Lhasa

October 29, 2015 in China ⋅ ⛅ 30 °C

De trein komt bijna geheel tot leven als de zon op het punt staat om op te komen. Het is dan 07:45 uur en we rijden dan op een hoogte van 4891 meter. We hebben dan net het hoogste stuk van de spoorlijn gehad. Dat ligt op een verbijsterende 5072 meter. Het is dan ook de hoogste spoorlijn ter wereld. Inmiddels is het geluid van sissend gas hoorbaar in de trein; extra zuurstof! Het zuurstofgehalte in de trein wordt verhoogd van 20% naar 22% om de gevolgen van hoogteziekte te beperken. Bij ons valt het - gelukkig - nog steeds enorm mee. Het uitzicht is spectaculair te noemen: prachtige zonsopkomst over besneeuwde bergtoppen. Na 41 uur in de trein komen we aan in Lhasa. Lhasa is ook een van de hoogste steden ter wereld en tikt de 3650 meter aan. Vanaf nu is het een weekje chill reizen, alles is - verplicht - georganiseerd. We worden dus ook keurig van de trein opgehaald en naar het hotel - nice! - gebracht. Nadat we ons even lekker opgefrist hebben, zetten we koers richting de oude stadskern. Na 10 minuten staan we in een compleet andere wereld vol Boedistische pelgrims die rondjes lopen rond de Jokhang tempel door straten vol vlaggetjes. Bijzonder. We eten vroeg en taaien af naar ons hotel. Good night Tibet!Read more