Oceanië

March - May 2017
A 66-day adventure by Exploring the world Read more

Queenstown

April 9, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 12 °C

Queenstown heeft een heel jaar door toerisme, in de winter skieen en de rest van het jaar is het een echte activiteiten stad, want alles draait hier om avontuurlijke sporten in alle soorten en maten. Hier werd in de tachtiger jaren het Bungy-jumpen uitgevonden. Maar niet alleen dat kan men hier aan verschillende plaatsen doen. Er word reclame gemaakt voor parachutespringen, skydiving, parasailen, speedboot varen en nog veel veel meer. Daarom is de stad vooral bij de jeugd zeer in. Maar het is zowiezo een leuke plek, mooi gelegen aan het meer Wakatipu en omgeven van de bergen. Aangezien voor vandaag de zon is voorspeld, besluiten we dat te genieten en niet te veel hooi op onze vork te nemen vandaag. We maken een lekkere wandeling en leggen ons dan heerlijk op de weide aan het Meer, waar we nog wat lezen en schrijven. Het is maar 17 graden, maar in het zonnetje goed uit te houden.
    ‘s Avonds doen we ons tegoed aan een heerlijke malse Nieuw-Zeelandse biefstuk in een Steakhouse, jammie ;)

De ultimatieve kick... I DID IT!!!

April 10, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 11 °C

Na de rustige dag van gisteren is het vandaag tijd voor wat meer action ;0) We gaan we een kijkje nemen bij de Kawarau Gorge Suspension Bridge. Deze brug loopt over de Kawarau rivier en is de brug waar de oorsprong van het (commerciele) bungyjumpen ligt.
    Bungyjumpen is geinspireerd door de Naghol ceremonie, een inwijdingsritueel op het eiland Pentecost in Vanuatu. Hier springen jonge mannen van een hoog houten plateau met lianen aan hun enkels gebonden, als bewijs van hun mannelijkheid, maar ook om de gemeenschap te verzekeren van een goede oogst aan yamwortels. Deze gewoonte bestaat daar al eeuwen. De eerste commerciele uitbater van het bungyjumpen is A.J. Hacket uit Nieuw-Zeeland, die op het eiland deze ceremonie had gezien en dit zelf wilde uitproberen en, met resultaat. Sinds midden jaren tachtig vinden op de Kawarau brug bungyjumps plaats en daarmee heeft hij een gat in de markt gevonden.
    Wat niet veel mensen weten, [en dat is misschien maar goed ook :)] is dat ik één keer in mijn leven een sprong wil wagen…oh oh… Jana weet daar natuurlijk van, maar aangezien ik me nog niet echt geuit heb, is ze ook niet zo zeker of ik het ga doen. En eerlijk gezegd… ik weet het zelf ook nog niet… eerst maar eens kijken hoe het daar zo gaat, of het allemaal wel safe is en dan beslissen.
    Als we aankomen blijken we niet de enigste geinteresseerden te zijn, want de parkeerplaats is goed gevuld. We stappen binnen in het grote bezoekerscentrum, waar je op grote schermen al de waaghalzen kunt zien springen. Eerst maar eens naar buiten gaan kijken. Aan de brug is een plateau bevestigd waar vanaf wordt gesprongen en via verschillende platformen kan het publiek alles volgen. We lopen een beetje verder naar beneden zodat we alles goed kunnen zien… zo langzaam begint mijn hart sneller te slaan… het ziet er allemaal zeer professioneel uit en ik krijg er zin in… dat zou toch wel gaaf zijn en dan ook nog van de brug waar het allemaal is begonnen… YES, ik doe het! …als ze nog een plekje vrij hebben tenminste want de één na de ander springt… Terug naar binnen en ja hoor, in ongeveer 3 kwartier kan ik er nog tussen. Er wordt wat uitleg gegeven, en duidelijk gemaakt dat er geen geld terug garantie gegeven wordt, dus als je uiteindelijk toch niet durft is je geld weg. Okay, so be it. Daar sta ik dan met m’n ticket in de hand… nu beginnen ineens toch wel zenuwen hoog te komen… eerst nog maar eens de blaas leegmaken en dan probeer ik me op de muziek die gedraaid wordt (op mijn eigen manier) ‚shaky shaky‘ te ontspannen en wordt door enige medewerkers lachend toegewonken. Ik moet me na een half uur weer melden. Dan word ik gewogen (voor de juiste instelling van het elastiek) en krijg mijn gewicht en mijn nummer op de hand geschreven. Het moment is gekomen… op naar de brug! Daar dans ik nog een beetje verder en neem ‚afscheid‘ van Jana die haar foto positie in gaat nemen. Op dit moment is zij meer zenuwachtig dan ik heb ik het idee ;) De muziek doet goed en ik merk dat de zenuwen verder zakken en ik krijg er echt zin in. Voor me nog einige Aziaten, enige ook met spijt…, en dan ben ik aan de beurt. Ik krijg een tuigje aan waar de boel aan vast gemaakt wordt, nogmaals wegen en dan wordt ik ‚binnen‘ geroepen. De jongen stelt een paar vragen, ter afleiding maar ook voor de instelling of ik het water wil raken of niet (te koud vandaag…), en in tussentijd worden mijn benen aan elkaar vastgebonden, het elasatiek eraan en dan „OKAY, LET’S GO!“ Ik sta op en schuifel naar het randje toe, kijk naar beneden en denk YES! Ik voel me totaal ontspannen en dan komt het… 3…2…1… Ik neem een duik en joel joooeeeehooooeeee!!!! Ik vlieg!!!! MEGAAAAA!!!! Even voel ik helemaal niets, gewichtloos…fantastisch… dan schiet ik weer naar boven… had niet gedacht dat dat zo ‚rustig‘ gaat… heerlijk, ik geniet met volle teugen :0) Dan word ik voorzichtig in een bootje binnengehaald, de jongens vragen of alles okay is maar aan mijn brede lach zien ze al genoeg ;) De trappen op en daar staat Jana…een dikke knuffel… super, ik ben zo blij dat ik het gedaan heb en verbaas me er tot vandaag nog over hoe ontspannen ik was, helemaal top! Ik krijg een spring diploma en een t-shirt, zo trots als een pauw… I DID IT :) Langzaam zakt het adrenalinepijl ook weer en na even bijkomen en een bakje koffie gaat het weer terug richting Queenstown. Daar doen we ons nog tegoed aan een echte burger (ondanks dat we geen echte burger fans zijn) want ook dat is een must in Queenstown en… het smaakt :) Al met al, een dag om niet te vergeten :0)

PS: Via deze link kun je nog wat meer foto's zien en de video van de jump. Veel plezier ;0) http://www.ididit.co.nz/vault/189892/album/187029

Op het zuidelijkste puntje vasteland

April 11, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 17 °C

Van Queenstown gaat het vandaag naar het zuidelijkste puntje van het Nieuw-Zeelandse vasteland. We rijden in principe constant rechtdoor, zuidelijk, via de touristische Southern Scenic Route tot we aan de kust Waipapa Point bereiken. We maken stop en doen een klein rondje langs het water, aan de vuurtoren voorbij, en zetten ons voor een kleine picknick in de duinen op een bankje met blik op zee. Met een beetje geluk kun je hier zeeleeuwen (Hooker's sea lions) zien. En warempel… in de verte zien we toch wel wat bewegen? Dat moeten we nader onderzoeken… maar er is geen officiele weg… hetzij we klimmen bij de boer over het hek en gaan op zoek …?? ;) Ja… vol gemotiveerd als we zijn, banen we ons een weg door het veld dat begroeid is met hoog duingras… niet zo simpel Maar het loont zich … we komen precies uit boven het punt waar de 2 zeehonden hun dutje doen, afgezien van af en toe even met de staart wapperen. Een mooi gezicht!

We gaan verder naar Slope Point, het zuidelijkste punt. Het is zo stormachtig en slecht, dat we het hier niet lang uithouden. Het hele gebied hier, wat Catlins heet, is zeer dun bevolkt en lijkt qua landschap erg op het noorden van Duitsland. Het weer hier is meestal niet zo geweldig (225 dagen mist en regen…). Maar het mooie is, dat je behalve zeeleeuwen met een beetje geluk ook de zeldzame geeloogpinguïn kunt zien. Dit kan bij schemering in het ‚Jurassic Petrified Forest‘ misschien lukken. Deze plek is echter niet alleen daarom speciaal, hier zijn ook de resten van een 170 miljoen jaren oud bos in een baai verborgen, en bij eb komt dit tevoorschijn. Het tij is goed en we zijn net op tijd om de resten van het eeuwenoude bos van dichtbij te bekijken. We zien dat einige bezoekers al in afwachting zijn van… en wij sluiten ons daar natuurlijk graag bij aan. En we hebben geluk, want nog geen kwartier later komt inderdaad een pinguin uit het water gewacheld. Hij neemt zich tijd om te drogen, poetst en schudt zich keer op keer. Maar dan springt ineens nog een tweede uit het water, stormt op de eerste af en begint luidkeels te schreeuwen. Het is waarschijnlijk van vreugde, want het zag er zo uit of de 2 elkaar gelijk in de armen zouden vallen ;0)

Onze slaapplek voor deze nacht is hier vlakbij in een klein dorpje, beter gezegd een gehucht, die de ‚Lazy Dolphin Lodge‘ als enigste gasthuis heeft. Deze keer een gemeenschappelijke badkamer… nou ja, het is maar voor 1 nacht. En waarom wordt ons duidelijk als we de opdeling van het huis zien. Het schijnt een normaal woonhuis geweest te zijn. De keuken is heel groot en dat komt goed uit, want gelijk met ons zijn een asiatische familie en een gepensioneerd koppel aan het kokkerellen geslagen. Buiten regent het pijpestelen. En de dat doet het de hele nacht, wat door de eenvoudige bouwstijl van het huis goed te horen is…

In storm en regen gaat het verder...

April 12, 2017 in New Zealand ⋅ 🌬 10 °C

We moeten onze auto in de stromende regen pakken. We zetten onze reis voort, op weg naar Dunedin. Omdat het zo regent, maken we alleen een stop aan ‚Nugget Point‘, een kaap aan kust langs de Southern Scenic Route, waar we eigenlijk toevallig een zeehonden/robben kolonie onder aan de klippen ontdekken. We zien hoe ze vol hartelust spelen met elkaar. Op het uiterste puntje van de kaap staat een vuurtoren en is het uitzicht prachtig, maar niet lang vol te houden bij deze stormvlagen en vele regen…
    In Dunedin hebben we een vakantiewoning voor een paar dagen. Er is een storm op komst…

PS: De eerste drie foto's zijn nog van gisteren, het ‚Jurassic Petrified Forest‘.

Dunedin

April 13, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 12 °C

Vandaag mogen we niet klagen over het weer. Als het ‘s middadgs wat droger wordt, lopen we een ronde door de stad. We hebben bij de stadsinformatie een kaart gehaald waar alle historische gebouwen op staan. Er zijn o.a. meerdere kerken en een mooi, oud treinstation dat vandaag de dag nog steeds in gebruik is, echter maar 2 keer per dag door de ‚historische‘ trein. Daarna nemen we een kijkje in het Otago Museum, waar het leven van de inheemse bevolking en de kolonisten van begin 1848 tot nu op een duidelijke en zeer informatieve manier wordt weergegeven. Dunedin werd door de Schotten gesticht en wordt tot op de dag van vandaag nog „een stuk Schotland aan de andere kant van de wereld“ genoemd.Read more

Cycloon Cook

April 14, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 13 °C

Regen…storm… Cycloon Cook raast over Nieuw-Zeeland… Via de televisie worden de mensen gewaarschuwd. Een goed moment voor ons om (warm en droog) aan de planning van onze Australie reis te beginnen.

De eerste 3 foto’s zijn nog van Queenstown, en de andere een vooruitblik op de dag (avond) van morgen.

Schiereiland Otago I

April 15, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 16 °C

De storm is gaan liggen en het klaart een beetje op. We willen van het moment gebruik maken en rijden richting schiereiland Otago. Het licht deze dag na de storm is overweldigend en laat de mooiste mystische foto’s in de vele baaien produceren. Het ziet er gewoon betoverend uit, om stil van te worden. De smalle straat langs de kust eindigt aan Taiaroa Head. Hier zijn blijkbaar vele albatrossen, maar ook weer vele zeehonden en pinguins....Read more

Schiereiland Otago II

April 15, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 17 °C

...En met de zeehonden hebben we wederom geluk. Er liggen meerdere in het gras en op de stenen van de baai te luieren. Een paar zijn ook nog actief in het water. We maken ook net mee, hoe 2 een kleine strijd met elkaar uitvechten ;) Aan de andere kant van de kaap is het water zeer woest en slagen de hoge golven tegen de stijlkust. De tijd vergaat… je kan hier eeuwig blijven kijken… ‘s Avonds gaan we nog naar het Speight’s Alehaus van de lokale brouwerij Speight’s. De rondleiding zat jammer genoeg al vol, dus doen we zelf maar een kleine bierproeverij. Dat smaakt, en ook de lokale specialiteiten. Een zeer mooie dag!Read more

De laatste etappe...

April 16, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 13 °C

Vandaag staat de laatste etappe voor de deur, van Dunedin naar Christchurch. Bijna 5 uur rijden plus onderweg nog e.e.a. dat we willen zien. Eerst rijden we in Dunedin nog aan het universiteitsterrein voorbij. De ‚University of Otaga‘ is de oudste universiteit van Nieuw-Zeeland. De campus is zeer compact, en alle gebouwen, historisch en modern, liggen in één wijk. Dan maken we nog een stop in Baldwin-Street, die volgens het Guinnessboek of records, mit 35% de steilste straat ter wereld is. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Baldwin_Street).

Dan op weg richting noorden. Bij de ‚Moeraki Boulders‘ maken we de volgende stop. Dit zijn hele grote ronde stenen aan het strand. Volgens geologen zijn deze ‚stenen blazen‘ zo’n 4 miljoen jaren geleden uit fijne kristallen op de zeebodem door vulkanische activiteit ontstaan, toen kalkzouten zich geleidelijk ophoopten rond een harde kern. Vandaag is echter 1e paasdag en daarom misschien extra vol (alhoewel meer van Aziaten dan van Kiwi’s…). Maar het is weer fantastich zo’n natuurwonder te mogen aanschouwen.

We rijden naar Oamaru, waar we de volgende pauze maken. Dit was eens een rijke stad door de export van wol, granen en ingevroren vlees. Prachtige gebouwen aan de brede straat getuigen van de goede oude tijd. In het havengebied, staan nog de oude pakhuizen, die weer herondekt zijn. Orginele ‚winkel van sinkel‘ shops, kunstgalerien, een whiskey distilleerderij en meerdere gastronomische lokalen blazen de stad weer nieuw leven in. (foto's in de dag van morgen)

Het is al donker als we Christchurch binnenrijden, de op één na grootste stad van Nieuw-Zeeland. Veel meer dan inchecken in ons appartement zit er voor vandaag niet meer in. We willen snel nog wel even wat te eten halen, maar het rondje wat we draaien brengt niet veel… het is natuurlijk pasen en daarom veel gesloten. Okay, dan bakken we een spiegelei… smaakt ook :0)