Hiking: Vulcan Villarrica & Los Lagos

January 11, 2016 in Chile ⋅ ☀️ 18 °C

In plaats van in het meer toeristische Pucon te verblijven besloten wij een stukje van het 'Lake district' in Chili te verkennen vanuit Villarrica. Achteraf bleek dit een erg goede keus!

Na een redelijk comfortabele nachtbus vanuit Santiago, waar ook daadwerkelijk nog een aantal uren slaap gepakt is, kwamen we aan bij onze B&B in Villarrica. We stonden erg vroeg op de stoep en alleen opa was thuis. Dus kwamen we niet erg ver in het Spaans maar versterking, zijn zoon, was onderweg. We vinden het nu al jammer dat we geen Spaans spreken, want een gesprekje met opa dezer dagen was super leuk geweest en hij was ook oprecht geïnteresseerd in die Hollanders. En wat is dat spel nu toch wat ze spelen? Nou opa, dat is nu Rummikub!

We kwamen naar dit dorpje toe met de intentie om de 'Los Lagos' hike en de 'Vulcan Villarrica' climb te doen. De eerste hike was een zes uur durende tocht in het Huerquehe nationaal park en met name mooi vanwege de heldere en kleurrijke kratermeren. Het was een mooie tocht en een goede voorbereiding op de grand final hier, de beklimming van een 2847m hoge actieve vulkaan die afgelopen maart voor het laatst is uitgebarsten. Daarna is de vulkaan 9 maanden dicht geweest voor beklimmingen, dus onze timing was perfect. Wat heet, een strakblauwe hemel op de dag des oordeels (de dag er voor waren blijkbaar alle beklimmingen nog gecancelled vanwege regen en sneeuwbuien). En wat een feest om hier naar boven te klimmen. Het eerste uurtje geskipped met een gammele, maar dure stoeltjeslift om onze beentjes te sparen voor de vier uur durende klim. We hadden een goede organisatie gekozen en werden volledig uitgerust met alle benodigdheden inclusief iceaxe, crampons (ijzers met spikes voor onder de schoenen) en een gasmasker (mocht de vulkaan iets te actief worden). Bovenaan de krater gekomen hoor je de vulkaan echt bulderen en spat er soms lava omhoog uit het lavameer in de krater. Helaas kun je het meer niet zien. Je moet dan boven de krater hangen en de gids vond het voorstel van Mike om even zijn voeten beet te pakken zodat hij een kijkje kon nemen in de krater geen goed idee. Maar wat een gaaf gevoel om op de top van een actieve vulkaan te staan met een adembenemende 360 view met nog meer vulkanen en meren. In de verte zagen we aswolken van een andere vulkaan die nummer 1 op de hitlist stond om uit te barsten en dat kon letterlijk ieder moment gaan gebeuren.

Na de tocht naar boven is het meestal ellende bij zo'n hike. Views gehad en dan nog helemaal naar beneden om naar huis te gaan. Niet bij deze vet coole hike! Op de slee naar beneden, en hoe gaaf is dat om in een spoor in de sneeuw een vulkaan af te sjezen. Het is ook niet zonder gevaren, maar we hadden echt superguides die safety hoog in het vaandel hadden staan en nog goede humor hadden ook (zelfs in het Engels dit keer). We hebben daar wat tourgroepen zien stuntelen en valpartijen zien maken, slechte guides en equipment lijkt bij sommige organisaties het devies. Maar voor ons weer een wervelende ervaring er bij!