• Day 9

9.nometne

August 16, 2018 in Sweden ⋅ ☁️ 16 °C

Šodien gribējās jau tikt Somijā, kur lētāka degviela un veikalos var atļauties nopirkt bulciņu. Bet piemirsās, ka vairs neesam tik tālu ziemeļos. Saule te riet mazliet agrāk. Tā kā nometni taisījām puskrēslā un vakariņas gatavojām lukturīšu gaismā. Šodien sanāca daudz braukt, dienu sākām agri, bez brokastīm vai kafijas. Nojaucām telti un maucām uz Zviedriju. Rīts bija dzestrs, bet skaidrs. Satiksmes nebija, bet mūs sabremzēja ceļu remonti. Tomēr uz ekskursiju Kiruna paspējām laicīgi, vēl pa ceļam piestājot veikalā, lai nopirktu brūno norvēģu sieru un piestājot pirms robežas, lai safočētu norvēģu brīvdienu mājeles. Jau pirms robežas šķērsošanas laiks sabojājās, apmācās un sāka smidzināt. Ekskursija Kirunas dzelzs rūdas raktuvēs ilgst 2h un 45min. Diemžēl "autsaideri" dabū redzēt tikai apmeklētāju centru, kas atrodas iekšā raktuvēs, īsto ekšenu neredzējām. Drošība un tā. Apmeklētāju centrs izvietots teritorijā, kur kādreiz tika iegūta rūda, līdz tā beidzās. Tuneļi, ejas un šahtas atbilst reālajai situācijai dabā. Izrādās zem kalna jeb raktuvēs ceļu tīkls pa visiem līmeņiem sastāda kopā aptuveni 500 km. Ik dienu no raktuvēm ar vilcienu izved 68 000 tonnu dzelzs rūdas, kas jau ir daļēji apstrādāta. Šo raktuvju galvenā īpašība ir tāda, ka tās savu produktu veido lodīšu formā. Mums sīkāk pastāstīja par procesu kā tiek iegūta rūda un kā tiek veidotas šīs lodītes, viss process no rūdas spridzināšanas līdz tā nonāk vagonos aizņem aptuveni 12h. Šobrīd rok dzelzi ārā 1365 m zem zemes. Bet tie 1365 m nav zem jūras līmeņa, bet gan mērot no kalna virsas, kas tagad jau ir norakta. Reāli, šobrīd viņi tur ņemās apmēram 631 m zem jūras līmeņa. Mēs tik zemu netikām. Mēs bijām tikai 540 m zem kalna, mērot no noraktās kalna virsotnes. Sarežģīti. Zinu. Jebkurā gadījumā, braucot iekšā raktuvēs ar tūristu autobusu, pa ceļu, kas speciāli un pārdomāti aprīkots tā, lai cilvēka redze optimāli pielāgātos tumsai, kas valda zem zemes un pēcāk pielāgotos virszemes spožajai gaismai, ir visai iespaidīgi. Jo ilgāku laiku tu pavadi tajā apmeklētāju centrā, jo vairāk tavs prāts aizdomājas cik satriecoši ir tas, kas tur notiek. Tā kā dzelzs rūdas dzīsla iet diezgan dziļi zem zemes un ieguves apjomi un pieprasījums nemazinās, tur tiks turpināts rakt. Un ja zem zemes kaut ko izrok, tad tukšumu aizpilda augšējais slānis. Tādējādi principā iebrūk zeme. Un jau ir izlemts, ka Kiruna pilsētas centrs tiks pārcelts citur, jo zeme tur iebruks, kad uzsāks darbus vēl zemākos līmeņos. Kādam tās liekas šausmas, cilvēkiem atņems mājas, lai varētu pelnīt naudu. Kapitālistu cūkas! Bet tā ir Zviedrija... diezgan labi pazīstama ar savu sociālismu. Pirmkārt raktuves un kompānija, kas tās pārvalda, pieder Zviedrijas valstij. Otrkārt, Kirunas pilsēta tur, kur tā ir, izveidojās un attīstījās tikai pateicoties raktuvēm. Kiruna un raktuves dzīvo simbiozē. Treškārt, tiem, kuriem jauks nost mājas tiks piešķirtas jaunas mājas vai izmaksātas prāvas kompensācijas. Diezgan neslikti.Read more