Satellite
Show on map
  • Day 3

    Borda til Roncesvalles

    April 13, 2023 in Spain ⋅ 🌧 2 °C

    Det var meldt dårlig vær over Pyreneene, snø, regn og sterk vind. På Borda fikk vi tilbud om taxi fra Borda tilbake til SJPP og til en alternativ rute (Valcarlos Route) som ikke er så værutsatt.
    De lette løsningene er jeg ganske flink til, så jeg nyttet høvet til å øve meg på den mer strevsomme løsningen, sammen med fire andre.

    Fra Borda til Roncesvalles er det ca. 17 km. - 13 km oppover, fra ca. 800 til 1400 meter og 4 km nedover - fra ca. 1400 meter til 900 meter. En strevsom tur med snø og kuling til liten storm i kastene. Spesielt turen nedover ble strevsomt for knærne. Stien var full av vått løv og snø, så stavene kom godt med for å unngå knall og fall samt avlasting knærne.
    Vi fem ble etter hvert til tre. De to andre hadde mer futt i bena og gikk fra oss. Jeg fikk hyggelig følge med den koreanske ektemannen (kona og datteren tok taxi) og den Canadiske journalisten. Veldig hyggelig og svært omsorgsfulle. Vi heiet på hverandre og de ventet når den gamle (meg) trengte en pause og det ble det en del av. Vi kom nå fram til Roncesvalles etter 5,5 timer. Der fikk jeg dusjet og vasket tøy - jeg var våt innenfra og ut og utenfra og inn. Nå venter jeg på middag, pilegrimsmesse og en tidlig kveld.
    Gode relasjoner og bånd til andre er en god ting, som jeg lærte en ting eller fler av i dag.
    Read more