Henrik Wänseth

Joined November 2016

Going Home

February 28 in Sweden

Vaknade på tisdagen, packade klart och gick sen på stan och åt glass. Checkade ut och blev upphämtade av Vings buss efter lunch. Lek på flygplatsen och sen 17:40 flyg (Thomas Cook) till Arlanda. Lång resa som gick ganska bra, folk sov lite olika mycket.
    Landade kring 12 på onsdagen och möttes av riktig vinter. -11 grader och snökaos på E4. Totalstopp i trafiken och avrådan att ge sig ut. Grävde fram bilen och kollade väder och rutter och bestämde oss för att köra över Västerås/Katrineholm. Det gick kanon och vi såg inte en snöflinga på vägen, hemma ca 17:30.
    En riktig kanonresa och ett familjeäventyr!

Karen's

February 27 in Mexico

Efter lite dusch gick vi ut för att hitta en middagsrestaurang. Efter lite velande fastnade vi för Karen’s, vilket visade sig bli en hit. De hade ett band som spelade och dessutom en mexikan (med mustasch och allt) som underhöll Ella och Pauline med ballongdjur, bus, trolleri mm. När vi kom var han utklädd till ridande mexikan, med häst och allt. Pauline dansade flera gånger både med honom och andra och fick massa nya vänner. Jättekul! Bandet hälsade till Pauline flera gånger. Sista middagen blev en riktig dundersuccé!
    När vi kommit hem packade jag och Emelie medan barnen somnade. Vemodigt att börja ge oss hem.

Lazy Day

February 26 in Mexico

Efter fyra ganska fullspäckade dagar tänkte vi ta det lite lugnare. Sov längre idag. Efter frukost gick vi ner på stranden. Ganska mycket tång men vi hittade ett fint ställe där vi badade, lekte i vattnet mm.
    Åt lätt lunch och chillade på stället nedanför hotellet, sen ut på stan. Shoppade lite - b.l.a. två flaskor riktigt fin tequila - Adoctivo Extra Añejo och Crystalino. Kollade runt mer på gågatan (Avenida 5), pausade på lummig innergård, sen hittade vi och prutade på jättestora mexi-hattar (sombreros). Perfekt för taco-kvällar!
    Därefter ett kort bad i solnedgången, väldigt fint.

Gran Cenote

February 25 in Mexico

Vi körde till Gran Cenote, utan att egentligen veta vad det var. Trots att det var dyrt visade det sig vara otroligt bra.
    Cenoten var halv-öppen med en stor plattform i mitten som man badade ifrån. Vi hyrde snorkelutrustning och det blev en riktig hit! Både Ella och Pauline tyckte att det var jättekul att kunna se under vatten och flera ”ooooh” och ”aaaaah” blev till ”WAAAAAH!” när vi såg sköldpaddor. Det var en hel drös som bodde där och simmade omkring, helt orädda.
    Grottorna åt båda håll var väldigt fina och beboddes av fladdermöss, också populärt.
    Jag dök ner under en vägg, ner i en grotta, och möttes av en fantastisk syn. Det som såg ut som en liten spricka öppnades upp till ett stort undervattniskt rum, med en avgrund som hämtat ur ”The Abyss”.
    Efteråt. körde vi tillbaka till Playa del Carmen och lämnade igen bilen. Åt middag och sen glass innan läggning.

Cobá Ruins

February 25 in Mexico

Ruinerna i Cobá ligger ganska utspridda och i relativt tät djungel. Många tar cykeltaxi men vi gick de två kilometrarna till Nohoc Mul, en jättestor halv-pyramid som med sina 42 m är Yucatanhalvöns näst högsta mayaruin.
    Vägen dit gick genom tät djungel och ruinerna på vägen, bl.a. La Iglesia och Juego de Pelota, var väldigt häftiga där de låg omgivna och delvis övervuxna av djungel.
    Nohoc Mul var imponerande där den reste sig som ett torn i djungeln. Utsikten var superfin och man kunde se andra ruiner och sjöarna vid stan.
    På vägen tillbaka tog vi cykeltaxi, shoppade och åt lunch innan vi rullade vidare.

Hotel Sac-Be in Cobá

February 24 in Mexico

Körde efter badet upp till Cobá där vi skulle övernatta. Vi körde lite fel eftersom kartan visade att hotellet skulle ligga borta vid ruinerna men vi hittade snart dit. Väldigt lokalt och grymt billigt jämfört med andra ställen vi sett. Checkade in och åt middag och ramlade återigen utmattade i sängen.
    På morgonen åt vi frukost och gav oss iväg mot ruinerna.

Cenote Altun-Ha (Carwash)

February 24 in Mexico

Efter lunch i Tulum åkte vi till Gran Cenote, men den var på väg att stänga. Körde då till Cenote Altun-Ha, en öppen cenote (d.v.s. lite som en sjö). Den kallas Carwash Cenote eftersom taxichaufförerna brukade tvätta sina bilar där (länge sen förstås). Cenoten sitter ihop med massa underjordiska grottor, och det var ett gäng dykare där.
    Där badade och lekte vi ett tag. En bit bort i vassen låg en (liten) krokodil vi simmade bort och tittade på.Read more

Tulum

February 24 in Mexico

Efter frukost gick vi till en närbelägen hyrbilsfirma (Alamo) och hämtade ut vår bokade bil (ganska fin VW Jetta). Sen körde vi till Tulum, parkerade och gick sista sträckan.
    Ruinerna var jättefina, med Vindgudens Tempel som hängde över vattnet. Väldigt varmt, men alla kämpade på.
    Efter att ha tittat på ruinerna gick vi ner på stranden och badade - stora vågor att leka i. Grym utsikt med ruinerna uppe på klippan.
    När vi var på väg ut mötte vi Lucy, en hona av arten coati, som blev räddad när den var liten av en snäll man. Hon har nu fått tre ungar och de var verkligen inte folkskygga.
    Ödle-räkningen löpte amok bland ruinerna och vi kom upp i över 150.

Ek Balam

February 23 in Mexico

Vidare i bussen och till Ek Balam, ett Maya-område som öppnade för allmänheten bara för några år sen.
    Först fick vi träffa några traditionella pelota-spelare, näst bäst i landet! Vi tog några bilder med dem och de kallade Ella och Pauline för prinsessor.
    Sen till tempelområdet. Här fick man klättra på templen och när vi kom upp på det första möttes vi av en fantastisk vy över området. Högst reste sig det mäktiga Akropolis. 160 m långt och 32 m högt. Givetvis klättrade vi upp där också och beundrade utsikten. Ödle-räkningen uppe i 75!
    Sen iväg med bussen tillbaka till Playa del Carmen och åt på gågatan på hörnet ovanför hotellet. Det var två (fyra) trötta äventyrare som rasade i säng sen vid 21-tiden.

Cenote Hubiku

February 23 in Mexico

Efter ca 45 minuter i buss kom vi till Cenote Hubiku, där vi började med lunch. Buffé i en stor sal med dansande mexikaner.
    Sen gick vi ner i cenoten och tittade. Jättefint med ljus och vatten som kom ner från hålet. En cenote är en grotta som bildas på samma sätt som de underjordiska floderna. Om grottan är intakt kallas det en stängd cenote, är det ett litet hål (som på Hubiku) är det en halvöppen, och en öppen är det om taket är helt borta. På ren svenska är de olika former av slukhål.
    Efter cenoten gjorde vi ett kort besök på tequilamuseet och fick provsmaka tequila smaksatt med kokos och jordnötssmör. Skumt!

Never miss updates of Henrik Wänseth with our app: