Sommerferie Texas 2023

June - July 2023
Don’t mess with Texas Read more

Onsdag d. 28.6.

June 28, 2023 in the United States ⋅ ☀️ 39 °C

Omgivelserne er perfekte men sengen var overdrevet blød. Det er altså ikke prinsessen på ærten som ligger ved siden af mig. Vores rygge var mærkede af natten, og vi må konstatere at vi er nogle gamle skrøbelige fjolser. Hård men retfærdig erkendelse.
    Mogenturen til River Grande (og grænsen til Mexico) hjalp en smule på stivheden. Chefen var lidt tilbageholden, for det var min idé. Men hun gjorde det.
    Vi kørte en formiddagstur i den vestlige del af parken. Det var en fed oplevelse, og selvom vi fik lyst til at vandre i månelandskabet, fik tanken om klapperslanger, fugleedderkopper og andet kryb os til at blive i nærheden af bilen. Det er i øvrigt ret strenge regler omkring vandring i disse områder. Det er efter sigende lige fire mennesker som er døde på vandreture i Big Bend, og varmen på vandreruterne kan blive op til 10 grader varmere end det som måles.
    Vi fik klaret vasketøjet denne dag, og vejret var perfekt til tørring. Langt bedre end det fugtige vejr vi kommer fra.
    Det er stort set ingen mennesker på hotellet og i resten af området. Det er den varmeste ørken i nordamerika, og sommerens temperaturer skræmmer folk væk. Om foråret og efteråret er her fyldt med mennesker, men nu har vi det hele for os selv. Kyllinger…
    Jeg har dagen igennem forsøgt at få øje på en klapperslange - men (heldigvis) forgæves. Det er et skræmmende dyr, og jeg er både fascineret og skrækslagen.

Torsdag d. 29.6.

June 29, 2023 in the United States ⋅ ☀️ 37 °C

Dagens opgave var en køretur til Big Bend. Turen tog i alt 4,5 timer, og var et smukt og anderledes bjerglandskab end alperne. Det er dog langt fra så frodigt. Kaktuser og et generelt uvelkommet miljø er det man møder. Måske er det derfor de kalder det en ørken. Jeg havde sat næsen op efter at se en slange, men de ses åbenbart sjældent om dagen, da de ikke kan tåle solen. Til gengæld så vi en roadrunner og andre ufarlige dyr.
    Resten af dagen blev brugt til afslapning, og restitution af min åndsvage ryg. Lidt ærgerligt. Til gengæld er vi nærmest helt alene. I Big Bend, på vejene, på hotellet, ved poolen og restauranten er der nærmest ingen mennesker. Det er faktisk perfekt for en introvert mand som mig.

Fredag d. 30.6.

June 30, 2023 in the United States ⋅ ☁️ 38 °C

Vækkeuret var sat til 6.00. Det var ikke noget problem for et par uger siden, men noget har ændret sig.
    Vi havde besluttet at få overstået køreturen, og komme til kysten hurtigst muligt. Derfor tog vi et 10 timers langt stræk til Laredo på 740 km. De første 5 timer foregik nærmest alene på vejen. Nationalparken Big Bend og de efterfølgende ørkenområder bød ikke på trafik. I vores egen vognbane mødte vi ca en bil i timen! Dagens største drama var et stenslag i ruden, og en påkørsel af et lille pelsdyr i Big Bend. Den kunne sgu da lade være med at løbe ud på vejen. Klonk sagde det, da den blev kørt over, og klonk sagde det da den blev centrifugeret op i undervognen. På det tidspunkt havde vi siddet koncentreret og kigget efter eksotiske dyr i flere timer, og da der endelig kom et, kørte vi staklen over. De venlige park rangers ville ikke have været imponeret over bedriften. Men ellers så vi ikke nogle spændende dyr på vores vej.
    Hotellet i Laredo var enormt charmerende, og lignede en næsten kulisse fra Matador. En ældre dame fulgte os hele vejen op. Meget fin behandling.
    Vi gik dowtown og forventede fart på. Det var jo fredag aften i gamle Laredo. Byen var egentlig charmerende og hyggelig (efter US forhold), men var præget af en underlig stemning. Vi så kun latinoer, og de var næsten alle på vej hjem mod broen over Rio Grande. Alle dem folks som blev tilbage - var også latinoer. På baren hvor vi slog os ned talte de åbenlyst spansk. Er vi i det hele taget i Texas?
    Vi kunne ikke finde en ordenligt middelklasse restaurant, og måtte nøjes med at spise streetfood - men heldigvis under politiets overvågning.
    Laredo er desværre ikke den western-perle jeg havde forestillet mig. Laredo - Dont do it!

Lørdag d. 1.7.

July 1, 2023 in the United States ⋅ ☀️ 30 °C

Hotellets morgenmadsrestaurant var virkelig hyggelig, og vi havde glædet os til at få vores første breakfast tacos. Desværre åbnede de først kl. 10.00! Det kunne tidsplanen ikke klare, da vi skulle nå i et outletcenter inden afrejse.
    Vi så kun latinoer hele formiddagen. Mexicanerne arbejder i butikker, restauranter og tankstioner. Mexicanerne er endda også kunderne. Der er kun latinoer omkring Laredo, og der tales nærmest kun spansk. Jeg er vildt overrasket.
    Heldigvis skulle vi bytte hæslige Laredo ud med Padre Island - en tange syd for Corpus Christi. Endelig en rolig tid ved kysten tænkte vi - indtil vi nærmede os, og kunne fornemme på trafikken, at flere havde fået samme tanke som os denne weekend op til 4. juli. Det viste sig at være mega turistet, men pyt. Vejret var dejligt, vandet var varmt, og hotelværelset stod overhovedet ikke måder mål med prisen. Velkommen til det amerikanske strandliv.
    Fiske tacos til aften var fuldstændig outstanding. Wauw…..

Søndag d. 2.7.

July 2, 2023 in the United States ⋅ ☀️ 30 °C

Dejlig afslapningsdag på South Padre Island.
    Kl. 9.00 stod vi klar ved Sea Turtle Refuge, hvor vi lærte lidt om padderne, og så hvilke patienter de havde på lager. Denne ø er et af de relativt få områder, hvor sea turtles kommer på stranden og lægger deres æg.
    Vi vinkede farvel til padderne og gik ind til naboen, hvor vi kunne se fugle (ret kedeligt) og gators i gator-vuggestue og i det fri i deres sumpområde. Størst indtryk gjorde Big Padre. En gigantisk gator på 55 år, som blev fodret af en (lidt overmodig) dyrepasser. Holy sh…
    Ellers stod den på badning og gåture langs stranden. Den mexicanske golf er dejlig varm til mig, og chefen (Susanna) siger at vandet er pænt og rent.
    Temperaturen er tålelig når havet er i nærheden, men det er ikke meget vi er ude i solen. Susanna siger nej.
    Til aften bestilte vi sideorder til aftensmaden. Det resulterede i alt for meget mad, og vi blev kvalmende mætte. Virkelig dumt. Vi er jo i Texas.

Mandag d. 3.7.

July 3, 2023 in the United States ⋅ ☀️ 31 °C

Vi forsøgte at stå tidlig op, men vi kunne ikke. Vi var endda gået i seng 21.30.
    Da vi fik snøvlet os sammen, tog vi til Boca Chica Beach, som er en afsidesliggende strand hvor havskildpadderne yngler. Det er også et sted hvor Elon Musk og SpaceX har et testcenter. Altså nærmest på stranden.
    Det var er mærkelig oplevelse at køre ude i ingenting, og pludselig dukkede der en high tech virksomhed op med raketter og henmeligheder. Sejt faktisk…
    Stranden var fyldt med affald, men det var nok meste mågernes skyld.
    US citizens, right? Oh well no. Vi havde lidt problemer med at kommer forbi border control fordi vi ikke havde vores pas med os. Lidt dumt, men det gik alligevel uden de store problemer. De holder sgu øje med illegale mexicanere langs den lange grænse. Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg synes det går, for her er nærmest kun mexicanere.
    Resten af dagen stod på badning på strand og i pool. Tempoet er heeeelt nede, hvor det sandsynligvis er sundt.
    Seafood? - selvfølgelig.
    Musikken på stedet? - outstanding! Combs, Wallen, Church, Childers….. jeg kommer ikke hjem.

Tirsdag d. 4.7.

July 4, 2023 in the United States ⋅ ☀️ 31 °C

Sidste dag på South Padre Island, og det var nok enden på badeferien.
    Der er ikke meget at se på disse kanter. Vi kørte til den nordlige del af byen, der hvor vejen løber ud i mange kilometers sandstrand. Det var som om sandet omringede vejen.
    De indfødte fejrede independence day, og det var meget afdæmpet. En enkelt parade på stranden fra morgenstunden, ellers ikke meget at bemærke. Måske var det pga varmen. 20 minutters fyrværkeri show var til gengæld helt vildt.
    Badning og en dejlig video fra Zahra og Oscar var dagens højdepunkter

Onsdag d. 5.7.

July 5, 2023 in the United States ⋅ ☀️ 33 °C

Efter tre forsøg lykkedes det. Vi stod op kl. 6.00, og gik på stranden til soloppgang - men det var overskyet. Rigtig fin timing.
    Vi forlod de slumlignende tilstande på South Padre Island, og kørte mod Rockport.
    På vejen var vi på guidet tour i Texas største ranch. Det var selvfølgelig bare en lille del, da den er større end hele staten Rhode Island.
    Køreturen var overhovedet ikke en smuk oplevelse. Det er snart mange timers kørsel siden vi har oplevet noget smukt i Texas.
    Vores hotel var til gengæld smukt. Værelse og terrasse med udsigt til vandet var fantastisk. Det havde vi brug for.
    Inden vi gik i seng fik vi en dejlig dukkert i poolen.
    Torsdag lover de dog 36 mm regn, så vi skal nok side indenfor og kigge ud på vandet.
    Det var netop i Rockport at hurricane Harvey gik i land og smadrede store dele af byen. Vi behøver ingen gentagelse af den sag.

Torsdag d. 6.7.

July 6, 2023 in the United States ⋅ 🌧 28 °C

Det var skønt at vågne med udsigt til havet, og efterfølgende var der endda morgenmad inkluderet. Ingen havregrød denne dag.
    Vejret var dårligt til at starte med, så vi tog på køretur til Port Aransas. Vi var med en lille færge, og det er nemlig ikke en rigtig ferie før El Jefe har sejlet. Regne blev ret voldsom, og bilkørslen var lidt for spændende. Naturen og Susanne var ret glade for regnen, og der var heldigvis ingen hurricane på vej.
    Senere på dagen tog vi på shoppetur til Rockport “downtown”, men fik en lang næse. Butikkerne i den ellers hyggelige gade var lige lukket. I stedet tog vi på sigthseeing hos de rige. En tange var indrettet, så alle de vildt fede huse havde asfalt i forhaven, og vand-kanaler i baghaven. Her havde de alle deres både liggende, og der var naturligvis udgang til havet for alle. Vildt smukt og blæret. Vi trængte til lidt skønhed, og amerikanerne er gode til dette på de fleste kyster.
    På hotellet kom vi til at drikke GT med udsigt over Port Aransas Bay. Pelikanerne fløj rundt og blærede sig med deres store vingefang.
    Fredag kører vi mod Galveston syd for Houston.

Fredag d. 7.7.

July 7, 2023 in the United States ⋅ ☁️ 31 °C

Farvel til det dejlige Lighthouse Inn i Rockport og videre mod bedre vejr og Galveston.
    På vejen så vi noget akvarie-halløj, og kørte en fredelig vej væk fra store highways. Vi blev belønnet med mange km smukt strandliv inden vi nåede Galveston.
    Vi havde en aftale om at møde Susan, Peter og Johan, og give dem nogle gode tips, inden de skulle videre på deres rejse.
    Det var sjovt med selskab fra Stevns i det sydlige Texas.