Asia 2016

September - October 2016
A 31-day adventure by Sanna Read more

Last full day in Taichung

October 7, 2016 in Taiwan ⋅ ⛅ 28 °C

Denna dag har mest bestått utav att vi gått runt i Taichung och kollat på olika byggnader och fångat pokemon... Vi gick bland annat till den nuvarande city hall och den gamla. Vår plan var att stanna på en jazzfestival ett litet tag med det slutade med att vi stannade där tills cirka 3. När vi kom dit så spelade dom Abba så vi kände oss hemma. Den som satt framför var dansk så på något vis så började vi prata och umgicks hela kvällen. Vi gick till närmaste 7-eleven och köpte några öl samt cider. Påvägen hem skulle Andy testa skatea men det gick inte sådär superbra då han bara ramlade, men jag tror han är okej haha. Nu ska vi sova, godnatt och imorgon blir det Taipei!Read more

Hello Taipei

October 8, 2016 in Taiwan ⋅ ⛅ 30 °C

Då stor del av dagen bestod av packning och förberedande inför resan till Taipei så hände det inte så mycket intressant. Vi sa hejdå och tackade så hemskt mycket till Andys pappa som låtit oss bo hos honom och satt oss sedan på bussen. Det tog cirka 3 timmar innan vi var framme och väl där var det inte långt till rummet där vi skulle bo, behövde endast åka en station med tunnelbanan sen var vi i princip framme. Vi har denna gång använt oss utav airbnb och känner oss riktigt nöjda med rummet. Vi gick ut och åt och kikade lite men det regnade så hemskt så vi gick tillbaka till rummet igen för att kolla på lite film och ta det lugnt. Vid 12 så blev vi hungriga igen så jag och Andy gick ut för att köpa lite street food. Nu fortsätter vi kolla på lite film och ser fram emot att utforska Taipei mer imorgon istället.Read more

Taipei day 2

October 9, 2016 in Taiwan ⋅ ⛅ 22 °C

Dagen började inte bra då vi inte hittade rumsnykeln när vi skulle gå ut. Tang stannade kvar och letade medan vi var och köpte mat, men nyckeln var spårlöst försvunnen... vi visste att vi hade låst upp dörren kvällen innan så antingen hade vi glömt den i låset och någon tog den, eller det mest sannolika, att den skulle finnas någonstans i rummet. Efter att ha sökt igenom och vänt upp och ner på hela rummet så hittade vi fortfarande inte nyckeln. Vi skrev till ägaren av rummet och hon skrev att konstigt nog är det inte första gången någon som bor där förlorar nyckeln. Jag var orolig att vi skulle få betala mycket för att ersätta den men det var endast 500 dollar, alltså ungefär 50 kronor var när vi delade upp det. Med olåst dörr åkte vi till en nattmarknad och titta, kan tillägga att det även spöregnade denna dag, men det hindrar inte oss! Bra slut i fötterna och blöta var vi när vi kom tillbaka till rummet vid 9 tiden. Vi vilade ett tag sen gick jag och Andy ut på matjakt igen då Tang var för trött för att följa med. Men nu är det sent så nu blir det att sova, godnatt! Tog förövrigt knappt nå bilder så blir bara denna som är på vår sena kvällsmat.Read more

Last day in Taiwan

October 10, 2016 in Taiwan ⋅ ⛅ 24 °C

Vid 12 lämnade vi vårt rum för att bege oss till ett hostel där vi endast ska sova en natt, vi bytte då vi inte behövde ett rum för tre personer längre då Andy inte ska sova kvar i Taipei. Det nya stället vi skulle bo på låg på samma gata bara lite längre ner, så det var skönt att slippa förflytta sig så långt. Vi lämnade väskorna där och tog tunnelbanan till Taipei 101 för att kika där, dock var vi aldrig upp då det var jättemycket folk och sikten skulle säkerligen vara väldigt dålig då det regnade (som vanligt då...). Vi tog tunnelbanan vidare och kollade på lite olika byggnader, så som en memoar för en president. Var även till huset där den nuvarande presidenten arbetar, Taiwans version av vita huset! 😁 vid den här punkten var vi rejält hungriga så letade på lite Street food. Mätta och belåtna så gick vi tillbaka till hostelet då det var gångavstånd, vi vilade i cirka en timme innan jag och Andy åkte till en nattmarknad, Tang följde inte med då han var så trött på regnet. Jag och Andy stannade där i någon timme innan vi tog tunnelbanan tillbaka och jag sa hejdå till honom då han skulle tillbaka till universitetet. Jag gick tillbaka till rummet och vi bokade en shuttle bus för imorgon då vi ska upp i luften igen! Jag följde med Tang och han köpte lite mat som han tog med tillbaka och åt i receptionen. Då fick vi sällskap av en ytterst pratglad spanjor som bott i Taipei sen i mars. Det roliga var att jag har sagt i flera dagar nu att jag har fått en bränna, men varken Tang eller Andy håller med, och spanjoren öppnade konversationen med: oj! Jag trodde jag var vit, men titta på dig!
    Hmm...
    Efter att ha pratat med honom i runt en timme så gick vi upp på rummet och min plan var att sova men på detta hostel så bor det flera olika personer i samma rum och vi delade rum med en sydkorean. Vi hejade men han verkade väldigt blyg så trodde inte han ville prata. Jag och Tang skämtade om att jag skulle gå fram och prata koreanska med honom och hade väldigt roligt åt detta. Men medan Tang var nere i receptionen för att kika lite så började koreanen prata, och när Tang kom upp igen fick han en shock då vi satt på golvet och pratade. Tang satt sig med och pratade, 3 timmar (!!) pratade vi och somnade först runt 4... Syns imorgon!

안녕 Korea!

October 11, 2016 in South Korea ⋅ ⛅ 18 °C

Uppstigning vid klockan 8 för att äta frukost då det ingick på vårt hostel. Vid klockan 10 kom det en bil och hämtade oss och körde oss till flygplatsen. Allt flöt på bra och vi satt och tog det lugnt i loungen samt åt lite innan det var dags att kliva på planet till Korea vid 12:30 tiden. Det tog cirka 2 timmar sedan var vi på sydkoreansk mark! Vi hämtade väskorna, fixade simkort samt tog ut pengar, sen satt vi oss på tåget in till Seoul då flygplatsen ligger cirka 50 minuter med tåg ifrån Centrum. Vi tog där tunnelbanan vidare och började söka efter vårat hostel. Det heter Nanu guesthouse och ligger i Hongdae. När vi väl kom dit var klockan runt 7 och vi vilade en stund innan vi gick ut och sökte efter mat. Det blev grillad kyckling i massor! Mer intressant än så blev inte dagen då vi var väldigt trötta så vi gick tillbaka till rummet och bara tog det lugnt. Imorgon får det bli mer sightseeing!
    Juste vi hittade även på sibylla här, väldigt oväntat!

Exploring Seoul

October 12, 2016 in South Korea ⋅ ⛅ 17 °C

Vi tog en sovmorgon och åt en sen frukost för att sedan ge oss iväg mot tunnelbanan. Vi besökte city hall samt andra riktigt fina ställen, ett otroligt färgstarkt land som gör sig lite extra fint på bild. Efter att ha gått runt i flera timmar var det dags att leta efter lite street food, det blev först friterad kyckling då det är ett säkert kort. Vi gick och gick och kom tillslut till en marknad där vi ännu mera, bland annat något som liknade en pannkaka med Nutella, banan och corn flakes i. Gott men väldigt kladdigt, efter några sekunder hade jag hela händerna samt ansiktet full i choklad. Vi köpte lite "nödvändiga" grejer så som en liten tvättkorg och ett handdukshårband.
    Väl tillbaka i rummet möttes vi av en drös 10-12 åringar som var ivriga på att hälsa på koreanska. Gulliga tyckte vi i början, men det ändrades snart då dom höll igång hela kvällen och omöjligt att komma in på toa då alla skulle duscha, jaja större problem hade man väl kunnat haft. Nu är det sent och jag ska sova! Godnatt

Korea day 3

October 13, 2016 in South Korea ⋅ ⛅ 17 °C

Efter att blivit tokig på ungarna som sprang runt och lekte lekar hela morgonen så gick vi till slut upp för att köpa lite frukost/lunch. Vi köpte instant nudles som vi gjorde iordning i köket som finns på vårat guesthouse. Vi åkte sedan till en gamal koreansk by för att kika, och jag var sugen på att ta en promenad så vi tog oss till en 8 km lång flod med olika konstverk i och började vår promenad. Efter att ha gått cirka 1 och en halv timme insåg vi att vi gått alldeles för långt och var långt ifrån alla kommers. Men efter att ha letat på närmaste tunnelbanestation så var det inget problem längre. Vi tog oss in till samma marknad som igår och jag köpte lite strumpor! Det var riktigt kyligt och vi begav oss till en marknad som ligger lite närmare vårat guesthouse. Det var 11 grader och blåste och vi har inte med oss så varma kläder så det är ett litet problem. Påvägen tillbaka testade vi även sibylla, jag tyckte det smakade ungefär lika som i Sverige men Tang höll inte med. Det är många street performers ute och är riktigt duktiga. Tycker det är mysigt att stå och lyssna/titta, kan stå hur länge som helst. Nu är vi jättetrötta (speciellt i benen efter att ha gått över 2 mil), så godnatt!Read more

Korea day 4

October 14, 2016 in South Korea ⋅ ☀️ 20 °C

Idag satt klockan på 9 då vi skulle byta guesthouse igen, nu slipper vi förhoppningsvis ungar... vi vandrade iväg till det nya som låg typ 700 meter ifrån det gamla, väldigt skönt. Väl där kunde vi inte checka in direkt men vi vilade i deras allrum tills vi kunde checka in. Vi delar rum med 6 andra denna gång men det är väldigt lugnt då dom flesta hänger i allrummet för det mesta. Vi vilade lite och drog sedan till ännu en marknad, där köpte jag min efterlängtade mugg från korea! För er som inte vet så samlar jag på muggar och fick lov att begränsa antalet denna resa och tänker att jag endast får köpa här samt i Japan. Efter att ha gått runt på marknader ett bra tag så återvände vi tillbaka till vårat guesthouse där vi fick idéen att vi skulle gå ut på en klubb i kväll. Vi bor trots allt i Hongdae som är ett ungdomsställe som består utav så många klubbar, känns dumt att inte testa nu när vi bor mitt i det. Lite innan vi skulle gå så började vi prata med en amerikan som bor i samma rum som oss och det visade sig att han skulle till samma klubb som vi tänkt. Han har varit i Korea i 9 månader och varit soldat så nu när han fick ledigt skulle han och de andra militärerna ut. Väl där var det så mycket folk och har aldrig hört så hög musik i mitt liv. Det slutade med att vi gick hemåt vid 4 tiden och köpte med oss lite mat som vi åt i allrummet. Nu är vi trötta och bör verkligen sova, godnatt!Read more

Korea day 5

October 15, 2016 in South Korea ⋅ ☀️ 22 °C

Det blev en riktigt slöar dag och vi kom tillslut ut och hade siktet inställt på en pork cutlet ställe som jag har fått rekommenderat för mig. Väl där var det för mycket folk och man behövde köa för att komma in så vi struntade i det och vandrade och letade efter något annat. Hungern blev alldeles för stor så tillslut gick vi in på första bästa ställe, visade sig vara supergott samt rätt så billigt! Det var japanskt. Vi kände sen att vi inte orkade gå på nå marknader eller likande, så vi gick bara runt och kollade på gatuuppträdande efter gatuuppträdande. Väl tillbaka på vårat guesthouse så började vi prata med en från England samt en från Australien, man får träffa så mycket folk och intressanta människor när man bor som vi gör, det har verkligen sin charm! Ses imorgon! (Tog alltså endast en bild idag, ska bättra mig...)Read more

Korea day 6

October 16, 2016 in South Korea ⋅ ☁️ 19 °C

Efter mycket funderande om vad vi ska hitta på denna dag så slutade det med att vi åkte till turistorten Itaewon. När vi klev ut tunnelbanan hörde vi hög musik och bas så det skakade hel vägen ner i tunnelbanan, nyfikna så skynda vi oss upp och blev inte besvikna. Det var en stor scen med en dj och några rappare, så det slutade med att vi stod där nästan hela kvällen. Tang gick och åt lite paella då det var internationell matmarknad men jag sparade mig då jag vill testa en korv på sibylla senare haha... trots regn så var det mycket folk, då jag förstått det som att många av koreanerna har precis haft ett stort prov så dom kan äntligen slappna av och gå ut. Vid 10 tiden så åkte vi tillbaka igen och jag tog en korv på sibylla. Ärlig talat så tycker jag det smakar exakt lika som i Sverige, dom har dock en liten annan meny då du kan beställa kokosnöt att dricka, skulle vilja se det i Sverige haha.Read more