Kyrgyzstan
Kyrgyzstan

Ankunft in Bishkek

August 8, 2021 in Kyrgyzstan ⋅ ⛅ 27 °C

Am 07.08.2021 hat uns Franziska Uhr zum Flughafen nach Nürnberg gefahren, pünktlich 15:00 Uhr sind wir dort angekommen. Dort haben wir Anette und Jörg getroffen, die wir seit unserer ersten Kirgistanreise 2019 kennen. Nach dem Flug mit Türkisch Airlines über Istanbul sind wir am 08.08.2021 gegen 10:00 in Bishkek gelandet. Der Stephan Empfang von Stefan und Kostja war herzlich. Nach kurzem Ausruhen im Hotel Baikhan und Vorbereitung unserer Mountenbikes ging es in den nahegelegenen Natipnalpark Ala Arscha. Bei einem kleinen Picknick wurde noch einmal der Reiseplan für die nächsten Tage besprochen. Der Abend fand seinen Abschluss bei einem köstlichen Essen mitten in Bishkek.Read more

Schön, dass ihr gut angekommen seid und sogar schon einen ersten Ausflug gemacht habt! Die Landschaft schaut einfach traumhaft aus 🤩. Ich freue mich nun wieder auf Tage voller toller Berichterstattung von Euch. Genießt eure Reise.

8/8/21Reply

Liebe Grüße Gaby

8/24/21Reply

Kyzyl-Oi/Кызыл-Ой

June 8, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 26 °C

Na een kort stukje fietsen zijn we op tijd aangekomen bij het guesthouse in Kyzyl-Oi. Ondanks dat het een klein stukje fietsen was, was het een heel bijzonder stukje qua natuur. De weg liep door een kloof langs een snelstromende rivier. De rotsen aan de zijkant hadden vaak een wat rode kleur, "Kyzyl" betekent ook "rood" in het kirgizich.

Het dorpje kwam uit het niets opdoemen, en is erg primitief. Er zijn zo'n 900 inwoners en overal lopen kippen, paarden en schapen. Er is één winkeltje en er is een apotheek. Alleen in de ochtend en in de avond was er elektriciteit en water en verder verbouwen ze heel veel groentes in de tuinen eromheen, en de wc is zoals overal hier een gat in de grond!

De gastvrouw heeft vier kinderen, waarvan er één nog hier woont, één in Bishkek werkt als tandarts, één in Bishkek werkt als verloskundige, en van de laatste begreep ik niet helemaal wat ie deed. Bereik is hier heel erg schaars, maar zowaar kwam het opeens tevoorschijn!

Gefietst: 35 km.

Wat een prachtig land Bram! het lijken geen gemakkelijke fietswegen... een copieuze maaltijd is vast wel welkom!

Wauw, mooi ! En wat een geluid ! [Suus]

De poes van dag 3 vond ik nog schattiger. [Suus]

Karakeche/Каракече

June 9, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 32 °C

Vandaag was een bijzondere route. Eerst nog een klein stukje naar het einde van de kloof van Kyzyl-Oi, waarna er opeens een brede, goed geasfalteerde weg tevoorschijn kwam. Onderweg nog twee Duitse busjes met vier vrolijke Duitsers erin tegengekomen. De geasfalteerde weg was een beetje saai, maar kwam wel langs een paar dorpjes, waaronder Bashkugandi. Naarmate we dichterbij Bashkugandi kwamen, hoe droger het werd. Dat, in combinatie met het feit dat het dorp nog half in aanbouw was, maakte het een beetje een eng dorp. Het deed me een beetje denken aan "Breaking Bad".

In Bushkugandi namen we de afslag naar rechts. Het was een erg slechte weg, die constant valsplat omhoogliep. Met geultjes proberen ze het water dat er daar is, zo richting te geven dat ze er nog iets kunnen verbouwen. Na vele minuten over deze weg, kwamen we aan bij de voet van de Karakeche pas, en kwam de hele mooi natuur weer terug, waar we ook geslapen hebben!

Vandaag zou ik ook horen of ik daadwerkelijk ben geslaagd, maar ik heb geen bereik. Handig.

Gefietst: 89 km.

Hopelijk weet je nu inmiddels of je echt geslaagd bent😁👍

ziet er Amerikaans uit.

prachtig

Son-Kul Zuidzijde/Соң-Көл

June 10, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ⛅ 16 °C

Omdat we aan de voet van de Karakeche pas zijn gaan slapen, was de conclusie dat er vandaag geklommen zou worden vrij snel getrokken. Het begon redelijk rustig aan, totdat we bij Karakeche aankwamen. Karakeche is een mijndorpje midden in het gebergte waar steenkool wordt gewonnen.

Nadat we Karakeche waren gepasseerd, begon het echte klimwerk! Het was weer een hele pittige klim, maar ik heb er volop van genoten! En de beloning die we kregen aan de top van 3384 meter was groots, heel groots. Een heel mooi uitzicht over een vallei, met in de verte het Son-Kul meer, onze eindbestemming. Een aantal minuten nadat we richting het meer gingen, begon het keihard te hagelen. Ik zag dat Azamat was gestopt, en toen ik de auto in stapte had ie de lunch al helemaal voorbereid (komkommer, tomaat, brood en vis uit blik)!

Vervolgens ging de weg wat op en neer richting het meer, dat op 3016 meter hoogte ligt, 18 kilometer breed en 29 kilometer lang is. Daar staat het yurt kampje waar we vannacht slapen. In het kamp staan in totaal 16 yurts, waarvan er een paar worden bewoond door de eigenaar en z'n familie.

Nog steeds geen bereik, nog steeds niet geslaagd.

Gefietst: 51 km.

Ik ben extreem jaloers! Slapen in een yurt, wat bijzonder!

🤣

echt heel mooi

Keng-Suu/Кең-Суу

June 12, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ 🌧 21 °C

Helaas verlaten we het Son-Kul meer vandaag, en dalen we af naar Keng-Suu, het eerste dorpje dat we tegenkomen. Eerst moest er nog een stukje geklommen over de Kalmak Ashuu pas (3317 meter) waarna een afdaling van 10 kilometer, met prachtige uitzichten volgt. Om ons heen waren hoge, besneeuwde bergen, een riviertje met paarden en koeien, een herder te paard met zijn hond en een autootje vol met oude mannetjes die breed glimlachen.

Eenmaal beneden was het weer erg droog, maar op een mooiere manier dan voor het Son-Kul meer. Ook ben ik hier de eerste medefietsers tegengekomen, die uit tegenovergestelde richting kwamen. In Son-Kul overnachtten we in het huis van dezelfde familie van gisteren (twee dochters zijn hier gebleven), en heb ik voor het eerst in tijden weer een douche genomen. Ook heeft het de hele middag gestortregend en gedonderd, dus heb ik gebruik gemaakt van zeldzaam bereik en ben ik verder gaan lezen in m'n boek.

Gefietst: 51 km.

Wat weer prachtige foto's en verhalen, Bram 👍😘

6/13/22Reply

Weer genoten van je verslagen en foto's Bram! Zo interessant!

6/13/22Reply

En niet te vergeten: HEEL GEFELICITEERD met je 8!!!!!

Kara Talaa/Кара Талаа

June 14, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 26 °C

De rit van vandaag ging door erg droog gebied. Bijna de hele route waren ze met de weg bezig, dus elke auto die voorbij reed zorgde voor een wolk van stof. Maar, het blijft Kyrgyzstan, dus op elke plek waar je was, kon je in ieder geval ergens sneeuw zien! Uiteindelijk kregen we het Issyk-Kul meer in zicht, waar Kara Talaa ook aan ligt.

Op aanwijzen van de gastvrouw ben ik nog wat verder gefietst, waar je ook echt bij het water kon. Het meer is gigantisch, het op negen na grootste meer ter wereld en het zevende diepste meer. Het is 6236 vierkante kilometer groot en betekent "Warm Meer", wat na eigen onderzoek vrij feitelijk bleek. Wij zitten aan de zuidkant, aan de noordkant zitten vooral de hotels, en aan de oostkust lag (ik weet niet of ie er nog ligt) een Russische basis waar onder andere wapens werden getest.

Net toen ik bijna weg wilde fietsen, kwam er een familie aan gereden. Ze gingen wat volleyballen op het strandje, en vroegen me om mee te doen. Ze hadden me ook nog uitgenodigd voor een barbecue, dus na het eten ben ik naar hun huis vertrokken (ze wonen in hetzelfde dorpje)! Het was heel erg gezellig en ze konden niet stoppen met mij volstoppen met lekker eten. De (overgroot)opa was ook aanwezig, hij is kortgeleden 100 jaar geworden!

Gefietst: 73 km.

wat lief!

6/15/22Reply

❤️

Heb je gezwommen? [Suus]

6/20/22Reply

Tong/Тоң

June 15, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ⛅ 25 °C

Vanochtend was erg komisch. Zodra ik sochtends m'n gezicht liet zien, begonnen Azamat en de man en vrouw van het guesthouse keihard te lachen. Blijkbaar begonnen ze zich gisteravond wat zorgen te maken omdat ik maar niet terugkwam. Toen ik vertelde over de avond, vonden ze het maar al te grappig en leuk, tijdens het ontbijt ging het nergens anders over. Toen we vertrokken kreeg ik een enorme knuffel van de vrouw en zei "You're my son now". Sorry pa en ma. De man bleef alleen maar lachen en wees naar z'n horloge.

De rit van vandaag ging gelukkig grotendeels over een wat betere weg, en de bergen kwamen weer wat meer in zicht (maar we fietsen nog wel steeds langs het Issyk-Kul meer). Onderweg stopten we in Kyzyl-Tuu bij een familie waar we lunch hadden en me lieten zien hoe de yurts worden gemaakt. Kyzyl-Tuu wordt ook wel het yurt dorpje genoemd, omdat vrijwel elke bewoner zich op een manier bezighoudt met het maken van yurts. Later kwamen we bij onze overnachtingsplek aan, een heel mooi plekje, wat verder van de weg af. Op het terrein wonen een wat oudere man en vrouw, en verbouwen veel groente en fruit.

Gefietst: 68 km.

Bram, wat een fantastische reis! Bijzondere ontmoeting, overweldigende natuur, mooie herinneringen maken 💖 Het is genieten van je foto’s en je logboek. [Janine]

6/17/22Reply

en jullie sliepen weer in een yurt?

6/17/22Reply

ik had het artikel ook gelezen over de zwarte dood....ik had nog nooit van dat meer gehoord, maar nu ben jij daar. Hoe toevallig.

Tulpar Kol

June 18, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ☁️ 3 °C

Nous voilà partis pour un trek de trois jours. Aujourd'hui 23 km nous attendent. Une bonne partie du chemin est monotone. Au bout de plusieurs heures nous voyons derrière nous le village de Sary Moghul plongé dans le noir, sous la pluie ⛈️. Le tonnerre gronde au loin, nous pressons le pas. Nous n'y échappons pas sur les 5 derniers kilomètres qui se feront sous une tempête de grêle puis de neige. 🌨️ Le tonnerre résonne désormais juste au dessus de notre tête et le fracas se répercute sur les montagnes alentours. C'est très impressionnant et relativement inquiétant. Ces 5 km paraissent une éternité. 🙄
      Dès que nous arrivons au camp de yourte du lac le temps se calme et nous pourrons même profiter du soleil quelques minutes plus tard malgré un froid de canard ! 🦆
      Nous apercevons des yaks et des marmottes.
      Après le repas, que nous partagerons avec un couple de russes amoureux de la France, c'est à nouveau la neige qui a recouvert les montagnes et nos yourtes !

Magnifique 😍😍

7/11/22Reply

😍😍😍😍

7/11/22Reply

Osh/Ош

June 24, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 35 °C

Vanuit Arslanbob is er één directe Marshrutka naar Osh, de tweede grote stad van Kyrgyzstan. Deze vertrekt om 6:50 in de ochtend, maar het scheelt weer twee keer overstappen en daarbij waarschijnlijk heel veel staan. Dus vroeg in de ochtend zat ik in de bus. Omdat er onderweg erg veel ouderen en kinderen instapten, heb ik uiteindelijk toch nog anderhalf uur tot Bazar-Korgon gestaan. Het werd zelfs zo druk in de bus, dat de chauffeur toegaf dat er echt niemand meer bij kon, en mensen dus voorbij zijn gereden. Van Bazar-Korgon tot aan Osh was er gelukkig genoeg plek, en zat ik achterin met twee oudere vrouwen en twee kleine meisjes, waarvan er één bijna de hele rit met haar hoofd op m'n arm heeft liggen slapen.

In de Marshrutka zat ook een Israëliër, Egi, die ook Osh als eindbestemming had. Hij had nog geen overnachting geregeld, dus hij heeft hetzelfde hostel als ik had geregeld, en daar zijn we dan ook samen heen gegaan.

Eenmaal aangekomen in Osh, moest ik vrij snel op pad om een Covid test te doen, die ik nodig heb voor Tajikistan.
      Na wat emails heen en weer heb ik een locatie gevonden om een test te doen, en ik belandde in een soort appartementengebouw in het centrum waar een laboratoriumpje zat met twee kauwgom kauwende dames. Ze deden wat moeilijk en vertwijfeld, maar na een paar belletjes mocht ik hem doen.

Terug in het hostel waren er nog twee andere Israëliërs en een Franse die samen met een Kirgizische een PhD doet. Zij gingen samen koken, terwijl ik met Lee uit eten ging. Het was een erg leuk restaurant waar we ons helemaal volg hebben gevreten met Georgisch en Kirgizisch eten. Het was heel erg gezellig en ook leuk om zo iemand weer te zien! Toen ik weer terug was, was de rest pas klaar met koken, dus ik heb nog wat meegesnoept.

Terwijl we met z'n allen aten, gebeurde er iets heel frappants. Twee meisjes kwamen het hostel binnen (één uit Zwitserland, de ander uit La Réunion), en iedereen keek elkaar verbaasd aan. De twee PhD'ers hadden de twee Fransen eerder al in Bishkek (een maand geleden al) ontmoet, en de twee Israëliërs hadden ze in Tashkent ontmoet. Alles kwam dus weer bij elkaar. Hoe dan ook, het was erg gezellig en we hebben nog tot zo'n 23:30 gezeten!

dat klinkt inderdaad allemaal erg gezellig

6/27/22Reply

Feestelijk ! [Suus]

6/30/22Reply

Mooie beeldengroep !! [Suus]

6/30/22Reply

Bischkek

July 14, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 17 °C

Sightseeing in Bischkek, einer leidlich modernen Stadt, in der noch viel Sowjetunion steckt. Besuch des Kirgisischen Museums inklusive Wachablösung am Ala-Too-Platz. Parlament, Regierungssitz und verschiedene Denkmäler, darunter auch ein paar alte Bekannte. Abschluss im riesigen Dordoi-Basar.Read more

WildWortWechsel

Interessant, diese für mich so fremde Welt.

7/18/22Reply

Kyrgyz Republic, Kirgistan, Kyrgyzstan, Kirgisië, Kɛɛgestan, ኪርጊስታን, Kirguisistán, قيرغيزستان, Kırqızstan, Кыргызстан, Киргизстан, Kirigizisitaŋ, কির্ঘিজস্তান, ཁིར་གིཛ་སྟཱན།, Kirgizstan, Kirguizistan, Kyrgyzstán, Киргизи, Cirgistan, Kirgisistan, Kirgizstan nutome, Κιργιστάν, Kirgizistano, Kirguistán, Kirgiisi, Kirgizistan, قرقیزستان, Kirgistaan, Kirgiisia, Kirgisia, Kirghizistan, Kirgyzje, An Chirgeastáin, Quirguicistán, કિર્ગિઝ્સ્તાન, קירגיזסטאן, किरगिजस्तान, Kirgizisztán, Կիրգիզստան, Kyrgystan, キルギス共和国, ყირგიზეთი, Kirigizistani, Қырғызстан, គៀរហ្គីស្តង់, ಕಿರ್ಗಿಸ್ಥಾನ್, 키르기스스탄, قرغیزستان, Pow Kyrgys, Кыргыз Республикасы, Chirgisia, Kirigizisitaani, Kirgizië, Kigizisitá, ເດີກິດສະຖານ, Kirgiztanas, Kigizisita, Kirgizstāna, Kiordistan, Киргистан, കിര്‍ഗിസ്ഥാന്‍, किरगिझस्तान, ခယ်ကစ်စတန်, Kirgisien, किर्गिस्थान, Quirguizstan, କିର୍ଗିଜିସ୍ଥାନ, Quirguistão, Kirghisistan, Kirigisitani, Kirghizia, ڪِرگزِستانُ, Kirigizitùaan, Kirgizsko, கிர்கிஸ்தான், కిర్జిస్తాన్, Қирғизистон, คีร์กีซสถาน, Kekisiteni, Kırgızistan, Киргизия, قىرغىزىستان, Киргізстан, کرغستان, Qirgʻiziston, Ka-dắc-xtan (Kyrgyzstan), Kirgisän, Orílẹ́ède Kuriṣisitani, 吉尔吉斯斯坦, i-Kyrgyzstan