Naxos: dag 1

July 11, 2018 in Greece ⋅ ☀️ 27 °C

Vandaag krijg ik (Gilles) de eer om de blog te schrijven. De dag begon met een organisch/biologisch ontbijtje in Anna’s Garden. We gingen voor ‘iets kleins’, maar al snel bleek dat we weer grandioos gefaald waren. Na een stevig ontbijt trokken we richting de scooter rental. Naxos is het eiland bij uitstek om een tochtje met de brommer te maken. De eerste kilometers was het druk, maar vanaf we de ‘Chora’ (zo noemen alle hoofdstadjes van de eilanden) buitenreden, deinde het verkeer uit. Al snel waren we in niemandsland. Olijfbomen zover we konden zien, tien keer zoveel geiten als mensen en het aanhoudende getsjirp van de krekels vergezelden ons doorheen het hele eiland. ’S middags aten we in het bergdorpje Filoti. Hier leerde ik dat walnoten en honing ongelooflijk goed smaken in Griekse yoghurt. Ons middageten nog maar net verteerd, arriveerden we bij Mount Zeus, de hoogste berg van het eiland en de rest van de Cycladen. Na een kwartier wandelen stopte het pad en moesten we rode bollen volgen die op willekeurige rotsen geschilderd waren. Helemaal op zijn Grieks geregeld, maar het had zeker zijn charme. Niet veel later zag Katrien in de verte een berggeit. Het bleek niet de enige te zijn, want wat verder werden we omringd door tientallen geiten groot en klein. Uiteindelijk bereikten we onze bestemming, de grot van Zeus. Deze was niet heel spectaculair, maar het was niettemin een mooie wandeling. We zetten de afdaling met de scooter verder en besloten de tocht af te ronden met een rit langs de strandjes. Nadat we veilig en wel terug in Chora/Naxos-stad aangekomen waren, besloten we nog eventjes rond te kuieren in de toeristische straatjes rond het centrum. Deze zijn een waar labyrinth, maar zeker de moeite waard. Onze dag sloten we af met een lekkere Moussaka/Vegetarische Moussaka met Griekse livemuziek op de achtergrond, wat heeft een mens meer nodig?

Voor zij die erom vroegen, ik heb wel degelijk veel foto’s van Katrien genomen tijdens de reis! Aangezien de blog altijd op Katrien haar iPod gepost wordt, staan de foto’s die ik maak (van Katrien) er dus niet altijd tussen. Vandaag is het een Katriendag als het op de foto’s aankomt!