France
Le Belvédère

Radln auf der Route Napoleon

April 25, 2022 in France ⋅ 🌙 12 °C

Wo radeln wir heute hin? Zunächst war eine Route Richtung Norden geplant, aber da waren viele Wolken zu sehen, das Schlechtwettergebiet ist einfach noch in den Bergen hängen geblieben..

Moni war ja gleich der Meinung, wir sollten nach Süden radeln, nur dachten wir anfangs, da gibts nicht viele Wege zu fahren. Aber was solls, im Süden lockte uns der blaue Himmel und ja, nachdem wir kurz in nördliche Richtung unterwegs waren, hörte glücklicherweise der Weg auf und wir drehten um und machten uns Richtung Süden auf den Weg..

Die perfekte Entscheidung, denn kurz hinter Sisteron erwartete uns die Sonne und eine tolle Radtour nahm ihren Anfang. Durch sonnenbeschienene Felder führte uns die Strecke auf der "Route Napoleon" zunächst am Durance Stausee entlang und dann über Volonne und L'Escale nach Malijai. Dort fanden wir ein kleines Restaurant, die "Bar le Napoleon", wo wir sehr gut zum Mittagessen einkehrten. Die Köchin war dann auch sehr erfreut, als wir zum Nachtisch noch 2 Glas Rosé bestellten :-)

Auf mehr oder weniger gleichem Weg gings dann zurück nach Sisteron. Wir radelten noch kurz hoch zur Zitadelle, 2 Stunden für die Besichtigung waren uns aber dann doch zu viel und wir genossen lieber noch einen Café im Ort, ehe wir uns auf die Suche nach einer Boulangerie machten, nicht so einfach an einem Montag, doch mit Hilfe einer sehr netten alten Dame fanden wir dann doch den Weg und kauften fürs Abendessen leckeres Baguette und für den Nachmittag ein "Raisin".

Am Platz genossen wir die Sonne, die Dusche und ließen den schönen Tag bei fast schon frühsommerlichen Temperaturen ausklingen..

Authon - Mezel - Peyruis

September 16, 2021 in France ⋅ 🌧 23 °C

Efter nattens regn- og tordenbyger fortsatte vi af den lille vej D3 forbi landsbyen Thoard og ned til Digne. Vi tog en afstikker op til landsbyen Mezel, hvor den biavler bor, som vi plejer at købe lavendelhonning af. De andre år, har vi købt honning af hende på markedet i Forcalquier, men i år blev det direkte fra hendes hjem. Hun har travlt med at flytte bierne rundt om sommeren, til de områder med blomster og træer, som de skal lave honning af. Hun flytter dem om natten, og hendes lavendelhonning bliver lavet på det store plateau Valensole, som vi også kørte hen over sidste år, og som er fyldt med store lavendelmarker. Om vinteren står alle bifamilierne nede ved Middelhavet, hvor det næsten altid er godt vejr, så man må sige, at bierne lever et meget behageligt liv i bjergene om sommeren og ved havet om vinteren! Selvom de jo også arbejder en del ind i mellem! På trods af Coronarestriktioner, lukkede markeder og færre turister er det gået godt for hende med at sælge honning, og hun har travlt med at følge med og få produceret nok honning til at kunne sælge hele vinteren og foråret.

Nå, men vi fortsatte hen til Peyruis og Jackys storesøster, hvor vi nu bliver et par dage. Det er hyggeligt og afslappende lige at være det samme sted et par dage, og blive forkælet med god, sydfransk mad!

Peyruis

September 18, 2021 in France ⋅ ☀️ 22 °C

17.09 og 18.09
      Vi kan godt mærke, vi er kommet lidt længere mod syd og ned fra højden. Vi får lige et par, for os, varme og solrige sommerdage. Tidligere på sommeren har de haft hedebølge med op til 40 grader i området, så for dem er det blevet efterår, men for os er det sommer. Der er heller ikke mange lokale mere ved den lille badesø Lac de Buissonnades syd for Oraison, men det passer os fint, og vandet er betydeligt varmere end i starten af august i Danmark, hvor vi nåede at bade tre gange på Møn!

Ellers får vi vasket tøj, og set alle Jackys søstre og deres børn og børnebørn. Vi samles en aften til spisning i hans forældres gamle hus, hvor lillesøsteren Martine nu bor. Jackys bror i Valence er ikke rask, og indlagt på hospitalet der, og vi afventer derfor hvornår, det er bedst at besøge ham.

Weekend

October 10, 2021 in France ⋅ ⛅ 15 °C

Det er sol og vindstille lørdag formiddag i Jaussier, og så hyggeligt lige at møde min nevø Anders på parkeringspladsen til kaffe og croissanter. Vores næste stop er til eftermiddagskaffe i Tallard lidt uden for Gap, hvor Pierre og Francoise er kommet ned fra deres landsby Sigoyer for at mødes med os. Spændende hvor vi ser dem næste gang? Danmark? Frankrig? Eller et tredje sted? Og så fortsætter vi ellers til Peyruis og Jackys søster Janine.

Søndag er der arrangeret rigtig fransk middag (altså til midt på dagen) hos Janine’s tidligere mand Jean-Pierre, der har lavet en af Jackys ynglingsretter: lapin chasseur med polenta (gryderet med kanin og majsgrød). Vi får lækker tomatsalat med frisk basilikum til forret og desserten er: des oeufs a la neige, en dessert Jackys mor ofte lavede! Vi er samlet med alle Jackys tre søstre hos Jean-Pierre. Han har et rigtig hyggeligt udekøkken, med krydderurter, grill og gasblus, oliventræer i haven og svampe der ligger til tørre. Han fisker, sylter, slagter og henkoger, laver selv sin egen genepi (snaps) og virker som en der aldrig går i supermarkedet! Og på ægte fransk maner, bliver der spist og drukket det meste af eftermiddagen!

Peyruis

October 3, 2022 in France ⋅ ☀️ 24 °C

29.09 - 03.10
      Så er det tid til familiebesøg hos Jackys søstre og niecer mm. i området omkring Peyruis. De har haft en varm sommer hernede i Provence, men der er blevet helt normale temperaturer nu mellem 15 og 20 grader, og sol blandet med skyer. Jacky sætter et par myggenet op for nogle af hans søster Janines vinduer. Det gjorde han allerede sidste år, og det var en stor hjælp i sommers, så nu kommer der et par stykker mere op!

Ellers får vi vasket tøj, købt honning hos vores søde og trofaste biavler; Delphine Dast i Mezel, og spist med Jackys familie (både til frokost og aftens). Det er både tiltalende og nogle gange også lidt anstrengende hvor meget mad og måltider betyder hernede! Det er positivt, hvordan franskmænd sætter pris på og prioriterer gode råvarer og kvalitet af fødevarer. Hver lille landsby holder jo fast ved deres ugentlige markeder, og det er så flot at se, hvor meget der bliver gjort ud af at præsenterer de forskellige fødevarer på markedet, hvor flotte de er, og hvor livlig handel der er på markederne. Ved siden af alle madvarerne, er der også en masse andre boder. Og det er til gengæld ofte det værste skrammel, af billigt plastik og husgeråd. Og deres tøj på markedsboderne ligeså. Glitrende trøjer i akryl, billigt og ikke særlig god kvalitet. Det er noget af en kontrast! Og et eller andet sted, er det jo fornuftigt nok, at det man putter i munden, er af god kvalitet, og så betyder det mindre med det man har på! Hvis man altså ikke skal kunne holde varmen! Og det forekommer mig at vi i Danmark nogle gange går mere op i, at det “ydre” er perfekt, fint design osv. Og så sparer man og køber de billigste madvarer, man overhovedet kan få?!

Andre gange synes vi så også, der går lidt for meget tid med at spise! Når det er både til frokost og aftensmad, at man skal tilbringe flere timer ved bordet, og vi glæder os til at komme ud i bjergene igen, hvor vi selv kan styre det!

Vi når dog på en lille tur til den forladte landsby Le-Vieux-Noyer, i dalen Jabron syd for Sisteron. Det er sammen med Jackys søster Christiane og hendes familie. Landsbyen blev forladt efter første verdenskrig og de gamle stenhuse ligger i ruiner, bortset fra kirken. Der har dog altid været historier om, at der boede en eneboer deroppe, og vi mødte da også en ældre fyr, som faktisk boede der helt alene, men han var nu meget snaksalig af en eneboer at være. Han havde restaureret et lille hus. Han havde ikke strøm, men en næsten udtørret kilde lige udenfor døren, og så kørte han en gang om ugen på sin motorcykel ned til Sisteron for at handle og tage et bad! Hans forældre var fra Spanien, flygtet under Franco til Nordafrika, så han var født og vokset op i Algeriet, og derfra kommet til Frankrig. Havde boet og arbejdet mange forskellige steder - også i Tyskland, og kunne lidt af mange sprog! Og nu havde han trukket sig tilbage, og de sidste 26 år boet i Noyer, hvor han mediterede og levede efter østens filosofi, og viste os et 600 år gammelt, stort og flot lindetræ, som gav ham energi hver dag! Det er sådan nogle personligheder, der giver krydderi på en rejse!

Vi når også en hurtig tur op til Ganagobie, som vi besøger hvert år, og som også er sådan en fin lille vandretur, der altid giver ro i sindet og drømme om at kunne rejse tilbage i tiden! Måske er det klosteret på toppen og de små, krogede egetræer, der gør det!

Malijai

September 5, 2021 in France ⋅ ☀️ 29 °C

Nog heel even langs het Lac Sainte Croix en dan weer verder.

We rijden naar het plaatsje Malijai waar we nog nooit van gehoord hebben maar de service is prima. Lozen en vullen, het kan hier allemaal en ook nog gratis. Het is tevens een CP die ook nog gratis is en aan een riviertje ligt dus .... hier kunnen we wel blijven staan.Read more

Rolige sensommerdage i Peyruis

September 24, 2020 in France ⋅ 🌧 15 °C

Dagene 22., 23. og 24. september.
      Alle vejrudsigter har de sidste dage sagt; at nu er det slut med sommer i Frankrig, og det skal regne og i Alperne vil der komme sne! Men det er ligesom om det bliver ved med at trække lidt ud, og vi har bare lidt skyer der bygger op i løbet af dagen og lyn og tordenskrald om aftenen, men indimellem er det stadig solrigt og varmt. Og vi slapper af i haven hos Jackys søster og niece, der bliver spillet fodbold under oliventræerne, spist pandekager i solen, og vi når også en tur op på det lokale fjeld Ganagobier, som vi har nået næsten hver vinter i de foregående mange år! Der ligger et kloster på toppen, og der er rigtig flot udsigt over Durancedalen, men også en helt speciel stemning på de små stier mellem lave, krogede egetræer, klostermuren, brændestabler og duft (på denne årstid) af æbler, timian og lavendel fra klosterhaven. Jeg kan nemt forestille mig en kutteklædt munk vandre på stien foran os, med en stok og et æsel ved siden...Read more

Le Belvédère, Le Belvedere