Satellite
Show on map
  • Day 13–14

    Güemes pilgrims hostel

    May 16 in Spain ⋅ ☁️ 16 °C

    Vanmorgen na de koffie met cake vertrokken om ongeveer 7:30. Eerst langs het strand van Laredo, en heerlijke wandeling. De ochtenden zijn meestal het meest gelukzalig en zo ook deze langs de kust. Om 9 uur was de eerste boot naar Santoña en kostte €2,50. Het was een klein bootje dat ons oppikte op het strand.

    In Santoña hebben we een cafe gezocht om wat te ontbijten met koffie en daarna ben ik alleen gaan lopen. Eerst over een strand, daarna over een heuvel met rotsen en modder en nog vrij stijl ook en deed me denken aan gisteren, maar gelukkig een stuk korter pad. Daarna weer over het strand. Het is heerlijk om over het strand te wandelen, want het zand was vrij hard.

    Er waren veel routes naar Güemes en ik wilde via La Isla lopen. Wandeling was echter langs drukke wegen en saai. Op een gegeven moment ben ik mijn eigen route gaan lopen over kleinere wegen en heb later de hoofd camino weer opgepakt. Totaal 30 km gelopen.

    De hostel waar ik nu verblijf is wel een bijzondere en is de eerste met een echte hospitalero. Het is afgelegen dus er was een gezamelijk dinner, met 67 mensen. De ontvangst was warm met water en koekjes.
    Er kunnen hier zo'n 100 mensen verblijven maar ik heb gehoord dat er ook wel eens 125 overnacht hebben.

    Voor het diner was er een toespraak van de hospitalero over de geschiedenis van de het hostel en zijn familie, zie link beneden. Hij was een werkende priester en heeft veel gereisd. Een van de dingen die hij zei is dat we allemaal immigrant zijn als je generaties teruggaat en dat we tolerant moeten zijn. Hij refereerde zelfs aan de toestand in Israël met de Palestijnen.

    Fijn dat veel mensen deze blog lezen en ook leuk om wat commentaar te leiden!

    https://www.alberguedeguemes.es/en/home
    Read more