Satelita
  • Dzień 23

Whalewatching Victoria

8 sierpnia 2023 ⋅ ⛅ 15 °C

Vanmiddag ook hier in Vicoria nog een keer whalewatching. Hier zijn de omstandigheden anders. Het water,  de Straat van Juan de Fuca tuusen Canada en de VS, is een zeestraat van de Stille Oceaan. Iets minder ruig dan bij Tofino. En hier hebben we ook wat minder last van snelopkomende mist als daar.
    We nemen vooraf een simpel pilletje (gember tablet) tegen zeeziekte en zitten dit keer iets relaxter op de bood.
    Volgens de gids kun je hier vaak whales zien, ze noemt het gebied de highway for whales.
    Wij treffen na een tijdje varen vanmiddag een moeder humpback whale (nederlands bultrugwalvis) die samen met haar kleintje zwemt. Deze soort is zo'n 15-16m lang. De gids maakt een vergelijking met zo'n gele schoolbus. Het maakt een indrukwekkend geluid als deze (zoog) dieren aan de oppervlakte komen om te ademen. Soms maar een keer per kwartier. Je ziet goed hunnen vinnen en de staart.
    Na een tijdje varen we een eind naar wat groepjes rotsen. Op een, Race Rock Island, staat een vuurtoren midden op zee. We zien hier ook veel zeeleeuwen en zeehonden. Dichter langs de kust varen we terug richting de haven van Victoria in de hoop nog orka's te zien. Dat gebeurt vandaag helaas niet. Al met al was het opnieuw een schitterende belevenis.
    Czytaj więcej