• Day5

Wolfsschanze en resort

September 2, 2020 in Poland ⋅ 🌧 15 °C

We zijn vanuit het hotel naar Wolfsschanze gereden. Deze vesting herbergde het commandocentrum voor het oostfront van de Nazi's. Op de achttien hectare staan tachtig gebouwen, waarvan vijftig bunkers. Sommige bunkers, waaronder die van Hitler en de hoogste nazibazen, hadden zo'n acht meter dikke muren. Het complex was omgeven door prikkeldraad, mijnenvelden en namaakbeplanting ter camouflage. Dit laatste werd per seizoen aangepast. In januari 1945 is dit complex door de terugtrekkende Nazi's opgeblazen. Tegenwoordig zijn het dan ook ruïnes en eist de natuur haar rechten weer op. Op 20 juli 1944 vond hier één van de weinige serieuze aanslagen op Hitler plaats. Bij een militaire stafbespreking heeft een kolonel een aktetas met een bom er in laten ontploffen. De aanslag mislukte jammer genoeg, Hitler raakte slechts lichtgewond. Wel zijn hierdoor duizenden mensen geëxecuteerd.

In het hotel hebben we even gebruik gemaakt van wat het resort te bieden had. Zwembad (en dan uiteraard ook een paar keer van de glijbaan af), stoombad, sauna... We hebben zelfs een paar baantjes getrokken. Er is ook een fitnesszaal, maar dat vinden we iets te actief. Inmiddels zitten we in de bar, onder het genot van een cocktail...