7 aug., 2e dag in de G. van Biscaje

August 7, 2020 ⋅ ☀️ 22 °C

s' Nachts om 02.00 uur -bij de wisseling van de wacht- horen we een luid gesnuif, alsof er een stop uit een luchtbed getrokken wordt.
    In het donker zien we een grote zwarte rug vlak naast de boot. Duikt en komt weer boven, haalt diep adem en verdwijnt in de diepte. Het is waarschijnlijk een Pilot-Wale, kleine walvis van 5 - 8 meter lang.
    In mijn wacht zwemt een dolfijn een tijdje met de boot mee om even later weer te verdwijnen.
    De nacht breng ik door met mijn luisterboeken van storytel, het opletten en uitkijken over zee.
    In de heldere nacht is de sterrenhemel fantastisch, je ziet de wolkachtige band van de melkweg.
    Diep in de nacht verschijnt er een knipperlicht aan de horizon, recht voor de boeg.
    Na enige tijd kan ik met de verrekijker de contouren van een groot schip waarnemen, vissersschip, kabellegger?
    Voor de zekerheid ga ik er met een wijde boog om het gevaar heen.

In de loop van de dag neemt wind steeds verder toe en draai naar het noorden.
    Nog 80 mijl te gaan, de windmeter wijst 25 - 27 knopen aan. (= winkracht 6 -7)
    De golven en deining nemen fors toe, af en toe slaat het buiswater over het schip , de luiken moeten dicht.
    We zeilen nu met twee reven in het grootzeil.
    De Janne (naam van het schip) doet het fantastisch met 8 knopen naderen we Spanje.
    We zien op de rand van het diepe water tonijnvissers, een grote groep dolfijnen kruist onze koers. Ze hebben andere plannen en verdwijnen in de verte.
    Om 20.30 uur varen we de haven van Gijon binnen een oase van rust na de wilde rit.
    Eten maken en slapen.........