December 2016

Transfer in Doha

January 2, 2017 in Qatar ⋅ ⛅ 18 °C

Byte i Doha 07.00 2/1 mot Arlanda där vi landade ca 12. Sa hej då till Mamma och Anna, släppte Emelie i Järfälla och körde hem.
    En otroligt bra resa med massa spännande upplevelser - verkligen once in a life time!

Going Home

January 1, 2017 in South Africa ⋅ ⛅ 24 °C

​Sov ända till 8 (rekord på resan), packade ihop, åt frukost och checkade ut. Delade taxi till flygplatsen med Andrew (Walesare) och sen vid 13 SA Airlines till Johannesburg. Tittade runt lite och sen till en lounge. 20.35 Qatar Airways mot Doha. Fick kanske 1,5-2h sömn.

Zambezi Sunset Cruise

December 31, 2016 in Zimbabwe ⋅ ⛅ 29 °C

​Vilade lite och sen var det dags för Sunset Cruise på Zambezifloden, ovanför fallen nu. Mv Makumbi la ut från The Waterfront med oss utomhus på övre däck. Fri bar och mat ingick. Tuffade uppför floden i sakta takt och njöt av omgivningen, såg flera flodhästar också på riktigt nära håll. Tyvärr var det även ett högljutt partygäng med på båten, men det är klart att det ska vara lite fest när det är nyår. Träffade ett sydafrikanskt/skotskt par som vi hängde med senare under kvällen också. En härlig tur!Read more

White Water Rafting

December 31, 2016 in Zambia ⋅ ⛅ 28 °C

Upp vid 7 och sen vid 8 briefing för white Water rafting på Zambezi nedströms fallen. Fick flytvästar, hjälm och paddel och sen en bra genomgång av "King Henry". Fick Steve som skeppare på vår båt med totalt åtta passagerare, han visade sig vara riktigt bra.
    Lastbil till fallen på Zambiska sidan och sen 15 minuters vandring ner till Boiling Pot nedanför fallen där vi gick ombord på båtarna. Totalt gjorde vi rapids 1-10 men hoppade över 9 som var grade 6 (livsfarlig). Fem var grade 5 vilket visade sig innebära "håll i för glatta livet". En båt kapsejsade redan i första rapiden (Into the Wall), men vi klarade oss ganska bra. Ända till rapid 8, The Last Supper, där Steve sa att man kunde ta två vägar. Den högra, Kentucky Fried Chicken, skulle vara mesig och grade 3, medan mitten och vänster kallades The Muncher och var grade 5. Eftersom det gått bra hittills valde vi Muncher och satte fart. Efter 10 sekunder såg jag en stor vägg vatten och hann tänka "Undrar hur man ska komma förbi den där" innan vi var uppochner och i vattnet. Steve tog först hand om Mamma och sen resten. Vi tippade båten rätt och fortsatte sen. Rapid 9 gick vi förbi och efter 10 stannade vi och gick 20 minuter uppför ravinen.​ En av höjdpunkterna var att flyta bredvid båten mellan två rapids. Gemensam lunch och kollade på inspelad film sen. Spännande upplevelse! Mamma var supertuff och klarade av det jättebra!Read more

Border Crossing

December 30, 2016 in Zambia ⋅ ☀️ 27 °C

​Vi fyra tog oss över gränsen själva (hade redan visum), gick smidigt. Lång promenad i ingenmansland över bron till Zambia. Tog en taxi på andra sidan med en pratglad Zambian till Café Zambezi där vi anslöt till gruppen igen för en sista middag. Trevligt och gott. Hardy bjöd på en tallrik larver, inte riktigt lika gott...
    Efter det taxi (samma snubbe väntade på oss) till Waterfront där vi ska bo. Jättefina chalets, somnade snabbt efter en riktigt lång och händelserik dag.

Lion Encounter

December 30, 2016 in Zimbabwe ⋅ ⛅ 27 °C

​Efter fallen lämnade jag, Emelie, Mamma och Anna gruppen för att göra Lion Walk. Vi blev upplockade vid fallen och sen körda till farmen där ALERT/Lion Encounter hade lejonen. Först en briefing om programmet och hur de planerar att släppa ut djur i framtiden och sen till lejonen. Jättefina djur - vi och två andra fick vara med två lejon som hette Leia och Lola. Först fick vi sitta bredvid dem (fast vid bakre delen av dem) och sen gå en sväng med dem. Var otroligt häftigt men de hade mycket fokus på att ta bilder. Man hade en pinne för att distrahera dem om de började titta på en. Häftig upplevelse, klar once in a life time. Efteråt lite snacks och kollade video och sen körda till gränsen mot Zambia.Read more

Victoria Falls

December 30, 2016 in Zimbabwe ⋅ ☀️ 29 °C

​Efter frukost in i bussen och iväg norrut. 2,5 timmar senare kom vi till Victoria Falls och till själva fallen. Otroligt fina och det var väldigt mycket vatten för den här årstiden. Började i väster vid Devils Cataract och gick österut ända till Danger Point och utsikten över bron till Zambia. Vid den västra delen var det så mycket vatten att ångan bildade moln som ibland regnade på oss. Häftigt!Read more

Hwange Safari Lodge

December 29, 2016 in Zimbabwe ⋅ ⛅ 24 °C

​Middag på hotellet sen, grymt kaosartat med virriga servitörer. Jättestora och många dyngbaggar kröp/flög omkring, lite Indiana Jones-känsla.
    Dagen efter: ​Tog en morning game drive som också blev förvirrad. Drivern körde in i parken vilket vi inte beställt (20 extra dollar) men blev till sist en bra tur. Fina, stora vattenhål och ganska mycket djur. Såg krokodil, flodhästar mm. En leopard i ett träd otroligt långt borta och en gepard som låg still, också rätt långt borta.Read more

Hwange National Park

December 29, 2016 in Zimbabwe ⋅ ⛅ 24 °C

​Frukost och sen in i bussen, rullade vid 9. Snabbstopp i Bulawayo och sen vidare mot Hwange National Park.
    Väl framme checkade vi in på Hwange Safari Lodge, jättefina rum och inomhus, kändes rätt skönt! Zebror som betade vid vattenhålet nedanför hotellet.
    Tog en afternoon game drive men hittade väldigt dåligt med djur. Lite giraffer och iofs schakal som vi inte sett innan.Read more