Magali Tinck

I love good food, good music and travelling.
Living in: Wijnegem, Belgium

Golden Circle - Reykjavik

January 20 in Iceland

Opnieuw wat problemen met op tijd uit ons bed te komen door slaaponderbrekingen ivm het noorderlicht. Ach wat maakt het uit, easy goes the way! Lekker ontbeten met verloren brood, yoghurt en koffie. Uiteindelijk rond 11h buiten.

Vandaag hebben we een afgeslankte versie van de golden circle gedaan. Eerst een korte stop aan Faxifoss. Een waterval die we nog niet eerder hadden gezien. Uiteraard indrukwekkend. Daarna naar Bruarfoss, waar we leuke herinneringen aan hebben uit onze vorige trip. Echter was er nu een parking aangelegd met een stevige wandeling van 6km zodat je niet meer op de erf van de plaatselijke IJslanders moest parkeren. Onderweg tijdens de wandeling nog 2 andere watervallen kunnen meepikken. Wel een wandeling om te zweten.. Bij - 10 °C.. Speciaal!

Na de wandeling richting Geysir gereden (geothermisch natuurpark met geisers). Niet gestopt aangezien de parking hier stampvol stond en we dit reeds hadden kunnen beleven zonder sneeuw waardoor de kleuren veel mooier waren (Nah!). Dan maar verder naar Gullfoss waar er meer volk aanwezig was dan in heel Reykjavik. Bussen vol. Een aanpassing tov de rest van het land, alsook tov ons vorig bezoek in mei 2016. Dan maar even kort naar de eerste viewpoint om daarna aangespoord door onze mensenvrees snel het besneeuwde hazenpad te kiezen.

Tenslotte via Þingvellir (Thingvellir) nationaal park en het besneeuwde landschap terug naar Reykjavik om uit te blazen op kaffi en nog iets lekkers te eten. Straks dan richting Keflavik!

Nog genoeg plaatsen te verkennen als excuus om ooit nog terug te komen..

Bless (ijslands voor tot ziens)

Na een spannende (maar slaaparme) nacht zijn we wat later uit onze nest gekomen. Het eerste prille schemerlicht scheen al door het raam voor we ons aan de ontbijttafel bevonden voor onze gewoonlijke boterham met nutella.

De eerste stop was slechts een half uurtje rijden. Het dorpje Vík í mýrdal met zijn prachtige ligging en wereldberoemde kerkje, gelegen op een heuvel met adembenemende achtergrond. Net naast het dorpje ligt een zwart strand dat zich graag liet fotograferen met het opkomende winterzonnetje.

Hierna hebben we onze weg door het (merkbaar toeristischere) Zuiden voortgezet. Er passeert hier geregeld een auto en zelfs bus op de baan wat ondenkbaar was in het Oosten en Noorden. Maar we laten het niet aan ons hart komen met dit zonnige, windloze weer.

Vandaag staan er verschillende fossen (aka watervallen) op het programma. De eerste was de grote skógafoss die ook helemaal in een winters ijsjasje zat. Gigantische ijspegels versieren het landschap als natuurlijke orgelpijpen. Skógafoss is zeer bekend en relatief druk bezocht. Door onze insider knowledge wisten we echter dat na kleine wandeling door een naburig gelegen canyon de geheimen van Kvernufoss vrijgegeven werden. Opnieuw werden we beloond met wat quality time tussen ons en de gezellige waterval.

Na dit onderonsje zetten we onze weg verder naar Seljalandsfoss en Gljúfrabúi. Hier hebben we eerst een kleine pauze genomen op onze zelfgemaakte parking (de officiële parking kost tegenwoordig blijkbaar 5 euro). Van een theetje en koekjes kikker je altijd op als je steeds vriestemperaturen moet trotseren. Tijdens onze pauze merkten we op dat andere mensen ons voorbeeld gingen volgen als piraatparkeerders. Tijdens onze wandeling naar de watervallen moesten we verschillende grote ijsplekken over het pad doorkruisen. Wat begon met voorzichtige ministapjes vooruitgeraken, eindigde natuurlijk met op de kont rondsleeën met de slappe lach wanneer Magali niet meer rechtgeraakte.

Met de laatste zonneschijn hebben we dan onze weg vervolgd naar onze laatste cottage. Deze was gelegen op een paardenboerderij waardoor we de gehele nacht omringd werden door gezellige Ijslanders (paardjes). De avondmenu bestond uit aiki noodles met brood en een royco soepje (dat wordt ge nu toch nooit beu he... Ahem) .

In de latere avond hebben we reeds het noorderlicht kunnen waarnemen, ondanks wat lichtpollutie aan de horizon. We zagen ook een meteoriet opbranden in de atmosfeer! Daarnaast konden we kennismaken met een ouder Australisch koppel dat een reis door Rusland, Finland en Ijsland maakte voor het noorderlicht. Toffe mensen. We vroegen hen om zeker op onze raam te kloppen als ze het noorderlicht goed konden waarnemen.

Dit deden ze dan ook rond kwart na 5. Ditmaal was het noorderlicht niet zo fel als gisteren maar overspande het meer dan de helft van de hemel. Lucky us.

Morgen ons laatste dagje! Extra genieten.

We hebben ze gezien!

January 19 in Iceland

We hebben ze zien dansen, de noorderlicht vlammetjes. De gebroken nachten hebben gewerkt! Een verdere update volgt nog.

Noot: doordat onze ogen 's nachts eigenlijk niet zo goed kleur zien, en vooral contrast, kan je die superfelle kleuren eigenlijk enkel met de camera zien. Je ziet wel een felle gloed aan de hemel met soms een vage kleurschakering. Naargelang hoe fel het noorderlicht, kan je het ook zien dansen.

Wij zagen een waas van groen met rode randen, en alles danste! Prachtig!

Een aangenaam verblijf in Liilja's guesthouse. 's Ochtends nog van een lekker ontbijt gesmuld en kennisgemaakt met het herdershondje van de boerderij. Wat een lief schatje.

Onze eerste stop was Jökulsárlón glacier lagoon met bijhorende diamond beach. Ditmaal hadden we beter weer als 2 jaar geleden wat ons trakteerde op een kleurrijk uitzicht over de ijsrotsen, zwemmende zeehondjes en achterliggende gletsjer. Door de opkomende zon was leuke foto's trekken een makkie. De diamonds op diamond beach zijn ijsschotsen die uit de lagoon spoelen naar zee om dan aan te spoelen op het zwarte strand. Zeer indrukwekkend.

Dan onze weg vervolgd naar Skaftafell nationaal park, waar verschillende gletsjertongen liggen. Jammer genoeg was onze crystal cave tour geannuleerd omdat het vrij moeilijk is een ijsgrot te bezoeken als deze onder water staat. De organisatie heeft ons omgeboekt naar een gletsjerwandeling met bezoek aan een natuurlijke ice cave in de gletsjer. De kleur van het gletsjerijs in de grot had verschillende schakeringen van blauw.

Na de gletsjerwandeling van bijna 4 uur zijn we richting onze cottage in the middle of nowhere getrokken. Dit ligt in de buurt van Kirkjubæjarklaustur. Magali heeft hier heerlijke tortellinis met paprika en courgettes klaargemaakt.

Let the northern lights hunting begin! We konden reeds redelijk vroeg een gloed waarnemen aan de horizon. De rest van het verhaal kennen jullie reeds :).

Alweer een nacht gepasseerd zonder noorderlicht (ondanks wekkers om 2h en 6h). We geven niet op! Wel een prachtige zonsopgang bij het ontbijt. Het beloofde een mooie dag te worden.

Toen we vertrokken naar onze eerste stop (de wandeling naar hengifoss) waren we sceptisch over de standvastigheid van het weer. Onterecht aangezien het de gehele wandeling en bij uitbreiding de gehele dag nagenoeg wolkenloos was. De eerste waterval op de wandeling was litlanesfoss. Een waterval geflankeerd door basaltkolommen en ijs wat een uniek uitzicht gaf. Verder op de route hadden we geregeld een afwijking van het pad door bevroren rivierlopen over het wandelpad. Bij één van de schapenhekken was het schaatsen met het hek in de hand en daarna de houten paal te knuffelen om ongehavend de andere kant te bereiken. Een grappig zicht voor de collega toeristen, ware het niet dat we dit adembenemde vergezicht voor ons getwee hadden. Na een stevige klim door de ijzige wind (gevoelstemperatuur 12°C!) met tomaatrode wangen bereikten we Hengifoss. Deze waterval wordt gekaderd door een rood gestreepte rotsformatie. Indrukwekkend.

Vervolgens onze weg verdergezet. Volgende bestemming: Höfn. Hiervoor namen we de scenic route door de oostelijke fjorden. De laaghangende zon leidde tot prachtige vergezichten. Ongeveer halverwegen maakte Bryan zich de bedenking dat we tijdens onze vorige trip het geluk mochten hebben om wilde rendieren te zien. "Blijkbaar is het dan toch niet zo vanzelfsprekend om rendieren te zien". Nog geen 2 minuten na het uitspreken van deze gevleugelde woorden draaiden we een hoek om en kwamen we een kudde rendieren tegen. Er volgende de rest van de dag nog verschillende kuddes met tientallen rendieren. Onze dag was compleet.

Net voor het vallen van de avond - na een meer dan geslaagde dag - kwamen we aan in onze guesthouse. Een gezellig en moderne accomodatie aan de voet van een gletsjer. Onze kamer heeft zich op het noorden met zeer weinig lichtpollutie. Opnieuw staan er enkele wekkers om het noorderlicht te kunnen zien. Spijtig genoeg is de magnetische index van de zon zeer laag. Proberen gaat mee! We hebben toch zeker al wat mooie foto's van de indrukwekkende sterrenhemel en een vleugje melkweg.

Ons avondeten: royco minute soup, brood en pasta uit een potje gecombineerd met ijslandse biertjes (B: double IPA, M: barley wine). De biertjes ongeveer 5 keer duurder dan het eten. Prioriteiten stellen, heet dat.

Wens ons geluk!

Eindelijk.. Een streep licht. Na enkele dagen sneeuwstormen trotseren, worden we beloond met een prachtige zonsopgang en wat blauwe lucht.

Des te groter was de teleurstelling bij het ontdekken dat Bryan de verkeerde oplader meehad voor zijn fototoestel. Na wat opzoekwerk werd duidelijk dat het benodigde equipment in Akureyri te vinden was (2h heen en terug). Onderweg was de zonsopgang in combinatie met de prachtige goðafoss echter zalf op de wonde. Bij aankomst in Akureyri beslist deze detour te gebruiken als shopping voormiddag. 2 ijslandse truien en een muts waren de buit. Al bij al dus een leuke trip in het goede weer.

Vervolgens onze weg verdergezet (opnieuw voorbij Mývatn) naar Dettifoss. Dit is de grootste waterval van Europa in volume. Uit onze vorige trip wisten we dat deze waterval zeer indrukwekkend is. Halverwege onze wandeling naar de waterval begon er echter een sneeuwstorm waardoor de waterval grauw uitviel en onze kaakjes afvrozen. Wel heel mooie sneeuwvlokjes!

Tenslotte hebben we onze weg vervolgd door het prachtige witte landschap naar Egilsstaðir in Oost-IJsland. In onze gezellige guesthouse hebben we lekker gesmuld van pasta á la Magalia. Noomz. Vannacht zetten we onze wekker rond 1h om de kansen op het noorderlicht eens te bekijken. Momenteel is dit 20% maar gooit de bewolking roet in het overheerlijke pasta.

Slaapwel!

Alvast een toelichting voor de mama's en moekes: we zijn enorm voorzichtig, nemen onze tijd en kunnen er toch al eens goed mee lachen hoe het weer hier nu is. Bijkomend is het ergste normaal voorbij. Vanaf hier zijn de wegen groen (dus vrij) of blauw (glad).

Dat gezegd zijnde: de weg naar Akureyri bracht ons naar Varmahliđ. Wat.was.dat.
    De 'touring mobilis' van IJsland houdt de weersomstandigheden en wegcondities zeer nauwgezet bij. Dus toen er een witte lijn stond op onze weg (betekent 'sneeuw') kunnen we nu zeggen dat dat accuraat was.
    De zichtbaarheid werd echter niet meegedeeld. Deze was geregeld beperkt tot onze motorkap wegens een enorme sneeuwstorm. We reden telkens paaltje tot paaltje waarmee de weg gemarkeerd is. De weg zelf viel gelukkig mee, de weg zíén was een ander paar mouwen.

Ongeveer na een uur waren we de sneeuwstorm voorbij en konden we eindelijk de weg weer zien. Nadien bleek dat deze weg afgesloten is geweest (nadat wij er gepasseerd waren) wegens 'impassable'. Opnieuw een accurate observatie. Het volgende obstakel: de 'bergpas' richting Akureyri, is een weg tussen de heuvels door. Deze was sinds 's ochtends vrijgemaakt. Op ongeveer een 10 tal kilometer, rond de middag, bleek deze route opnieuw afgesloten. De wegendienst eventjes gebeld en ze raadden ons aan af te wachten en zeiden dat we waarschijnlijk nog wel konden doorrijden later in de namiddag.

Omdat we moeilijk konden wachten in onze auto in the middle of nowhere, hebben we onze Google opengezet. Hierbij bleek er niet ver van deze weg een leuke Guesthouse te zijn.

Bij aankomst werden we begroet door een kudde nieuwsgierige IJslanders - paarden bedoelen we. We stopten de auto omdat we het wel grappig vonden hoe ze naar ons toe kwamen. Een tiental seconden later waren er zo'n tien paarden de sneeuw van onze auto aan het likken en hun hoofd in de auto aan het steken. Aai het paardje! We wisten uiteindelijk niet goed hoe weg te geraken zonder ofwel de auto of een paard te beschadigen, dus belde we de guesthouse voor raad. Blijkbaar mochten we gewoon toeteren. Beteuterd wandelden de IJslanders weg.

Johann, de gastheer nodigde ons binnen uit voor een kopje koffie. We ontmoetten Rosa en Boris Yeltsin, respectievelijk de hond en de kater des huizes. Wat een fluffy lieve beestjes!
    Toen het weer merkelijk omsloeg naar een sneeuwstorm, zei Johann 'make yourself comfortable, this will be your home for the next hours', wat een gastvriendelijkheid!
    Gezien hij niet echt eten in huis had voor gasten en daarenboven te lui was om te koken (zijn woorden, niet de onze), maakten we ons eigen potje. Een potje noedels. En erna een theetje. En koekjes.

Rond 14u was de weg weer open en vervatten wij onze weg. Een hartelijk afscheid van Johann, Rosa en Boris genomen. Het eerste stukje weg waar we ons op waagde was echter.. Bangelijk. Alles was gewoon wit. De weg ook. We reden tot aan een wegmarkeringspaaltje, stopte even en wachten elke keer tot het volgende zichtbaar werd. Zo bereikten we gelukkig de hoofdweg. Van toen af aan ging de weg eigenlijk heel vlot en bereikten we zonder veel erg Akureyri.

Tijdens een tussenstopje aan een besneeuwd meer heeft Bryan wel even een uitschuiver gemaakt. Onder het laagje sneeuw was alles volledig ijs. Bij het uitstappen schoof hij dus uit de auto, en doordat hij de deur vasthield schoof hij ook deels onder de auto :D komisch moment, mooi landschap.

Vanuit Akureyri reden we richting Gođafoss, die we nu in een sneeuwlandschap wilden zien, we werden niet teleurgesteld! De waterval was echt prachtig met de ijspegels die eraan hingen en het gure landschap erom heen.

Hierna reden we ineens door naar onze Farmstay, een chaletje op een boerderij. Wat een gezellige kamer! En ook lekker warm, door de geothermische verwarming.

Als avondactiviteit besloten we een goed restaurant (Vogafjos Cowshed Cafe, met de koetjes naast de zitruimte) in Mývatn te bezoeken en erna de natuurlijke baden van Mývatn. Het eten was opnieuw heerlijk, de baden waren welkom. Maar de 5m tussen de omkleedruimte en het water waren hels. We moesten namelijk door een - je raadt het nooit - sneeuwbui wandelen. Een aparte beleving, in de sneeuw, met een muts, in badpak in een geothermisch bad.

Vannacht zetten we de wekker een aantal keer, hopelijk zien we het noorderlicht nog een van de dagen, maar het weer laat het niet echt toe..

Þingeyrar

January 15 in Iceland

Tijdens het aanvliegen meldde de (lollige) piloot ons dat we niet direct konden landen wegens een sneeuwstorm, 'maar we hebben voldoende brandstof'. Het kindje in de rij achter ons was het duidelijk niet eens met deze voorzichtige aanpak, en bleef schreeuwen opdat mama haar zou losklikken. Tijdens de langere aanvliegroute hebben we wel veel ijsschotsjes kunnen zien in zee.

Gelukkig keerde het weer snel om en landden we in een surrëeel landschap. Een waterig zonnetje achter de wolken gaf een roze-oranje gloed, en zo ver dat je kon zien was er opstuivende sneeuw die aangedreven werd door enorme wind. Tijdens de landing glibberde het vliegtuig ook een beetje van links naar rechts.

Onze trip vanuit Keflavik had een eerste stop in onze favoriete shop: Bonus. Een zakje met aiki noodle toestanden en een paar fruitjes. Klets, 80 euro kwijt!

Gelukkig hebben we spijkerbanden. De wegen liggen er soms goed bij, maar vaak toch glad door aangekoekt ijs en sneeuw. op een bepaald punt was een sneeuwstorm duidelijk niet goed genoeg, en waren we in een soort zwart zand/sneeuw hybride storm terecht gekomen. De zichtbaarheid was navenant.
    Maar mama's en moekes: we zijn veilig in onze bnb geraakt. Het was er heel gezellig en verrassend warm. Zeker tegenover het gure weer.
    We hebben pasta carbonara en napolitano uit een potje gegeten, godenmaal!

Terwijl ik dit typ, tintelen mijn kaken nog na van buiten te staan. De wind is onvergeeflijk, met gevoelstemperaturen die 20 graden lager liggen dan de effectieve temperatuur. Dat wilt zeggen rond de -20 graden.

Het is hier nu 10u 's ochtends, maar nog donker. Het licht is er wel rustig aan het doorkomen. Vandaag rijden we via Akureyri naar Mývatn, met een tussenstop in Godafoss.

Expeditie Noorderlicht

January 14 in Belgium

Chillen in de zetel, met piano op de achtergrond. Een bleek zonnetje over de tarmac.. We genieten alvast :)

Never miss updates of Magali Tinck with our app: