• Cruiz'in Europe
  • Søren Hornbæk
  • Cruiz'in Europe
  • Søren Hornbæk

Cruiz' in Europe

Vores drømmerejse!
6 måneder gennem Europa, uden nogle mål, men med en masse drømme om at opleve frihed og ikke mindst møde en masse mennesker og deres kultur. Vi plejer at sige: "vi starter i Esbjerg og så kører vi sydpå". 😊
Læs mere
  • Postojnska Jama 2.del

    1. august 2024, Slovenien ⋅ ☀️ 30 °C

    Der går en flod langt under stien, selvom man slet ikke kan høre den. Fra loftet hænger der små tynde stalaktitter som kaldes for spaghetti. En spaghetti vokser 1 mm pr 100 år hvorimod en alm stalaktit og stalagkit vokser 1 cm pr 100 år.Læs mere

  • Postojnska Jama 3.del

    1. august 2024, Slovenien ⋅ 🌩️ 30 °C

    Temperaturen er altid ca 20 grader, sommer og vinter. Der er ca 200 dyrearter i grotten, dog kun insekter og firben. Firbenene kan blive op til 100 år gamle og kan faste i op til 10 år. 😳
    Der er to store sale. Den ene er 40 meter høj og kan rumme ca 100 publikum til en koncert. Den anden er en del af togturen hvor der er pyntet op med kæmpe lysekroner. Det er så vildt! Alle steder på turen rundt er der enten vanvittigt højt til loftet eller også er der så lavt at man kun lige kan køre eller gå under. Det er en kæmpe oplevelse. 🥰Læs mere

  • Groppensteinschlucht 1.del

    1. august 2024, Østrig ⋅ 🌫 21 °C

    Vi har overnattet i Ferlach i Østrig på Gasthof sur Post. Et super hyggeligt sted, med lækker morgenbuffet.
    Planen var jo ellers at finde en campingplads ved Ljubljana i Slovenien. Men pladsen havde kun 3 ledige pladser og de var oversvømmet af al den regn der kom. 😳 Og det regnede stadig. Så vi tog en beslutning om at køre til Østrig og finde et Gasthof for en enkelt nat. I morges gik turen videre mod Alperne. Jeg glæder mig helt vildt til at se bjergene. Men inden vi kommer så langt har jeg googlet et sted vi lige skal besøge først. Det hedder Groppensteinschlucht og er en gåtur på ca 1 1/2 time. Der er smuk natur og flere vandfald. Det højeste vandfald har et fald på 30 meter.Læs mere

  • Groppensteinschlucht 2. del

    2. august 2024, Østrig ⋅ ☁️ 25 °C

    Stierne er ikke for gangbesværede. Men med gode ben og skønne indtryk går turen perfekt. Nogle steder kan vi træde helt ud i floden, på de store sten. Der er bænke flere steder langs gangbroen, dejligt at kigge bagud og opleve de store bjerge som vi ellers havde ryggen til. Når man kigger fremad og ser hvordan gangbroen ser ud fra siden, så ved jeg ikke helt hvad der for os til at fortsætte 🥴. På afstand ser det meget usikkert, skævt og lidt tilfældigt ud. Men når man går på gangbroen føltes det meget sikkert og hyggeligt. Vi nød turen og spiste madpakke, da vi kom tilbage til bilen.Læs mere

  • Turen mod Alperne

    2. august 2024, Østrig ⋅ ☁️ 25 °C

    Så går turen videre mod Alperne. Køreturen gennem dalene er helt utroligt smukke. Vi kan dufte køerne og det nyslåede græs. Alt er grønt og frodigt. Husene er smukke og pyntet med blomster på altanerne. Helt fantastisk køretur.Læs mere

  • Großglockner 1.del

    2. august 2024, Østrig ⋅ ☁️ 20 °C

    Vi har udset os turen over Glocknerkamm, hvor Großglockner tårner sig op med sine imponerende 3798 meter over havet. Det er den bjergtop med mest sne på, der ses lidt i baggrunden. Vi kommer ikke op på Großglockner men nyder turen forbi. Desværre er vejret ikke så godt og regnbygerne kommer buldrende ind over os, og i næste øjeblik er det solskin igen. De hvide skyer lukker fuldstændig for udsynet og gør det vanskeligt at køre. Det er også lidt ærgerligt ikke at kunne se bjergene, så vi holder stille imens. Fordelen ved at det har regnet og regner ind imellem er at vandfaldene er meget tydelige selv på lang afstand. Desværre er fotos jo ikke gode nok til at gengive de mindre detaljer.Læs mere

  • Großglockner 2.del

    2. august 2024, Østrig ⋅ ☁️ 12 °C

    Vi kører gennem Hochtor i 10 graders varme og 2504 meter over havets overflade. Det er en tunnel vi kører gennem, på den anden side er sigtbarheden lig nul og det regner ret kraftigt. Så der holder vi ind. Der er en stor klat sne ved siden af vejen, som vi selvfølgelig lige skulle ud at gå på med vores bare tæer i sandaler 🥴Læs mere

  • Edelweißspitze

    2. august 2024, Østrig ⋅ ☁️ 12 °C

    Næste top som vi kører op på hedder Edelweißspitze og er 2571 meter over havets overflade. Her er den smukkeste udsigt over bjergene, fra den cirkelrunde p-plads. Det er så smukt når solen finder gennem skyerne. ☺️ Turen derop går ad en ret smal brostensbelagt, meget snoet vej. På vejen ned af Alperne, hører vi nogle skrig fra dyr. Vi ved at murmeldyr skriger og ganske rigtigt for vi øje på et murmeldyr som sidder på en lille græstue og holder udkig og skriger. Der er for langt til at vi kan få det med på billeder, men med kikkert fik vi set dyret ret tydeligt.
    Fantastisk oplevelse.
    Læs mere

  • Køretur fra Zell am See til Mittenwall

    3. august 2024, Østrig ⋅ ☁️ 18 °C

    I går stod vi op på Gasthof Schweizerhaus lige uden for Zell am See. Hyggeligt Gasthof med en dejlig morgenmad. Herfra går turen mod Samnaun. Dagen starter med masser af regn og minimal udsigt. Men efter et par timer klarer vejret op og vi kan igen nyde udsigten. Vi gør et hurtigt hold ved Kimmler wasserfall, det er virkelig stort pga af al regn der er kommet. Vi møder mange små vandfald langs vejene. Vi kommer forbi Walchensee med det smukke turkise vand. Der er virkelig smukt. Men en turistattraktion, selv på vejkanterne skal man betale parkeringsafgift. 🥴
    Ruten vi kører snoer sig fra Østrig til Tyskland og retur til Østrig, den kaldes for Tysklands Alpenstrasse.
    Vi kører gennem Wallgau hvor alle huse har smukke malerier. Ja og alle steder er baggrunden jo helt fantastisk. ⛰️🏔️
    Ved Mittenwall holder vi middagspause med panoramaudsigt fra bilen.
    Læs mere

  • Samnaun

    3. august 2024, Østrig ⋅ ⛅ 20 °C

    Turen fortsætter gennem de smukke bjerge. Vi nyder udsigten af landsbyer på bjergskråningerne og de små kirker der er bygget på en lille top. Floderne snoer sig gennem dalene og bliver fyldt op af al den vand der fosser ned af bjergene. Det er et smukt syn.
    Der er to veje ind til Samnaun, en på den schweiziske side og en på den østrigske side, som vi kommer ind af. Samnaun er en højalpelandsby i den østlige ende af Schweiz og er et schweizisk toldfrit område. Det ligger 1844 meter over havets overflade. Her er ca 30 butikker med mærke tøj, sprut, parfume, ure og smykker. Derudover er der fyldt op med hoteller og restauranter. Om vinteren er det et yndet skiområde. Byen ligger smukt klemt inde mellem høje bjerge.
    Læs mere

  • Køretur fra Samnaun til Scoul

    4. august 2024, Schweiz ⋅ ⛅ 10 °C

    Efter en dejlig morgenmad på hotellet i Samnaun, kører vi mod Lottstetten. Vi kører på den schweiziske side og den mest spændende vej ned fra Samnaun. Vejen er hugget ud i bjerget og tunnelen er lidt smal og mørk. 😳 Heldigvis kommer der ingen modkørende 🫡.
    Køreturen er stadig lige smuk. Vi kører langs en flod som har den smukkeste farve og heldigvis er der en p-plads, så jeg kan få lidt billeder af floden. Lidt skræmmende at de advarer mod at bjørnene ikke har fortjent affald. Er der bjørne her? 😳
    Men floden er virkelig smuk!
    Området hedder Scoul.
    Læs mere

  • Flüela pass 1.del

    4. august 2024, Schweiz ⋅ ☁️ 14 °C

    Turen går over Flüela pass. Vi bliver aldrig træt af bjergene. Det er så vildt og fantastisk smukt. Vi møder køer med klokker om halsen. Dejlig lyd... hvis man altså ikke er ko. 🥴
    Vi finder et flot udsigtspunkt uden alt for mange andre turister. Vi kørte nærmest i kø hele vejen over passet. Men pyt... Vejret var dejligt og udsigten er skøn.Læs mere

  • Flüela pass 2.del

    4. august 2024, Schweiz ⋅ ☁️ 13 °C

    Igen er vi heldige at det har regnet så meget, så alle vandfaldene er tydelige. Der er flere steder hvor der stadig ligger små klatter sne. Det højeste punkt er 2384 meter over havets overflade. Vi så nogle ørne og hørte nogle murmeldyr skrige.Læs mere

  • Pilatus bahnen - Alpnachstad

    6. august 2024, Schweiz ⋅ ☀️ 23 °C

    Vi har købt en billet til Pilatus bjergene. Vi har købt: Goldene rundfarht som går fra Alpnachstad -> Pilatus -> Kriens -> Luzern og retur til Alpnachstad.
    Første etape går med et tandhjulstog op til plateauet i 2070 meter over havets overflade, hvor hotellet Pilatus - Kulm ligger. Her på plateauet går der også stier ud til de andre bjergtoppe.
    Turen op af bjerget er virkelig stejl, nærmest lodret. Det er desværre svært at tage billeder da der er træer langs banen. Men en spændende tur.
    Læs mere

  • Pilatus Bahnen - Drachenweg

    6. august 2024, Schweiz ⋅ ☀️ 25 °C

    Fra plateauet vælger vi at gå gennem dragevejen. Det er delvis en tunnel langs bjergsiden og stier med udsigtspunkter. Dragen er Pilatus bahnens symbol. Vi kan se langt ned, en halvtimes gåtur nede ligger en lille kirke. Det er så smukt. ☺️. Skyerne begynder at trække sammen om bjerget og vi har derfor ikke lyst til at vove os ud i en ret stejl tur.
    Vi nyder udsigten oppefra i stedet.
    Læs mere

  • Pilatus bahnen - Oberhaupt

    6. august 2024, Schweiz ⋅ ☀️ 24 °C

    Den næste lille top vi kan gå op på hedder Oberhaupt, 2106 meter over havets overflade. Herfra kan vi se ned over hotellet og plateauet. På modsatte bjergvæg kan man se toget, som vi kom op med. Der er mange der springer ud fra plateauet med paraglider. Det er ret spændene at se hvordan de finder opvindene. På samme måde svæver de sorte fugle om ørerne på os. De løfter fødderne og spreder vingerne ud, så hænger de fredeligt i vinden. Eller styrtdykker efter de brød folk serverer for dem. Imponerende! ☺️
    Nede på plateauet står to mænd og spiller på alpehorn. Det er lidt af en oplevelse. Husk at skrue op for lyden når videoen afspilles! ☺️
    Læs mere

  • Pilatus bahnen - Esel

    6. august 2024, Schweiz ⋅ ☀️ 25 °C

    Den sidste top vi går op på hedder Esel og er 2118 meter over havets overflade. Her kan vi se ud over bjergkæden, hvor Jungfrau også er mellem. De er ikke super tydelige, men prøv at zoome ind. Der er stort set altid sne på de toppe. Nogle af dem er også over 4000 meter. 😳.Læs mere

  • Pilatus bahnen - Fräkmüntegg - Kriens

    6. august 2024, Schweiz ⋅ ☀️ 26 °C

    Nu er det tid at tage den første svævebane nedad. Der er plads til 25 personer i gondolen. Så det er begrænset hvor mange billeder jeg har af selve turen. Men på plateauet Fräkmüntegg i 1416 meters højde er der en restaurant og legeplads, rodelbahn og klatrebane. Mens vi sad på restauranten, var der en dreng der faldt ned af klatrebanen. Men udstyret er selvfølgelig i orden, så ingen kom til skade. Men han havde brug for hjælp til at komme op at stå på snoren igen. Så vi sad på første parket til denne redningsaktion. Wow... Det er effektivt. De kan deres kram. Ingen billeder af uheld. 😵‍💫
    Sidste del af turen går med en mindre svævebane, med kun 4 personer i gondolen. Det er en meget lang ture og den gynger lidt 😳. Vi kan høre at der nede i skoven, bliver spillet på alpehorn. Jeg har optaget det, men der er en del støj fra vinden. Men det lyder bedre end dem der spillede oppe på bjerget. 😁
    Læs mere

  • Pilatus bahnen - Luzern - Alpnachstad

    6. august 2024, Schweiz ⋅ ☀️ 30 °C

    Næste del af turen foregår til fods. Vi skal gå gennem byen Kriens og finde en bus der går til Luzern banegård. Vi kommer til busstoppestedet få min før bussen kommer 😁.
    I Luzern skal vi finde en båd som sejler os retur til Alpnachstad. Søen hedder Vier Waldersee og ligger smukt for foden af alle bjergene. Det er en skøn tur. Vandet er krystalklart og skifter farve til tyrkis når bådene glider forbi os. Dejlig afslutning på en skøn dag.Læs mere

  • Schaffhausen

    8. august 2024, Schweiz ⋅ ☁️ 22 °C

    I dag har vi besøgt Schaffhausen alt Stadt. Gennem gågaden ser vi den ene smukke bygning efter den anden. Facaderne er malede eller prydet med fantastiske detaljer. Det er en fornøjelse at se. Der er "Stars in town", en musik festival, så der er scener, barer og boder alle vegne. Vi gætter på at det er i dag Status Quo skal spille. Ellers er det lidt pudsigt at hver 3. voksne over 50 går med en Status Quo tshirt. 😁
    Middagsmaden blev nydt med fødderne ud over Rhinen og Søren deler selvfølgelig med en and og en svane.
    Læs mere

  • Munot 1.del

    8. august 2024, Schweiz ⋅ ☁️ 23 °C

    Midt i Schaffhausen ligger Munot. Munot er en cirkelrund fæstning fra det 16. århundrede. Det er omgivet af vinmarker og fungerer som byens symbol. Den ringformede fæstning bliver brugt til kulturelle formål. Inde i fæstningen er der smukke hvælvinger og den smukke trappe fører op til et amfiteater. Tidligere har skydeskår og kanoner været brugt til at forsvare byen.
    Der er en fantastisk udsigt ud over altstadts smukke hustage.
    Læs mere

  • Rheinfall

    8. august 2024, Schweiz ⋅ ☀️ 26 °C

    Selv om vi flere gange har set Rheinfall bliver vi aldrig trætte af det. Det er så imponerende voldsomt hvor meget vand der kommer igennem. Vandets kræfter er så voldsomme at det bliver smukt. 😵‍💫☺️
    Endnu engang er vi kommet med på 100 selfies 😂😂. Der er mange turister her, men det er også smukt.
    Læs mere

  • Mainau - Sommerfuglehuset

    9. august 2024, Tyskland ⋅ ☀️ 22 °C

    Vi kører en tur til Mainau. Det er en lille ø i Bodensee. Hele øen er en stor park med restauranter, et lille slot, landgangsbro og legeplads m.m... ja og selvfølgelig en masse turister. ☺️
    Vi starter i det tropiske sommerfuglehus, inden temperaturen når over de 30 grader udenfor. Der er tusindvis af sommerfugle og hurtigt opdager vi nogle store blå sommerfugle. Nu går jagten ind på et billede af den eneste sommerfugl som ikke sidder stille i mange sekunder 😂😂😂.
    Jeg er heldigvis ikke den eneste tosse. 😵‍💫
    Det lykkedes til sidst. Jeg har ikke lagt de 100 billeder af ingenting op.... De er godt nok hurtige. 🦋 😂
    Men der er heldigvis andre der gerne vil sidde stille.
    Der er også mange flotte planter og vandfald i huset. Søren mødte en parakit som gerne ville nusses i nakken.
    Læs mere

  • Mainau - Sommerfuglehuset 2.del

    9. august 2024, Tyskland ⋅ ☀️ 23 °C

    Her kommer der billeder af den lynhurtige kæmpestore blå sommerfugl. 😉
    Der er også snore hvor pupperne hænger. Her sidder en rigtig stor sommerfugl. Det var en rigtig dejlig oplevelse. 🦋🦋🦋