February - March 2019

Berlijn dag 3,5: Musea und Currywurst

March 3, 2019 in Germany ⋅ 🌬 10 °C

's Ochtends iets later vertrokken wegens latere openingsuren van de musea. Eerste stop: Museuminsel, eilandje met verschillende musea en de Dom. Hier hebben we dan ook eens oude historische gebouwen kunnen zien! In de gallerij vooraan het Altes Museum vertoonden de zuilen enorm veel kogelgaten. Hier werd de oorlog opeens weer heel concreet.

Dit was eveneens het geval voor het volgende monument: de Gedächtniskirche. Eigenlijk schiet er zeer weinig over van deze kerk, een deel van de voorgevel, 1 torentje en een deel van de centrale toren. Overal kogelgaten en stukken uit de gevel. Hetgeen binnen nog origineel is, is wel heel mooi. Het plafond is heel kleurrijk en bekleed met bladgoud.

Van WOII terug naar de Kalte Krieg aan het Tränenpalast. Dit was een belangrijk station tussen Oost en West Berlijn. De naam komt van de vele tranen die hier gevloeid zijn bij het afscheid bij familie, vrienden of geliefden.

De lunch hebben we zeer Berlijns aangepakt: Bryan ein original Berliner Currywurst mit Pommes en ik een kleine Käsefrühstück (vaak kan je tot laat op de dag - zelfs 17h- ontbijt eten). Weer helemaal batterijen opgeladen!

Na de lunch zijn we iets buiten de stadskern richting Stasi HQ getrokken. De corruptie en de schaal van onderdrukking en monitoring vonden we waanzinnig. De burelen van de Stasi werden na de val van de muur bestormd door burgers om te vermijden dat er documenten verloren zouden gaan. De oude en chique meubels gaven een enge twist aan de tentoonstelling.

Naast de deur bevonden zich de archieven. Alles werd nauwkeurig bijgehouden, tot in de kleinste details. Mensen kunnen hun files ook opvragen, er liep een expositie van een persoon die eigenlijk heel gewoontjes was, maar toch werd gesurveilleerd omdat hij recht voor de raap was, ook naar het regime toe. Hij is maanden vastgehouden hiervoor. Zelfs voor een doorsnee persoon kon de impact enorm zijn.

Na dit bezoek moesten we ons een beetje haasten om onze fiets terug te gaan afzetten. We waren er net op tijd, in de wijk Neukölln. We liepen langs de linkse en anarchistische en shisha bars naar ons Italiaans restaurant waar de vegan pasta en pizza op ons wachtte.
    We deelden een tafel met twee jonge mensen die toevallig Frans spraken. De inhoud van hun gesprek was wel boeiend, ze hadden echter geen flauw benul dat we alles konden meevolgen :).

Beiden een vegan pizza, was zeker de moeite! Bij het vertrek even 'bonne soirée' vermeld, toen hadden ze het pas door.
    Op de metro nog een facejumpende junky tegengekomen waarbij het eea nog niet helemaal was uitgewerkt. Doch in alle veiligheid op het hotel geraakt waar we onszelf nog getrakteerd hebben op een (not so) late night cocktail.

Morgen terug naar huis!

Auf wiedersehen hip, vreemd maar impressionant Berlijn!

Dag 2,5: Höfen, Kreuzberg und Musik

March 2, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 5 °C

Na het ontbijt richting Hackesche Höfe vertrokken met de S-bahn. Dit zijn enkele gezellige aangesloten binnenkoertjes. Omdat de winkeltjes nog niet open waren, zijn we maar een Tunesische hipster coffee bar binnengelopen. Het koffiedik lag een centimeter dik op de bodem van onze kleine tas. Wel lekker!

Onze fiets gaan oppikken en de hippe Kreuzberg wijk opgezocht. Hier eerst een vietnamese lunch meegepikt in een sfeervol restaurantje. Daarna rondgewandeld en de plaatselijke overdekte markt bezocht. Het was duidelijk dat dit een welvarend stuk van de stad is aangezien de champignons per stuk konden gekocht worden (15 cent). Onze fiets achtergelaten aan de rand van het Viktoriapark en de heuvel beklommen om een overzicht te krijgen van de stad. Het luide gekwetter van de vogeltjes was heel fijn.

Als variatie op het nazi en stasi thema, richting het natuurhistorisch museum getrokken. Bryan kreeg fonkelende oogjes bij het zien van de gigantische dinoskeletten. Het grootste opgezette skelet ter wereld wordt hier tentoongesteld. Een gigantische brachiosaurus van wel 13 meter hoog en 50 ton zwaar. Er was ook een tijdelijke expositie met een T-rex en honderden opgezette zoogdieren, vogels, etc. Met uitleg van hoe de conservatie van de dieren geëvolueerd is in de tijd. Interessant! Ten slotte was er een lugubere/indrukwekkende verzameling van vissen en dieren op sterk water.

Kort even uitrusten op de hotelkamer om vervolgens naar Charlotteburg te trekken. Rustig gegeten en dan naar de Quasimodo getrokken. Een jazz-club waar House Of Waters kwam optreden. Eerst nog even gelachen met de barman die ons duidelijk niet respecteerde omwille van de koffie die we aan de bar bestelde in onze fan T-shirts. Zelfs de Lagavulin 16 jaar die Bryan dan maar bestelde, kon slechts een robotische korte glimlach ontlokken.

Concert was supergoed. Enkel de vetscheiren die voor ons stonden, hadden beter een kamer geboekt. Langs achter leek het een jong koppel maar toen ze zich omdraaiden om zich eindelijk naar een donker hoekje te begeven, bleken het mensen van middelbare leeftijd. Na het concert nog even bijgepraat met 2 van de bandleden (Japanse Moto en Argentijnse Ignacio).

Voldaan de U-bahn gepakt naar het hotel en de wekker wat later gezet.

Berlijn dag 1,5: Mauer und Mitte

March 1, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 5 °C

's Morgens een hartig ontbijt gegeten in ons hotel. Onze eerste bestemming was Bernauer straße met de U-bahn waar een monument en museum gewijd is aan de Berlijnse muur. Veel uitleg over de continue uitbreiding van de muur en de impact op de bevolking. We hadden bet moeilijk om te bevatten dat dit echt gebeurd is en zelfs geduurd heeft tot 2 jaar voor wij geboren werden.

Vervolgens de S-bahn genomen naar de East Side Gallery. Hier is er ook een groot stuk muur met een museum dat zich focust op de Koude Oorlog en de spanningen die bijna WO III ontketende. Het visuele karakter van de tentoonstelling was zeer pakkend. Onvoorstelbare toestanden die eigenlijk nog maar goed 30 jaar geleden eindigden. Er was een reeks beelden tegen het einde van de expositie die over het vallen van de muur ging, hiervan waren we erg onder de indruk. De opluchting bij de bevolking was echt voelbaar.

Om even te bekomen hebben we ons onder de hipsters gemengd in Michelberger hotel. Hier werden we aangesproken door een kerel die ons Görlitzer Park aanraadde: 'a rough but beautiful park'
    Na onze linzen en gerookte makreel staken we de brug over richting het park. De concentratie graffiti en aanplaksels was héél hoog daar. Een leuke afwisseling was het dikke huisdier eekhoorntje met zijn eigen gevelhokje. Eenmaal aangekomen aan het schmutzig uitziend park werden we heel vriendelijk gevraagd of 'we iets nodig hadden', waar we even vriendelijk voor bedankten. Tijdens onze koffiepauze in Annelies (opnieuw een hippe keet) besloten het toch elders te gaan zoeken. Allee, niet 'het' maar onze weg voort te zetten richting Mitte (aka het centrum).

Met de fiets zijn we langs de Berliner highlights gefietst. Tothiertoe was Berlijn geen "mooie" stad maar zeker wel indrukwekkend. De historische landmarks (Brandenburger Tor, Reichstag, Gerdarmenmarkt,...) konden ons echter zeker bekoren. Daarna even bekomen van onze dag in het hotel in afwachting van ons fancy diner, alsook terug wat opgewarmd.

Onze dag afgesloten met een 8 gangen tasting menu in een Japans restaurant. Inclusief paired sake tasting uiteraard! Reeds bij het binnenwandelen, wisten we dat er ons een bijzondere avond te wachten stond. Je daalt af in een mysterieus verlichte kelder en waant je in een binnenhof in Tokyo, compleet met houten hokjes waar je in private sfeer kan dineren achter het bamboo rolluikje. Kanpai!

Berlijn dag 0,5: Radfahren und Terror

February 28, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 11 °C

Op de middag toegekomen in Berlijn met een stralend zonnetje. Gratis parking gevonden na een half uurtje zoeken en ons apartmenent hotel opgezocht. Alles achtergelaten en ons richting Neukölln begeven. Bij het verlaten van de U-bahn wisten we niet goed wat we zagen. We dachten een hippe wijk aan te treffen, in de plaats zagen we lelijke Sovjet gebouwen en de ene kebabzaak na de andere. Een beetje gedesillusioneerd en voornamelijk met veel honger doken we Two Planets binnen. Een echte hipsterkeet. Bryan paste direct bij het decor met zijn flanellen hemd, baard en bril.

Onze lunch bestond uit vegan friendly zuurdesem toast: voor mij met avocado en voor Bryan met pindakaas, paddenstoelen en sojasaus. Bryan was geen grote fan (dus ik heb het maar opgegeten mijn lekkere toast gedeeld). Allechance had hij een gezond groen spinaziesapje!

Onze fiets opgepikt bij een onooglijk shopje (blijkbaar een sociaal project) en richting vroeger nazi luchthaven Tempelhof gereden. Op de landingsbaan zagen we een windsurfer op een skateboard en een kerel met kite. Heel bizar maar wel indrukwekkend om op de landingsbaan te fietsen. Het waterzonnetje scheen op kameraad Bryan.

Hierna richting hotel gefietst met windkracht 10. Daar aangekomen hadden we gepland richting de overblijfselen van de Berlijnse muur te gaan en de Topography des Terrors te gaan bezoeken. Het lot deed de terreur echter vroeger starten door een verstopte WC. Magali heeft na een half uur een doorbraak kunnen forceren in de "Berlijnse WC-muur". De zon was al achter de horizon verdwenen.

Goed gelachen en een halve bus deo later dan maar beslist om de terreur verder te zetten met het Terror museum. Dit is opgericht waar de SS en SA hoofdkwartiers gevestigd waren. Indrukwekkend museum met zeer veel uitleg. Absolute waanzin.

Ten slotte nog gezellig gaan eten in een naburige Italiaan Centolire. Vroeg onder wol om morgen ons onder te dompelen in de Koude Oorlog!

Münster

February 27, 2019 in Germany ⋅ 🌙 11 °C

Een autotrip van 3,5 uur achter de rug met verschillende ongevallen onderweg, eentje ervan vlak achter ons. Veilig in Münster geraakt waar we in een hippe hostel blijven.

Waanzinnige pizza gegeten bij 481 Pizza manufaktur!Gelukkig want ik was eigenlijk wel heel hangry, het was ondertussen toch al na 20u..

Kleine sightseeing wandeling richting de Dom gemaakt, voornamelijk gewindowshopt.
    Morgen vroeg uit de veren voor onze trip richting Berlijn!