• Day 87

Nagasaki (Battleship Island)

December 12, 2023 in Japan ⋅ 🌬 17 °C

A little before 2pm we paid for our tickets in an office near the landing pier and then took the boat to the island of Hajima, which was a very small and densely populated coal miner's town in the ocean. Since 1887, before Oil overtook Coal as the prime source of energy, they conducted undersea mining on this Island. At its peak in the 60s, more than 5200 people lived there in very tiny Appartments, and it had one of the highest population densities in the world. When coal was no longer profitable, because the world had switched to oil, it shut down on 1974 and was quickly deserted by all of its inhabitants. Since then it gradually fell into disrepair, especially after a bigger earthquake. Nowadays there is a little landing pier, but you can only visit a small area since the rest of the island is too dilapidated and dangerous. We could not Land due to the high waves, but we cruised around very closely several times. Hajima is one of the most interesting locations you can visit in the Nagasaki area and was featured in the James Bond Movie Skyfall. Definitely a haunted and eery location that I would not want to spend a night on.

Google Translate:
    Kurz vor 14 Uhr bezahlten wir unsere Tickets in einem Büro in der Nähe des Landungspiers und fuhren dann mit dem Boot zur Insel Hajima, einer sehr kleinen und dicht besiedelten Kohlebergbaustadt im Meer. Seit 1887, bevor das Öl die Kohle als Hauptenergiequelle überholte, wurde auf dieser Insel Unterwasserbergbau betrieben. Auf dem Höhepunkt in den 60er Jahren lebten dort mehr als 5200 Menschen in winzigen Wohnungen und es hatte eine der höchsten Bevölkerungsdichten der Welt. Als Kohle nicht mehr rentabel war, weil die Welt auf Öl umgestiegen war, wurde es 1974 geschlossen und alle seine Bewohner verließen es schnell. Seitdem verfiel es nach und nach, insbesondere nach einem größeren Erdbeben. Heutzutage gibt es einen kleinen Landungssteg, aber Sie können nur einen kleinen Bereich besuchen, da der Rest der Insel zu heruntergekommen und gefährlich ist. Aufgrund des hohen Wellengangs konnten wir nicht landen, fuhren aber mehrmals sehr dicht um die Insel herum. Hajima ist einer der interessantesten Orte, die Sie in der Gegend von Nagasaki besuchen können, und wurde im James-Bond-Film „Skyfall“ gezeigt. Auf jeden Fall ein verwunschener und unheimlicher Ort, an dem ich keine Nacht verbringen möchte.