Chiese

August 1, 2023 in Italy ⋅ ☁️ 26 °C

Basilica - Cattedrale -Chiesa

Het is nogal ingewikkeld, want wanneer krijgt een kerk een bepaalde titel. Ik heb even wat onderzoek gedaan en het komt eigenlijk neer op het volgende:

Een basiliek is in de Rooms-Katholieke Kerk een kerkgebouw met een bijzondere status. Alleen de paus bepaalt welke kerken basiliek mogen heten.
    De Sint - Franciscusbasiliek (Basilica di San Francesco d'Assisi) draagt de titel 'pauselijke basiliek'. Deze is te zien op de foto.

Een kerk moet aan bepaalde voorwaarden voldoen om de titel basiliek te krijgen: Ze moet oud zijn, bijzonder mooi zijn, als bedevaartplaats gelden, grote devotie voor een of meerdere heiligen kennen.

Nu heb je in Assisi ook een kathedraal. Een kathedraal is echter een zetelkerk van een bisschop. Niet alle basilieken zijn kathedralen en niet alle kathedralen zijn basilieken.

In de bijlage heb ik wat foto’s geschoten van kerken, basilieken of Kathedralen uit de stad Assisi en de plaats Città di Castello.

Het pronkstuk is toch de foto waarmee ik begin: Basilica di San Francesco d'Assisi. Prachtig. Ook zeker de weg die je bewandelt om er te komen.