Sommerferie Texas 2023

Don’t mess with Texas Read more

Søndag d. 18.6.

June 18, 2023 in Denmark ⋅ ⛅ 20 °C

Endelig!
    Vækkeuret ringede 04.00 og foran os lå mange timers nærkontakt med luftfartens charmetrolde. Køer, ventetider, urimelige priser, stressmomenter og forsinkelser. Vi nåede dog begge afgange, og landede i Dallas kl. 23.00 med førligheden nogenlunde i behold. Opgradering til comfortsæder var pengene værd.
    Bilen er en GMC, og er en ordentlig slæde. Den har hverken håndbremse eller gearstang - kun knapper. Jeg føler mig sgu lidt gammeldavs, men jeg arbejder med det.
    Efter indlogering på det helt karaterisktiske gamle hotelværelse med brune gulvtæpper, gik vi direkte på Mexicansk restaurant og bar. Det havde vi sgu fortjent efter 20 timer på farten.
    Varmen er voldsom, selvom manden på hotellet sagde at det ikke var så slemt i dag.

Mandag d. 19.6.

June 19, 2023 in the United States ⋅ ☀️ 37 °C

Jetlag ramte os hårdt denne gang.
    I seng kl. 20.00. Lysvågen kl. 02.00. Vi stod op kl. 02.30 og drak kaffe og the. Kl. 04.15 forsøgte vi at sove igen uden den store succes, men vi kunne da ligge til kl. 06.00. Suk… for helvede da.
    Lidt zombie-agtige var vi næsten alene i store Walmart kl. 7.30 på en amerikansk helligdag - Juneteenth.
    Vi kørte til Fort Worth Stockyards, hvor de driver deres Longhorns gennem gaderne to gange om dagen (mest for turisternes skyld). Bydelen er holdt i cowboystil og ganske sjov. Countrymusik var på gaderne og i butikkerne. Det var næsten som om de bød mig velkommen - love it. Det lød sikkert tåkrummende pinligt, men jeg sang lystigt til Combs, Wallen, Church med min fordanskede southern drawl.
    Til frokost spiste vi på verdens største honky tonk. Nøj nøj nøj, hvor var det et fedt sted. Stemningen og musikken kildede de helt rigtige steder, så måske vender vi tilbage sidst på ferien. Det sted fortjener en lang aften, hvor man kan hænge ud i de mange barer. Er du gal nogle ondsindede tømmermænd jeg kunne redde mig hos “Billy Bob’s Texas” i Fort Worth Stockyards.
    Resten af dagen slappede vi af ved poolen og på værelset. Det sker ikke så tit.
    Temperatuerne er rekordhøje, og de talte om deadly heat hver gang vi tændte TV. 38 grader der føles som 49 pga fugtigheden, er altså også pænt varmt.
    Vores hotel i udkanten af Fort Worth ligger nærmest midt på en motorvej, og de fleste tankstationer og fastfoodkæder er repræsenteret indenfor synlig afstand. Kønt er det bestemt ikke.
    Vores navigation på vejene har ikke været imponerende indtil videre, men vi arbejder på sagen og humøret er i top.

Tirsdag d. 20.6.

June 20, 2023 in the United States ⋅ ☀️ 38 °C

Travl dag. Tidlig op som sædvanligt, men 5.30 er sgu for tidligt.
    Vi kørte til Colluseum i Fort Worth, hvor de har reddet rodeo i over 100 år. Meget autentisk, og vi kunne godt tænke os at sidde på tilskuerpladserne til et show.
    Vi ilede til Cowboys Stadium i Arlington lidt udenfor Dallas, hvor vi skulle på VIP Stadium Tour - wow. Et stadion med plads til 95.000 tilskuere gør indtryk selvom det er tomt. Vi var i omklædningsrummene, hos cheerleaderne, presseboksene og næsten på plænen. Fed oplevelse hvor vi som sædvanlig vandt distance konkurrencen. Hvem i vores gruppe kommer længst væk fra?
    Turen tog længere tid en forventet, så vores køretur til Austin, blev lidt forsinket og hektisk. Der er mange biler på de amerikanske veje, og det kan blive hektisk ved større byer.
    Kufferterne blev kastet ind på det gamle slidte værelse, og vi skyndte os til musik på Continental Club. Det var ikke noget særligt. Vi forsøger igen onsdag.
    Temperaturen var latterlig, og jeg tror ikke jeg har oplevet sådan en varme før. Kl. 18.00 var det 40, og pga af fugtigheden føltes det som 50! Vi havde et par sodavand, som lå i bilen. De var eksploderet, og løbet ud i sæderne. Godt det ikke er vores bil.
    Kl. 21.00 var det 37/45 Voldsomt…..

Onsdag d. 21.6.

June 21, 2023 in the United States ⋅ ☀️ 38 °C

Nætterne bliver gradvist bedre, uden det ligefrem er imponerende. Kl. 04.00 blev vi vækket af en galning, som råbte og skreg aggressivt på gangen udenfor vores værelse. Vi lå begge og ventede på et gunshot, som heldigvis aldrig kom. Puha…
    Hele formiddagen gik med tur til state capital bygningen, et stort lukket stadion (9. største i verden!), campus på University of Texas og til sidst på History of Texas museum.
    Universitet har 50.000 studerende og deres sportshold (Texas Longhorns) spiller i orange/brunt og hvidt. Disse farver bar de studerende i stor stil. I udkanten af campus fandt vi en butik som solgte alverdens fan merchandise. Der var et gigantisk udvalg. Lang større end jeg har set til NFL-hold og europæiske fodboldklubber. Vildt!
    Til aften gik vi i til centrum i ørkenvarme 39/50 grader. Chefen blev meget rød i hovedet og helt stille.
    Da vi skulle finde et spiseted, blev det som sædvanligt lidt svært. Vi var ved at opgive, da en kæk ung rickshaw fyr kom kørende, og spurgte om vi havde brug for hjælp. Vi afviste ham naturligvis, men han fik alligevel ovetalt os. Så kørte vi i Austins trafikerede gader med “99 luftballon” og “Take on me”brølende ud af højtalerne. Cykelstier? - nej nej. Cykelhjelm? nej nej. Dumdristig beslutning? Åh ja. Vi nåede heldigvis sikkert frem, og var en oplevelse rigere.
    Mexi-restuaranten var egentlig ganske fin, men undervejs eksploderede vejret i storm og regn. Møblerne og personalet blæste rundt, og træerne truede med at knække. Vi bevarede overblikket og drak en ekstra frozen margherita. Det betød at tiden gik, og vi gik hjem i tørvejr. Heldigt.

Dagen starter som regel skyet. Ikke dårligt.

Torsdag d. 22.6.

June 22, 2023 in the United States ⋅ ⛅ 34 °C

Cykelturen var planlagt fra morgenstunden. Lang og varm skulle den være. Det skal jo ikke være for let.
    Det øjeblik vi gik ud af døren, øsede det ned og vi måtte lave en ny plan. Det blev en køretur i vores GMC Terrain, som jeg er ved at blive gode venner med.
    I fem timer kørte vi rundt i området omkring Austin, og oplevede små byer og fede steder ved Colorado River hvor de rige åbenbart bor. Rigtig fin tur med decideret bjergkørsel, og det overraskede os lidt.
    Til aften spiste vi mexicansk igen. Det kan de godt finde ud af, og udvalget af mexi-restauranter er stort.
    Sidste punkt på dagordenen var flagmusene under broen til downtown. De berømte vampyrer, flakser hver aften ud fra broen i hobetal, og det skulle efter sigende være fascinerende. Det var det dog ikke denne aften. Vi sad og ventede en time, og til sidst gav vi op. Sveden havde løbet af os, og vi var helt afkræftede.
    Vejret viste vist sig faktisk fra den nådige side i dag. Kun 34/43.

Fredag d. 23.6.

June 23, 2023 in the United States ⋅ ☀️ 35 °C

I dag skulle cykelturen realiseres. Cyklerne var gode og benene var friske. Turen tog os 30 km rundt om flod-området i den brølende varme. Til slut ventede gevinsten - Barton Spring Pool. Badning i kilden samtidig med at vi havde udsigt til Austin skyline. Det var sgu i orden.
    Vi kom meget ophedede hjem, og hvilede to timer i aircon inden vi tog downtown.
    Lance Armstrongs café og cykelbutik blev besøgt, selvom han måske ikke er verdens mest sympatiske person, måtte jeg alligevel tage et par billeder af hans 7 gule trøjer.
    Varmen var sindsyg, så vi forsøgte (mod eksperternes anbefalingerne) at køle os ned med fadøl og livemusik downtown.
    Vi fandt party-gaden med barer og musik - den sidste aften i Austin!
    På den ene side - virkelig virkelig dumt.
    På den anden side - den gade var sgu lidt for vild og voldsom, til et par uskyldige country lovin fools som os.

Lørdag d. 24.6.

June 24, 2023 in the United States ⋅ ☀️ 37 °C

Afgang fra Austin. Turen til San Antonio var ikke så lang, så vi tog et par ekstra stop på vejen.
    Pedernales Falls State Park blev besøgt. Her var der flotte udsigter i den tørre flod. Chefen var så heldig, at hun kunne få lov at bade i det varme vand. Ret skal være ret. Hun har tacklet den voldsomme varme uden at klynke alt for meget.
    Næste stop var Frederichsburg (med tydelig tysk oprindelse), som var for de lidt finere folk. Byen var ret hyggelig, og omgivet at vinproducenter i massevis.
    Ude på landet - in the middle of nowhere, lå et sted kaldet Luckenbach. Den indfødte texaner Laura fra Cowboycaféen, havde anbefaler at vi kiggede forbi. Tak for det Laura! Et country spillested udover det sædvanlige. En række gamle westernhuse, en dansehal og et par udendørsscener under de store træer. Wau… og vi blev budt velkommen af en fyr som spillede “Feathered indians”. Det gav sgu lige gåsehud og en tåre i øjenkrogen. Vi kunne have siddet der hele dagen, og måske endda drukket et par øl - men der var stadig en times kørsel til San Antonio, så vi måtte forlade mit nye ynglingssted i hele verden. Måske vender jeg tilbage og bosætter mig. De har country musik, øl og toiletter. Så behøver man vel egentlig ikke meget mere.
    Vi nåede frem til San Antonio uden problemer, og brugte resten af aftenen downtown ved River Walk. Virkelig hyggeligt og dyrt sted.

Søndag d. 25.6.

June 25, 2023 in the United States ⋅ ☀️ 37 °C

Vi er blevet bedre til at sove længe. Kl. 07.00 uden problemer. Flot klaret.
    Først på dagen besøgte vi The Alamo, som er Texas eneste repræsentant på unescos liste over verdensarv. Jeg elsker den slags støvet cowboyhistorie. Vi gik på området og i kirken, hvor en vigtig del af Texas løsrivelse fandt sted. “Remember the Alamo” blev senere de frihedshungrende texaneres kampråb i kampen mod Mexico. Fed historie, så jeg kom selvfølgelig til at købe en t-shirt.
    Vi fortsatte dagen med en ca 13 km lang tur langs River Walk. Vildt blæret sted. De har gjort det muligt, at gå langs floden under træerne. Desværre var varmen så vild, at vi til sidst måtte søge tilflugt på det kedelige hotelværelse.
    Jeg tror aldrig jeg har svedt så meget før. En ny trøje tager ganske kort tid at spolere. Jeg lugter efterhånden som en af de hjemløse (med undtagelse af tis-lugten), og jeg har opgivet at være velduftende.
    De hjemløse er der i øvrigt lidt for mange af, og flere af dem virker psykisk syge, så er man lidt på vagt.

Mandag d. 26.6.

June 26, 2023 in the United States ⋅ ☀️ 38 °C

Væk fra storbyerne. I dag startede turen mod landet og de mindre byer.
    Turen til Bandera “Cowboy capital of the world”, var ikke lang, så derfor tog vi en stor omvej. Første kørte vi til Gruene, som er en charmerende lille tysk grundlagt by ude på landet. Stemningen var helt rigtig, og da vi hørte tonerne af Lainey Wilson fra en butik, blev vi straks bløde i knæene. Hun var med os i bilen resten af dagen.
    Vi shoppede (kun chefen) i et outletcenter, og spiste en fæl omgang US fastfood.
    Turen gik til Bandera gennem Hill Countrys små byer, ranches og naturen i Texas. Det er sgu sjovt at køre disse steder. Det kan noget andet end storbyerne.
    Vores hytte i Bandera var fantastisk. Det var klasser bedre, end de dårlige hotelværelser vi har sovet på indtil videre.
    Aftenensmaden var på en lokal restaurant, og jeg kastede mig ud i en Chicken Fried. Nøøøj…. det var godt, og helt sikkert alt for usundt. Jeg er desværre begyndt at spise op. Bekymrende..
    Desserten var en øl på Arkey Blue Silver Dollar, som er den ældst fungerende honky tonk i Texas. De troede ikke på andet en cash.
    Vi gik tidlig i seng, for at være klar til en lang tur tirsdag.

Tirsdag d. 27.6.

June 27, 2023 in the United States ⋅ ☀️ 41 °C

8.30 kørte 700 km vi fra Bandera, og mod Lajitas på grænsen til Mexico.
    Det blev en køretur som blev mere og mere øde, som tiden skred frem. Til sidst kørte vi i noget der lignede ørken, og med omgivelser som en gammel western film. Vi manglede faktisk bare indianerne, for med jævne mellemrum dukker der nemlig en cowboy op.
    Vi passerede ranches i massevis, andre mindre imponerende bosættelser. Hvordan pokker kan de bosætte sig, i noget der minder om en ørken?
    De mexicanske arbejdere på vejene bar lange bukser, jakker og banana om halvdelen af ansigtet, samtidig med at de lavede hårdt fysisk arbejde. Vanvittigt.
    Da vi kom frem blev vi overrasket af både landskabet og vores resort. Vildt fedt sted.
    Poolen blev første stop inden pre-dinner drink med udsigt til Texas ørken-klipper.