Rondje Azoren

August - September 2020
Zeilreis van 6 weken op de grote Janne met schipper Sam. Read more

Eerste dag.

August 2, 2020 in France ⋅ ⛅ 18 °C

Vandaag echt begonnen aan de zeilreis van 6 weken.
    Het schip "Janne" kun je ook met een SCHIP TRACKER vinden b.v. via deze link:https://www.marinetraffic.com/nl/ais/details/sh…

De route:
    Ik ben met de zeilboot het eerste stuk meegevaren van Scheveningen tot Duinkerke. Daarna is Sam (de schipper, eigenaar van grote Janne) alleen doorgevaren naar Brest waar hij twee vrienden aan boord kreeg. Daarmee via veel mooie haventjes en ankerplaats naar Vannes gevaren waar ik opstapte en de twee vrienden van Sam afstapte. De route gaat nu van Vannes via diverse Franse eilandjes naar Spanje.
    In Spanje gaan we langs de kust richting zuiden tot de plaats Viggo. +/-10 augustus.
    Vandaar steken we in 5 dagen over naar de Azoren waar we 14 dagen de eilanden gaan verkennen. Dan volgt de lang oversteek naar Engeland (10 dagen) waar ik in Falmouth afstap en met trein en vliegtuig huiswaarts keer Sam vaart met andere opstappers via de Scilly eilanden langzaam terug naar Amsterdam.
    Mijn route op het kaartje; een deel van de route 1 , daarna 3, 4a en 4b.

De zeilboot:
    De zeilboot is een 44 foot (14m) Aluminium koopmans, kottertuig, gemaakt voor de oceaan.
    De schipper is Sam van Haaster.
    Met dit schip heeft veel zeilervaring in Noorwegen , met zijn vroegere zeilboot (een veel kleiner waarschip) heeft hij veel bij Engeland gezeild.
    De boot en de schipper ,Sam en grote Janne, zijn zeewaardig.

Eiland Hoedic

August 3, 2020 in France ⋅ ⛅ 18 °C

- - Afscheid en Begin - -

Gisteravond een afscheids etentje met Sam, Rene', Margreet en Marjolein en ik.
     - zie foto : bemanningswissel -

Vandaag, zondag 2 Augustus, is de dag van het vertrek en voor mij het begin van de reis
    aangebroken, wat zullen de komende 6 weken brengen !?
    Margreet gaat met de TGV terug naar Zwaagdijk-oost, afscheid nemen valt zwaar, we
    zijn nog nooit zolang gescheiden geweest!

Dan boodschappen doen, met vier tassen aan de fiets lopen we voorzichtig terug naar
    de boot. Om 16.00 uur is het tij gunstig en verlaten de haven van Vannes en richting
    open zee.
    Eerst moeten we de Golf van Morbihan door, een mooie grote baai met rotseilandjes,
    dennebomen, villaˋs en veel toeristen, nu bijna alleen uit eigen land i.v.m. de corona
    pandemie.
    In de smalle doorgang naar de open zee stroomt het hard, er is hier een tij-verschil van
    vijf meter.
    Voor we het weten zijn we op zee en kan er gezeild worden, het is nu nog maar
    20 zeemijl naar onze bestemming: het eiland Hoedic.
    Als het anker valt is het al donker.

De volgende morgen verkennen we het eiland.
    Omdat het wat verder uit de kust ligt is het toerisme beperkt, veel autentieke kleine
    vissershuisjes, mooie baaien en witte stranden.

Van Hoedic naar Ile D'Yeu, 60 mijl

August 3, 2020 in France ⋅ ☀️ 19 °C

Dit wordt een langer stuk varen, ongeveer 45 mijl. We verlaten het eiland Hoedic en varen koers 160° richting het eiland Ile d'Yeu. s'middags vertrokken om ~15.00 uur aankomst in de loop van de ochtend. Nu mooi zeilweer 12 knopen wind, op de spinaker 4.5 kn. Kan wel eens wat langer duren als de wind verder afneemt.
    Datgebeurd niet een uur later nam de wind flink toe, gereefd grootzeil en ruim 8 knopen snelheid.

Op weg naar L'lle-d'Yeu

August 3, 2020 in France ⋅ ⛅ 19 °C

V

4 en 5 augustus op I'll d'Yeu

August 4, 2020 in France ⋅ ☀️ 18 °C

Gisteravond in donker in de haven Port-Joinville van het eiland I'le d'Yeu aangekomen. Alles vol daarom maar tijdelijk aan de tank-steiger vastgelegd.
    Later toch maar op aanwijzing van de locals verplaatst naar een hoge kademuur. Verval is hier 4 meter!
    Maar ook daar werden we de volgende dag weggestuurd omdat er een groot schip zou gaan aanleggen.
    Wel een deel van de boodschappen kunnen doen. Stond een rij van 40 mensen - met mondkapje - voor de bakker te wachten.

We zijn nu maar buiten de haven voor anker gegaan. Brengen de dag door met klusjes aan de boot.
    En we proberen een planning te maken voor de 3 daagse oversteek naar Spanje , puzzelen met weervoorspellingen.

Woensdag 5 augustus
    Vandaag bootklussen gedaan;
    - coaxkabels voor de SSB-ontvanger getrokken en aangesloten, werk 😁
    - coaxkabels voor de Navtex getrokken en aangesloten, werkt ook.
    (zie foto)
    SSB = Single Site Band is een radio form waarbij de stations op grote afstand te ontvangen zijn.
    Aan boord is alleen een ontvanger maar als je een zendvergunning hebt kun je ook honderden km ver zenden.

Navtex = een soort marine sms dienst vooral gebruikt voor weerberichten en waarschuwingen.

Tegen de avond wagen we de sprong naar de overkant, het doel is de Spaanse havenstad Gijon.
    Op de 6e, 7e en 8e foto ( schermafdruk ) zie je de route die we gaan volgen 260 zeemijl = 480 km en info over de aanloop van de haven.
    We hopen vrijdag ochtend aan te komen, tot die tijd even geen verbinding.

6 aug. , 1e dag oversteek naar Spanje.

August 6, 2020 ⋅ ☀️ 21 °C

Woensdag 5 augustus in de middag vertrokken vanaf het Franse eiland Ill d'Yeu richting de Spaanse stad Gijon.
    480 km over de Golf van Biscaje.
    We starten met een rustig voordewinds briesje en kunnen op de spinaker naar het zuiden.
    We zeilen de boot met z'n tweeën en moeten de wachten verdelen.
    - Sam , de schipper, van 20 tot 23 uur
    - Frans 23 tot 02 uur
    - Sam 02 tot 05 uur
    - Frans 05 tot 08 uur.
    Overdag zijn we al naargelang uitkomt allert.
    Op wacht betekend dat je het weer, het schip, stand van de zeilen, koers etc in de gaten houdt. Ook opletten op andere scheepvaart.
    Je hoeft niet zelf te sturen, we hebben een extra elektronisch bemanningslid die koers houdt .(=stuurautomaat, een Tesla is er niets bij!)
    Tegen donker verwisselen we de spinaker uit voorzorg voor de kluiver (=groot voorzeil) omdat dat makkelijker alleen te reven is.
    De nacht verloopt heel rustig, de wind blijft constant uit het NO kracht 4 blazen.
    De waterdiepte neemt aanvankelijk langzaam toe van 30 naar 150 meter om dan in korte tijd naar +4000 meter te schieten.
    Er ontstaat een lange oceaan deining met daarop de gewone golven.
    De lucht is blauw, de oceaan leeg, het leven aan boord past zich aan.

7 aug., 2e dag in de G. van Biscaje

August 7, 2020 ⋅ ☀️ 22 °C

s' Nachts om 02.00 uur -bij de wisseling van de wacht- horen we een luid gesnuif, alsof er een stop uit een luchtbed getrokken wordt.
    In het donker zien we een grote zwarte rug vlak naast de boot. Duikt en komt weer boven, haalt diep adem en verdwijnt in de diepte. Het is waarschijnlijk een Pilot-Wale, kleine walvis van 5 - 8 meter lang.
    In mijn wacht zwemt een dolfijn een tijdje met de boot mee om even later weer te verdwijnen.
    De nacht breng ik door met mijn luisterboeken van storytel, het opletten en uitkijken over zee.
    In de heldere nacht is de sterrenhemel fantastisch, je ziet de wolkachtige band van de melkweg.
    Diep in de nacht verschijnt er een knipperlicht aan de horizon, recht voor de boeg.
    Na enige tijd kan ik met de verrekijker de contouren van een groot schip waarnemen, vissersschip, kabellegger?
    Voor de zekerheid ga ik er met een wijde boog om het gevaar heen.

In de loop van de dag neemt wind steeds verder toe en draai naar het noorden.
    Nog 80 mijl te gaan, de windmeter wijst 25 - 27 knopen aan. (= winkracht 6 -7)
    De golven en deining nemen fors toe, af en toe slaat het buiswater over het schip , de luiken moeten dicht.
    We zeilen nu met twee reven in het grootzeil.
    De Janne (naam van het schip) doet het fantastisch met 8 knopen naderen we Spanje.
    We zien op de rand van het diepe water tonijnvissers, een grote groep dolfijnen kruist onze koers. Ze hebben andere plannen en verdwijnen in de verte.
    Om 20.30 uur varen we de haven van Gijon binnen een oase van rust na de wilde rit.
    Eten maken en slapen.........

Van Gijon naar San Esteban

August 8, 2020 in Spain ⋅ ☀️ 23 °C

We vertrekken tegen de middag nadat we eerst onze voorraden hebben aangevuld: boodschappen en 300 l water.
    Op zeil varen we de zee op waarna we naar het westen afbuigen. De wind komt uit het noorden, kracht 3. De kustlijn is ruig, brokken rots ter grote van een voetbalveld zijn afgebroken van het vasteland en liggen scheef gezakt in de zee.
    Dan weer lange stranden tussen de uitlopers van de bergen. De wind wordt steeds zwakker en om op tijd aan te komen gaan de zeilen neer en starten we de motor.
    Ons doel is de rivier 'de Nalon' (zie kaartje).
    We kunnen alleen over de zandbanken met hoogtij, gelukkig is dat zo en kunnen we de rivier op varen. Na wat zoeken meren we af aan de kade van de westelijke oever. Omdat het verval hier 3 meter is moeten we zeker weten dat er bij laagwater ook nog voldoende water onder de kiel is. Met hulp van aardige Spanjaarden, die ons verzekeren dat de boot met een diepgang van 2 meter geen gevaar loopt meren we aan.
    De volgende dag gaat Sam een deel van het gangboord schilderen. Eigenlijk hebben we nog verfrollertjes en een staalborstel nodig.
    Het is zondag maar ik waag toch een poging die te bemachtigen. Onbegonnen werk, niemand spreekt Engels, via vertaalprogramma op mijn mobiel, handen en voeten probeer ik duidelijk te maken wat ik wil. Onverrichter zaken keer ik met twee ijsjes bootwaarts .
    Het stadje heeft lang geleden zijn hoogtepunt gekend als kolen overslag. In de buurt waren kolenmijnen en een rivier was ideaal voor het transport. Nu is San Esteban een liefelijk haven stadje met veel historie. De eerste avond kook ik aan boord, dorade met aardappeltjes. De tweede avond gaan we uit eten in het café.
    Tot zover......

~~ Over zeiljacht "De grote Jannne" ~~

August 11, 2020 in Spain ⋅ ☁️ 20 °C

We varen van de rivier Nadia naar Ortigueira, ongeveer 50 mijl naar de NW hoek van Spanje.
    Bij jullie is het heet maar hier bewolkt, druilerig en soms te weinig wind.
    Een deel op de motor, de deining en de golven maken het leven aan boort lastig.
    Omdat er verder niet veel gebeurd zal ik wat vertellen over het schip en de schipper.

De Grote Janne.
    Er bestaat ook een "kleine Janne" deze Janneke is de 'oude boot' van schipper Sam, een Waarschip 860.

De GROTE JANNE:
    Lengte : 44 foot = 13,5 meter
    Breedte: 4,0 m
    Diepgang: 2,0 m
    Waterverplaatsing: 13,5 T

Het is een aluminium kottergetuigd zeiljacht met pilothouse.
    Gebouwd in 1992, te water in 1994.
    Dick Koopmans junior heeft de boot ontworpen, one off, voor een Zeeuws echtpaar die ermee naar Australië , Nieuw-Zeeland en Amerika zijn gezeild.

Sam heeft het schip een aantal jaar geleden gekocht nadat hij vond dat het tijd was iets anders te gaan doen.
    Zijn oude stenen huis werd ingeruild voor een zeilboot die nu ook zijn woning is.
    Vorig jaar heeft hij veel in Noorwegen gezeild, dit jaar een rondje Azoren en voor volgend jaar staat een reis naar de Oostkust van Groenland in de agenda...nog liefhebbers...?

22.00 uur, update
    We liggen voor anker in de rivier, het regent morgen ook. - zie de twee kaartjes-
    Voor dit gebied zijn voor morgen waarschuwingen afgegeven.
    Deert ons niet, we liggen prima, maar moeten wachten op mooier weer voor we verder kunnen naar: Costa da Morte... 😬.. 😬...

Morgen komt :
    Juan Bautista F Ubeda Iranzo, ja ja.. dat is nog eens een naam!
    Hij is de tweede opstapper, zijn dan met z'n drieën. We kennen hem niet, alleen van mail, hoop dat hij een beetje Engels spreekt...

~ van Ortigueira naar Cedeira ~

August 13, 2020 in Spain ⋅ ⛅ 19 °C

Woensdag avond 20.00 uur komt 'Juan Bautista Ubeda Irenzo ' op het busstation aan, we halen hem op.
    64 , twee jaar met pensioen, gaf les aan de universiteit, biochemie, expert in wijngisten.
    Een open persoon spreekt redelijk Engels heeft wel theoretische zeevaart kennis maar weinig praktische ervaring.
    We gaan uit eten met z'n drieën, twee gerechten; Pulpo (octopus) en Tonijnschotel, effe wennen, de wijn maakt de Pulpo steeds smakelijker.

De volgende ochtend vertrekken we om 11.30 uur, anderhalf uur voor hoog water.
    Het hoge water hebben we hard nodig , willen we zonder vastlopen in de smalle vaargeul op de open zee komen.
    Op één plaats hebben we nog maar 30cm onder de kiel, zweten!
    Als we de baai uit zijn moeten we de meest noordelijke punt van Spanje ronden: CABO ORTEGAL
    Er liggen een paar rotseilanden voor de kaap, Sam besluit er tussendoor te varen!
    Het is spectaculair, ondiepte, rotspunt, vogels en ook nog een flinke vis aan de hengel, alles tegelijk.....
    De vis wordt binnengehaald, een forse makreel-achtige vis.
    Op het achterdek onthaakt, glipt de masselaar door het loosgat zijn vrijheid tegemoet. Vette pech voor ons.
    Enige tijd later weer beet..... .helaas nu een domme meeuw die het lokaas niet heeft kunnen weerstaan.
    De meeuw hebben we, bijna ongeschonden, kunnen bevrijden.
    Ook hij ging weer terug in zijn element zij het met een ietwat gedeukt ego.

Halverwege liet de wind het steeds meer afweten, Sam besloot een man-overboord-oefening te houden.
    Na wat theorie bond hij een stootwil aan een emmer, die moest dienen als slachtoffer, en kieperde beide overboord.
    "MAN OVERBOORD!!"
    Als eerste was ik aan de beurt, motor aan, reddingsboei met joon overboord, schip in de wind draaien, op GPS de MOB knop indrukken om de positie vast te leggen.
    Dan schip keren, voorbij het slachtoffer varen en dan voorzichtig achteruit benaderen, zemtrap naar beneden.
    Het valt niet mee, zelfs in deze rustige omstandigheden blijft het lastig.
    Wij beiden oefenen onder streng toezicht van Sam, het gaat steeds beter.

Ons doel voor de dag was La Coruna maar door al het 'gespeel' zou dat te laat worden en besluiten we naar Cedeira te gaan, een hele mooie baai.
    Na de aankomst borrel gaat Juan aan de slag, paella wordt het.
    Na een voortreffelijk maal gaan we het stadje in voor een ijsje en koffie.

Tot zover de avonturen van deze dag, morgen een nieuwe horizon om te verkennen. . .