Kyrgyzstan

Top 10 Travel Destinations Kyrgyzstan
Show all

Karakeche/Каракече

June 9, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 32 °C

Vandaag was een bijzondere route. Eerst nog een klein stukje naar het einde van de kloof van Kyzyl-Oi, waarna er opeens een brede, goed geasfalteerde weg tevoorschijn kwam. Onderweg nog twee Duitse busjes met vier vrolijke Duitsers erin tegengekomen. De geasfalteerde weg was een beetje saai, maar kwam wel langs een paar dorpjes, waaronder Bashkugandi. Naarmate we dichterbij Bashkugandi kwamen, hoe droger het werd. Dat, in combinatie met het feit dat het dorp nog half in aanbouw was, maakte het een beetje een eng dorp. Het deed me een beetje denken aan "Breaking Bad".

In Bushkugandi namen we de afslag naar rechts. Het was een erg slechte weg, die constant valsplat omhoogliep. Met geultjes proberen ze het water dat er daar is, zo richting te geven dat ze er nog iets kunnen verbouwen. Na vele minuten over deze weg, kwamen we aan bij de voet van de Karakeche pas, en kwam de hele mooi natuur weer terug, waar we ook geslapen hebben!

Vandaag zou ik ook horen of ik daadwerkelijk ben geslaagd, maar ik heb geen bereik. Handig.

Gefietst: 89 km.

Son-Kul Zuidzijde/Соң-Көл

June 10, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ⛅ 16 °C

Omdat we aan de voet van de Karakeche pas zijn gaan slapen, was de conclusie dat er vandaag geklommen zou worden vrij snel getrokken. Het begon redelijk rustig aan, totdat we bij Karakeche aankwamen. Karakeche is een mijndorpje midden in het gebergte waar steenkool wordt gewonnen.

Nadat we Karakeche waren gepasseerd, begon het echte klimwerk! Het was weer een hele pittige klim, maar ik heb er volop van genoten! En de beloning die we kregen aan de top van 3384 meter was groots, heel groots. Een heel mooi uitzicht over een vallei, met in de verte het Son-Kul meer, onze eindbestemming. Een aantal minuten nadat we richting het meer gingen, begon het keihard te hagelen. Ik zag dat Azamat was gestopt, en toen ik de auto in stapte had ie de lunch al helemaal voorbereid (komkommer, tomaat, brood en vis uit blik)!

Vervolgens ging de weg wat op en neer richting het meer, dat op 3016 meter hoogte ligt, 18 kilometer breed en 29 kilometer lang is. Daar staat het yurt kampje waar we vannacht slapen. In het kamp staan in totaal 16 yurts, waarvan er een paar worden bewoond door de eigenaar en z'n familie.

Nog steeds geen bereik, nog steeds niet geslaagd.

Gefietst: 51 km.

Keng-Suu/Кең-Суу

June 12, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ 🌧 21 °C

Helaas verlaten we het Son-Kul meer vandaag, en dalen we af naar Keng-Suu, het eerste dorpje dat we tegenkomen. Eerst moest er nog een stukje geklommen over de Kalmak Ashuu pas (3317 meter) waarna een afdaling van 10 kilometer, met prachtige uitzichten volgt. Om ons heen waren hoge, besneeuwde bergen, een riviertje met paarden en koeien, een herder te paard met zijn hond en een autootje vol met oude mannetjes die breed glimlachen.

Eenmaal beneden was het weer erg droog, maar op een mooiere manier dan voor het Son-Kul meer. Ook ben ik hier de eerste medefietsers tegengekomen, die uit tegenovergestelde richting kwamen. In Son-Kul overnachtten we in het huis van dezelfde familie van gisteren (twee dochters zijn hier gebleven), en heb ik voor het eerst in tijden weer een douche genomen. Ook heeft het de hele middag gestortregend en gedonderd, dus heb ik gebruik gemaakt van zeldzaam bereik en ben ik verder gaan lezen in m'n boek.

Gefietst: 51 km.

Kara Talaa/Кара Талаа

June 14, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 26 °C

De rit van vandaag ging door erg droog gebied. Bijna de hele route waren ze met de weg bezig, dus elke auto die voorbij reed zorgde voor een wolk van stof. Maar, het blijft Kyrgyzstan, dus op elke plek waar je was, kon je in ieder geval ergens sneeuw zien! Uiteindelijk kregen we het Issyk-Kul meer in zicht, waar Kara Talaa ook aan ligt.

Op aanwijzen van de gastvrouw ben ik nog wat verder gefietst, waar je ook echt bij het water kon. Het meer is gigantisch, het op negen na grootste meer ter wereld en het zevende diepste meer. Het is 6236 vierkante kilometer groot en betekent "Warm Meer", wat na eigen onderzoek vrij feitelijk bleek. Wij zitten aan de zuidkant, aan de noordkant zitten vooral de hotels, en aan de oostkust lag (ik weet niet of ie er nog ligt) een Russische basis waar onder andere wapens werden getest.

Net toen ik bijna weg wilde fietsen, kwam er een familie aan gereden. Ze gingen wat volleyballen op het strandje, en vroegen me om mee te doen. Ze hadden me ook nog uitgenodigd voor een barbecue, dus na het eten ben ik naar hun huis vertrokken (ze wonen in hetzelfde dorpje)! Het was heel erg gezellig en ze konden niet stoppen met mij volstoppen met lekker eten. De (overgroot)opa was ook aanwezig, hij is kortgeleden 100 jaar geworden!

Gefietst: 73 km.

Tong/Тоң

June 15, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ⛅ 25 °C

Vanochtend was erg komisch. Zodra ik sochtends m'n gezicht liet zien, begonnen Azamat en de man en vrouw van het guesthouse keihard te lachen. Blijkbaar begonnen ze zich gisteravond wat zorgen te maken omdat ik maar niet terugkwam. Toen ik vertelde over de avond, vonden ze het maar al te grappig en leuk, tijdens het ontbijt ging het nergens anders over. Toen we vertrokken kreeg ik een enorme knuffel van de vrouw en zei "You're my son now". Sorry pa en ma. De man bleef alleen maar lachen en wees naar z'n horloge.

De rit van vandaag ging gelukkig grotendeels over een wat betere weg, en de bergen kwamen weer wat meer in zicht (maar we fietsen nog wel steeds langs het Issyk-Kul meer). Onderweg stopten we in Kyzyl-Tuu bij een familie waar we lunch hadden en me lieten zien hoe de yurts worden gemaakt. Kyzyl-Tuu wordt ook wel het yurt dorpje genoemd, omdat vrijwel elke bewoner zich op een manier bezighoudt met het maken van yurts. Later kwamen we bij onze overnachtingsplek aan, een heel mooi plekje, wat verder van de weg af. Op het terrein wonen een wat oudere man en vrouw, en verbouwen veel groente en fruit.

Gefietst: 68 km.

Tulpar Kol

June 18, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ☁️ 3 °C

Nous voilà partis pour un trek de trois jours. Aujourd'hui 23 km nous attendent. Une bonne partie du chemin est monotone. Au bout de plusieurs heures nous voyons derrière nous le village de Sary Moghul plongé dans le noir, sous la pluie ⛈️. Le tonnerre gronde au loin, nous pressons le pas. Nous n'y échappons pas sur les 5 derniers kilomètres qui se feront sous une tempête de grêle puis de neige. 🌨️ Le tonnerre résonne désormais juste au dessus de notre tête et le fracas se répercute sur les montagnes alentours. C'est très impressionnant et relativement inquiétant. Ces 5 km paraissent une éternité. 🙄
      Dès que nous arrivons au camp de yourte du lac le temps se calme et nous pourrons même profiter du soleil quelques minutes plus tard malgré un froid de canard ! 🦆
      Nous apercevons des yaks et des marmottes.
      Après le repas, que nous partagerons avec un couple de russes amoureux de la France, c'est à nouveau la neige qui a recouvert les montagnes et nos yourtes !

Osh/Ош

June 24, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 35 °C

Vanuit Arslanbob is er één directe Marshrutka naar Osh, de tweede grote stad van Kyrgyzstan. Deze vertrekt om 6:50 in de ochtend, maar het scheelt weer twee keer overstappen en daarbij waarschijnlijk heel veel staan. Dus vroeg in de ochtend zat ik in de bus. Omdat er onderweg erg veel ouderen en kinderen instapten, heb ik uiteindelijk toch nog anderhalf uur tot Bazar-Korgon gestaan. Het werd zelfs zo druk in de bus, dat de chauffeur toegaf dat er echt niemand meer bij kon, en mensen dus voorbij zijn gereden. Van Bazar-Korgon tot aan Osh was er gelukkig genoeg plek, en zat ik achterin met twee oudere vrouwen en twee kleine meisjes, waarvan er één bijna de hele rit met haar hoofd op m'n arm heeft liggen slapen.

In de Marshrutka zat ook een Israëliër, Egi, die ook Osh als eindbestemming had. Hij had nog geen overnachting geregeld, dus hij heeft hetzelfde hostel als ik had geregeld, en daar zijn we dan ook samen heen gegaan.

Eenmaal aangekomen in Osh, moest ik vrij snel op pad om een Covid test te doen, die ik nodig heb voor Tajikistan.
      Na wat emails heen en weer heb ik een locatie gevonden om een test te doen, en ik belandde in een soort appartementengebouw in het centrum waar een laboratoriumpje zat met twee kauwgom kauwende dames. Ze deden wat moeilijk en vertwijfeld, maar na een paar belletjes mocht ik hem doen.

Terug in het hostel waren er nog twee andere Israëliërs en een Franse die samen met een Kirgizische een PhD doet. Zij gingen samen koken, terwijl ik met Lee uit eten ging. Het was een erg leuk restaurant waar we ons helemaal volg hebben gevreten met Georgisch en Kirgizisch eten. Het was heel erg gezellig en ook leuk om zo iemand weer te zien! Toen ik weer terug was, was de rest pas klaar met koken, dus ik heb nog wat meegesnoept.

Terwijl we met z'n allen aten, gebeurde er iets heel frappants. Twee meisjes kwamen het hostel binnen (één uit Zwitserland, de ander uit La Réunion), en iedereen keek elkaar verbaasd aan. De twee PhD'ers hadden de twee Fransen eerder al in Bishkek (een maand geleden al) ontmoet, en de twee Israëliërs hadden ze in Tashkent ontmoet. Alles kwam dus weer bij elkaar. Hoe dan ook, het was erg gezellig en we hebben nog tot zo'n 23:30 gezeten!

Bischkek

July 14, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 17 °C

Sightseeing in Bischkek, einer leidlich modernen Stadt, in der noch viel Sowjetunion steckt. Besuch des Kirgisischen Museums inklusive Wachablösung am Ala-Too-Platz. Parlament, Regierungssitz und verschiedene Denkmäler, darunter auch ein paar alte Bekannte. Abschluss im riesigen Dordoi-Basar.Read more

Ala-Archa Nationalpark

July 15, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ⛅ 12 °C

Von Bischkek aus Besuch des nahegelegenen Ala-Archa Nationalparks. Kernstück des Nationalparks ist das Flusstal des Ala-Archa und seiner Zuflüsse auf ca 2000m umgeben von Bergen von fast 5000m Höhe. Aufstieg zur Ratzek-Hütte am Ak-Sai-Gletscher auf 3350m entlang des Ak-Sai mit tollen Panoramen entlang des Trails. Die Hütte ist das Zentrum des kirgisischen Bergsteigens. Nach einer Stunde Pause Abstieg und Rückkehr nach Bischkek. Morgen geht es weiter ins Landesinnere.Read more

Fahrt zum Son-Kul See

July 16, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ⛅ 12 °C

Um 8:30 sind wir in Bischkek aufgebrochen. Erstes Ziel der Fahrt war die Ruinenstadt Burana von der nur noch das halbe Minarett steht. Bei einem Erdbeben ist die obere Hälfte eingestürzt, so dass nur noch 22 Meter stehen. Interessant sind dort auch die Balbal, über 1500 Jahre alte, aber immer noch ausdrucksstarke Steinfiguren, die aus den Bergen stammen.
      Nach einer längeren Überlandfahrt begann dann der Aufstieg zum Son-Kul See, einem großen Gebirgssee auf 3000m Höhe. Dazu muß der 3450m hohe Kalmak-Pass überwunden werden, der nur von Mai bis September befahrbar ist. Von der Passstraße ergaben sich immer neue, tolle Ausblicke. Hinter dem Pass liegt der See umgeben von Sommerweiden die auch heute noch von Halbnomaden und ihrem Vieh beweidet werden.
      Um unser Jurten-Camp zu erreichen mussten wir den halben See umrunden, was wir auch kurz vor Sonnenuntergang getan haben. Morgen werden wir die Umgebung erkunden.

Kyrgyz Republic, Kirgistan, Kyrgyzstan, Kirgisië, Kɛɛgestan, ኪርጊስታን, Kirguisistán, قيرغيزستان, Kırqızstan, Кыргызстан, Киргизстан, Kirigizisitaŋ, কির্ঘিজস্তান, ཁིར་གིཛ་སྟཱན།, Kirgizstan, Kirguizistan, Kyrgyzstán, Киргизи, Cirgistan, Kirgisistan, Kirgizstan nutome, Κιργιστάν, Kirgizistano, Kirguistán, Kirgiisi, Kirgizistan, قرقیزستان, Kirgistaan, Kirgiisia, Kirgisia, Kirghizistan, Kirgyzje, An Chirgeastáin, Quirguicistán, કિર્ગિઝ્સ્તાન, קירגיזסטאן, किरगिजस्तान, Kirgizisztán, Կիրգիզստան, Kyrgystan, キルギス共和国, ყირგიზეთი, Kirigizistani, Қырғызстан, គៀរហ្គីស្តង់, ಕಿರ್ಗಿಸ್ಥಾನ್, 키르기스스탄, قرغیزستان, Pow Kyrgys, Кыргыз Республикасы, Chirgisia, Kirigizisitaani, Kirgizië, Kigizisitá, ເດີກິດສະຖານ, Kirgiztanas, Kigizisita, Kirgizstāna, Kiordistan, Киргистан, കിര്‍ഗിസ്ഥാന്‍, किरगिझस्तान, ခယ်ကစ်စတန်, Kirgisien, किर्गिस्थान, Quirguizstan, କିର୍ଗିଜିସ୍ଥାନ, Quirguistão, Kirghisistan, Kirigisitani, Kirghizia, ڪِرگزِستانُ, Kirigizitùaan, Kirgizsko, கிர்கிஸ்தான், కిర్జిస్తాన్, Қирғизистон, คีร์กีซสถาน, Kekisiteni, Kırgızistan, Киргизия, قىرغىزىستان, Киргізстан, کرغستان, Qirgʻiziston, Ka-dắc-xtan (Kyrgyzstan), Kirgisän, Orílẹ́ède Kuriṣisitani, 吉尔吉斯斯坦, i-Kyrgyzstan