau te gaan voor advies en eventueel omboeken. We kunnen niet omboeken omdat de mogelijkheid van omboeken maar voor 7 dagen is.....tot en met volgende week maandag 4 mei...wij vertrekken 5 mei. Als fase 5 WHO van kracht is zal pas een negatief reisadvies komen...dinsdag 5 mei vliegen ze zowieso naar Mexico om de passagiers op te halen.....Alternatieven bij Oad zijn er niet voor ons....Wij vliegen met een gecombineerde vlucht welke eerst op Cancun vliegt en dan op Cuba. Cuba valt al af....Wellicht stoppen de Nederlandse maatschappijen hun vluchten naar Mexico.....
    Als de vlucht naar Mexico niet doorgaat moeten we een nieuw plan maken....als hij wel doorgaat moeten we een doorvlucht boeken.....DIT IS NIET LEUK!!!!

Ik heb de huisarts nog even gebeld.....kunnen we een recept Tamiflu meenemen.....we zijn nog tot vrijdag in Nederland verzekerd.....Zaterdagmorgen moeten we ons appartement uit....werkloos en dakloos...en autoloos.
    Alles is reeds opgeslagen....nog twee setjes kleding om te dragen....morgen koninginnedag....het is allemaal kortdag en erg onzeker!

We gaan de laatste rugzak van Heleen vullen...wat gewicht verdelen....en naar Amsterdam om de laatste spullen weg te brengen.

Anderhalf jaar voorbereidingen....

Postief blijven!

• Day 1

Here we go!

May 5, 2009 in the Netherlands ⋅ ☁️ 12 °C

Ondanks alle berichten rond de varkensgriep zijn we vertrokken naar Mexico. De laatste berichten in het nieuws gaven ons geen rede om de reis om te boeken. Vele anderen hadden dit blijkbaar wel gedaan. Op Schiphol was het rustig inchecken op balie 20. Aan boord bleek het nog erger te zijn.....van de 274 stoelen waren er 42 bezet.
    Aangezien er 43 rijen in het vliegtuig zijn had iedereen dus twee stoelen aan ieder raam en drie stoelen in het midden om op te pitten. De reis verliep voorspoedig...en na 11 uur stonden we op Cancun Airport.... Nederlandse tijd 00.10 uur.

• Day 2

Upgrade

May 6, 2009 in Mexico ⋅ ⛅ 27 °C

Bij aankomst werd ons door de hostel verteld dat we in een ander hotel zitten. Met name reisorganisaties van Amerika en Canada hebben hun boekingen gecanceld waardoor een aantal resorts dicht moeten, waaronder ons Occidental Alegro Playacar. We worden per direct in een ander Occidental Hotel geplaatst wat nog groter en luxer is....het Occidental Grand Flamengo Xcaret Hotel. Samen met een ander stel worden we naar ons hotel gebracht...we checken in....en lopen naar pand 21 waar onze kamer is. Een luxe "van de Valk" kamer met alles er op en er aan. Het is plaatselijke tijd 17.00 uur en we besluiten een rondje op het park te maken en wat te eten en te drinken. Er lopen bijna geen mensen op het park, maar wel veel dieren: grote marmotten, leguanen, herten, soorten apen...van alles. Ook in een van de buffet restaurants is het rustig! Van de 800 bedden blijkt maar 14% bezet te zijn. We eten een hapje....nemen een paar glazen wijn en kruipen om 10 uur plaatselijke tijd, 5 uur NL, ons bedje in.....Read more

• Day 9

Palenque

May 13, 2009 in Mexico

Op dinsdag avond 12 mei hebben we ons resort verlaten en zijn met de taxi naar het busstation van Playa del Carmen gegaan. Om 22 uur zijn we vertrokken met de OCC voor de reis naar Palenque. Na 3 tussenstops, 3 kletsende chauffeurs, enkele snurkende medepasagiers, een airco op standje vrieskist, enkele militaire controles en heul veul drempels kwamen we na 12 uur dan toch aan in Palenque. GEBROKEN!
    We hebben gelijk de taxi gepakt naar El Pancham om in de jungle een cabana te huren. Van een 5 sterren resort naar een hutje met een k-k-koude douche was even een overgang.
    s Avonds lekker gegeten bij Don Mucho�s en redelijk op tijd ons mandje in gegaan om de schade weer in te halen. Helaas zaten we naast de party cabana's met bewoners die vast van plan waren tot in de vroege uurtjes zoveel mogelijk alcohol te nuttigen en luid te zingen. Dus zijn wij ook maar naar buiten gegaan alwaar we een regenworm-competitie gehouden hebben tot een uur of 3. Vervolgens met oordopjes geprobeerd toch nog een paar uurtjes te slapen om de volgende ochtend te vertrekken naar de overburen: Ed and Margerita's. We verblijven nu in een schattige gifgroene cabana met een dak van bladeren (voor foto's google even op El Panchan ed and margarita's).
    We hopen hier voorlopig even een paar dagen te blijven om leuke dingen in de omgeving te zien en bij te komen.

• Day 12

Viva Don Mucho

May 16, 2009 in Mexico

Vanmorgen de bus gepakt naar Aqua Azul. Het was ruim een uúr rijden met verschillende busjes en zeer de moeite waard. We hebben een heerlijke dag doorgebarcht bij de schitterende watervallen en hyeerlijk gezawommen in het cristal heldere water. Om een uur of vier hebben we een hele snelle bus terug genomen en zijn na een koude douche een paar uurtjes op bed gaan liggen. Rond acht uur gepiekt en gesteven om bij Don Mucho te gaan eten. Dit restaurant ligt vlak naast onze cabana, midden in de jungle....en het is werkelijk een toptent.
    Iedere avond live muziek...vuurdansen....de allerlekkerste cocktails en ijskoude corona met limon....standaard salsa met taco chips.De kaart is werkelijk te gek....vandaag eten we kip met chocoladesaus....en ja Jan...we begrijpen helemaal waarom je het ons aangeraden hebt. Het heeft zelfs iets indisch.
    Na een paar spelletjes regenwormen met een heerlijke Planters Punch of Mojito gaat de avond weer snel voorbij. De nacht werd ruw verstoord door het enorme lawaai van brulapen in onze jungle.....wel gaaf!!
    Morgen gaan we de oude meuk, volgens Mies, van Palenque bekijken..

• Day 13

San Cristobalen

May 17, 2009 in Mexico

Wat een tocht....

We zijn om 11.55 uur vanuit Palenque vertrokken voor een busreis van 220 kilometer door de bergen naar San Cristobal de las Casas. De reisduur zal ongeveer 5,5 uur zijn.
    Op het busstation troffen we een bekende chauffeur welke ons het eerste gedeelte vanuit Playa del Carmen had gereden. Ook nu had hij dezelfde reistijl....gewoon hard rijden...en de airco op 18 graden. Na enkele kilometers begon bij ons beide de maag al flink te draaien. Tijdens de tussenstop bleek dat niet alleen bij ons het geval te zijn. We konden even 20 minuten op adem komen waarna een andere chauffeur de twede helft voor zijn rekening nam. Deze reed aanmerkelijk rustiger!
    Desondanks moesten we beide bij aankomst op onze hostel eerst even naar het toillet! Ook moeten we beide wennen aan het totaal andere weer. San Cristobal ligt in de bergen. Het weer laat zich vergelijken met Hollands zomerweer met af en toe een bui....maar over het algemeen lekker zonnig en tussen de 20 en 25 gr.
    Het stadje is werkelijk prachtig!

We blijven hier nog wel een poosje....

• Day 19

Verkassen

May 23, 2009 in Mexico

Zo....we zijn weer boven Jan!
    Na aankomst in San Cristobal waren we beide dizzy van de reis, en moesten we erg wennen aan het temperatuursverschil......van ruim 33 terug naar 22 overdag ...dat was de nacht temperatuur in Playa del Carmen. Beide hadden we last van onze maag en Mies begon als eerste met koorts verschijnselen. We besloten het een dagje aan te kijken en maandag bleven we beide met een boek in bed. De koorts was met vlagen hoog...en dan weer helemaal vertrokken. Dinsdag ochtend was de koorts wederom hoger waarop we besloten om via de receptie van onze hostel een dokter te raadplegen welke binnen 20 minuten op de kamer was. Na een volledig onderzoek (het is geen Mexicaanse Griep!)begon hij met schrijven...en hij bleef schrijven, schrijven.....wat resulteerde in vier vellen papier: een rekening voor de verzekering, een brief aan mijn huisarts en twee vellen met recepten. Heleen is vervolgens met hem meegereden in zijn rode kever naar het centrum om afgezet te worden bij de receptie waar ze het eerste recept wat mijn volledige naam betrof al niet konden vinden....en het duurde een poos tot alle onleesbare recepten verzameld waren er Heleen met een grote tas medicijnen terug kwam. Belangrijkste waren de pijnstillers en de antibiotica. Vervolgens begonnen de koorts verschijnselen ook bij Heleen en zijn we samen een aantal dagen onder de wol gekropen en hebben wat boeken gelezen. Gisteren hebben we een wandeling gemaakt en zijn we naar het Maya Medical Museum geweest waar we getuige waren van een ritueel met een gezin welke voor geestelijke steun kwamen (zegeningen en reinigingen met eieren, cola flessen en kruiden...erg bijzonder)...en hebben we gezellig naar een DVD zitten kijken over de wijze waarop Maya vrouwen bevallen (wel even anders als bij ons!!)..ondanks dat hadden we toch nog trek in eten en zijn 's avonds voor het eerst ' uit eten' geweest. Inmiddels zijn we beide weer boven Jan en besloten we in plaats van het bed te verschonen een ander bed aan de andere kant van de stad te gaan huren. Voor minder dan de prijs van de kamer in de hostel, waar de extra services die geboden werden toch wel tegenvielen (internet was kapot, voor tafelvoetbal moesten we betalen en een continental breakfast bestond uit twee toastjes met jam en een kopje koffie of thee) zitten we nu in Hotel Los Morales....schitterende kamer met open haard...en uitzicht over de stad....een een heerlijk schoon bed!!

En morgen beginnen we met de andere leuke dingen die hier te doen zijn.

• Day 22

Aanrestauraders

May 26, 2009 in Mexico

Even een nieuwe in de rubriek aanrestauraders!
    Casa del Pan in San Cristobal de las Casas, zeg maar de Betty´s van San Cristobal. We hadden er al over gelezen in de ¨trotter¨ (voor Heleen de Planet) en hadden besloten om er maar eens te gaan eten. En het werd ETEN.....alles was zo lekker en ook puur vegetarisch. Het brood, een soort Feta tappanade, de salade met spinazie mango en avocado, die dressing.......en taco´s suisse, met veul kaas en rijst......het was een feestje!
    Als nagerecht hadden we verschillende taartjes bij de koffie....en Heleen had Té Yoghi...wat Heleen deed denken aan vroeger...op zolder....als Jan muziek maakte met zijn vrienden!

Morgen gaan we weer....kan nog net voordat we naar Guatemala gaan!